2018-04-25, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Merapi: Jag kan bara hålla med Strix m/94 om att du överreagerar. Jag har inte heller sett några bevis på att han har sagt det mesta av vad du påstår att han har sagt.

Strix m/94: Starkt jobbat! Kämpa på!

Strix. kom igen nu, stå upp för vad du står för.

tala om för Furienna här att ja

-Du står för att ta bort det allmänna barnbidraget och göra om det till ett "känfamiljsbidrag"
barn födda utanför äktenskapet får skylla på sin "slarviga" mor.

-Du är emot fri aborträtt, bara vid våldtäkt/ medicinska skäl etc. så ska det vara ok för en kvinna
ta bot ett befruktat ägg från sin livmoder.
Citera
2018-04-25, 13:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
varken som "svensk" eller "skötsam" får du kritik eller attackeras.

Jo då, så gott som hela tiden, även om det inte råkar var just Du som attackerar.

Citat:
Well, som sagt om man som man menar att "positivt" enbart handlar om fördelar för just vuxna män i samhället, ser kränkningar/ förtryck av andra grupper som positivt eller menar att det endast går mäta ett förhållande som positivt eller negativ om där råder en ojämlikhet etc. så visst, då var det möjligt bättre förr, för män.

Det är naivt om man tänker sig att under decennier både försämra förhållandena för så gott som alla män, samtidigt som man skäller dem för allt upptänkligt. Det kommer så klart inte att leda till en harmonisk utveckling i relationerna mellan könen.

Citat:
Det var bättre förr för adeln också. Jäklar du, vad mycket bättre förr det var för dem. Betyder därför inte att situationen då var "positiv" ens för dem själva.

Nej, det var det inte. Adeln hade t ex avsevärt högre spädbarnsdödlighet under 1600-tyale pga att de av statusskäl måste bo i stenhus, med den kyla, fukt mm som där rådde. Bönderna hade det därvid betydligt bättre hälsomässigt. Spädbarnsdödligheten av tidvis så hög att adeln som stånd inte reproducerade sig, särskilt inte njär många adelsmän stupade i krig, vilket var ett motiv för en ständigt pågående nyadling som upplevdes som uttunnig av adeln och försvagade dess inre sammanhållning.

Citat:
Du har aldrig riktigt förstått vad moral verkligen står för märker jag.
I din värld är det verktygen som är moralen...i min är det resultaten.
Det finns moral i jämställdhet, det finns ingen moral i straff eller manlig överordning.

Moral innebär bland mycket annat att man ibland (ofta?) uppoffrar sig för högre värden, även när det går de personliga intressena emot. Exempel: som gift man avstår jag från att ha ihop det med andra kvinnor än min hustru. Som vuxen medborgare smiter jag inte från militärtjänst.

Citat:
Hur vi än vänder och vrider på problemet så är man 2 om reproduktion. Och samhället är beroende av att barn får bra uppväxter. ALLA barn uven, inte bara de som råkar dimpa ner i ditt idealiserade äktenskap. Som sagt moral är att små dunbollar av alla fasonger ska ha det så bra som möjligt.
Inte att dunbollar bara anses ha det bra, om andra har det sämre.
eller att vissa dunbollar ska behandlas som skit som varnagel för andra.
Uvtrams!

Tillräckligt bra, får allt duga. Förutsättningarna för detta ökar om det är kärnfamiljen som utgör normen.

Citat:
Största orsaken är att man ignorerat sjukvården, för man har gått på samma gamla "uvkonserverande" moral av att sjukvård (när den är kvinnlig) är något slags kvinnligt kall som kommer gratis och sakna ett värde.

Största orsaken är att så många kvinnor har subventionerat sjukvården genom att sätta sina löneanspråk mm i andra hand och därmed fördärvat "marknaden". Sjuksköterskorna har strejkat sig till den optimala lönen, och det blev inte särskilt bra, emedan Sverige därmed har exporterat stora mängder sköterskor till bl a Norge.
https://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/vardstrejken-avblast-nytt-avtal-for-sjukskoterskor

Agerar man på det sättet så får man så klart problem, ty samvetslösa politiker kommer inte att ge någon högre lön bara för att de sätter patienterna främst. Här behöver kvinnofacken börja agera annorlunda. De behöver nog få in fler karlar.

Citat:
Överreagerar? jag beskriver din idévärld.
har jag nämnt för dig att det har män med? men oj! verkar inte funka ändå du...ha inte funkat i något samhälle någonsin du. Vad ska din uvkonsevatism då dra till med för ytterligare straffmetoder? Vad sägs om att utöver abortförbud även förbjuda preventivmedel? Då måste ju kvinnor anpassa sig, och det blir mycket bättre "positiva" "förtjänster" för män! massa "fördel"män när de kan sitta och njuta av hur kvinnor/ barn far illa omkring dem...riktigt göttit:
Titta så jävligt de fick efter vårt sex! Vilken tur jag har som är född man! Nu kan jag verkligen känna att jag tjänar på detta.

Jepp det förklarar den ordning vi har nu, där kvinnor har praktiska, värdiga möjligheter i sina liv.
Hemskt! uven. riktigt hemskt. Vårt moderna samhälle i Sverige måste ge just dig svårt att andas,
välden är bara positiv för din typ när andra garanteras sämre möjligheter, bara då det går att andas.

Det är fascinerande inblickar vi får i en feminists tankebanor, men de borde skrämma fler än bara uvkonservativa.

Citat:
Jepp! finns massor med människor som av olika anledningar inte klarar av den biten i sina liv i perioder, helt korrekt. Ungdom, barn, mental hälsa, IQ, krångliga livssituationer, tillgång, resurser,
fattigdom etc etc.
Både män och kvinnor, har alltid varit kommer alltid vara precis överallt där människan finns. Just för att ingen annan ska behöva ta ansvaret/ negativa konsekvenserna av detta (barn) så finns abortmöjlighet som ett alternativ för kvinnor. Män däremot har inte denna praktiska möjlighet, de slipper dock ta praktiskt ansvar för oönskat barn som blev önskat för en kvinna.

Citat:
Jösses detta blir bara värre och värre...jag gynnar också gärna företag, men de behöver vaken divas av en konsevativ eller i alla lägen vara framgångsrika för att jag ska välja göra så.

Jaha.

Citat:
nej men det innehåller ditt....allt det behöver är en serie av skeenden, du möjligör inledningen för dessa, kvinnor de senare.
Ska du köra med ett argument som pratar om värdet av potentiellt liv, så varför starta vid just konceptionsögonblicket?
Du ha ju exempel på religioner som inte gör det, de pratar om Gud, sex är deras start.
Har de fel?

Det har de sannolikt. Det är det nya, unika människolivet jag pratar om - som Du väl vet.

Min frågor:
Citat:
- På vilket sätt är det en bättre logik?
- Innebär denna kvinnliga "rätt" att fritt abortera också rätten att abortera på könsgrunder?
- Hur ser Du på omyndiga flickor som blir gravida? Är det den 14-åriga gravida flickan som skall besluta om abort? Eller är det flickans mamma? Betänk att vi nu pratar om en flicka som inte får rösta, inte är straffmyndig, inte får ha sexuellt umgänge, inte får disponera sin ekonomi, inte förvärvsarbeta annat än under strikta villkor.

Dina svar:
Citat:
- Lyder moralen/ lagen what ever att individer äger rätt att bestämma över sin egen kropp så? då ska väl det gälla alla? även kvinnor?
- är rätten: fri aborträtt så spelar motivet till detta ingen roll.
- ja självklart ska hon ha ett ord med i saken med stöd av vuxen.

Av detta drar jag slutsatser, sålunda:

- Din logik leder till att jämställdhet betyder att mannen inte behöver få reda på att han givit upphov till ett nytt liv utan att det står kvinnan fritt att göra av med detta godtyckligt. Jämställdhet?
- Du accepterar systematiska könsaborter, så länge de är kvinnirnas eget val. Så feministiska karlhatare som inseminierats sig och upptäcker "fel" kön på fostret får fritt abortera detta och försöka igen. Islamistiska kvinnor som enbart vill föda jihadpojkar skall få döda flickfoster.
- Du smiter från frågan. Det handlade inte om "ha ett ord med i saken med stöd av vuxen" utan om vem som beslutar. Kan mamman besluta om abort mot flickans vilja - eller hindra en abort mot flickans vilja? Svara nu utan att slingra Dig"
Citera
2018-04-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo då, så gott som hela tiden, även om det inte råkar var just Du som attackerar.

Jasså du förklara hur jag attackerar just din svenskhet tack eller ev. skötsamhet.

Citat:
Det är naivt om man tänker sig att under decennier både försämra förhållandena för så gott som alla män, samtidigt som man skäller dem för allt upptänkligt. Det kommer så klart inte att leda till en harmonisk utveckling i relationerna mellan könen.

Att man skapar jämställdhet mellan män och kvinnor via att ge kvinnor samma möjligheter som män har, ger inte sämre villkor för män utan samma.
Att detta sen skapar sämre "förhållanden" för män....ingen kvinna han kan trampa på, ingen kvinna han kan våldta efter behag, ingen kvinna han kan slå efter behag, ingen rätt spotta på kvinnor offentligt, ingen förtur till div. saker pga sitt kön, ingen rätt tvinga på mäns reprduktion på kvinnor etc. well det får faktiskt vuxna män lära sig leva utan. Har kvinnor klarat det så får män också lära sig klara leva utan.

Däremot är det ju uppenbart så att jämställdhet i sig skapar just harmoni mellan könen, säger sig självt, i vart fall OM man nu anser att kvinnors välbefinnande är värt något.

Citat:
Nej, det var det inte. Adeln hade t ex avsevärt högre spädbarnsdödlighet under 1600-tyale pga att de av statusskäl måste bo i stenhus, med den kyla, fukt mm som där rådde. Bönderna hade det därvid betydligt bättre hälsomässigt. Spädbarnsdödligheten av tidvis så hög att adeln som stånd inte reproducerade sig, särskilt inte njär många adelsmän stupade i krig, vilket var ett motiv för en ständigt pågående nyadling som upplevdes som uttunnig av adeln och försvagade dess inre sammanhållning.

Kanske mer berodde på åldern på adelsbrudarna/ kusingifte en masse än just stenhus?
men du ser...saker är inte positiva enbart baserat på att anda ha det jävligt mycket sämre.

Citat:
Moral innebär bland mycket annat att man ibland (ofta?) uppoffrar sig för högre värden, även när det går de personliga intressena emot. Exempel: som gift man avstår jag från att ha ihop det med andra kvinnor än min hustru. Som vuxen medborgare smiter jag inte från militärtjänst.

Jepp..man "offrar sig" för förståelsen att även barn som föds utanför äktenskap har rättmätiga behov ex. Man "offrar" sin uvkonserverande synsätt att befruktade äggceller eller 9 veckors foster ska ha högre värde än vuxna kvinnors liv.

Citat:
Tillräckligt bra, får allt duga. Förutsättningarna för detta ökar om det är kärnfamiljen som utgör normen.

nej tillräckligt bra duger inte....så bra som samhället kan få till det ger en utvecklign i dessa saker som pekar uppåt inte löper som en trist horisontlinje.

Citat:
Största orsaken är att så många kvinnor har subventionerat sjukvården genom att sätta sina löneanspråk mm i andra hand och därmed fördärvat "marknaden". Sjuksköterskorna har strejkat sig till den optimala lönen, och det blev inte särskilt bra, emedan Sverige därmed har exporterat stora mängder sköterskor till bl a Norge.
https://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/vardstrejken-avblast-nytt-avtal-for-sjukskoterskor

Agerar man på det sättet så får man så klart problem, ty samvetslösa politiker kommer inte att ge någon högre lön bara för att de sätter patienterna främst. Här behöver kvinnofacken börja agera annorlunda. De behöver nog få in fler karlar.

Kvinnors fel alltså. I see. Det finns inga "kvinnofack".

Citat:
Det är fascinerande inblickar vi får i en feminists tankebanor, men de borde skrämma fler än bara uvkonservativa.

denna feminist tankebanorna avhandlade DINA teorier..och därför det blir just skrämmande.
Borde säga dig något.

Citat:
Jaha.

jaha? är det allt du har att svara med?

Citat:
Det har de sannolikt. Det är det nya, unika människolivet jag pratar om - som Du väl vet.

Du ha inget "nytt" människoliv värt namnet. i 2 sammanfogade könsceller.
Detta två ska igenom en radda passager innan du ens är i närheten. Innan detta har hänt, så bör kivnnor äga rätt avgöra dess existens.
återkom du den dagen, könsceller/ fosterutvecklignen sker i ett labb.

Min frågor:

Dina svar:

Citat:
Av detta drar jag slutsatser, sålunda:

- Din logik leder till att jämställdhet betyder att mannen inte behöver få reda på att han givit upphov till ett nytt liv utan att det står kvinnan fritt att göra av med detta godtyckligt. Jämställdhet?
- Du accepterar systematiska könsaborter, så länge de är kvinnirnas eget val. Så feministiska karlhatare som inseminierats sig och upptäcker "fel" kön på fostret får fritt abortera detta och försöka igen. Islamistiska kvinnor som enbart vill föda jihadpojkar skall få döda flickfoster.
- Du smiter från frågan. Det handlade inte om "ha ett ord med i saken med stöd av vuxen" utan om vem som beslutar. Kan mamman besluta om abort mot flickans vilja - eller hindra en abort mot flickans vilja? Svara nu utan att slingra Dig"

-nej de fysiska förutsättningarna för reproduktion samt den praktiska omöjligheten att 2 människor ska ha total bestämmandeätt över samma sak. det går helt enkelt inte.
men visst! jag kunde tänka mig en lag som gav någon forma av straff för att inte meddela graviditet när detta var praktiskt möjligt fö kvinnor
I vissa fall är det dock inte detta, mannen kan vara försvunnen, mannen kan vara av extremt hotfull sort som riskerar mörda henne pga denna kunskap etc. och svårighetena få detta dömt korrekt kanske har gjort att man inte gjort lag på detta.
men moraliskt, så ja, självklart tycker även jag att fäder bör få detta besked, så länge de kan bete sig värdigt.

- Ja, för att kontrollera detta är omöjligt..och existensen av dessa problem är inte speciellt vanligt i vår del av världen.

- Jag vet faktiskt inte lagen lyder specifikt kring detta. Jag tror dock inte man kan tvinga en 14 åring till abort om hon absolut inte vill, du får väl kolla upp det.
Enligt mig borde man absolut inte ha rätt till detta, nej. Ingen ska tvingas genomgå en abort mot sin vilja eller! en graviditet mot sin vilja annat än vid mycket speciella omständigheter som kanske bör avgöras vid varje sådant tillfälle.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-25 kl. 14:15.
Citera
2018-04-25, 21:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jasså du förklara hur jag attackerar just din svenskhet tack eller ev. skötsamhet.

Nu skrev jag förstås att det inte var Du som attackerade.

Citat:
Att man skapar jämställdhet mellan män och kvinnor via att ge kvinnor samma möjligheter som män har, ger inte sämre villkor för män utan samma.
Att detta sen skapar sämre "förhållanden" för män....ingen kvinna han kan trampa på, ingen kvinna han kan våldta efter behag, ingen kvinna han kan slå efter behag, ingen rätt spotta på kvinnor offentligt, ingen förtur till div. saker pga sitt kön, ingen rätt tvinga på mäns reprduktion på kvinnor etc. well det får faktiskt vuxna män lära sig leva utan. Har kvinnor klarat det så får män också lära sig klara leva utan.

Däremot är det ju uppenbart så att jämställdhet i sig skapar just harmoni mellan könen, säger sig självt, i vart fall OM man nu anser att kvinnors välbefinnande är värt något.

Harmoni? Vi har aldrig haft så många kraschade äktenskap som de senaste 50 åren. Kvinnor har högre medellivslängd, så den välfärden är det inget fel på i alla fall.

Citat:
Kanske mer berodde på åldern på adelsbrudarna/ kusingifte en masse än just stenhus?
men du ser...saker är inte positiva enbart baserat på att anda ha det jävligt mycket sämre.

Det är Du som påstår det med att andra skall ha det sämre - det är inget jag driver.

Kusingifte var i Sverige i princip förbjudet fram till 1844, och när det förekom var det efter dispens hos kungen.

Citat:
Jepp..man "offrar sig" för förståelsen att även barn som föds utanför äktenskap har rättmätiga behov ex. Man "offrar" sin uvkonserverande synsätt att befruktade äggceller eller 9 veckors foster ska ha högre värde än vuxna kvinnors liv.

Till de "rättmätiga behoven" hör inte barnbidrag som är en skattefinansierad förmån, som inte stödjer kärnfamiljstanken.

Citat:
nej tillräckligt bra duger inte....så bra som samhället kan få till det ger en utvecklign i dessa saker som pekar uppåt inte löper som en trist horisontlinje.

Utopism! Det är vi uvkonservativa emot.

Citat:
Kvinnors fel alltså. I see. Det finns inga "kvinnofack".

Det är dessvärre en allmän lärdom att yrken som är kvinnodominerade har lägre löner. I yrken som varit mansdominerade men där kvinnor tagit över så sjunker lönenivån; läkare, lärare, präster.

Citat:
denna feminist tankebanorna avhandlade DINA teorier..och därför det blir just skrämmande.
Borde säga dig något.

Ja, det gör det - Du behöver tänka igenom mer hur mina uppfattningar fungerar.

Citat:
jaha? är det allt du har att svara med?

Ja.

Citat:
Du ha inget "nytt" människoliv värt namnet. i 2 sammanfogade könsceller.
Detta två ska igenom en radda passager innan du ens är i närheten. Innan detta har hänt, så bör kivnnor äga rätt avgöra dess existens.
återkom du den dagen, könsceller/ fosterutvecklignen sker i ett labb.

Embryot är tvivelsutan ett eget människoliv.

Citat:
-nej de fysiska förutsättningarna för reproduktion samt den praktiska omöjligheten att 2 människor ska ha total bestämmandeätt över samma sak. det går helt enkelt inte.
men visst! jag kunde tänka mig en lag som gav någon forma av straff för att inte meddela graviditet när detta var praktiskt möjligt fö kvinnor
I vissa fall är det dock inte detta, mannen kan vara försvunnen, mannen kan vara av extremt hotfull sort som riskerar mörda henne pga denna kunskap etc. och svårighetena få detta dömt korrekt kanske har gjort att man inte gjort lag på detta.
men moraliskt, så ja, självklart tycker även jag att fäder bör få detta besked, så länge de kan bete sig värdigt.

- Ja, för att kontrollera detta är omöjligt..och existensen av dessa problem är inte speciellt vanligt i vår del av världen.

Löningen är lika enkel som uvkonservativ - abort skall enbart utföras under särskilda omständigheter.

Citat:
- Jag vet faktiskt inte lagen lyder specifikt kring detta. Jag tror dock inte man kan tvinga en 14 åring till abort om hon absolut inte vill, du får väl kolla upp det.
Enligt mig borde man absolut inte ha rätt till detta, nej. Ingen ska tvingas genomgå en abort mot sin vilja eller! en graviditet mot sin vilja annat än vid mycket speciella omständigheter som kanske bör avgöras vid varje sådant tillfälle.

Bry Dig inte om hur lagen ser ut - fundera på hur den bör se ut! Anser Du att en 14-åring, som inte får fatta några andra beslut i livet skall vara kapabel att fatta abortbeslut?
Citera
2018-04-26, 09:23
Medlem
Citat:

Harmoni? Vi har aldrig haft så många kraschade äktenskap som de senaste 50 åren. Kvinnor har högre medellivslängd, så den välfärden är det inget fel på i alla fall.

Icke funktionella, dåliga äktenskap är inte harmoni. återigen så gör du ett "verktyg" till målet.
Äktenskap är inte harmoni i sig. Harmoni är harmoni.

Citat:
Det är Du som påstår det med att andra skall ha det sämre - det är inget jag driver.

Nej är du som kräver något i gengäld för att göra "tråkigt jämställdsarbete".
Och det du då verkar anses ska ges i gengäld är abortförbud för kvinnor.
Står svart på vitt att läsa uven. och är vedervärdig misogynt resonemang.

Citat:
Till de "rättmätiga behoven" hör inte barnbidrag som är en skattefinansierad förmån, som inte stödjer kärnfamiljstanken.

Ser du Furienna? han vill ta bort barnbidraget...du trodde inte på det, men jo det tillhör uvens idéer.

De rättmätiga behoven hos barn är att få sin grundläggande behov av äcklig söndermosad mat på burk, blöjor i rätt storlek samt galonbyxor och det garanteras alla småttisar via barnbidrag. Tar du bort detta för Stina 19, tvångsförlöst (för hon fick inte göra abort för uven) boendes i en studentkorridor, ( där hon blir utkörd snart för där får man inte ha småbarn) utan en krona på banken ( för hon är bara 19) och utan föräldrar deprimerad och hatandes sitt barn....så? ja vad tycker du Stina ska göra? Hur ska hennes unga klara sig? förslag uvn? är pga dig som framtidens Stinor hamnar i detta läge.

Citat:
Utopism! Det är vi uvkonservativa emot.

Jepp världen ska vara exakt som den alltid varit, ingen utveckling till det bättre tack! Usch!

Citat:
Det är dessvärre en allmän lärdom att yrken som är kvinnodominerade har lägre löner. I yrken som varit mansdominerade men där kvinnor tagit över så sjunker lönenivån; läkare, lärare, präster.

Precis och varför är det så uven?

Citat:
Ja, det gör det - Du behöver tänka igenom mer hur mina uppfattningar fungerar.

nej det behöver jag egentligen inte, de har redan existerat, finns gott om historiskt material för att visa att nej...de fungerande inte. Du lever i ett mögligt luftslott uven.

Citat:
Embryot är tvivelsutan ett eget människoliv.

Nej, men små barn är det garanterat. Bygga strukturer i samhället som garanterar att många av dessa små oskyldiga mirakel kommer fara rejält illa, för att de ska utgöra någon slags varnande exempel så vuxna kvinnor ska passa sig, pressas, skämmas etc... dessutom utan en reflektion över att det handlar om små barn....är ...jag saknar ord för det.

Citat:
Löningen är lika enkel som uvkonservativ - abort skall enbart utföras under särskilda omständigheter.

och det hjälper ju, när mannen är försvunnen, eller är en hotfull typ, eller kvinnan råkar komma från en hederskultur där en tjock mage utanför ett accepterat äktenskap är = mord eller där tjejen är barkskrapad, är gravt deprimerad, sjuk på annat vis eller går på droger eller helt enkelt absolut inte vill ha barn.
Är det tillräckliga "särskilda omständigheter" för dig?

Citat:
Bry Dig inte om hur lagen ser ut - fundera på hur den bör se ut! Anser Du att en 14-åring, som inte får fatta några andra beslut i livet skall vara kapabel att fatta abortbeslut?

Ja.
Citera
2018-04-26, 23:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Icke funktionella, dåliga äktenskap är inte harmoni. återigen så gör du ett "verktyg" till målet.
Äktenskap är inte harmoni i sig. Harmoni är harmoni.

Stabila äktenskap är harmoni. Om Ni var bättre på att välja livpartner, så så torde harmoniska äktenskap vara betydligt vanligare. Eller är det så att Ni försämras med åren?

Citat:
Nej är du som kräver något i gengäld för att göra "tråkigt jämställdsarbete".
Och det du då verkar anses ska ges i gengäld är abortförbud för kvinnor.
Står svart på vitt att läsa uven. och är vedervärdig misogynt resonemang.

Ja, hur kan Du få för Dig att jämställdhet enbart skall betyda försämringar för män - vilken är vår vinst? Så bra är Ni i regel inte, att vi helt godvilligt accepterar ett allt sämre liv för Er skull. För vad anser Du att vi skall gå med på Era ständiga krav?

Citat:
Ser du Furienna? han vill ta bort barnbidraget...du trodde inte på det, men jo det tillhör uvens idéer.

Det kan väl knappast skapa sensation? Det skrev jag om redan i mitt konservativa partiprogram, till vilket jag också har länkat i tråden. Bidrag bör antingen vara behovsprövade eller belönande. Allmänna barnbidrag är ingetdera, och jag försökte hos FK, men man kan inte avstå barnbidraget, visade det sig.

Citat:
De rättmätiga behoven hos barn är att få sin grundläggande behov av äcklig söndermosad mat på burk, blöjor i rätt storlek samt galonbyxor och det garanteras alla småttisar via barnbidrag. Tar du bort detta för Stina 19, tvångsförlöst (för hon fick inte göra abort för uven) boendes i en studentkorridor, ( där hon blir utkörd snart för där får man inte ha småbarn) utan en krona på banken ( för hon är bara 19) och utan föräldrar deprimerad och hatandes sitt barn....så? ja vad tycker du Stina ska göra? Hur ska hennes unga klara sig? förslag uvn? är pga dig som framtidens Stinor hamnar i detta läge.

Om man är en klantskalle som inte begriper i vilken ordning man skall göra saker här i livet, t ex först bilda ett stabilt par och först sedan skaffa barn, och inte har varken arbete eller privatförmögenhet, så får man gå till socialen och leva på fattigvård.

Att vara student och förälder samtidigt är emellertid alls ingen ovanlighet, de finns det rätt många som är, och som det också går bra för.

Citat:
Jepp världen ska vara exakt som den alltid varit, ingen utveckling till det bättre tack! Usch!

Utveckling till det bättre är vi gärna med på - men inte vilken utveckling om helst.

Citat:
Precis och varför är det så uven?

Alldenstund vi inte har slaveri här i landet, så är den enda rimliga förklaringen som återstår att Ni är dåliga på löneförhandling och fackligt arbete. Lär gärna av Byggnadsarbetarförbundet, det är rejäla karlar som vet hur man utpressar en arbetsgivare.

Citat:
nej det behöver jag egentligen inte, de har redan existerat, finns gott om historiskt material för att visa att nej...de fungerande inte. Du lever i ett mögligt luftslott uven.

Väl uppvärmt och god ventilation, tackar som frågar!

Det finns en hel del material som visar att det fungerar påfallande bra också.

Citat:
Nej, men små barn är det garanterat. Bygga strukturer i samhället som garanterar att många av dessa små oskyldiga mirakel kommer fara rejält illa, för att de ska utgöra någon slags varnande exempel så vuxna kvinnor ska passa sig, pressas, skämmas etc... dessutom utan en reflektion över att det handlar om små barn....är ...jag saknar ord för det.

Saknar ord? Det har då rakt inte märkts i denna tråd.

Men det kanske helt enkelt är så att kvinnor är litet skörare än män, litet känsligare och inte klarar av att det ställs krav på dem. Kanske är krav något man enbart kan ställa på oss män, som är litet tåligare, mer välstrukturerade och inte blir hysteriska?

Citat:
och det hjälper ju, när mannen är försvunnen, eller är en hotfull typ, eller kvinnan råkar komma från en hederskultur där en tjock mage utanför ett accepterat äktenskap är = mord eller där tjejen är barkskrapad, är gravt deprimerad, sjuk på annat vis eller går på droger eller helt enkelt absolut inte vill ha barn.
Är det tillräckliga "särskilda omständigheter" för dig?

Vi skall inte ha sk "hederskulturer" i Sverige. Dessa människor är inte vårt ansvar. I övrigt - nej det är det inte. Gör rätt från början!

Citat:
Ja.

Tack för svaret! Det är inte alltid det går att få så raka besked ur Dig, även om det givetvis är anmärkningsvärt att Du vill lägga så viktiga beslut i händerna på ett barn.
Citera
2018-04-26, 23:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Merapi: Jag kan bara hålla med Strix m/94 om att du överreagerar. Jag har inte heller sett några bevis på att han har sagt det mesta av vad du påstår att han har sagt.

Strix m/94: Starkt jobbat! Kämpa på!

Tack!

Merapi och jag har diskuterat dylika frågor en längre tid, och vi blir sällan överens. Jag anser att hon överreagerar, men jag skäms samtidigt inte för mina åsikter. De framgår också tydligt i tråden, liksom det finns en länk någonstans i tråden till min tråd om ett konservativt partiprogram om jag en gång skrev ihop.
Citera
2018-04-27, 09:58
Medlem
Citat:
Stabila äktenskap är harmoni. Om Ni var bättre på att välja livpartner, så så torde harmoniska äktenskap vara betydligt vanligare. Eller är det så att Ni försämras med åren?

Nej harmoi är när 2 eller fler har fred, balans mellan varandra.
Jämställdhet är därför betydligt mer harmoni, än äktenskap.
Det går utmärkt leva i harmoni med andra utanför ett äktenskap.

Citat:
Ja, hur kan Du få för Dig att jämställdhet enbart skall betyda försämringar för män - vilken är vår vinst? Så bra är Ni i regel inte, att vi helt godvilligt accepterar ett allt sämre liv för Er skull. För vad anser Du att vi skall gå med på Era ständiga krav?

Mäns vinst av att leva i jämställdhet med kvinnor...tja du..kanske självrespekt? Att leva jämställt/ jämlikt, i harmoni som sagt med andra människor ger en respekt. Att väga göra det för att man är en svag egoistisk liten fjant kommer förr eller senare leda till skilsmässa eller annan form av revolt.
Your choice helt enkelt.

Citat:
Det kan väl knappast skapa sensation? Det skrev jag om redan i mitt konservativa partiprogram, till vilket jag också har länkat i tråden. Bidrag bör antingen vara behovsprövade eller belönande. Allmänna barnbidrag är ingetdera, och jag försökte hos FK, men man kan inte avstå barnbidraget, visade det sig.

Hen trodde inte på mig. Läs själv.

Så klart barn utanför äktenskap har ju inga behov bara de i äktenskap har det....och barn inom äktenskap de förtjänar ju belönas för sin tur att födas i "korrekt" sammanhang som passa uvens smak...Är ungen blåblodig också så gärna trippel "belöning".

Citat:
Om man är en klantskalle som inte begriper i vilken ordning man skall göra saker här i livet, t ex först bilda ett stabilt par och först sedan skaffa barn, och inte har varken arbete eller privatförmögenhet, så får man gå till socialen och leva på fattigvård.

Att vara student och förälder samtidigt är emellertid alls ingen ovanlighet, de finns det rätt många som är, och som det också går bra för.

Ja jäklar vilka klantskallar dessa foster är! FAN att de inte kan lära sig välja rätt föräldrar!
Och jäkla vilken klantskalle Stina är, ha sex före äktenskapet!!! va???? hur kan man vara så satans dum?

Den enda genuina klantskallen här är faktiskt du.

Citat:
Utveckling till det bättre är vi gärna med på - men inte vilken utveckling om helst.

Utvecklingen har varit till det bättre med aborträtt. Går inte säga någonting annat.

Citat:
Väl uppvärmt och god ventilation, tackar som frågar!

Det finns en hel del material som visar att det fungerar påfallande bra också.

Nej, abortförbud skapar desperation, missförhållanden, barn som far illa, kvinnor som far illa, även män far illa, det skapar illegala aborter, som i sin tur har ihjäl ca 50 000 kvinnor per år i denna värld, jag kan rabbla vidare.
Finns inga fördelar annat än vissa män/ ideologier som gillar tanken på att ha tvångsjacka på kvinnor. Du vet, uven den "naturliga rätten" för män att förtrycka kvinnor värderas högt hos vissa konservativa.

Citat:
Saknar ord? Det har då rakt inte märkts i denna tråd.

Men det kanske helt enkelt är så att kvinnor är litet skörare än män, litet känsligare och inte klarar av att det ställs krav på dem. Kanske är krav något man enbart kan ställa på oss män, som är litet tåligare, mer välstrukturerade och inte blir hysteriska?

Nej jag är en verbal vulkan.

Eller så är det så att män är lite skörare mentalt? Lite mer rädda för att kvinnor ska förvägra dem saker så de måste känna sig som "herren på täppan"?
För bevisligen så är det män som inte tål att där ställs krav...ex, krav om jämställdhet...jobbigt inte sant uven...de gillar du inte.

Citat:
Vi skall inte ha sk "hederskulturer" i Sverige. Dessa människor är inte vårt ansvar. I övrigt - nej det är det inte. Gör rätt från början!

Deras hederskultur är inte långt från din konservativa heders kultur.

Citat:
Tack för svaret! Det är inte alltid det går att få så raka besked ur Dig, även om det givetvis är anmärkningsvärt att Du vill lägga så viktiga beslut i händerna på ett barn.

Det är hennes kropp, hennes liv, så viktiga saker ska inte läggas någon annanstans.
Precis som ingen annan ska bestämma om du ska föda, amma eller ta hand om barn eller inte.

Vi ska ha aborträtt och jämstäldhet mellan män och kvinnor i världen, inte ditt sunkiga samhälle.
Citera
2018-04-27, 15:12
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Det finns, inte minst i Sverige, en djupt rotad motvilja mot hårda tag - särskilt mot de som förtjänar hårda tag. Det är i grunden en ideologisk fråga. Unga kriminella kan med fördel sättas i arbetsläger tills de är gamla nog att inte göra dumheter pga ungdom. Det är inte viktigt om det gör dem till bättre människor - det är viktigt att hindra dem från att begå brott. Laglydiga människor är mer värda än kriminella.

Jag ser gärna att man uppmuntrar önskvärda beteenden, det har jag också torgfört här i tråden. Emellertid är vissa beteenden så pass allvarliga att den felande måste låsas in länge, för andras skull.

Dina mål att straffa framför resultat gör det omöjligt för oss att diskutera. Jag är för att mindre aborter ska göras inte ute efter att straffa de som nu väljer att göra abort av olika anledningar.

Citat:
Det är också att lägga märke till att tonårsaborterna har minskat på senare år, så något har hänt vad gäller beteendet, men det tycks kompenseras av fler aborter mellan 20-30 istället.

Det faktumet att man räknas som ungvuxen och behandlas som "ung" av det allmänna samt det faktumet att hjärnan är inte färdigutvecklad först vid 25 styrker mitt resonemang att vi måste hitta annan strategi än förbud då förbud och straff är inte effektiva för målgruppen.
Citera
2018-04-27, 22:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Dina mål att straffa framför resultat gör det omöjligt för oss att diskutera. Jag är för att mindre aborter ska göras inte ute efter att straffa de som nu väljer att göra abort av olika anledningar.

När det gäller aborter så är målet att minska dessa kraftigt - målet är givetvis inte att straffa. Däremot kan felbeslut av myndiga människor aldrig bli föremål för belöning.

Citat:
Det faktumet att man räknas som ungvuxen och behandlas som "ung" av det allmänna samt det faktumet att hjärnan är inte färdigutvecklad först vid 25 styrker mitt resonemang att vi måste hitta annan strategi än förbud då förbud och straff är inte effektiva för målgruppen.

Är Du i det sammanhanget beredd att analogt med detta resonemang överväga att höja myndighetsåldern till 25 år?
Citera
2018-04-27, 22:46
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
När det gäller aborter så är målet att minska dessa kraftigt - målet är givetvis inte att straffa. Däremot kan felbeslut av myndiga människor aldrig bli föremål för belöning.
absolut inte, det säger jag inte alls

Citat:
Är Du i det sammanhanget beredd att analogt med detta resonemang överväga att höja myndighetsåldern till 25 år?
tror inte, ser inte behovet. Är man ung så är man det. Omyndigheten har aldrig hindrat någon från att begå misstag
Citera
2018-04-27, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej harmoi är när 2 eller fler har fred, balans mellan varandra.
Jämställdhet är därför betydligt mer harmoni, än äktenskap.
Det går utmärkt leva i harmoni med andra utanför ett äktenskap.

Det kan tänkas, men för barnen finns det ingen harmoni som är viktigare än den som en fungerande kärnfamilj erbjuder. Det tror jag har visat forskning kring också. Således borde det läggas större kraft på att "marknadsföra" kärnfamiljen och fostra våra barn och ungdomar för att de småningom förväntas bilda sådana.

Citat:
Mäns vinst av att leva i jämställdhet med kvinnor...tja du..kanske självrespekt? Att leva jämställt/ jämlikt, i harmoni som sagt med andra människor ger en respekt. Att väga göra det för att man är en svag egoistisk liten fjant kommer förr eller senare leda till skilsmässa eller annan form av revolt.
Your choice helt enkelt.

Som Du vet så hade vi färre, betydligt färre, skilsmässor och fler äktenskap på den tiden då jämställdheten inte var lika hysterisk.

Citat:
Hen trodde inte på mig. Läs själv.

Så klart barn utanför äktenskap har ju inga behov bara de i äktenskap har det....och barn inom äktenskap de förtjänar ju belönas för sin tur att födas i "korrekt" sammanhang som passa uvens smak...Är ungen blåblodig också så gärna trippel "belöning".

Alla barn har behov - det är föräldrarnas viktigaste uppgift att tillgodose dessa behov.

Vi har emellertid en så pass god ekonomi generellt idag i Sverige och föräldrar kan planera sin familjebildning, att några barnbidrag skall inte behövas. Däremot är kärnfamiljen i kris - då bör vi satsa resurserna där. Just för barnens trygghets skull!

Blåblodiga? Skärp Dig!

Citat:
Ja jäklar vilka klantskallar dessa foster är! FAN att de inte kan lära sig välja rätt föräldrar!
Och jäkla vilken klantskalle Stina är, ha sex före äktenskapet!!! va???? hur kan man vara så satans dum?

Den enda genuina klantskallen här är faktiskt du.

Att ha sex före äktenskapet är inget problem, om man sköter det väl. Det är som bilkörning - kör gärna bil, men följ trafikreglerna och krocka inte.

Citat:
Utvecklingen har varit till det bättre med aborträtt. Går inte säga någonting annat.

Nej, den miljon liv som skulle vilja säga något är dessvärre död.

Citat:
Nej, abortförbud skapar desperation, missförhållanden, barn som far illa, kvinnor som far illa, även män far illa, det skapar illegala aborter, som i sin tur har ihjäl ca 50 000 kvinnor per år i denna värld, jag kan rabbla vidare.
Finns inga fördelar annat än vissa män/ ideologier som gillar tanken på att ha tvångsjacka på kvinnor. Du vet, uven den "naturliga rätten" för män att förtrycka kvinnor värderas högt hos vissa konservativa.

Detta är faktiskt bara trams! Kan vi inte hålla oss till saken och hålla oss till Sverige?

Citat:
Nej jag är en verbal vulkan.

Eller så är det så att män är lite skörare mentalt? Lite mer rädda för att kvinnor ska förvägra dem saker så de måste känna sig som "herren på täppan"?
För bevisligen så är det män som inte tål att där ställs krav...ex, krav om jämställdhet...jobbigt inte sant uven...de gillar du inte.

Gärna jämställdhet - om det finns några fördelar. Som uvkonservativ är jag för förbättringar, men inte förändringar som saknar prognos att medföra något positivt, helst för den grupp som förväntas uppoffra sig.

Citat:
Deras hederskultur är inte långt från din konservativa heders kultur.

Det där tar jag som en förolämpning. Jag är en konservativ lutheransk protestantisk kristen - inte en av den falske profetens anhang. Jag slår inte min fru, kastar inte ut min dotter från balkongen, skär inte sönder könsorganen på mina barn, håller mig inte med illegala vapen.

Citat:
Det är hennes kropp, hennes liv, så viktiga saker ska inte läggas någon annanstans.
Precis som ingen annan ska bestämma om du ska föda, amma eller ta hand om barn eller inte.

Vi ska ha aborträtt och jämstäldhet mellan män och kvinnor i världen, inte ditt sunkiga samhälle.

Du lyckas också missa att det är svårare att få män att ta ansvar med Din politik - "Äh, manliga p-piller struntar vi i, Du kan alltid göra abort om något händer." Är det en klok jämställdhet, verkligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in