2018-04-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är för att jag anser barns liv så värdefulla som jag vill lyfta fram äktenskapet/kärnfamiljen emedan vi så väl vet att detta är den bästa familjeformen för de flesta barnen.

Fast det VET vi ju inte!
Fakta är att du har forskning/ fakta där ute som påvisar att ungar leve i alla välmåga trygga och fina, utan det västerländska äktenskapet/ kärnfamiljen.
Det man däremot VET med absolut säkerhet är att barn behöver en eller flera vuxna som älskar dem.

Citat:
Mig veterligt har det inte varit förbjudet med skilsmässa på i alla fall 400 år. Om en man (eller kvinna) super, så betyder inte det att problemet är äktenskapet - det betyder att man skall göra något åt den som super. Förslagsvis få vederbörande att sluta supa.

Skilsmässa har varit både förbjudet lagligen samt omöjligt att genomföra för 1 part hamnar då plötsligt utan all försörjning/ trygghet, eller blir av med sina barn etc.

Finns gränser för hur länge man kan försöka få en annan människa sluta med att supa, droga, misshandla, bete sig som ett hänsynslöst svin eller vad som nu är problemet, förr eller senare måste man priooritera tryggheten för sig själv och ev. barn.

Citat:
Vilket just talar för att ensamhushåll med barn är en dålig lösning - det är ju det jag säger hela tiden!

nej du säger att ensamstående ska STRAFFAS.
Att sitta och inbilla sig att denna familjekonstellation skulle upphöra finnas bara för att du tar bort barnbidrag eller ännu värre verkligen SER till att just kvinnor tvingas in i ensamt föräldraskap via att förbjuda dem deras praktiska möjlighet förhindra det är fan absurt.

Citat:
Med en kombination av straff, uppmuntran, utbildning, moral och tillhandahållande av hjälpmedel så kan man uppnå påtagliga resultat. Jämför gärna med trafikolycksutvecklingen: https://www.trafikverket.se/om-oss/tillgangligt-sverige/nollvisionen/

Den mänskliga reproduktionen går inte jämföra med trafikolyckor.
Som sagt återkom den dag där finns 100% preventivmedel för BÅDA könen som är garanterat biverkningsfritt samt något man kan ta typ en gång per år.

Citat:
Du får ta det med biologerna. Jag är i väsentliga avseenden biologist.

haha...nej detta är semantik. Hur används begreppet död? Det används EFTER ett liv, inte före.
Fö 200 år sen existerade du inte som död, du var nada...inget. När man pratade om dig så var det i ordalagen: "en glimt i din faders öga".

För biologerna existerade du som 2 skilda DNA sekvenser, och din första startpunkt för att bli ett du, påbörjades i konceptinsögnblicket.

Men sen är det samhällets politiker/ filosofer/ medicinare/ experter/ alla etc. som avgör när vårt samhälle ska lägga gränsen för när du är ett du värt att ges rättigheter som andra måste böja sig för.

Inte dina m.fl fantasier kring konceptionsögonblickets helighet.

Citat:
Du pratar om en tid då varken utbildning eller tillgången på preventivmedel var lika väl tillgodosedd som idag. Det finns risker med det mesta, men den vuxna människan förväntas hantera dessa på et moget och ansvarsfullt sätt. Även kvinnor, förmodar jag?

-73 fanns både P-piller, pessarer samt p-piller.

Citat:
Du är väl medveten om att de vita i Sydafrika numera är utsatta för oerhört stark diskriminering och våld, och att det finns planer på att så gott som hela boerfolkgruppen skall emigrera till Australien? Ser Du det som ett utslag av framtida jämställdhet - att vi vita, svenska män alla lämnar landet och Er i händerna på kulturberikarna?

Yeah right... sydafriak har inte infört ett nytt aparheid mot vita. Man körde inte ut vita från landet.
Man genomförde inte några statliga hämndaktioner mot vita för hundratals år av slaveri, våld, kränkningar, förtryck etc. Man kunde ha gjort detta, men nu råkade man ha en klok man vid spakarna, och ingen fixerad vi STRAFF.

Citat:
Du tycks ha dimmiga begrepp om vad moral är.

nej inte speciellt. Moral är kunskap kring vad som är "rätt och fel".
Rätt uven är att alla ska behandlas likt i en grupp. Och lever man i en grupp/ samhälle där så inte är fallet å är det moral göra något åt saken ÄVEN om man befinner sig på sidan som får alla fördelar.
Din åsikt att nää jag vill inte leva jämställt för detta ger inte MIG några fördelar är exakt att inte veta eller skita i vad som är "rätt och fel".

Citat:
Du jämställer vårt frivilliga och jämställda äktenskap med att det finns folk som kastar ut sin dotter från balkongen? Det tycks mig som att Du bör undvika att gifta Dig, men mest för mannens skull.

Hur frivilligt och jämställt blir det i en värld utan aborträtt, utan barnbidrag etc?

om man kastar ut sina kvinnor från balkonger eller tvingar dem föda barn de inte vill ha i "äktenskapets namn" jag ser ingen större skillnad faktiskt.

jag lever i samboskap så helt korrekt jag är inte gift.

Citat:
Du menar: "Vem bryr sig om att skydda sig? Det finns alltid abort."

Abort är inte speciellt kul så de flesta skyddar sig.
Citera
2018-04-28, 12:45
Medlem
Citat:
Så, vi sammanfattar. Du anser att jag önskar döttrar/hustrur/kvinnor illa därför att:

1) Jag vill att de har sex i fasta relationer så att de har förutsättningar att ta hand om en graviditet utan att göra abort?

2) Jag vill att de genom utbildning, omdöme, preventivmetoder mm har säker sex och undviker såväl oönskade graviditeter som skamliga sjukdomar?

3) Vid barn gifter sig med barnens pappa och därigenom skapar en trygg kärnfamilj så att föräldrarna både kan bidra ekonomiskt till hushållet och avlasta varandra när det gäller att hantera barnen?

4) Vill ta bort generellt barnbidrag, särskilt för de barn som verkligen inte behöver det, och istället använder detta för att stödja de föräldrar som gjort rätt i livet - och inte belönar de som gör fel?

Menar Du på fullaste allvar att motsatsen till dessa ställningstaganden skulle vara till fördel för döttrar/hustrur/kvinnor och barn? Hur i all världen då? Är det Din uppfattning att det är bättre med lösaktighet, ansvarslöshet, splittrade familjer och uppmuntran av felbeteenden? Om det är en generell uppfattning bland kvinnor, då borde vi lämna Er och i alla fall hindra Ert skadliga inflytande över våra gossebarn.

1) Det är en befängd tanke att sitta på sin uvhäck och tro du ska ha rätt begränsa kvinnors/ dina döttrars sexliv till äktenskap enbart pga att du vill bestämma över deras kroppars reproduktion. ja
Precis som de tär en befängd tanke att du eller samhället ska ha rätt avgöra att kvinnor/ dina döttrar överhuvudtaget ska tvingas till något som rör deras egen kropp.
Det är deras livmödrar inte din eller mäns eller samhällets.

2) Det får du ju vilja men är fortfarande upp till dem.

3) Så om din dotter råkat haft en tillfällig semesterflört med någon som hon tyckte var supersexig/ snygg/ trevlig en kväll och hade himlastormande sex med, men som sen visade sig vara en fascist/ mördare..så jepp! då ska hon tvingas gifta sig med denne och leva ett fascist/ mördar liv med ditt barnbarn i släptåget?
För det tycker uven är "moraliskt" rätt. Vill hon inte det well då ska hon tvingas föda denne mans gener samt fråntas ekonomisk hjälp via barnbidrag, samt socialt skambeläggas antar jag?
Du, hennes pappa lär väl sitta alla familjemiddagar igenom och klandra henne för att hon var en glad kåt liten tjej på semester för x antal år sen som följde sin kropps fullt naturliga biologi eller hur?

Som sagt, kvinnor, även! dina döttrar är människor de med.

4) Det förslaget är så vidrigt okänsligt sunkigt och jag har bemött det 1000 ggr redan.
Barnbidrag är för BARN. fatta detta. Barn är aldrig skyldiga till något av det som du vill straffa dem för.
Citera
2018-04-28, 13:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
man kan inte "rädda" något som inte finns än. Nu får ni fan ge er.
Jaha, nu är det ofödda barnet inte bara en cellklump längre. Utan nu finns det inte ens längre.

Citat:
Det han och du vill göra är att tvinga barn till en värld där dessa inte är välkomna. Förödande för många människoliv. I naturen så sker detta ständigt, dessa ungar blir övergivna för att dö för exakt så grym är naturen.
Men ska inte människan vara bättre än djuren och ta hand om sina svaga?

Citat:
Kravet för allt liv som fötts är att det finns någon/ några som tar emot dem. Detta går inte tvinga fram.
Då blir det samhällets uppgift att ta hand om dessa barn: att hitta ett fosterhem åt så många som möjligt, och att driva bra barnhem åt resten.

Citat:
OM ni nu är så fixerade vid att alla befruktade äggceller ska ges chansen bli människor. Så varför införa en sträng lag att ja ingen aborträtt, så kvinnan tvingas bära och föda, sen har hon gjort sitt, är hon fortsatt inte intresserad av att ta hand om detta barn så får man med polismakt/ rättsväsende tvinga fadern ta vid. Illegal abort straffas med 18 år, inte ta hand om ett barn när modern gjort sitt 18 år i finkan.

Där ett lagförslag för er....fråga nu uven hur "bekvämt" han tycker detta vore.
Ja, naturligtvis ska fadern ha lika mycket ansvar att bära som modern.

Citat:
Yeah right...du blir misshandlad i 10 år av din äkta part, så klart har hen inte försökt tillräckligt.
Vi ska inte bygga samhällen där en part får övertaget över någon annan, det är sjukt från början.
Vi ska bygga samhällen där människor har möjligheter förändra livssituationer som inte funkar för dem. Och vad som inte funkar ska dessa själva faktiskt få avgöra, ingen annan.
Nu tänkte jag väl inte på de äktenskap, där det förekommer misshandel.
Utan jag menar de äktenskap, där man faktiskt har det relativt bra men ändå går skilda vägar.

Citat:
Det är exakt vad det är...2 könsceller som "befruktat" varandra...och startar en gemensam celldelning. Man kan springa runt och välja göra detta till något magiskt heligt och bla bla eller "har ett lika stort människovärde som en vuxen kvinna"...men jag är alltså ganska krass, jag väljer fokusera min ömhet för när barn faktiskt är barn, för då anser jag den mänskliga ömheten räcker till. Fokusera den där den faktiskt kan tas emot inte på celldelningar.
Ja ja, jag tycker ju att ett barn är ett barn redan vid befruktningen. Men det har vi redan konstaterat, att vi tycker olika där.

Citat:
Inget samhälle har någonsin klarat adoptera bort alla sina oönskade barn. Hört talas om barnhemmen på 50 -talen? eller de i Rumänien? Hört talas om alla de miljoner småbarn som sver på gatorna i sydamerika? var är alla deras föräldrar som skulle adoptera dem?
Hade dessa mödrar getts möjlighet till fri aborträtt, så hade inget av allt detta eländet funnits.
Fast du glömmer bort alla barn, som har kommit till en bra adoptivfamilj och fått leva ett gott liv.
Och det är faktiskt hemskt att önska att alla barnhemsbarn och gatubarn aldrig hade blivit födda.

Citat:
jepp allt är kvinnors fel och ansvar, den har vi ju aldrig hört förr.
Nej, men de och männen har halva ansvaret var.
Senast redigerad av Furienna 2018-04-28 kl. 13:51.
Citera
2018-04-28, 14:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast det VET vi ju inte!
Fakta är att du har forskning/ fakta där ute som påvisar att ungar leve i alla välmåga trygga och fina, utan det västerländska äktenskapet/ kärnfamiljen.
Det man däremot VET med absolut säkerhet är att barn behöver en eller flera vuxna som älskar dem.

Nej, det finns forskning som visar på att det kan som bäst bli acceptabelt för barn i en enföräldersfamilj, om alternativet varit sämre. Det finns ingen forskning som visar att någon annan familjebildningsform är lika bra eller bättre än kärnfamiljen för de allra, allra flesta barnen.

Citat:
Skilsmässa har varit både förbjudet lagligen samt omöjligt att genomföra för 1 part hamnar då plötsligt utan all försörjning/ trygghet, eller blir av med sina barn etc.

Läs gärna denna, något rapsodiska artikel på familjebildningens område: https://popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt

Mer finns att säga, men den ger betydligt fler dimensioner än Din enkelspåriga eländeshistoria.

Citat:
Finns gränser för hur länge man kan försöka få en annan människa sluta med att supa, droga, misshandla, bete sig som ett hänsynslöst svin eller vad som nu är problemet, förr eller senare måste man priooritera tryggheten för sig själv och ev. barn.

Helt säkert. Till slut måste man ta till våld. Men att dessa förhållanden skulle vara bärande för en majoritet, eller ens stor minoritet, av alla skilsmässor saknar helt stöd.

Citat:
nej du säger att ensamstående ska STRAFFAS.
Att sitta och inbilla sig att denna familjekonstellation skulle upphöra finnas bara för att du tar bort barnbidrag eller ännu värre verkligen SER till att just kvinnor tvingas in i ensamt föräldraskap via att förbjuda dem deras praktiska möjlighet förhindra det är fan absurt.

Det är inte straff att avstå från att uppmuntra och understödja felbeteenden. Men, straff kan säkerligen också behövas.

Citat:
Den mänskliga reproduktionen går inte jämföra med trafikolyckor.
Som sagt återkom den dag där finns 100% preventivmedel för BÅDA könen som är garanterat biverkningsfritt samt något man kan ta typ en gång per år.

Sterilisering? Det är så gott som 100%-igt, även om Herren ibland ingriper även här.

Citat:
haha...nej detta är semantik. Hur används begreppet död? Det används EFTER ett liv, inte före.
Fö 200 år sen existerade du inte som död, du var nada...inget. När man pratade om dig så var det i ordalagen: "en glimt i din faders öga".

För biologerna existerade du som 2 skilda DNA sekvenser, och din första startpunkt för att bli ett du, påbörjades i konceptinsögnblicket.

Men sen är det samhällets politiker/ filosofer/ medicinare/ experter/ alla etc. som avgör när vårt samhälle ska lägga gränsen för när du är ett du värt att ges rättigheter som andra måste böja sig för.

Inte dina m.fl fantasier kring konceptionsögonblickets helighet.

Livet uppstår vid konceptionen. Du vet ju det, egentligen. Jag vet att det inte är jag om bestämmer - då hade det sett annorlunda ut. Däremot är det min strävan att mina uppfattningar skall påverka de som bestämmer till det bättre. Det kan nog ta en stund...

Citat:
-73 fanns både P-piller, pessarer samt p-piller.

Förmågan att hantera detta tycks ha varit behäftat med betydande brister. Då som nu...

Citat:
Yeah right... sydafriak har inte infört ett nytt aparheid mot vita. Man körde inte ut vita från landet.
Man genomförde inte några statliga hämndaktioner mot vita för hundratals år av slaveri, våld, kränkningar, förtryck etc. Man kunde ha gjort detta, men nu råkade man ha en klok man vid spakarna, och ingen fixerad vi STRAFF.

Jaså?
https://www.quora.com/What-is-current-situation-of-Afrikaans-in-South-Africa

Citat:
nej inte speciellt. Moral är kunskap kring vad som är "rätt och fel".
Rätt uven är att alla ska behandlas likt i en grupp. Och lever man i en grupp/ samhälle där så inte är fallet å är det moral göra något åt saken ÄVEN om man befinner sig på sidan som får alla fördelar.
Din åsikt att nää jag vill inte leva jämställt för detta ger inte MIG några fördelar är exakt att inte veta eller skita i vad som är "rätt och fel".

Du får fundera en del på hur Du definierar rätt respektive fel och vad som konstituerar begreppet "lika" på individ respektive samhällsnivå.

Citat:
Hur frivilligt och jämställt blir det i en värld utan aborträtt, utan barnbidrag etc?

om man kastar ut sina kvinnor från balkonger eller tvingar dem föda barn de inte vill ha i "äktenskapets namn" jag ser ingen större skillnad faktiskt.

Nej, jag märker att Du har svårt att se skillnader.

Citat:
jag lever i samboskap så helt korrekt jag är inte gift.

Låt det förbli så, så att stackaren kan komma undan utan för mycket åthävor.

Citat:
Abort är inte speciellt kul så de flesta skyddar sig.

Ändå är Du inte emot att marknadsföra massaborterna som något positivt. Fascinerande...
Citera
2018-04-28, 15:26
Medlem
[quote=Furienna|63906875]
Citat:
Jaha, nu är det ofödda barnet inte bara en cellklump längre. Utan nu finns det inte ens längre.

ja ett befruktat ägg är just detta ett befruktat ägg....2 celler som smält samman...och är igång att dela sig...det är ingen "människa" man ännu faktiskt behöver ge rättigheter. Först när utveckligen gått så långt så att ett foster börjar uppnå de mänskliga egenskaper som krävs för att vi idag kallar någon för just människa (ex. aktiviteter i hjärnan) fungerande nervsystem, nära en förmåga leva utanför annan människas kropp etc. kan vi säga att nu! får en kvinna inte längre bestämma över ett embryos vara eller inte vara.
Det ger värdiga förhållanden för båda aktuella parter.

Citat:
Men ska inte människan vara bättre än djuren och ta hand om sina svaga?
Tycker du människan beter sig bättre än djuren?
Jag tycker vi beter oss sämre.
Människan är också det djur som har mest krävande ungar.

Citat:
Då blir det samhällets uppgift att ta hand om dessa barn: att hitta ett fosterhem åt så många som möjligt, och att driva bra barnhem åt resten.

och det tror du på?

Citat:
Ja, naturligtvis ska fadern ha lika mycket ansvar att bära som modern.

Citera
2018-04-28, 16:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
1) Det är en befängd tanke att sitta på sin uvhäck och tro du ska ha rätt begränsa kvinnors/ dina döttrars sexliv till äktenskap enbart pga att du vill bestämma över deras kroppars reproduktion. ja
Precis som de tär en befängd tanke att du eller samhället ska ha rätt avgöra att kvinnor/ dina döttrar överhuvudtaget ska tvingas till något som rör deras egen kropp.
Det är deras livmödrar inte din eller mäns eller samhällets.

Således anser Du att lösaktighet och ansvarslöshet är likvärdigt med ansvarsfullhet och skötsamhet. Som bekant skiljer vi oss åt radikalt i hur vi ser på vad som är berömvärda beteenden.

Citat:
2) Det får du ju vilja men är fortfarande upp till dem.

Inte helt och hållet. Den som gör anspråk på att bli respekterad för sina handlingar av andra människor har ett ansvar för dessa handlingar. När det därtill handlar om att göra anspråk på allmänna resurser av olika slag, så blir detta än mer betydelsefullt. Men Du anser att alla beteenden är likvärdiga, så länge det gäller kvinnors beteenden.

Citat:
3) Så om din dotter råkat haft en tillfällig semesterflört med någon som hon tyckte var supersexig/ snygg/ trevlig en kväll och hade himlastormande sex med, men som sen visade sig vara en fascist/ mördare..så jepp! då ska hon tvingas gifta sig med denne och leva ett fascist/ mördar liv med ditt barnbarn i släptåget?
För det tycker uven är "moraliskt" rätt. Vill hon inte det well då ska hon tvingas föda denne mans gener samt fråntas ekonomisk hjälp via barnbidrag, samt socialt skambeläggas antar jag?
Du, hennes pappa lär väl sitta alla familjemiddagar igenom och klandra henne för att hon var en glad kåt liten tjej på semester för x antal år sen som följde sin kropps fullt naturliga biologi eller hur?

Som sagt, kvinnor, även! dina döttrar är människor de med.

Dras hon till den sorten män, så får hon stå sitt kast. Det är hennes fria val, och hon får leva med resultatet av sina val. Det är det som är frihet - inte att pappa eller "samhället" räddar de som gör fel.

Citat:
4) Det förslaget är så vidrigt okänsligt sunkigt och jag har bemött det 1000 ggr redan.
Barnbidrag är för BARN. fatta detta. Barn är aldrig skyldiga till något av det som du vill straffa dem för.

Det handlar om BAAARN!

Jag undrar om jag int blir mer för mitt förslag ju mer Du hysterieskriker om det. Det tycks mig som att Du är en form av kontraindikator härvid. Det kan vara så att Du tycker illa mitt familjeavdrag för att Du är orolig att det skall fungera.
Citera
2018-04-28, 16:41
Medlem
[quote=Strix m/94|63907965]
Citat:
Således anser Du att lösaktighet och ansvarslöshet är likvärdigt med ansvarsfullhet och skötsamhet. Som bekant skiljer vi oss åt radikalt i hur vi ser på vad som är berömvärda beteenden.

Nej således inser jag att kvinnor också äger en sexualitet som de äger samma rätt uttrycka som män och att alla försöka stävja/ kontrollera människans sexualitet är dömt att misslyckas från början.
Vidare inser jag att alla fakta visar att preventivmedel är inte 100%, Människor är inte heller 100% skötsamma, vid sina sinnens fulla bruk hela tiden utan det gamla latinska uttrycket "errare humanum est" är still going strong.

Utöver detta borde allas mål vara att födda barn ska ha det gott, inget annat. Vuxna kvinnor ska betraktas som vuxna människor med full rätt bestämma över sin egen kropp och liv.

Med allt detta i beaktande är vår nuvarande politik av fri aborträtt totalt överlägsen ditt abortförbud.

Citat:
Inte helt och hållet. Den som gör anspråk på att bli respekterad för sina handlingar av andra människor har ett ansvar för dessa handlingar. När det därtill handlar om att göra anspråk på allmänna resurser av olika slag, så blir detta än mer betydelsefullt. Men Du anser att alla beteenden är likvärdiga, så länge det gäller kvinnors beteenden.
Säg det till män! Även kvinnor gör anspråk på det allmännas resurser. Får män sig tilldelad massa resurser för att begå brott bete sig som vettvillingnar i trafiken, på div. sportarenor, krogar etc. kuta runt och sätta eld på skolor, flyktingförläggningar etc etc så ska fan! kvinnor ha rätt till vad deras aborter kostar dessa är nämligen inte ens i närheten av vad mäns ansvarslöshet kostar.

Citat:
Dras hon till den sorten män, så får hon stå sitt kast. Det är hennes fria val, och hon får leva med resultatet av sina val. Det är det som är frihet - inte att pappa eller "samhället" räddar de som gör fel.

nej det ska hon inte alls behöva, hon ska ha rätt till fri abort, så både hon och detta barn besparas massa lidande helt i onödan.

Citat:
Det handlar om BAAARN!

Jag undrar om jag int blir mer för mitt förslag ju mer Du hysterieskriker om det. Det tycks mig som att Du är en form av kontraindikator härvid. Det kan vara så att Du tycker illa mitt familjeavdrag för att Du är orolig att det skall fungera.

Precis du verkar ha problem fatta detta. Levande, existerande barn med fullt medvetande uven...vill du ta bort deras ekonomiska försörjning.

nej jag tycker illa om det för det är helt befängt korkat och inte fyller någon funktion värdig vårt samhälle. Skicka denna idé till Saudiarabien istället.
Citera
2018-04-28, 17:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej således inser jag att kvinnor också äger en sexualitet som de äger samma rätt uttrycka som män och att alla försöka stävja/ kontrollera människans sexualitet är dömt att misslyckas från början.
Vidare inser jag att alla fakta visar att preventivmedel är inte 100%, Människor är inte heller 100% skötsamma, vid sina sinnens fulla bruk hela tiden utan det gamla latinska uttrycket "errare humanum est" är still going strong.

Utöver detta borde allas mål vara att födda barn ska ha det gott, inget annat. Vuxna kvinnor ska betraktas som vuxna människor med full rätt bestämma över sin egen kropp och liv.

Med allt detta i beaktande är vår nuvarande politik av fri aborträtt totalt överlägsen ditt abortförbud.

Så, avkomma till de mindre skötsamma och dugliga skall helst dö?

Citat:
Säg det till män! Även kvinnor gör anspråk på det allmännas resurser. Får män sig tilldelad massa resurser för att begå brott bete sig som vettvillingnar i trafiken, på div. sportarenor, krogar etc. kuta runt och sätta eld på skolor, flyktingförläggningar etc etc så ska fan! kvinnor ha rätt till vad deras aborter kostar dessa är nämligen inte ens i närheten av vad mäns ansvarslöshet kostar.

Jag kan inte minnas att jag någonsin har försvarat mäns idiotbeteenden. Tvärtom brukar jag vara den som kräver längre och otäckare straff för kriminella.

Citat:
nej det ska hon inte alls behöva, hon ska ha rätt till fri abort, så både hon och detta barn besparas massa lidande helt i onödan.

Nej, jag vill inte subventionera de som gör fel. Friheten att göra fel = glädjen i att ta ansvar.

Citat:
Precis du verkar ha problem fatta detta. Levande, existerande barn med fullt medvetande uven...vill du ta bort deras ekonomiska försörjning.

nej jag tycker illa om det för det är helt befängt korkat och inte fyller någon funktion värdig vårt samhälle. Skicka denna idé till Saudiarabien istället.

Det är - som det alltid varit - föräldrarnas ansvar. Det ligger i frihetsbegreppet. Den som är fri att skaffa barn bär också ansvar för dessas försörjning. Den svenska liberalsocialistiska frihet-utan-ansvar-doktrinen för inget gott med sig.
Citera
2018-04-29, 07:34
Medlem
Citat:
Så, avkomma till de mindre skötsamma och dugliga skall helst dö?

Nej försök inte pracka på mig din "skötsamism". tack.

Citat:
Jag kan inte minnas att jag någonsin har försvarat mäns idiotbeteenden. Tvärtom brukar jag vara den som kräver längre och otäckare straff för kriminella.

Ha sex är inte ett idiotbeteende.

Citat:
Nej, jag vill inte subventionera de som gör fel. Friheten att göra fel = glädjen i att ta ansvar.

Ha sex är INTE att göra fel.

Citat:
Det är - som det alltid varit - föräldrarnas ansvar. Det ligger i frihetsbegreppet. Den som är fri att skaffa barn bär också ansvar för dessas försörjning. Den svenska liberalsocialistiska frihet-utan-ansvar-doktrinen för inget gott med sig.

Och den som inte är fri kunna slippa undan?
Jo den nuvarande svenska fria aborten har fört med sig massa gott.
Citera
2018-04-29, 15:03
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Stabila äktenskap är harmoni. Om Ni var bättre på att välja livpartner, så så torde harmoniska äktenskap vara betydligt vanligare. Eller är det så att Ni försämras med åren?

Nej. Lyckliga äktenskap är det. Har inte läst ditt partiprogram men du kanske även förespråkar skilsmässoförbud för stabilitetens skull

Citat:
Ja, hur kan Du få för Dig att jämställdhet enbart skall betyda försämringar för män - vilken är vår vinst? Så bra är Ni i regel inte, att vi helt godvilligt accepterar ett allt sämre liv för Er skull. För vad anser Du att vi skall gå med på Era ständiga krav?

jämställdhet innebär ett tagande och givande av alla parter. det innebär försämringar och förbättringar inom olika aspekter för både könen. Det handlar om att kalibrera rättigheter och skyldigheter i takt med tid och utveckling.

Citat:
.... Bidrag bör antingen vara behovsprövade eller belönande. Allmänna barnbidrag är ingetdera, och jag försökte hos FK, men man kan inte avstå barnbidraget, visade det sig.

bidrag är inte en gåva eller belöning som man ska säga tack för! bidrag betalas ut efter behov och är en rättighet som är en del av vårt socialförsäkringssystem dvs nyckelordet är försäkring ej en donation!

Citat:
Om man är en klantskalle som inte begriper i vilken ordning man skall göra saker här i livet, t ex först bilda ett stabilt par och först sedan skaffa barn, och inte har varken arbete eller privatförmögenhet, så får man gå till socialen och leva på fattigvård.

Att vara student och förälder samtidigt är emellertid alls ingen ovanlighet, de finns det rätt många som är, och som det också går bra för.

här talar du emot dig själv. det är just oförmåga att alla gånger göra rätt som talar för att man ska ha rätt att avbryta oönskade graviditeter

Citat:
Men det kanske helt enkelt är så att kvinnor är litet skörare än män, litet känsligare och inte klarar av att det ställs krav på dem. Kanske är krav något man enbart kan ställa på oss män, som är litet tåligare, mer välstrukturerade och inte blir hysteriska?

känsligare, skörare än vem, vad är utgångspunkten, idealet? destruktivt patriarkat som män har skapat och styr (jag generaliserar naturligtvis)?... man kan lika gärna säga att det är män som är känslomässigt handikappade och då ska ändra sig. Det är på grund av den känslomässiga handikappen hos män som det nästan alltid är kvinnor som får bära lasset av att uppfostra ett oönskat barn. Den dagen du kommer med ett partiprogram där du löser problemet med den manliga likgiltigheten och avsaknaden av empati som jag kommer att ställa mig bakom dit föreslagna abortförbud Retorisk jidder med andra ord ... Detta är en anmärkning på dig som håller till den rådande retoriken, har inte läst ditt omtalade partiprogram som sagt men hoppas att du fattar vinklingen.

Kvinnor och män är annorlunda utan att det är fel eller rätt. jämställdhet innebär inte att man ska ställa samma krav på män och kvinnor utan likvärdiga krav.

Citat:
Vi skall inte ha sk "hederskulturer" i Sverige. Dessa människor är inte vårt ansvar. I övrigt - nej det är det inte. Gör rätt från början!

Rätt från början? Problemet är att människor gör sällan rätt från början då man sällan vet vad RÄTT för en själv och rent generellt. Du villl åter igen straffa framför att få resultat du vill ha. Jag tror knappast nån i den här tråden ser på abort som en "rolig sak" att göra. man väljer abort för att man ser det som den bästa lösningen ... det är det som är felet!

måste dock tillägga att jag förstår hur du resonerar kring abortförbud. Jag håller med att ibland(dock inte just i abortfrågan)måste man ta till drastiska medel för att vända trenden. Du och andra som argumenterar emot dina värderingar pratar om olika tidsperspektiv. Du är mer holistisk i ditt tänk, de andra diskuterar utifrån de rådande förhållandena. Inget av det är ju fel kan man säga för att alllt är relativt. Idag är det svårt att få med sig folk på att spekulera över generationer, människor vill leva idag. Det finns mer än en väg att gå här.
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-29 kl. 16:02.
Citera
2018-04-29, 19:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, det finns forskning som visar på att det kan som bäst bli acceptabelt för barn i en enföräldersfamilj, om alternativet varit sämre. Det finns ingen forskning som visar att någon annan familjebildningsform är lika bra eller bättre än kärnfamiljen för de allra, allra flesta barnen.

Läs gärna denna, något rapsodiska artikel på familjebildningens område: https://popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt

Mer finns att säga, men den ger betydligt fler dimensioner än Din enkelspåriga eländeshistoria.

Helt säkert. Till slut måste man ta till våld. Men att dessa förhållanden skulle vara bärande för en majoritet, eller ens stor minoritet, av alla skilsmässor saknar helt stöd.

Det är inte straff att avstå från att uppmuntra och understödja felbeteenden. Men, straff kan säkerligen också behövas.

Sterilisering? Det är så gott som 100%-igt, även om Herren ibland ingriper även här.

Livet uppstår vid konceptionen. Du vet ju det, egentligen. Jag vet att det inte är jag om bestämmer - då hade det sett annorlunda ut. Däremot är det min strävan att mina uppfattningar skall påverka de som bestämmer till det bättre. Det kan nog ta en stund...

Förmågan att hantera detta tycks ha varit behäftat med betydande brister. Då som nu...

Jaså?
https://www.quora.com/What-is-current-situation-of-Afrikaans-in-South-Africa

Du får fundera en del på hur Du definierar rätt respektive fel och vad som konstituerar begreppet "lika" på individ respektive samhällsnivå.

Nej, jag märker att Du har svårt att se skillnader.

Låt det förbli så, så att stackaren kan komma undan utan för mycket åthävor.

Ändå är Du inte emot att marknadsföra massaborterna som något positivt. Fascinerande...
Jag är inte säker på vad du ville visa med populär historia.
Citat:
Det borgerliga äktenskapet utsattes för hård kritik också av unga arga skribenter som gick till angrepp mot vad de uppfattade som förljugenhet och förtryck. Henrik Ibsen lät Nora bryta upp från sitt Dockhem med buller och bång och August Strindberg beskrev familjen som ”bekväma kvinnors försörjningsanstalt, familjeförsörjarens ankarsmedja, och barnens helvete!”.
Citera
2018-04-29, 19:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Nej. Lyckliga äktenskap är det. Har inte läst ditt partiprogram men du kanske även förespråkar skilsmässoförbud för stabilitetens skull

Inte alls. Däremot bör det bli något svårare, samtidigt som kärnfamiljen uppmuntras dels genom ekonomiska fördelar, dels marknadsföring.

Citat:
jämställdhet innebär ett tagande och givande av alla parter. det innebär försämringar och förbättringar inom olika aspekter för både könen. Det handlar om att kalibrera rättigheter och skyldigheter i takt med tid och utveckling.

Det hade man önskat, men sällan ser man någon framvisa några fördelar för männen i jämställdhetsarbetet.

Citat:
bidrag är inte en gåva eller belöning som man ska säga tack för! bidrag betalas ut efter behov och är en rättighet som är en del av vårt socialförsäkringssystem dvs nyckelordet är försäkring ej en donation!

Det är en ideologisk hållning - inte ett sakligt konstaterande. Skall man vara detaljerad så kallas det ibland för Möller-linjen, i motsats till Myrdal-linjen. Min uppfattning är att enbart de system som verkligen är försäkringsuppbyggda bör kallas detta. Annars är det bidrag, som man verkligen bör takca för, ty någon rättighet är det rakt inte fråga om.

Citat:
här talar du emot dig själv. det är just oförmåga att alla gånger göra rätt som talar för att man ska ha rätt att avbryta oönskade graviditeter

Tvärtom! Om det finns lätta vägar ut, så ökar bara antalet klanttillfällen. Ansvar uppträder, när ansvar framtvingas.

Citat:
känsligare, skörare än vem, vad är utgångspunkten, idealet? destruktivt patriarkat som män har skapat och styr (jag generaliserar naturligtvis)?... man kan lika gärna säga att det är män som är känslomässigt handikappade och då ska ändra sig. Det är på grund av den känslomässiga handikappen hos män som det nästan alltid är kvinnor som får bära lasset av att uppfostra ett oönskat barn. Den dagen du kommer med ett partiprogram där du löser problemet med den manliga likgiltigheten och avsaknaden av empati som jag kommer att ställa mig bakom dit föreslagna abortförbud Retorisk jidder med andra ord ... Detta är en anmärkning på dig som håller till den rådande retoriken, har inte läst ditt omtalade partiprogram som sagt men hoppas att du fattar vinklingen.

Kvinnor och män är annorlunda utan att det är fel eller rätt. jämställdhet innebär inte att man ska ställa samma krav på män och kvinnor utan likvärdiga krav.

Du får läsa partiprogrammet. Det är länkat i tråden. Detta inlägg var ett kritiskt inlägg till Merapi, med viss udd.

Citat:
Rätt från början? Problemet är att människor gör sällan rätt från början då man sällan vet vad RÄTT för en själv och rent generellt. Du villl åter igen straffa framför att få resultat du vill ha. Jag tror knappast nån i den här tråden ser på abort som en "rolig sak" att göra. man väljer abort för att man ser det som den bästa lösningen ... det är det som är felet!

Fast vad som är rätt har människor vetat i tusentals år. Det är rätt att vara försiktig och ansvarfull när det gäller sexuella relationer. Tidlös kunskap!

Citat:
måste dock tillägga att jag förstår hur du resonerar kring abortförbud. Jag håller med att ibland(dock inte just i abortfrågan)måste man ta till drastiska medel för att vända trenden. Du och andra som argumenterar emot dina värderingar pratar om olika tidsperspektiv. Du är mer holistisk i ditt tänk, de andra diskuterar utifrån de rådande förhållandena. Inget av det är ju fel kan man säga för att alllt är relativt. Idag är det svårt att få med sig folk på att spekulera över generationer, människor vill leva idag. Det finns mer än en väg att gå här.

Nåja, så många olika sätt finns det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in