2017-11-28, 08:06
Medlem
Ja det brukar de ha och fördelen med uthyrningsföretagen kontra MTR 8/6 är att uthyrningsföretagen står för boende på orten man jobbar för tillfället och även brukar de bekosta resorna från hemmet och orten.
Citera
2017-12-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Så tror jag inte att många arbetsgivare skulle gå med på, eller måste gå med på. Semesterlagen säger att du skall ha rätt till 4 sammanräknade veckor under sommaren. Dessa veckor spelar ingen roll om du arbetar eller är ledig. Således skulle inte ditt upplägg fungera som du tänkt. Semester räknas också i dagar, inte i timmar.
Ofta har man en kvot om man tar ut _färre än_ 3 veckors semester. Men i grunden är det rätt att räkna en vecka som två veckor.

Jag jobbar 7/7 eller 8/6, beroende på avtal. Och vi har vanlig semester, för man har ju inte jobbat in de andra veckan när man är ledig på semester...

Man måste plugga lite på FV- FP- Nolldagar och så för att börja förstå. Men grunden är att man jobbar ihop de timmarna på arbetsdagar och "tar ut dem" på lediga dagar.
Citera
2018-01-07, 00:31
Medlem
Loxuss avatar
Hur är det i dagens läge om man har någon neuropsykiatrisk diagnos? Får man vara lokförare eller inte?
Citera
2018-01-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Hur är det i dagens läge om man har någon neuropsykiatrisk diagnos? Får man vara lokförare eller inte?

Är det ADD, ADHD, Aspberger vi pratar om? Troligtvis är det svårt då, men det är väl ganska brett spektrum med olika grader av diagnosen. Även tvångssyndrom ingår väl i det begreppet, men där är jag mer osäker.
Citera
2018-01-08, 21:12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Är det ADD, ADHD, Aspberger vi pratar om? Troligtvis är det svårt då, men det är väl ganska brett spektrum med olika grader av diagnosen. Även tvångssyndrom ingår väl i det begreppet, men där är jag mer osäker.

Det var ett rättsfall för några år sedan där SJ ville säga upp en lokförare ned aspberger, men SJ förlorade och han är kvar.
Citera
2018-01-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det var ett rättsfall för några år sedan där SJ ville säga upp en lokförare ned aspberger, men SJ förlorade och han är kvar.

Ja, frågan är dock hur man som ny sökande går igenom tester och läkarutlåtande med liknande diagnos. Det kan vara svårare.
Det var inte SJ AB som ville säga upp lokföraren, det var myndigheten har jag för mig.
Citera
2018-01-08, 23:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ja, frågan är dock hur man som ny sökande går igenom tester och läkarutlåtande med liknande diagnos. Det kan vara svårare.
Det var inte SJ AB som ville säga upp lokföraren, det var myndigheten har jag för mig.

Du har rätt! Men var står det att man har diagnos? Det är väl bara att inte säga det och se om man klarar testet? Det är ju inte som att ljuga och säga att man har två armar när man bara har en!

Dessa diagnoser är ju helt ärligt ofta rätt diffusa och svåra att tvärsäkert däga om man har eller inte om de är av lite lindrigare art!

Gör om ADHD testet hos en annan läkare med inställningen att du inte har diagnosen! Man överdiagnostiserar numera allt och alla som tex inte kan sitta still i en skolbänk 80 minuter!

Lokförartestet avgör om du får gå lokförarutbildningen!
Citera
2018-01-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du har rätt! Men var står det att man har diagnos? Det är väl bara att inte säga det och se om man klarar testet? Det är ju inte som att ljuga och säga att man har två armar när man bara har en!

Dessa diagnoser är ju helt ärligt ofta rätt diffusa och svåra att tvärsäkert däga om man har eller inte om de är av lite lindrigare art!

Gör om ADHD testet hos en annan läkare med inställningen att du inte har diagnosen! Man överdiagnostiserar numera allt och alla som tex inte kan sitta still i en skolbänk 80 minuter!

Lokförartestet avgör om du får gå lokförarutbildningen!

Om man har en diagnos och vet om det är man skyldig att berätta det, vet inte om det står just vid ansökan, men sedan för arbetsgivaren är du skyldig att upplysa om din hälsa om det påverkar trafiksäkerheten, och det tycker Transportstyrelsen att det gör med diagnoser som ADD, ADHD mfl.

Händer det något, som kanske inte är ens eget fel, kommer man ju noggrant undersöka de inblandade. Nej jag skulle inte våga dölja något sådant.
Citera
2018-01-09, 09:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Om man har en diagnos och vet om det är man skyldig att berätta det, vet inte om det står just vid ansökan, men sedan för arbetsgivaren är du skyldig att upplysa om din hälsa om det påverkar trafiksäkerheten, och det tycker Transportstyrelsen att det gör med diagnoser som ADD, ADHD mfl.

Händer det något, som kanske inte är ens eget fel, kommer man ju noggrant undersöka de inblandade. Nej jag skulle inte våga dölja något sådant.

Trist! Men försök som sagt att bli "friskförklarad" av ytterligare en läkare! Det är som sagt väldigt flytande gränser för dessa diagnoser och mycket är upp till läkare och de som söker vård att avgöra! Många kontaktar vården för att få diagnosen bekräftad, de har så att säga redan bestämt att de eller deras barn har en diagnos!

Vet en morsa som "tvingade" fram en diagnos för ett i stort sett normalt barn för att hon (morsan) skulle få ett "kvitto" på att problemen i familjen inte berodde på henne (vilket de gjorde)!
Citera
2018-01-09, 12:00
Medlem
Håller med, diagnoser av denna typ kan vara dåliga att ha fått bekräftade av läkare, är ju en del arbeten som man absolut inte kan söka sig till, så det är inte bara till godo att få ett "kvitto" på diagnosen inskriven i sin journal. Synd om barnen om föräldrarna absolut vill få en diagnos på barnen.
Citera
2018-01-09, 19:46
Medlem
Isnatts avatar
Har ni wifi på era privata mobiltelefoner där i hytten så ni kan surfa runt och ha er?
Citera
2018-01-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har ni wifi på era privata mobiltelefoner där i hytten så ni kan surfa runt och ha er?

Det är olika, SJ AB har väl wifi på sina motorvagnar för resenärerna, men de flesta tåg och lok har inte wifi. Man kan möjligen surfa när man sitter och väntar på raster och pauser, men du kan ändå inte sitta och surfa eller så under tjänstgöringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in