Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
Det här med löner...
Vissa bolag verkar betala sina förare mycket mer än andra. Men är det framför allt en fråga om hög grundlön? Hur stor är skillnaden den 25:e? Vägs mindre bra grundlön upp av bättre OB och andra tillägg så att skillnaden i kronor och ören i slutändan inte är så stor som den kan verka?
Skillnaderna verkar sällan vara jättestora. Brukar väl som mest skilja ca 5000 kr/månad i grundlön, där Green Cargo tycks ligga lägst och pendeltågen högst med sina av skattemedel kryddade löner. Fast sen jobbar man så otroligt märkliga tider på godset, medan man t ex på Arriva i Skåne ofta jobbar rena kontorstider helt utan överliggningar. Det medför att man på pendeln tappar ganska mycket i fråga om OB och traktamente. För att inte nämna övertidsersättning, som är mer regel än undantag inom godset men sällan förekommer i någon större utsträckning inom pendeltrafiken.
Själv har jag jobbat inom pendeltrafik, fjärrtrafik samt gods. Fjärrtrafiken (typ SJ) betalar sämst, medan gods betalar bäst. Fast mest pengar i relation till den tid som man är borta hemifrån ger helt klart pendeltrafiken. Så har det åtminstone varit för mig.
Om man vill tjäna bra pengar är tipset att jobba 7/7 eller 8/6 inom godset och sedan gå in och ta övertidspass på de långa ledigheterna. Om man sedan får Norgekompetens så kan man få det riktigt bra här i livet.
Enligt rykten som jag hört från flera källor så kan svenska förare som jobbar i Norge få ut omkring 50 000 efter skatt. Om det stämmer, så är det ganska stor skillnad sett till en ganska normal SJ-förare som kanske ligger på 29 000 efter skatt.
Det är dock viktigt att kunna sitt avtal och att vara duktig på att förhandla när personalplaneraren ringer. Där kan man tjäna/förlora många tusenlappar. En väldigt störande parentes i mina ögon.