Citat:
Fast det VET vi ju inte!
Fakta är att du har forskning/ fakta där ute som påvisar att ungar leve i alla välmåga trygga och fina, utan det västerländska äktenskapet/ kärnfamiljen.
Det man däremot VET med absolut säkerhet är att barn behöver en eller flera vuxna som älskar dem.
Citat:
Mig veterligt har det inte varit förbjudet med skilsmässa på i alla fall 400 år. Om en man (eller kvinna) super, så betyder inte det att problemet är äktenskapet - det betyder att man skall göra något åt den som super. Förslagsvis få vederbörande att sluta supa.
Skilsmässa har varit både förbjudet lagligen samt omöjligt att genomföra för 1 part hamnar då plötsligt utan all försörjning/ trygghet, eller blir av med sina barn etc.
Finns gränser för hur länge man kan försöka få en annan människa sluta med att supa, droga, misshandla, bete sig som ett hänsynslöst svin eller vad som nu är problemet, förr eller senare måste man priooritera tryggheten för sig själv och ev. barn.
Citat:
Vilket just talar för att ensamhushåll med barn är en dålig lösning - det är ju det jag säger hela tiden!
nej du säger att ensamstående ska STRAFFAS.
Att sitta och inbilla sig att denna familjekonstellation skulle upphöra finnas bara för att du tar bort barnbidrag eller ännu värre verkligen SER till att just kvinnor tvingas in i ensamt föräldraskap via att förbjuda dem deras praktiska möjlighet förhindra det är fan absurt.
Citat:
Med en kombination av straff, uppmuntran, utbildning, moral och tillhandahållande av hjälpmedel så kan man uppnå påtagliga resultat. Jämför gärna med trafikolycksutvecklingen: https://www.trafikverket.se/om-oss/tillgangligt-sverige/nollvisionen/
Den mänskliga reproduktionen går inte jämföra med trafikolyckor.
Som sagt återkom den dag där finns 100% preventivmedel för BÅDA könen som är garanterat biverkningsfritt samt något man kan ta typ en gång per år.
Citat:
Du får ta det med biologerna. Jag är i väsentliga avseenden biologist.
haha...nej detta är semantik. Hur används begreppet död? Det används EFTER ett liv, inte före.
Fö 200 år sen existerade du inte som död, du var nada...inget. När man pratade om dig så var det i ordalagen: "en glimt i din faders öga".
För biologerna existerade du som 2 skilda DNA sekvenser, och din första startpunkt för att bli ett du, påbörjades i konceptinsögnblicket.
Men sen är det samhällets politiker/ filosofer/ medicinare/ experter/ alla etc. som avgör när vårt samhälle ska lägga gränsen för när du är ett du värt att ges rättigheter som andra måste böja sig för.
Inte dina m.fl fantasier kring konceptionsögonblickets helighet.
Citat:
Du pratar om en tid då varken utbildning eller tillgången på preventivmedel var lika väl tillgodosedd som idag. Det finns risker med det mesta, men den vuxna människan förväntas hantera dessa på et moget och ansvarsfullt sätt. Även kvinnor, förmodar jag?
-73 fanns både P-piller, pessarer samt p-piller.
Citat:
Du är väl medveten om att de vita i Sydafrika numera är utsatta för oerhört stark diskriminering och våld, och att det finns planer på att så gott som hela boerfolkgruppen skall emigrera till Australien? Ser Du det som ett utslag av framtida jämställdhet - att vi vita, svenska män alla lämnar landet och Er i händerna på kulturberikarna?
Yeah right... sydafriak har inte infört ett nytt aparheid mot vita. Man körde inte ut vita från landet.
Man genomförde inte några statliga hämndaktioner mot vita för hundratals år av slaveri, våld, kränkningar, förtryck etc. Man kunde ha gjort detta, men nu råkade man ha en klok man vid spakarna, och ingen fixerad vi STRAFF.
Citat:
Du tycks ha dimmiga begrepp om vad moral är.
nej inte speciellt. Moral är kunskap kring vad som är "rätt och fel".
Rätt uven är att alla ska behandlas likt i en grupp. Och lever man i en grupp/ samhälle där så inte är fallet å är det moral göra något åt saken ÄVEN om man befinner sig på sidan som får alla fördelar.
Din åsikt att nää jag vill inte leva jämställt för detta ger inte MIG några fördelar är exakt att inte veta eller skita i vad som är "rätt och fel".
Citat:
Du jämställer vårt frivilliga och jämställda äktenskap med att det finns folk som kastar ut sin dotter från balkongen? Det tycks mig som att Du bör undvika att gifta Dig, men mest för mannens skull.
Hur frivilligt och jämställt blir det i en värld utan aborträtt, utan barnbidrag etc?
om man kastar ut sina kvinnor från balkonger eller tvingar dem föda barn de inte vill ha i "äktenskapets namn" jag ser ingen större skillnad faktiskt.
jag lever i samboskap så helt korrekt jag är inte gift.
Citat:
Du menar: "Vem bryr sig om att skydda sig? Det finns alltid abort."
Abort är inte speciellt kul så de flesta skyddar sig.
Retorisk jidder med andra ord ... Detta är en anmärkning på dig som håller till den rådande retoriken, har inte läst ditt omtalade partiprogram som sagt
men hoppas att du fattar vinklingen.