2018-05-19, 11:26
  #66181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om den är så fix, hur är det med trovärdigheten av dem massiva lavin till SD denna månad enligt Sifo? En lavin som ingen annat OI registrerat? 3.8% det är i storlek som ett helt nytt parti hade bildats på en månad, med riksdagsinträdet fixat och klart. Jag finner lavinen, som iakttaget av Sifo, kanske något osannolik (dvs att den skett på en månad). Men är det en lavin som Sifo mätt upp, är det ju iofs bara bättre, lär ge utslag i andra OI nästa månad.
Sure, för inget OI har ju tidigare haft en 4%-lavin upp eller ner för SD från en månad till nästa (*host* Sentio *host*).

Det är väl bara att du följer upp Sifo månaderna efter denna rusning?
Om SD i kommande Sifo ligger stilla, minskar alt. ökar obetydligt så blir det ju väldigt svårt att förklara varför Sifo skulle göra hela ”uppjusteringen” på en gång på ett så spektakulärt och synligt sätt. Du beskriver det ju själv närmast som så uppenbart att det syns från yttre rymden. Så om det inte händer något stort även nästa månad och nästa, varför kunde de inte bara pytsa ut det i små steg istället för denna enorma ”lavin”? Eller du kanske förväntar dig att de nu höjer 4 pe per månad fram till valet för att underskottet blev just så stort när man delade upp det i flera portioner? Få se då, 19+4+4+4 för juni-augusti och sen blir det kanske 3 i september som ger ytterligare 4+4+4, så... 43% totalt. Helvete vad de har tryckt ner!
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-19 kl. 11:30.
2018-05-19, 11:28
  #66182
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nämnde Marcus Oscarsson inget om SIFO-undersökningen? Verkligen?

Undrar jag om inte Oscarsson sitter och slipar på något riktigt dräpande om sossarna och deras fiasko i den senaste Sifo-mätningen. Han kommer inte att hålla tyst om detta speciellt länge. Fortsättning lär följa...
2018-05-19, 11:31
  #66183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sure, för inget OI har ju tidigare haft en 4%-lavin upp eller ner för SD från en månad till nästa (*host* Sentio *host*).

Det är väl bara att du följer upp Sifo månaderna efter denna rusning?
Om SD i kommande Sifo ligger stilla, minskar alt. ökar obetydligt så blir det ju väldigt svårt att förklara varför Sifo skulle göra hela ”uppjusteringen” på en gång på ett så spektakulärt och synligt sätt. Du beskriver det ju själv närmast som så uppenbart att det syns från yttre rymden. Så om det inte händer något stort även nästa månad och nästa, varför kunde de inte bara pytsa ut det i små steg istället för denna enorma ”lavin”? Eller du kanske förväntar dig att de nu höjer 4 pe per månad fram till valet för att underskottet blev just så stort när man delade upp det i flera portioner?
Procentuellt sett är Sentioökningen bara runt hälften av Sifo-mätningen (då utgångsläget sker från en högre och sannolikt mer riktig nivå). Och det var heller ingen publicistisk chock efter att Sentio publicerade sina siffror vad jag kan minnas. Men visst, flera osäkerheter här. Och det blir kul att följa upp, ja
2018-05-19, 11:31
  #66184
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att kommenera S i den här tråden är helt OT.

Nej. Att kommentera andra partier är lämpligt för att ge underlag till teorier angående SD. Allt annat faller ju ganska enögt och platt.
2018-05-19, 11:33
  #66185
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sure, för inget OI har ju tidigare haft en 4%-lavin upp eller ner för SD från en månad till nästa (*host* Sentio *host*).

Det är väl bara att du följer upp Sifo månaderna efter denna rusning?
Om SD i kommande Sifo ligger stilla, minskar alt. ökar obetydligt så blir det ju väldigt svårt att förklara varför Sifo skulle göra hela ”uppjusteringen” på en gång på ett så spektakulärt och synligt sätt. Du beskriver det ju själv närmast som så uppenbart att det syns från yttre rymden. Så om det inte händer något stort även nästa månad och nästa, varför kunde de inte bara pytsa ut det i små steg istället för denna enorma ”lavin”? Eller du kanske förväntar dig att de nu höjer 4 pe per månad fram till valet för att underskottet blev just så stort när man delade upp det i flera portioner? Få se då, 19+4+4+4 för juni-augusti och sen blir det kanske 3 i september som ger ytterligare 4+4+4, så... 43% totalt. Helvete vad de har tryckt ner!
Håller med Crispan. Lägg ner dessa löjliga konspirationsteorierna nu. Så Sifo väljer alltså att justera upp SD nu i slutet och därmed medvetet ge SD momentum till valet?
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-19 kl. 11:36.
2018-05-19, 11:34
  #66186
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det är väl lite tidigt att slänga MO på slaktbänken? Han har ju i åratal varit en frisk fläkt och tex hans frejdiga "makalös uppgång" har etsat sig fast i alla fall i mitt minne.

Ok, jag kanske var lite snabb på avtryckaren.
2018-05-19, 11:37
  #66187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Håller med Crispan. Lägg ner dessa löjliga konspirationsteorierna. Så Sifo väljer alltså att justera upp SD nu i slutet och därmed medvetet ge SD momentum till valet?
Nej för att inte riskera att hamna med rumpan bar på valdagen. Är inte så säker å att det är så i detta fallet, men OIs partiskhet under hela PK-eran är ju väldokumenterad och legendarisk. PK fick konsekvenser på precis varenda område, om det inte fick även på detta fält vore det fullkomligt unikt (och osannolikt).
2018-05-19, 11:41
  #66188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok, jag kanske var lite snabb på avtryckaren.

Händer mig ständigt.
2018-05-19, 11:41
  #66189
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej för att inte riskera att hamna med rumpan bar på valdagen. Är inte så säker å att det är så i detta fallet, men OIs partiskhet under hela PK-eran är ju väldokumenterad och legendarisk. PK fick konsekvenser på precis varenda område, om det inte fick även på detta fält vore det fullkomligt unikt (och osannolikt).
Okej?

Vad är mervärdet i att hålla SD lågt under mellanvalsperioden för sedan komma med rejäla "SD ÖKAR REJÄLT" rubriker precis innan valet(om man hatar SD dvs)? Hade jag varit opinions-strateg och velat göra SD så stora som möjligt, så hade jag också viktat upp SD några månader innan valet för att ge dem momentum.

Är Sifo "Sverigevänner" då kan man fråga sig?

Inser du hur löjligt detta låter?
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-19 kl. 11:46.
2018-05-19, 11:42
  #66190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du gör dig dummare än vad du är. Inget behöver ändras. Att däremot nöjt acceptera undermåliga mätmetoder, trots att man mycket väl förstår att utfallet är verklighetsfrämmande, är ett avsevärt troligare scenario.

Det går inte till
"Här kommer Demoskåp-undersökningen, fan, SD går bra. Vi tar 5 procent av deras stöd och lägger på Annie Lööf och MP"

Utan istället
"Misstänkt lågt stöd för SD i Demoskop, deras mätmetoder kan knappast stämma. Äh, va fan, sitt still i båten, låga siffror för SD är bättre än höga. Publicera!"
Det är fullt möjligt att jag är dum, pga Dunning-Krugereffekten vet jag i så fall tyvärr minst om det av alla!

Det jag hela tiden efterfrågat är hur den systematiska uppjusteringen skulle gå till utan den uttalad plan, strategi, mål och samordning som jag anser att en så utstuderad metod kräver... men jag får svar om allt utom det. Du snackar om andra random exempel på möjligt SD-motstånd och sen flyttar du runt det mellan tidningarna, instituten, uppringare med brytning och fan vet allt, konspirationen dartar runt som en ekorre som dragit en lina.

Vilka lägger upp planen för uppjusteringen, var och hur görs den, och hur ser de olika stegen och faserna ut? Att alla som jobbar där är PK och därför löser det sig självt är inget svar.
2018-05-19, 11:49
  #66191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Okej?

Vad är mervärdet i att hålla SD lågt men sedan komma med rejäla "SD ÖKAR REJÄLT" rubriker precis innan valet? Hade jag varit opinions-strateg och velat göra SD så stora som möjligt, så hade jag också viktat upp SD några månader innan valet för att ge momentum.
Jag tror inte riktigt att du inser vad jag försöker komma till: Vi hade PK-eran, då Sverige kunde betraktas som en semi-diktatur (och där propagandan och åsiktskontrollen liknade en heldiktaturs). Nu faller (eller ska vi kanske säga, har redan fallit) PK. Det är finito (PK håller enbart riksdagskansliet i Berlin 1945). Jag förväntar mig att OIs följer efter. Och de gör ju det.. eller så tokröstar svenska folket på SD för tillfället, och OI gör sitt bästa för att dokumentera det - utmärkt (i båda fallen) i så fall, och helt förväntat. Vi andas fri luft, och OIs är tvingade att göra detsamma, de tvingas andas samma kollektiva luft. Jag tror inte på några dramatiska förändringar framgent, men tioprocentiga skillnader på SD mellan olika OI:s tror jag kommer tillhöra historien.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-19 kl. 12:01.
2018-05-19, 11:55
  #66192
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo Expressen bedriver riktigt journalistik numera Dessutom tror jag Expressen når fler läsare än vad de flesta övriga medier numera då tidningen är den som funkar bäst på nätet efter att både SvD och Aftonbladet börjat trilskas om man har Ad-Block.

Det roliga med Expressen är att de också förespråkar en (S)+(M) regering Läser folk det och börjar misstänka att en sådan kan bli verklighet så är det ju knappast (S)+(M) som tjänar på det.

Dessutom om det skall bli en (S)+(M) regering så måste ju Alliansen spräckas. Det betyder att Expressen också tar ställning mot Annie Lööf och ignorerar Jan Björklund fullständigt Finns bara positivt att säga om det.

För egen del skulle jag inte bli allt för missnöjd med en (S)+(M) regering heller egentligen. Det bästa är en (M)+(SD) (som M-sympatisör) men går inte det så tror jag (S)+(M) är bättre än de flesta andra alternativ. Det viktigaste är att (C) och (MP) ignoreras fullständigt efter september...

Expressens målsättning är att kunna ha makt att påverka. Vänstern och miljöpartiet är konsekventa i amnestifrågan. Det är inte centern och socialdemokraterna. Vilket expressen kommer att utnyttja och förfölja Löfven och Lööf. Ingen av dem kan ändra sig nu. De har båda dessutom sagt att det är ett dåligt förslag. Det är ett guldläge för expressen som nu tydligt tagit motstånd mot amnestin. Än bättre blir det eftersom man dessutom kan pressa Kristersson om hur nu alls kan bilda regering med Lööf.

Media lever på att lyfta fram konflikter och förstärka dem. Att SD gynnas i amnestifrågan struntar expressen i eftersom härvan med sossarna och centern just nu är viktigare. Det är verklig en surrealistisk situation just nu. S ska genomdriva en ny tuff politik kring invandring och centern vill strama åt välfärden samtidigt som man röstar ja på ett så sanslöst uselt förslag. Vi kan vara säkra på att expressen skruvar till det än mer. Man vill ju ha turbulens och därmed få uppmärksamhet.

De som röstar på sverigedemokraterna läser också expressen. Dessa läsare ökar tidningens upplaga. Sett i ett maktperspektiv kan expressen faktiskt utnyttja situationen med att SD ökar i opinion. Med amnestifrågan får expressen många fler läsare, men kan också påverka Allianspartierna och socialdemokraterna. Sett i omfång är det väldigt stort. Miljöpartiet och vänstern är för små partier.

Ironiskt nog är det alltså en framgång för expressen att SD ökar. Tidningens numer invandringskritiska ledarsida är mainstreammedia främsta. Man ska inte underskatta marknadsekonomins betydelse. Expressen är motståndare till SD, men knappast till partiets läsare. M och S kan inte locka dem tillbaks, men det kan expressen. Valet av Teodorescu som ny redaktör på GP 2015 får väl ses i ljuset av SD:s framgångar. Tidningens ledarsida har blivit mer populär som helhet i landet och fått fler läsare, där sverigedemokratiska väljare är en betydande del.

Över tid har medias negativa bild inte fått några konsekvenser för SD. Opinionsmätningarna visar bara uppgång eller stagnation och därpå uppgång igen. Finns inte något läge de senaste 10 åren där SD kraftigt har sjunkit. Det visar för media att väljarna är övertygade.

Bilden av sverigedemokraten som den arbetslöse och unga manliga lantisen är kontraproduktivt. SD har en potential på 30 procent varvid de manliga är nära 40 procent. Alltså klart största parti bland män. Det är inte lyckat att som konsumentberoende företag idiotförklara en så stor del av befolkningen. Metoo och krisen inom svenska akademien lockar läsare, men man måste ju vara bredare än så i samhällsfrågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in