Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
varken som "svensk" eller "skötsam" får du kritik eller attackeras.
Jo då, så gott som hela tiden, även om det inte råkar var just Du som attackerar.
Citat:
Well, som sagt om man som man menar att "positivt" enbart handlar om fördelar för just vuxna män i samhället, ser kränkningar/ förtryck av andra grupper som positivt eller menar att det endast går mäta ett förhållande som positivt eller negativ om där råder en ojämlikhet etc. så visst, då var det möjligt bättre förr, för män.
Det är naivt om man tänker sig att under decennier både försämra förhållandena för så gott som alla män, samtidigt som man skäller dem för allt upptänkligt. Det kommer så klart inte att leda till en harmonisk utveckling i relationerna mellan könen.
Citat:
Det var bättre förr för adeln också. Jäklar du, vad mycket bättre förr det var för dem. Betyder därför inte att situationen då var "positiv" ens för dem själva.
Nej, det var det inte. Adeln hade t ex avsevärt högre spädbarnsdödlighet under 1600-tyale pga att de av statusskäl måste bo i stenhus, med den kyla, fukt mm som där rådde. Bönderna hade det därvid betydligt bättre hälsomässigt. Spädbarnsdödligheten av tidvis så hög att adeln som stånd inte reproducerade sig, särskilt inte njär många adelsmän stupade i krig, vilket var ett motiv för en ständigt pågående nyadling som upplevdes som uttunnig av adeln och försvagade dess inre sammanhållning.
Citat:
Du har aldrig riktigt förstått vad moral verkligen står för märker jag.
I din värld är det verktygen som är moralen...i min är det resultaten.
Det finns moral i jämställdhet, det finns ingen moral i straff eller manlig överordning.
Moral innebär bland mycket annat att man ibland (ofta?) uppoffrar sig för högre värden, även när det går de personliga intressena emot. Exempel: som gift man avstår jag från att ha ihop det med andra kvinnor än min hustru. Som vuxen medborgare smiter jag inte från militärtjänst.
Citat:
Hur vi än vänder och vrider på problemet så är man 2 om reproduktion. Och samhället är beroende av att barn får bra uppväxter. ALLA barn uven, inte bara de som råkar dimpa ner i ditt idealiserade äktenskap. Som sagt moral är att små dunbollar av alla fasonger ska ha det så bra som möjligt.
Inte att dunbollar bara anses ha det bra, om andra har det sämre.
eller att vissa dunbollar ska behandlas som skit som varnagel för andra.
Uvtrams!
Tillräckligt bra, får allt duga. Förutsättningarna för detta ökar om det är kärnfamiljen som utgör normen.
Citat:
Största orsaken är att man ignorerat sjukvården, för man har gått på samma gamla "uvkonserverande" moral av att sjukvård (när den är kvinnlig) är något slags kvinnligt kall som kommer gratis och sakna ett värde.
Största orsaken är att så många kvinnor har subventionerat sjukvården genom att sätta sina löneanspråk mm i andra hand och därmed fördärvat "marknaden". Sjuksköterskorna har strejkat sig till den optimala lönen, och det blev inte särskilt bra, emedan Sverige därmed har exporterat stora mängder sköterskor till bl a Norge.
https://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/vardstrejken-avblast-nytt-avtal-for-sjukskoterskor
Agerar man på det sättet så får man så klart problem, ty samvetslösa politiker kommer inte att ge någon högre lön bara för att de sätter patienterna främst. Här behöver kvinnofacken börja agera annorlunda. De behöver nog få in fler karlar.
Citat:
Överreagerar? jag beskriver din idévärld.
har jag nämnt för dig att det har män med? men oj! verkar inte funka ändå du...ha inte funkat i något samhälle någonsin du. Vad ska din uvkonsevatism då dra till med för ytterligare straffmetoder? Vad sägs om att utöver abortförbud även förbjuda preventivmedel? Då måste ju kvinnor anpassa sig, och det blir mycket bättre "positiva" "förtjänster" för män! massa "fördel"män när de kan sitta och njuta av hur kvinnor/ barn far illa omkring dem...riktigt göttit:
Titta så jävligt de fick efter vårt sex! Vilken tur jag har som är född man! Nu kan jag verkligen känna att jag tjänar på detta.
Jepp det förklarar den ordning vi har nu, där kvinnor har praktiska, värdiga möjligheter i sina liv.
Hemskt! uven. riktigt hemskt. Vårt moderna samhälle i Sverige måste ge just dig svårt att andas,
välden är bara positiv för din typ när andra garanteras sämre möjligheter, bara då det går att andas.
Det är fascinerande inblickar vi får i en feminists tankebanor, men de borde skrämma fler än bara uvkonservativa.
Citat:
Jepp! finns massor med människor som av olika anledningar inte klarar av den biten i sina liv i perioder, helt korrekt. Ungdom, barn, mental hälsa, IQ, krångliga livssituationer, tillgång, resurser,
fattigdom etc etc.
Både män och kvinnor, har alltid varit kommer alltid vara precis överallt där människan finns. Just för att ingen annan ska behöva ta ansvaret/ negativa konsekvenserna av detta (barn) så finns abortmöjlighet som ett alternativ för kvinnor. Män däremot har inte denna praktiska möjlighet, de slipper dock ta praktiskt ansvar för oönskat barn som blev önskat för en kvinna.
Citat:
Jösses detta blir bara värre och värre...jag gynnar också gärna företag, men de behöver vaken divas av en konsevativ eller i alla lägen vara framgångsrika för att jag ska välja göra så.
Jaha.
Citat:
nej men det innehåller ditt....allt det behöver är en serie av skeenden, du möjligör inledningen för dessa, kvinnor de senare.
Ska du köra med ett argument som pratar om värdet av potentiellt liv, så varför starta vid just konceptionsögonblicket?
Du ha ju exempel på religioner som inte gör det, de pratar om Gud, sex är deras start.
Har de fel?
Det har de sannolikt. Det är det nya, unika människolivet jag pratar om - som Du väl vet.
Min frågor:
Citat:
- På vilket sätt är det en bättre logik?
- Innebär denna kvinnliga "rätt" att fritt abortera också rätten att abortera på könsgrunder?
- Hur ser Du på omyndiga flickor som blir gravida? Är det den 14-åriga gravida flickan som skall besluta om abort? Eller är det flickans mamma? Betänk att vi nu pratar om en flicka som inte får rösta, inte är straffmyndig, inte får ha sexuellt umgänge, inte får disponera sin ekonomi, inte förvärvsarbeta annat än under strikta villkor.
Dina svar:
Citat:
- Lyder moralen/ lagen what ever att individer äger rätt att bestämma över sin egen kropp så? då ska väl det gälla alla? även kvinnor?
- är rätten: fri aborträtt så spelar motivet till detta ingen roll.
- ja självklart ska hon ha ett ord med i saken med stöd av vuxen.
Av detta drar jag slutsatser, sålunda:
- Din logik leder till att jämställdhet betyder att mannen inte behöver få reda på att han givit upphov till ett nytt liv utan att det står kvinnan fritt att göra av med detta godtyckligt. Jämställdhet?
- Du accepterar systematiska könsaborter, så länge de är kvinnirnas eget val. Så feministiska karlhatare som inseminierats sig och upptäcker "fel" kön på fostret får fritt abortera detta och försöka igen. Islamistiska kvinnor som enbart vill föda jihadpojkar skall få döda flickfoster.
- Du smiter från frågan. Det handlade inte om "ha ett ord med i saken med stöd av vuxen" utan om vem som beslutar. Kan mamman besluta om abort mot flickans vilja - eller hindra en abort mot flickans vilja? Svara nu utan att slingra Dig"