2018-04-29, 23:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Visst är det så! Problemet är ju att de "moderna" metoderna underskattar partier som S och M. Ifall de institut som mäter SD mest korrekt också haft ett bra trackreckord på övriga partier så hade jag förstått resonemanget.
Det är liksom aldrig någon i den här tråden som ens tänker tanken att det här kanske är riktigt svåra grejer att få rätt.
Jodå, finns de som tänker på det också.
Sentio är ju kass på flera partier, men Yougov får väl godkänt.
Denna tråd är ju om SD så då hamnar ju fokus på dom. Och som någon skrev, SD är och har varit det absolut mest intressanta för alla rätt många år nu. Alldeles oavsett om man är, kommunist, nyliberal globalist eller dödsknarkarrasist.
Kan sträcka mig till att det bästa vore en kombination.
Men man kan heller inte göra som vissa och införa web, gapa om att vi är moderna nu och ge webdelen nästan noll betydelse för slutsiffrorna.
Hade det varit såå svårt hade inte många i denna tråd varit bättre än flertalet institut på att förutsäga ett valresultat.
C på 12% just nu, really? SD på 14,8 osv.
2018-04-29, 23:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Frågan jag avhandlade var huruvida skillnader uppåt 10% är helt unikt för SD, och svaret är alltså nej. Sedan kan man givetvis skriva böcker om skillnader i frekvens och annat.

Som du ser i exemplen är det samma namn som förekommer flera gånger. Skop tenderade att ligga väldigt lågt på M, Zapera väldigt lågt på S, andra väldigt högt på respektive. Sifo och SCB tenderar att ligga högt på S och har gjort det länge. Ipsos och Demoskop på MP, innan genomklappningen. Kortlivade United Minds låg under långa perioder för högt på M och alldeles för lågt på S. En annan grej man kan kolla på är den period ca 2002 där KD, V och FP var jämstora kring 10-12%. De hade alla samma spridning som SD hade 2014. Medel låg närmare valresultatet än för SD, men spridningen var likadan.

Wikipedia har en hel del samlat, men annars finns den stora Excelfilen från Novus att ladda hem. Den har alla mätningar från 2000 och fylls regelbundet på med de senaste. Den håller sig dock strikt till vanliga väljarbarometrar och exit polls, medan status.st har en del märkliga saker med, särskilt från de tidiga åren. När jag t.ex. letade Demoskops 1,3 i september 2006 (enl status.st) i Novus-filen utan att hitta den visade det sig att källan inte var en mätning, utan denna artikel, där Demoskop på en fråga apropå en Sifomätning gav följande kommentar apropå SD: "De har aldrig varit över två procent. Vi har haft dem på 1,3 vid något tillfälle och möjligen lite högre vid ett annat tillfälle, säger Anders Lindholm, vice vd på Demoskop." Detta 'något tillfälle' som kan ha varit när fan som helst förvandlades i status.st:s tabell till en septembermätning bland övriga...

I september 2006 hade Sifo 2,3 Synovate 1,9 Skop 1,6 Novus 1,8 Demoskop 1,3. Som alla vet hade Sd 2,93% i valet månaden efter. Det är inget efterhandshopkok av Status.st
Jag vet att du är skicklig och inte behöver gömma dig innan solen går som de fick göra i sagan om ringen.
2018-04-30, 00:15
Medlem
Opinionsundersökningar alltså, det är säkert så att i organisationer som ex.vis lärare, socialarbetare, att det där kan vara ett litet hinder i karriären fortfarande, att hävda att man stödjer SD.

Det är då möjligt att man inför även ett institut inte vill yppa sina verkliga sympatier. Däremot finns troligen inte alls dessa hinder inom LO-kollektivet eller inom hela sjukvårdsapparaten...."tror" jag.

Mörkertalet och skämsfaktorn bör ha minskat något. Men den finns fortfarande. Vilka institut försöker beräkna detta mörkertal? Vad vet vi egentligen?

Nu såg jag i kvällens Agenda och efterdyningarna att SD framstår som segrare, eller i alla fall Jimmie. Han har sällan en dålig dag eller kväll just nu. Numera bemöts Jimmie med stor respekt, ja nästan.
Däremot var UK, som vanligtvis är listig som en hal orm, synnerligen svag och otydlig. Jag har tippat att M skall gå uppåt under valrörelsen, men efter denna insats tror jag att gamla moderater blir förbannade och går till SD. Vi bör kunna se detta i redovisning, slutet av Maj. Hela röran med Afghankrisen bör också lyfta SD en halv procent.
2018-04-30, 01:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vi varken får eller bör jämföra "oss" med svensson. Gissar att vi är kanske något (max) tusental i hela jävla landet som har bra koll på opinionen gällande speciellt SD.
Detta får jag bekräftat dagligen på Facebook där ena dåren efter den andra, även SDare skriver och delar sådana vansinnigheter och direkta felaktigheter så man baxnar.
De flesta är politiskt dumma får. Låter kaxigt men det står jag för. Jag anser mig vara högst medelmåttig i denna tråd, men i princip en halvgud utanför den.
Man röstar på partier för partiledaren är snygg, har så härlig röst, kompisen röstar på det partiet, pappa gjorde det i alla år osv i all sjuk oändlighet.
Det finns folk som röstar på MP för att de tror att de är bra för miljön.

Pga detta så är jag övertygad om att uppfattad storlek har betydelse.
Är det så många som tänker rösta på dom? Ja, men då vågar jag också. Att tillhöra en stor grupp är för många en trygghet.
Eller så har jag bara fel...

Nej, du har inte fel.
Uppfattad storlek har betydelse. Långtifrån för alla, men för tillräckligt många för att man ska bli lätt skrämd.
2018-04-30, 01:37
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nej, du har inte fel.
Uppfattad storlek har betydelse. Långtifrån för alla, men för tillräckligt många för att man ska bli lätt skrämd.

Kanske det. Men du har väl inga belägg för det?

Kanske har det negativ betydelse vad vet vi
2018-04-30, 02:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Inga strikt vetenskapliga belägg, men tillräckligt med anekdotiska "bevis" för att det åtminstone ska skrämma mig en aning... Jag tog upp det i ett tidigare inlägg under gårdagen: https://www.flashback.org/sp63914725
2018-04-30, 07:08
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Kan du utveckla ditt svar? Varför skulle det inte ha betydelse. Ange också referenserna, eftersom du verkar vara noggrann med det. 🙄
2018-04-30, 07:35
Medlem
Om SD ligger på 14,8 eller så måste det bero på att AFS, MED och NMR tar rejält med väljare men instituten mörkar deras siffror. Men också att de som lämnat Sd inte anger ett nytt alternativ de försvinner till gruppen osäkra.
2018-04-30, 09:17
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Om SD ligger på 14,8 eller så måste det bero på att AFS, MED och NMR tar rejält med väljare men instituten mörkar deras siffror. Men också att de som lämnat Sd inte anger ett nytt alternativ de försvinner till gruppen osäkra.
Den sifomätning du refererar till med 14,8% för SD hade 1,7% för övriga. Mätningen av sifo månaden innan gav SD 15,9%, då 1,3% övriga. Runt i övrigasoppan simmar Fi, afs, smådjurspartiet, MED, etc, etc, .......

JÅ's uppfattning att afs är ett utmärkt parti för leftovers från SD som inte längre platsar, är helt korrekt. Småpartierna har faktiskt mycket gemensamt om än inte rent politiskt. En samling tokstollar och rättshaverister. Som tur är existerar det ändå bara en begränsad mängd slika.
2018-04-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
I september 2006 hade Sifo 2,3 Synovate 1,9 Skop 1,6 Novus 1,8 Demoskop 1,3. Som alla vet hade Sd 2,93% i valet månaden efter. Det är inget efterhandshopkok av Status.st
Se, det där är problemet med status.st. Som alla verktyg kan den brukas eller missbrukas. I händerna på folk som dig med 10 tummar kan det bara sluta med missbruk. Du är för lat för att ta reda på vad de där sifforna ens betyder.

- Novus gjorde inga väljarbarometrar förrän december 2006. 1,8 kommer från en exit poll som de gjorde för Aftonbladet (ja, innan dealen med TV4 gick Novus till lite vem som helst). Det är välkänt att exit polls är sämsta möjliga metoden för att mäta SD. Att jämföra det rakt av med andra siffror i samma kolumn som ibland är genomsnitt av ett halvdussin vanliga mätningar via webb eller telefon är bara hjärndött. Av samma anledning bör YouGov förskonas från att få sin september 2014-siffra nerdragen av ett par dåliga exit polls, men så funkar status.st:s huvudtabell, allt som ens liknar mätningar klumpas ihop till en enhetlig bajscalzone.

- Demoskop särredovisade inte SD på den tiden. De 1,3 kommer från ett lösryckt citat i en intervju där det framgår att siffran är från ett ospecificerat tillfälle, inte den aktuella månaden. Således bara ren killgissning från status.st.

- Skop 1,6? Ja, lycka till med att hitta källan till det. Finns inte upptagen i varken Novus Exceldokument eller Wikis lista. Status.st har den listad som "2006-XX-XX", antal intervjuer "okänt", länk/källa ingen alls. I samma artikel som Demoskops 1,3 tagits från står det: "Skop däremot ser inte Sverigedemokraterna som ett officiellt parti, säger vd Birgitta Hultåker. SD buntas samman med Övriga partier. Skops intervjuare läser inte upp SD vid intervjuerna men cirka två procent anger ändå att de tänker rösta på dem. Det är enligt Hultåker inte aktuellt att ändra mätmetoden för SD, åtminstone inte ännu." Det är ju strålande att status.st lyckats hämta 1,6 från en mätning som saknar datum och källhänvisning, när inte ens institutet själva kunde precisera mer än "cirka två procent".

Det är bra att status.st finns, men huvudtabellen ligger snubblande nära desinformation med tanke på hur ofta den används som källa när man diskuterar 2006-2010.

Citat:
Jag vet att du är skicklig och inte behöver gömma dig innan solen går som de fick göra i sagan om ringen.
Jo, det har framgått att i den sektbubbla där du lever så är fakta ett irritationsmoment. Funderat på Feminstiskt initiativ istället? Där får du leva ut dina postmodernistiska böjelser helt fritt.
2018-04-30, 12:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Se, det där är problemet med status.st. Som alla verktyg kan den brukas eller missbrukas. I händerna på folk som dig med 10 tummar kan det bara sluta med missbruk. Du är för lat för att ta reda på vad de där sifforna ens betyder.

- Novus gjorde inga väljarbarometrar förrän december 2006. 1,8 kommer från en exit poll som de gjorde för Aftonbladet (ja, innan dealen med TV4 gick Novus till lite vem som helst). Det är välkänt att exit polls är sämsta möjliga metoden för att mäta SD. Att jämföra det rakt av med andra siffror i samma kolumn som ibland är genomsnitt av ett halvdussin vanliga mätningar via webb eller telefon är bara hjärndött. Av samma anledning bör YouGov förskonas från att få sin september 2014-siffra nerdragen av ett par dåliga exit polls, men så funkar status.st:s huvudtabell, allt som ens liknar mätningar klumpas ihop till en enhetlig bajscalzone.

- Demoskop särredovisade inte SD på den tiden. De 1,3 kommer från ett lösryckt citat i en intervju där det framgår att siffran är från ett ospecificerat tillfälle, inte den aktuella månaden. Således bara ren killgissning från status.st.

- Skop 1,6? Ja, lycka till med att hitta källan till det. Finns inte upptagen i varken Novus Exceldokument eller Wikis lista. Status.st har den listad som "2006-XX-XX", antal intervjuer "okänt", länk/källa ingen alls. I samma artikel som Demoskops 1,3 tagits från står det: "Skop däremot ser inte Sverigedemokraterna som ett officiellt parti, säger vd Birgitta Hultåker. SD buntas samman med Övriga partier. Skops intervjuare läser inte upp SD vid intervjuerna men cirka två procent anger ändå att de tänker rösta på dem. Det är enligt Hultåker inte aktuellt att ändra mätmetoden för SD, åtminstone inte ännu." Det är ju strålande att status.st lyckats hämta 1,6 från en mätning som saknar datum och källhänvisning, när inte ens institutet själva kunde precisera mer än "cirka två procent".

Det är bra att status.st finns, men huvudtabellen ligger snubblande nära desinformation med tanke på hur ofta den används som källa när man diskuterar 2006-2010.

Jo, det har framgått att i den sektbubbla där du lever så är fakta ett irritationsmoment. Funderat på Feminstiskt initiativ istället? Där får du leva ut dina postmodernistiska böjelser helt fritt.
Tja faktum är att du nu visar hur agendan mot SD startade.
FI och Piratpartiet fanns minsann särredovisade tidigt.
Och du menar alltså att agendan mot SD nu har avslutats när dom är ett reellt mot mot sittande ordning och de traditionella blocken?
2018-04-30, 12:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja faktum är att du nu visar hur agendan mot SD startade.
FI och Piratpartiet fanns minsann särredovisade tidigt.
Och du menar alltså att agendan mot SD nu har avslutats när dom är ett reellt mot mot sittande ordning och de traditionella blocken?

Betydligt viktigare torde vara att JÅ skötte sig förväntat utmärkt bra mot M-ledaren, som ger ett intryck att vara en temporär historia, i gårdagens Agenda!

Bör ge extra utdelning för SD inför valet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in