2018-04-26, 22:14
Medlem
herrstorks avatar
Någon som har koll på hector? Vad ligger lönen på när man kör komprimerad schema? Tror det är bara Dalarna och Norrland som gör det.
Citera
2018-04-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Någon som har koll på hector? Vad ligger lönen på när man kör komprimerad schema? Tror det är bara Dalarna och Norrland som gör det.

Inte för att jag vet exakta siffror, men skulle tippa på runt 35-37000:- kanske. I grundlön sedan tillkommer ju tillägg såsom ob och traktamente. Finns ju en hel del firmor nu som erbjuder 7/7 - 8/6- scheman och de brukar ligga runt liknande villkor.
Citera
2018-05-04, 01:44
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Inte för att jag vet exakta siffror, men skulle tippa på runt 35-37000:- kanske. I grundlön sedan tillkommer ju tillägg såsom ob och traktamente. Finns ju en hel del firmor nu som erbjuder 7/7 - 8/6- scheman och de brukar ligga runt liknande villkor.

då är det bättre än på GC då GC erbjuder ca 32 som fullbetalt. alt 35 för instruktörer
Citera
2018-05-04, 18:58
Medlem
Mittpunkts avatar
Hur räknas OB som lokförare & mellan vilka tider och dagar infaller OB? Säkert olika från bolag till bolag men om vi håller oss till SJ? Startar OB vid 04:00, tidigare eller senare?

Om ni jobbar full dag på julafton, hur mycket extra får ni för julafton om ni efter sista körningen går av och går hem? Räknat i tusenlappar eller hundralappar.
Senast redigerad av Mittpunkt 2018-05-04 kl. 19:02.
Citera
2018-05-05, 02:04
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
då är det bättre än på GC då GC erbjuder ca 32 som fullbetalt. alt 35 för instruktörer
GC har en "förarpool" då får man jobba komprimerat 7/7, minns inte hur traktamentena är.

Citat:
Du kan höra dig för på Protrain, Trainpool eller Traindrivers som är bemanningsfirmor. Vet att förarna på Protrain till exempel inte är besvikna på sin lön och traktamenten.

Gällande Hectors komprimerade schema så finns dom även i Värtahamnen, det jobbet suger dock negerpung! Det ingår växling som är extremt långtråkigt.
Citera
2018-05-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Gällande Hectors komprimerade schema så finns dom även i Värtahamnen, det jobbet suger dock negerpung! Det ingår växling som är extremt långtråkigt.

Bygger Hectors förare egna tåg i Värtan? Eller växlar de med redan klara sätt?
Citera
2018-05-05, 15:05
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Bygger Hectors förare egna tåg i Värtan? Eller växlar de med redan klara sätt?
Dom jobbar ensamma, lossar flis inne i värmeverket. Extremt tråkigt, de sitter vid en lossningsanordning och tömmer flisen container för container. Har för mig att det är 10 vagnar åt gången, tre containrar på varje vagn. Man använder en batteridriven maskin (Wall-E) från Italien som egentligen används vid lokstall för att flytta runt lok, hemsk maskin! Det är endast detta Hector gör i Värtan.
GC åker ner två gånger om dagen med containersläpor till Frihamnen.

http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Svenska_godstag/HCTOR/HCTOR_021.htm
Senast redigerad av Lacerda 2018-05-05 kl. 15:12.
Citera
2018-05-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Dom jobbar ensamma, lossar flis inne i värmeverket. Extremt tråkigt, de sitter vid en lossningsanordning och tömmer flisen container för container. Har för mig att det är 10 vagnar åt gången, tre containrar på varje vagn. Man använder en batteridriven maskin (Wall-E) från Italien som egentligen används vid lokstall för att flytta runt lok, hemsk maskin! Det är endast detta Hector gör i Värtan.
GC åker ner två gånger om dagen med containersläpor till Frihamnen.

http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Svenska_godstag/HCTOR/HCTOR_021.htm

Det låter inget vidare, varför har Hector ens satt lokförare på det jobbet? Borde inte ett gäng växlare kunna göra jobbet för mindre lön?
Citera
2018-05-06, 13:12
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det låter inget vidare, varför har Hector ens satt lokförare på det jobbet? Borde inte ett gäng växlare kunna göra jobbet för mindre lön?
Jag ser två anledningar, nu för tiden så vill ju branschen att alla ska vara lokförare. Green cargo försökte ju med den modellen 2014 vilket sket sig rejält. Men det känns som att man ser allt färre växlare de senare åren.
Den andra anledningen misstänker jag vara att de flesta växlare helt enkelt inte vill jobba med detta för att inte gå in i väggen.
Citera
2018-05-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur räknas OB som lokförare & mellan vilka tider och dagar infaller OB? Säkert olika från bolag till bolag men om vi håller oss till SJ? Startar OB vid 04:00, tidigare eller senare?

Om ni jobbar full dag på julafton, hur mycket extra får ni för julafton om ni efter sista körningen går av och går hem? Räknat i tusenlappar eller hundralappar.

OB räknas från 19-22 vardagar som enkel OB, därefter kvalificerad OB 22-06 och helger, det är inga större pengar, ca 20 kr resp 40 kr / timmen.
Storhelger är runt 90-100 kr i timmen, typ jul. Så tusenlappar är det inte tal om ens på jul.
Citera
2018-05-08, 09:31
Medlem
Citat:

Ja tyvärr betalar både GC och SJ AB sämst, men de får väl folk ändå pga variationen i tjänst
Citera
2018-05-08, 17:18
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja tyvärr betalar både GC och SJ AB sämst, men de får väl folk ändå pga variationen i tjänst

Samtidigt tappar de pga variationen i tiderna på scheman. Jag är på gc och så varierad är det inte som man tror. Så nu är det dags att byta. Samtidigt tänkte jag komma upp i lön lite känns som man gör allt och får sämst betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in