2018-05-09, 07:28
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Samtidigt tappar de pga variationen i tiderna på scheman. Jag är på gc och så varierad är det inte som man tror. Så nu är det dags att byta. Samtidigt tänkte jag komma upp i lön lite känns som man gör allt och får sämst betalt.
Det beror också på var i landet du är stationerad. Har du kollat upp hur det skulle vara att gå med i den där förarpoolen?
Citera
2018-05-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det beror också på var i landet du är stationerad. Har du kollat upp hur det skulle vara att gå med i den där förarpoolen?

GCs poolgrupp är ju faktiskt en smart och bra lösning både för företaget och lokförarna, värt att kika på för de som vill arbeta komprimerat och varierat.
Citera
2018-05-17, 13:36
Medlem
Nån som vet om det krävs utdrag ur belastningsregistret före anställning som lokförare på SJ och andra företag?
Citera
2018-05-17, 21:19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrgrip86
Nån som vet om det krävs utdrag ur belastningsregistret före anställning som lokförare på SJ och andra företag?

Inte hos SJ i regel.
Citera
2018-05-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrgrip86

Finns operatörer som gör det, ja, skrev mer i din andra tråd. Beror säkert på vad det är för brott om man nu finns med i registret hur allvarligt det är. Lägger inga värderingar i detta, men det kollas nog ganska noga i olika register i dag före anställning till säkerhetstjänst.
Citera
2018-05-26, 21:48
Medlem
Knaviuss avatar
Finns det möjlighet för lokförare att gå ner i timmar till åtminstone 75%?
Citera
2018-05-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Finns det möjlighet för lokförare att gå ner i timmar till åtminstone 75%?

Oftast kan det vara svårt då facken också uppmuntrar till heltidstjänster, men vissa operatörer kör väl med timanställningar och halvtider och kanske 75%. Det är nog i Skåneregionen.

Annars om du har småbarn eller om du pluggar har du ju rätt att gå ned till 75% tid temporärt har jag för mig.
Citera
2018-05-28, 15:54
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Oftast kan det vara svårt då facken också uppmuntrar till heltidstjänster, men vissa operatörer kör väl med timanställningar och halvtider och kanske 75%. Det är nog i Skåneregionen.

Annars om du har småbarn eller om du pluggar har du ju rätt att gå ned till 75% tid temporärt har jag för mig.

Tråkigt, då lönen som lokförare är löjligt hög och jag skulle hellre dra ner på arbetsdagar. Jag kanske borde byta spår trots allt.
Citera
2018-05-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Tråkigt, då lönen som lokförare är löjligt hög och jag skulle hellre dra ner på arbetsdagar. Jag kanske borde byta spår trots allt.

Nja löjligt hög tycker inte jag att lönen är, ganska ordinär heltidslön. Men har du tänkt något på företag som kör med 7/7 eller 8/6 scheman? Då blir det längre ledigheter, men visserligen mer jobb de dagar man jobbar.
Citera
2018-06-03, 11:55
Avstängd
Lacerdas avatar
Är det någon som kan berätta om hur växlingen av malmtågen i Luleå går till? Hur långa släp brukar det vara, vad är det för lok man använder? Arbetstider etc etc
Citera
2018-06-13, 22:59
Medlem
Det här med löner...

Vissa bolag verkar betala sina förare mycket mer än andra. Men är det framför allt en fråga om hög grundlön? Hur stor är skillnaden den 25:e? Vägs mindre bra grundlön upp av bättre OB och andra tillägg så att skillnaden i kronor och ören i slutändan inte är så stor som den kan verka?
Citera
2018-06-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det här med löner...

Vissa bolag verkar betala sina förare mycket mer än andra. Men är det framför allt en fråga om hög grundlön? Hur stor är skillnaden den 25:e? Vägs mindre bra grundlön upp av bättre OB och andra tillägg så att skillnaden i kronor och ören i slutändan inte är så stor som den kan verka?

Skillnaderna verkar sällan vara jättestora. Brukar väl som mest skilja ca 5000 kr/månad i grundlön, där Green Cargo tycks ligga lägst och pendeltågen högst med sina av skattemedel kryddade löner. Fast sen jobbar man så otroligt märkliga tider på godset, medan man t ex på Arriva i Skåne ofta jobbar rena kontorstider helt utan överliggningar. Det medför att man på pendeln tappar ganska mycket i fråga om OB och traktamente. För att inte nämna övertidsersättning, som är mer regel än undantag inom godset men sällan förekommer i någon större utsträckning inom pendeltrafiken.

Själv har jag jobbat inom pendeltrafik, fjärrtrafik samt gods. Fjärrtrafiken (typ SJ) betalar sämst, medan gods betalar bäst. Fast mest pengar i relation till den tid som man är borta hemifrån ger helt klart pendeltrafiken. Så har det åtminstone varit för mig.

Om man vill tjäna bra pengar är tipset att jobba 7/7 eller 8/6 inom godset och sedan gå in och ta övertidspass på de långa ledigheterna. Om man sedan får Norgekompetens så kan man få det riktigt bra här i livet.
Enligt rykten som jag hört från flera källor så kan svenska förare som jobbar i Norge få ut omkring 50 000 efter skatt. Om det stämmer, så är det ganska stor skillnad sett till en ganska normal SJ-förare som kanske ligger på 29 000 efter skatt.

Det är dock viktigt att kunna sitt avtal och att vara duktig på att förhandla när personalplaneraren ringer. Där kan man tjäna/förlora många tusenlappar. En väldigt störande parentes i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in