2018-04-05, 08:22
  #64381
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nähä du, inte i frågan om vinster i välfärden? Inte i frågan om NATO-medlemskap? Skatten på investeringssparkonton? Etc etc.
Vinster i välfärden är inte prio 1 att i dagsläget slå ut privata vårdalternativ när det inte finns alternativ inser SD är totalt vansinnigt och skulle ta bort och försämra vården för miljontals människor.Nato är ingenting klart motståndet är fortfarande enormt inom partiet, skatten bör allmänt sänkas ja,och det kan man göra om invandringen stoppas ,och vi börjar utvisa mer än vi släpper in.
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det som är mest allvarligt med skojarinstituten är dock deras uppenbara och medvetna försök att påverka och vilseföra valmanskåren av sina uppdragsgivare - även om det fortfarande är lagligt!

Det är därför extra intressant hur stödet för SD kommer att utveckla sig fram till valet...
Precis , Helt klart ligger det agenda bak vissa undersökningar,vi vet att det funnits undersökningar som visat för höga resultat för SD som inte media visat upp,då blir nog det automatiskt resultatet att man extrapolerar åt det hållet uppdragsgivarna önskar. Sentio och Yougov blir inte ens omnämnda om dom inte visar stora nedgångar för SD.
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du har inte fel. Men.
Lite övergripande så gissar jag (nog bra) att det handlar om att SD hittills inte varit överskattade inför ett val förutom en enda gång av ett enda institut, (UM 2010). Eller minns jag fel?
Därmed utgår man ifrån att högsta noteringarna bör stämma bäst.
Jag tror t.om att både Sentio och Yougov ligger för lågt pga av ett sinnessjukt stort mörkertal.
Om inte allt för länge vet vi.
Innan man kom in i riksdagen visste man inte hur man skulle förhålla sig till SD ,man hade ingen som helst grund förutom de knappt 2% man hade valet före man kom in i riksdagen, och då hände en eller två gånger att någon övervärderade SD.Sedan har det varit ständiga undervärderingar,sifo har inte ens anpassat sig efter facit,valen..Crispy var mycket trevligare på den tiden han hade en katt med hjälm som Avatar..
2018-04-05, 11:11
  #64382
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du har inte fel. Men.
Lite övergripande så gissar jag (nog bra) att det handlar om att SD hittills inte varit överskattade inför ett val förutom en enda gång av ett enda institut, (UM 2010). Eller minns jag fel?
Därmed utgår man ifrån att högsta noteringarna bör stämma bäst.
Jag tror t.om att både Sentio och Yougov ligger för lågt pga av ett sinnesjukt stort mörkertal.
Om inte allt för länge vet vi.

(Min fetning)

Där delar jag helt din åsikt. Min erfarenhet när man pratar med och lyssnar till folk (och alla de man varken ser eller hör utan bara kan ana sig till finns i kulisserna) är att mörkertalet för SD kommer att visa sig bli det mest chockerande av allt i valet den 9 september. Att mörkertalet är sinnessjukt stort - som du skriver - är bra uttryckt. Skrev i ett inlägg för någon vecka sedan att jag börjar misstänka att Sentios och Yougovs nuvarande siffror ligger alltför lågt. Inte ens dessa institut, som brukar ligga högt i mätningarna av SD, tror jag fångar upp SD-väljarna i tillräckligt hög grad. Underskattning är större än vid något tidigare val. Om lite drygt fem månader har vi facit.
2018-04-05, 11:40
  #64383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Där delar jag helt din åsikt. Min erfarenhet när man pratar med och lyssnar till folk (och alla de man varken ser eller hör utan bara kan ana sig till finns i kulisserna) är att mörkertalet för SD kommer att visa sig bli det mest chockerande av allt i valet den 9 september. Att mörkertalet är sinnessjukt stort - som du skriver - är bra uttryckt. Skrev i ett inlägg för någon vecka sedan att jag börjar misstänka att Sentios och Yougovs nuvarande siffror ligger alltför lågt. Inte ens dessa institut, som brukar ligga högt i mätningarna av SD, tror jag fångar upp SD-väljarna i tillräckligt hög grad. Underskattning är större än vid något tidigare val. Om lite drygt fem månader har vi facit.

Jag tror visst de fångar upp dem, problemet är hur de ska vikta, var väl Sentio som fick vikta NER SD då de låg runt 30% i rådata. Detta är fritt minnet så det kan väl vara ett annat institut och siffra.

Rådata skiljde sig inte mycket mellan instituten (dock okänt skillnaden web/telefon), (den stora)skillnaden ligger i viktningen.

Det svåra för alla är ju att man bara får facit vart fjärde år. Har man en onlinepanel kan den ju tex påverkas mycket mer än en telefondito där vissa aldrig satt sin fot på internet eller alternativmedia. Då valen är sällan blir det i princip en kvalificerad gissning huruvida panelen minskar ökar eller behåller sin spegling av den allmänna opinionen.

Slumpmässiga urval funkar ju inte heller då folk helt enkelt inte svarar och bortfall på ~50% går inte att kompensera på något sätt annat än genom kvalificerade gissningar.

Bäst bör en kombination av alla 4 sätt bli. Slump/panel telefon/web så man kan se diskrepansen mellan de olika mätningarna.
2018-04-05, 15:21
  #64384
Medlem
Ördögs avatar
SD största parti bland unga enligt YouGov
https://samtiden.nu/2018/04/sd-storsta-parti-bland-unga-enligt-yougov/
https://petterssonsblogg.se/2018/04/05/sd-storst-bland-ungdomar/
Citat:
Bland unga mellan 18 och 34 år är Sverigedemokraterna landets största parti, enligt YouGov. Samtidigt ökar SD sin ledning över M när det gäller vilket parti som är näst störst i landet.

I likhet med andra europeiska länder ökar etablissemangs- och migrationskritiska partier i opinionen i Sverige.

Här i Finland är märkligt nog de gröna och Samlingspartiert - det vill säga MP:s och moderaternas systerpartier - de som attraherar flest unga väljare. Men så har ingetdera av dem förfallit till samma galenskaper som de svenska partierna ...

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/young_adults_support_greens_or_ncp_future_of_sdp_a t_great_risk/10141964
Citat:
Polls suggest 20 percent of 18-34 year olds in Finland support either the Green Party or the National Coalition Party. Professor Heikki Paloheimo says the Social Democrats face a decline.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-04-05 kl. 15:29.
2018-04-05, 15:30
  #64385
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
https://samtiden.nu/2018/04/sd-storsta-parti-bland-unga-enligt-yougov/
Intressant i yougovs bakgrundsmaterial är också att SD inte längre kan ses som ett parti för landsbygdsfolk. Partiet är nu marginellt större hos storstadsboende än övriga Sverige.

OT, du är väl ungrare? Du skulle inte vilja kommentera tråden om valet i Ungern i politik utrikes?
2018-04-05, 15:55
  #64386
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-small-samsta-valjarstodet-sedan-2016/

SD behåller hela ökning från förra månaden samt plussar lite, även om det är lite.

Krisen i alliansen ser ut att fortsätta, 1 eller 2 partier ur riksdagen.

Riktigt riktigt spännande inför valet nu!

edit, 18,8 (+0,2)
2018-04-05, 15:57
  #64387
Medlem
Demoskop April

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-small-samsta-valjarstodet-sedan-2016/

SD 18.8 (+0,2)

Kristdemokraterna: 3,3 (0,0)
Moderaterna: 22,2 (+0,4)
Liberalerna: 4,0 (-1,1)
Centerpartiet: 9,5 (+1,6)
Socialdemokraterna: 25,9 (-1,3)
Miljöpartiet: 5,2 (+0,6)
Vänsterpartiet: 8,7 (+0,2)
2018-04-05, 16:23
  #64388
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

OT, du är väl ungrare? Du skulle inte vilja kommentera tråden om valet i Ungern i politik utrikes?

Nej, jag är finländare! Jag valde signaturen Ördög under mina första stapplande steg som nätaktivist för kanske två decennier sedan, helt enkelt för att den lät kul.
2018-04-05, 17:13
  #64389
Medlem
Smoothmans avatar
För en gång skull fick man rätt angående tidvis svajiga Demoskop. Några tiondelar upp skrev jag i ett inlägg den 2 april, ganska logiskt med tanke på hur det sett ut på nyhetsfronten senaste veckorna.

"Misstänker att Demoskop kan komma att bli betydligt mindre svajiga framöver och åtminstone plana ut. Personligen skulle jag inte bli förvånad om Demoskop t o m höjer SD några tiondelar till runt 19% för april månad, det har varit väldigt mycket tjöt om böneutrop, heta diskussioner i tidningar, Aktuellt etc om detta, överfallsvåldtäkter tycks också öka igen senaste tiden, inte minst i Stockholmsområdet. Löfvens bakslag från lagrådet om de ensamkommande är också ett misslyckande... Informationsbroschyren "Till dig som är gift med ett barn" är också något som definitivt inte missgynnar SD i dessa tider."

Ser bra ut detta. SD verkar vara på gång inför valrörelsen.
2018-04-05, 17:41
  #64390
Medlem
Bra! Då var uppgången förra månaden i Demoskop inte ”brus”.
Trist att se muslimpartiet nu över 5%, det förtar tyvärr en del av glädjen över SD:s goda siffror.
Kan vi nu få 25% i Yougov, så är vi säkra på att SD är på god väg att bli etta.
2018-04-05, 17:51
  #64391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Bra! Då var uppgången förra månaden i Demoskop inte ”brus”.
Trist att se muslimpartiet nu över 5%, det förtar tyvärr en del av glädjen över SD:s goda siffror.
Kan vi nu få 25% i Yougov, så är vi säkra på att SD är på god väg att bli etta.
MP var inte enda tråkiga nyheten. Att C ökar ordentligt i en mätning gjord helt efter nämndemanshaveriet är nästan värre.
2018-04-05, 18:10
  #64392
Medlem
Notera den ryckiga och konstiga mätningen för SD:

Röd oktober 15,3%
november 18,1%
december 18,3%
januari 17,9%
februari 15,4%
mars 18,6%
april 18,8%

Rusiga Vänstertroll uttryckte stor glädje över "kollapsen" i februari men naturligtvis är det något fel i mätningarna, så här kan det inte slå.
Jag hade fel själv, jag trodde att Demoskop skulle justerade ned aprilsiffran till 18,1% för att ligga närmare diktaturens siffra på 17,0%.

Tydligen går SD ganska starkt just nu trots att man inte gör så mycket själva. Centerns siffra är klart felaktig och jag tror att Sossarna är lite större än så här. Ni kan också vara förvissade om att Sossarna kommer att lägga in det stora VALFLÄSKET med poliser i varje gathörn och på sjukhusen skall det vimla sjuksköterskor med eller utan hucklen...
Dessutom går man in i utanförskapsområdena och rycker upp kärringarna och visar upp vilket parti dom skall rösta på.

Överraskande också att "övriga" är så små. AfS är en mygga utan bett.
Det som nu blir intressant att se är hur mycket Inizio vågar pressa upp SD för att inte förlora trovärdighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in