2018-04-27, 23:03
  #541
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
tror inte, ser inte behovet. Är man ung så är man det. Omyndigheten har aldrig hindrat någon från att begå misstag

Men anser Du att man kan anförtro unga människor att rösta i riksdagsval, framföra automobiler, göra militärtjänst och gifta sig, om de är så ofärdiga vid 18 års ålder?
Citera
2018-04-27, 23:15
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
När det gäller aborter så är målet att minska dessa kraftigt - målet är givetvis inte att straffa. Däremot kan felbeslut av myndiga människor aldrig bli föremål för belöning.

Målet är att minska aborter via att straffa....i många fall helt oskyldiga småbarn som inte har gjort ett skit att förtjäna det skitliv de kommer få, för att du och co inte uthärdar att kivnnor ska ha samma möjligheter begå misstag som män.

Målet är att tvinga in folk i det "heliga" äktenskapet...via att straffa samt frånta just kvinnor praktiska, ekonomiska möjligheter slippa icke funktionella äktenskap, via att tvinga dem föda oönskade barn som ni sen fråntar möjligheten för kvinnor försörja på egen hand.

Målet verkar vara mer göra livet jävligt för kvinnor i gammal konservativ "uvanda", för att skapa makt"trivsel" för män.

vad ska du rikta in dig på sen? när aborträtten och barnbidraget är borta? Ta bort dagis? Ta bort föräldrapenningen? Ta bort medborgarskapet för kvinnor? för är väl ungefär i den turordningen bakåt som kvinnors rättigheter utvecklats.

Och det tycker vi ju inte om eller hur uven? Utveckling! Frihet, jämställdhet och möjligheter för kvinnor usch! Det ger ju ingen fördel för män och det enda som är intressant är fördelar för män.
Citera
2018-04-27, 23:27
  #543
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Målet är att minska aborter via att straffa....i många fall helt oskyldiga småbarn som inte har gjort ett skit att förtjäna det skitliv de kommer få, för att du och co inte uthärdar att kivnnor ska ha samma möjligheter begå misstag som män.

Målet är att tvinga in folk i det "heliga" äktenskapet...via att straffa samt frånta just kvinnor praktiska, ekonomiska möjligheter slippa icke funktionella äktenskap, via att tvinga dem föda oönskade barn som ni sen fråntar möjligheten för kvinnor försörja på egen hand.

Målet verkar vara mer göra livet jävligt för kvinnor i gammal konservativ "uvanda", för att skapa makt"trivsel" för män.

vad ska du rikta in dig på sen? när aborträtten och barnbidraget är borta? Ta bort dagis? Ta bort föräldrapenningen? Ta bort medborgarskapet för kvinnor? för är väl ungefär i den turordningen bakåt som kvinnors rättigheter utvecklats.

Och det tycker vi ju inte om eller hur uven? Utveckling! Frihet, jämställdhet och möjligheter för kvinnor usch! Det ger ju ingen fördel för män och det enda som är intressant är fördelar för män.

Det börjar bli sent om aftonen...

Tycker Du inte själv att Du låter litet hysterisk ibland? Ta bort kvinnors medborgarskap? Lappri!

Men hur man skall se på detta med dagis och moderskapspenning är inte självklart. 1998 införde Göran Persson maxtaxa i barnomsorgen, så att de rikaste fick mest subventionering av dagisavgiften. Hur gick det ihop med socialismen? Nå, i någon mening vann S valet, så som röstköp fungerade det förstås, men socialistisk rättvisa?

Ni har en hel del att fundera över kring hur våra "jämställda" och "rättvisa" system fungerar.
Citera
2018-04-27, 23:44
  #544
Medlem
[quote=Strix m/94|63902981]
Citat:
Det kan tänkas, men för barnen finns det ingen harmoni som är viktigare än den som en fungerande kärnfamilj erbjuder. Det tror jag har visat forskning kring också. Således borde det läggas större kraft på att "marknadsföra" kärnfamiljen och fostra våra barn och ungdomar för att de småningom förväntas bilda sådana.


Harmoni är viktigaste, och den existerar lika mycket utanför ett äktenskap. Du/ ni är ju fan helt fixerade vid detta äktenskap. Vad är viktigast: barns liv eller äktenskap? uven svara nu på den.
elle nej det behöver du ju inte vi vet ju redan äktenskap är det viktigaste för dig, absolut inte barns liv, dessa jonglerar du närmast med...de ska offras hit och dit för att promota äktenskapet.
helt sjukt om du frågar mig.


Citat:
Som Du vet så hade vi färre, betydligt färre, skilsmässor och fler äktenskap på den tiden då jämställdheten inte var lika hysterisk.

Som du vet hade vi betydligt fler gravt dysfunktionella äktenskap på den tiden som det var förbjudet eller omöjligt att fly undan. Ingen harmoni direkt med en supande, misshandlade, psykiskt sjuk far direkt. Men det spelar ju ingen roll huvudsaken kvinnan stannar i det heliga äktenskapet.

Citat:
Alla barn har behov - det är föräldrarnas viktigaste uppgift att tillgodose dessa behov.

Vi har emellertid en så pass god ekonomi generellt idag i Sverige och föräldrar kan planera sin familjebildning, att några barnbidrag skall inte behövas. Däremot är kärnfamiljen i kris - då bör vi satsa resurserna där. Just för barnens trygghets skull!

Blåblodiga? Skärp Dig!

Visst men alla klarar inte detta, vilekt du mycket väl vet, vi har idag ex. en ökande grad av barnfattigdom ofta i ensamhushåll med barn.

Citat:
Att ha sex före äktenskapet är inget problem, om man sköter det väl. Det är som bilkörning - kör gärna bil, men följ trafikreglerna och krocka inte.

och de tgör itne alla. Det är blåögt naivt tro det går att straffa sig till.

Citat:
Nej, den miljon liv som skulle vilja säga något är dessvärre död.

nej de fick aldrig ett medvetande. Död är man först EFTER ett liv.


Citat:
Detta är faktiskt bara trams! Kan vi inte hålla oss till saken och hålla oss till Sverige?

Det är itne alls trams. I sverige före abortlagen dog ca 50 kvinnor per år. Googla så får du se.
Nu skulle förmodligen lite färre dö, pga att där fortfarande finns vettiga länder som har aborträtt.
men de utan pengar..skulle bli beroende av en svartmarknad på abort och där lär ju x antal stryka med varje år i uvens förlovade land...men? va fan lite kvinnoliv? vad är väl det mot befruktade cellsamlingar.

Citat:
Gärna jämställdhet - om det finns några fördelar. Som uvkonservativ är jag för förbättringar, men inte förändringar som saknar prognos att medföra något positivt, helst för den grupp som förväntas uppoffra sig.

Vad är inte fördelaktigt med jämställdhet???
Du resonerar som en vit överklass i sydafrika...what? ska svarta ha rättigheter? Va? vad är fördelarna för oss? Klart de inte ska ha det....något som är positivt för dem, som gör att de slutar "offras"...kan ju inte vara positivt.
Det är förfärligt om det inte vore så jäkla dråpligt att någon som påstår sig ha sådan hög moral, faktiskt bevisas sakna detta helt.


Citat:
Det där tar jag som en förolämpning. Jag är en konservativ lutheransk protestantisk kristen - inte en av den falske profetens anhang. Jag slår inte min fru, kastar inte ut min dotter från balkongen, skär inte sönder könsorganen på mina barn, håller mig inte med illegala vapen.

Nej du bara tvingar in dem i dina ordningar...via lagar som just riktas mot kvinnors frihet/ sexuella rättigheter/ möjligheter i lviet ...med ungefär samma skitsnack om "heder" i både muslimens och
din kristna, det "heliga äktenskapet. Du ser bara itne likheterna.


Citat:
Du lyckas också missa att det är svårare att få män att ta ansvar med Din politik - "Äh, manliga p-piller struntar vi i, Du kan alltid göra abort om något händer." Är det en klok jämställdhet, verkligen?

Äh manliga p-piller struntar vi i...det händer ju inte ett skit för mig, om hon blir gravid.
Jättekul bara....titta vilket helvete jag lyckades ge henne, och henne, och henne, och henne...

skitkul! och toppensätt reproducera sig på.
Citera
2018-04-27, 23:45
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det börjar bli sent om aftonen...

Tycker Du inte själv att Du låter litet hysterisk ibland? Ta bort kvinnors medborgarskap? Lappri!

Men hur man skall se på detta med dagis och moderskapspenning är inte självklart. 1998 införde Göran Persson maxtaxa i barnomsorgen, så att de rikaste fick mest subventionering av dagisavgiften. Hur gick det ihop med socialismen? Nå, i någon mening vann S valet, så som röstköp fungerade det förstås, men socialistisk rättvisa?

Ni har en hel del att fundera över kring hur våra "jämställda" och "rättvisa" system fungerar.

nej jag krämar på ja...men inte mer än vad du gör åt andra hållet, bitvis är det du skriver fullkomligen vedervärdigt. Du saknar verkligen all förmåga tänka dig in kvinnors livssituation.
jag hoppas verkligen inte du har den där dottern/ döttrarna du påstått dig ha. ¨
Vore fruktansvärt med en pappa som vill en så illa.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-04-27 kl. 23:50.
Citera
2018-04-28, 00:48
  #546
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vi vet ju redan äktenskap är det viktigaste för dig, absolut inte barns liv, dessa jonglerar du närmast med...de ska offras hit och dit för att promota äktenskapet. helt sjukt om du frågar mig.
Märkligt resonemang, att du anklagar Strix för att jonglera med barns liv. Han vill ju tvärtom rädda barns liv!

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som du vet hade vi betydligt fler gravt dysfunktionella äktenskap på den tiden som det var förbjudet eller omöjligt att fly undan. Ingen harmoni direkt med en supande, misshandlade, psykiskt sjuk far direkt.
Jo visst. Men jag undrar på samma gång om inte många idag i stället ger upp för lätt. Man bryr sig inte om att försöka lappa ihop ett äktenskap, utan man skiljer sig bara helt enkelt om man får den minsta fnurra. Till och med när man har barn tillsammans, som vill att mamma och pappa ska stanna kvar hos varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visst men alla klarar inte detta, vilket du mycket väl vet, vi har idag ex. en ökande grad av barnfattigdom ofta i ensamhushåll med barn.
Här håller jag med dig. Kvinnor blir faktiskt med barn utan att ha råd att försörja barnet utan den hjälpen från samhället. Och den som vill att barnen ska få leva och ha det bra, den ska inte ta bort barnbidraget. Samtidigt så tycker jag att man borde ha rätten att avstå från det, om man faktiskt har en så god ekonomi att det inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är inte alls trams. I Sverige före abortlagen dog ca 50 kvinnor per år. Googla så får du se.
Nu skulle förmodligen lite färre dö, pga att där fortfarande finns vettiga länder som har aborträtt.
men de utan pengar..skulle bli beroende av en svartmarknad på abort och där lär ju x antal stryka med varje år i uvens förlovade land...men? va fan lite kvinnoliv? vad är väl det mot befruktade cellsamlingar.
Men kan du inte alls förstå att alla inte håller med dig? Att vissa av oss faktiskt anser att "befruktade cellsamlingar" (fy, vilket vidrigt och känslokallt uttryck förresten) har ett lika stort människovärde som en vuxen kvinna?
Lägg därtill att ett ofött barn inte kan försvara sig alls, medan den vuxna kvinnan har möjlighet att adoptera bort sitt oönskade barn, ja, då åker min sympati för kvinnor som gör olagliga aborter ner till ett minimum.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Äh manliga p-piller struntar vi i...det händer ju inte ett skit för mig, om hon blir gravid.
Jättekul bara....titta vilket helvete jag lyckades ge henne, och henne, och henne, och henne...

skitkul! och toppensätt reproducera sig på.
Kvinnor väljer ju själva att ha sex med sådana män och får därmed stå sitt kast.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2018-04-28 kl. 01:10.
Citera
2018-04-28, 01:13
  #547
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej jag krämar på ja...men inte mer än vad du gör åt andra hållet, bitvis är det du skriver fullkomligen vedervärdigt. Du saknar verkligen all förmåga tänka dig in kvinnors livssituation.
jag hoppas verkligen inte du har den där dottern/ döttrarna du påstått dig ha.
Vore fruktansvärt med en pappa som vill en så illa.
Jag är kvinna, men jag tycker ändå att Strix har rätt i mycket. Det är som att dagens svenska samhälle bara handlar om att vi ska få alla möjliga friheter och rättigheter, men man vill aldrig tala om det lilla ordet ansvar.
Tror du förresten själv på att han vill sina döttrar illa, bara för att han inte vill att de ska göra aborter som vuxna?
__________________
Senast redigerad av Furienna 2018-04-28 kl. 01:17.
Citera
2018-04-28, 09:16
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Märkligt resonemang, att du anklagar Strix för att jonglera med barns liv. Han vill ju tvärtom rädda barns liv!

man kan inte "rädda" något som inte finns än. Nu får ni fan ge er.
Det han och du vill göra är att tvinga barn till en värld där dessa inte är välkomna. Förödande för många människoliv. I naturen så sker detta ständigt, dessa ungar blir övergivna för att dö för exakt så grym är naturen.
Kravet för allt liv som fötts är att det finns någon/ några som tar emot dem. Detta går inte tvinga fram.

OM ni nu är så fixerade vid att alla befruktade äggceller ska ges chansen bli människor. Så varför införa en sträng lag att ja ingen aboträtt, så kvinnan tvingas bära och föda, sen har hon gjort sitt, är hon fortsatt inte intresserad av att ta hand om detta barn så får man med polismakt/ rättsväsende tvinga fadern ta vid. Illegal abort straffas med 18 år, inte ta hand om ett barn när modern gjort sitt 18 år i finkan.

Där ett lagförslag för er....fråga nu uven hur "bekvämt" han tycker detta vore.


Citat:
Jo visst. Men jag undrar på samma gång om inte många idag i stället ger upp för lätt. Man bryr sig inte om att försöka lappa ihop ett äktenskap, utan man skiljer sig bara helt enkelt om man får den minsta fnurra. Till och med när man har barn tillsammans, som vill att mamma och pappa ska stanna kvar hos varandra.

Yeah right...du blir misshandlad i 10 år av din äkta part, så klart har hen inte försökt tillräckligt.
Vi ska inte bygga samhällen där en part får övertaget över någon annan, det är sjukt från början.
Vi ska bygga samhällen där människor har möjigheter förändra livssituationer som inte funkar för dem. Och vad som inte funkar ska dessa själva faktiskt få avgöra, ingen annan.

Citat:
Här håller jag med dig. Kvinnor blir faktiskt med barn utan att ha råd att försörja barnet utan den hjälpen från samhället. Och den som vill att barnen ska få leva och ha det bra, den ska inte ta bort barnbidraget. Samtidigt så tycker jag att man borde ha rätten att avstå från det, om man faktiskt har en så god ekonomi att det inte behövs.

Precis! Tjatar man om att det är för barns skull...så borde man faktiskt fokusera just på barns situation. Gör man det, så fattar man att absolut bästa är att bygga samhällen där man försäkrar sig om att födda barn föds av folk som vill ha dem, och där spelar inte ring på fingret, endast 1 förälder eller 2 av samma kön etc ingen större roll. Men! föräldrarnas vilja spelar roll.
Utöver det att födda barn får en grundläggande ekonomisk trygghet. Fixar man detta så lägger man en solid grund för trygga småttisar.

Uven fixerar på helt fel saker.

Citat:
Men kan du inte alls förstå att alla inte håller med dig? Att vissa av oss faktiskt anser att "befruktade cellsamlingar" (fy, vilket vidrigt och känslokallt uttryck förresten) har ett lika stort människovärde som en vuxen kvinna?
Lägg därtill att ett ofött barn inte kan försvara sig alls, medan den vuxna kvinnan har möjlighet att adoptera bort sitt oönskade barn, ja, då åker min sympati för kvinnor som gör olagliga aborter ner till ett minimum.

Det är exakt vad det är...2 könsceller som "befruktat" varandra...och startar en gemensam celldelning. Man kan springa runt och välja göra detta till något magiskt heligt och bla bla eller
"har ett lika stort människovärde som en vuxen kvinna"...men jag är alltså ganska krass, jag väljer fokusera min ömhet för när barn faktiskt är barn, för då anser jag den mänskliga ömheten räcker till. Fokusera den där den faktiskt kan tas emot inte på celldelningar.
Inget samhälle har någonsin klarat adoptera bort alla sina oönskade barn. Hört talas om barnhemmen på 50 -talen? eller de i Rumänien? Hört talas om alla de miljoner småbarn som sver på gatorna i sydamerika? var är alla deras föräldrar som skulle adoptera dem?
Hade dessa mödrar getts möjlighet till fri aborträtt, så hade inget av allt detta eländet funnits.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/vidkärrs-barnhem-värst-i-landet-1.681795

Citat:
Kvinnor väljer ju själva att ha sex med sådana män och får därmed stå sitt kast.

jepp allt är kvinnors fel och ansvar, den har vi ju aldrig hört förr.
Citera
2018-04-28, 09:23
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag är kvinna, men jag tycker ändå att Strix har rätt i mycket. Det är som att dagens svenska samhälle bara handlar om att vi ska få alla möjliga friheter och rättigheter, men man vill aldrig tala om det lilla ordet ansvar.
Tror du förresten själv på att han vill sina döttrar illa, bara för att han inte vill att de ska göra aborter som vuxna?

Fast nu är det just att ta ansvar att göra en abort när man inser att det går inte få barn just nu, där finns ingen plats, ingen vilja, inget stöd, ingen kärlek, ingen eknomi etc.
Då tar man ansvar för att inte sätta barn till en värld där de kommer fara illa. Fattar du, DET är ansvar.
Att bara säga till kivnnor:
Ni måste föda oavsett vad. Stuva in ungarna på barnhem, eller dumpa dem, eller skita i dem, eller börja slå dem för man är så desperat och hjälpbehövande själv eller orkar inte, det skiter vi i bara du föder. Är att INTE ta ansvar.

Barn behöver massor. Och detta måste föräldrar själva känna efter om de har viljan, förmågan till att ge. Så är det bara och det är idioti inte fatta detta.
Citera
2018-04-28, 11:40
  #550
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Harmoni är viktigaste, och den existerar lika mycket utanför ett äktenskap. Du/ ni är ju fan helt fixerade vid detta äktenskap. Vad är viktigast: barns liv eller äktenskap? uven svara nu på den.
elle nej det behöver du ju inte vi vet ju redan äktenskap är det viktigaste för dig, absolut inte barns liv, dessa jonglerar du närmast med...de ska offras hit och dit för att promota äktenskapet.
helt sjukt om du frågar mig.

Det är för att jag anser barns liv så värdefulla som jag vill lyfta fram äktenskapet/kärnfamiljen emedan vi så väl vet att detta är den bästa familjeformen för de flesta barnen.


Citat:
Som du vet hade vi betydligt fler gravt dysfunktionella äktenskap på den tiden som det var förbjudet eller omöjligt att fly undan. Ingen harmoni direkt med en supande, misshandlade, psykiskt sjuk far direkt. Men det spelar ju ingen roll huvudsaken kvinnan stannar i det heliga äktenskapet.

Mig veterligt har det inte varit förbjudet med skilsmässa på i alla fall 400 år. Om en man (eller kvinna) super, så betyder inte det att problemet är äktenskapet - det betyder att man skall göra något åt den som super. Förslagsvis få vederbörande att sluta supa.

Citat:
Visst men alla klarar inte detta, vilekt du mycket väl vet, vi har idag ex. en ökande grad av barnfattigdom ofta i ensamhushåll med barn.

Vilket just talar för att ensamhushåll med barn är en dålig lösning - det är ju det jag säger hela tiden!

Citat:
och de tgör itne alla. Det är blåögt naivt tro det går att straffa sig till.

Med en kombination av straff, uppmuntran, utbildning, moral och tillhandahållande av hjälpmedel så kan man uppnå påtagliga resultat. Jämför gärna med trafikolycksutvecklingen: https://www.trafikverket.se/om-oss/tillgangligt-sverige/nollvisionen/

Citat:
nej de fick aldrig ett medvetande. Död är man först EFTER ett liv.

Du får ta det med biologerna. Jag är i väsentliga avseenden biologist.

Citat:
Det är itne alls trams. I sverige före abortlagen dog ca 50 kvinnor per år. Googla så får du se.
Nu skulle förmodligen lite färre dö, pga att där fortfarande finns vettiga länder som har aborträtt.
men de utan pengar..skulle bli beroende av en svartmarknad på abort och där lär ju x antal stryka med varje år i uvens förlovade land...men? va fan lite kvinnoliv? vad är väl det mot befruktade cellsamlingar.

Du pratar om en tid då varken utbildning eller tillgången på preventivmedel var lika väl tillgodosedd som idag. Det finns risker med det mesta, men den vuxna människan förväntas hantera dessa på et moget och ansvarsfullt sätt. Även kvinnor, förmodar jag?

Citat:
Vad är inte fördelaktigt med jämställdhet???
Du resonerar som en vit överklass i sydafrika...what? ska svarta ha rättigheter? Va? vad är fördelarna för oss? Klart de inte ska ha det....något som är positivt för dem, som gör att de slutar "offras"...kan ju inte vara positivt.
Det är förfärligt om det inte vore så jäkla dråpligt att någon som påstår sig ha sådan hög moral, faktiskt bevisas sakna detta helt.

Du är väl medveten om att de vita i Sydafrika numera är utsatta för oerhört stark diskriminering och våld, och att det finns planer på att så gott som hela boerfolkgruppen skall emigrera till Australien? Ser Du det som ett utslag av framtida jämställdhet - att vi vita, svenska män alla lämnar landet och Er i händerna på kulturberikarna?

Du tycks ha dimmiga begrepp om vad moral är.

Citat:
Nej du bara tvingar in dem i dina ordningar...via lagar som just riktas mot kvinnors frihet/ sexuella rättigheter/ möjligheter i lviet ...med ungefär samma skitsnack om "heder" i både muslimens och
din kristna, det "heliga äktenskapet. Du ser bara itne likheterna.

Du jämställer vårt frivilliga och jämställda äktenskap med att det finns folk som kastar ut sin dotter från balkongen? Det tycks mig som att Du bör undvika att gifta Dig, men mest för mannens skull.

Citat:
Äh manliga p-piller struntar vi i...det händer ju inte ett skit för mig, om hon blir gravid.
Jättekul bara....titta vilket helvete jag lyckades ge henne, och henne, och henne, och henne...

skitkul! och toppensätt reproducera sig på.

Du menar: "Vem bryr sig om att skydda sig? Det finns alltid abort."
Citera
2018-04-28, 11:50
  #551
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej jag krämar på ja...men inte mer än vad du gör åt andra hållet, bitvis är det du skriver fullkomligen vedervärdigt. Du saknar verkligen all förmåga tänka dig in kvinnors livssituation.
jag hoppas verkligen inte du har den där dottern/ döttrarna du påstått dig ha. ¨
Vore fruktansvärt med en pappa som vill en så illa.

Så, vi sammanfattar. Du anser att jag önskar döttrar/hustrur/kvinnor illa därför att:

1) Jag vill att de har sex i fasta relationer så att de har förutsättningar att ta hand om en graviditet utan att göra abort?

2) Jag vill att de genom utbildning, omdöme, preventivmetoder mm har säker sex och undviker såväl oönskade graviditeter som skamliga sjukdomar?

3) Vid barn gifter sig med barnens pappa och därigenom skapar en trygg kärnfamilj så att föräldrarna både kan bidra ekonomiskt till hushållet och avlasta varandra när det gäller att hantera barnen?

4) Vill ta bort generellt barnbidrag, särskilt för de barn som verkligen inte behöver det, och istället använder detta för att stödja de föräldrar som gjort rätt i livet - och inte belönar de som gör fel?

Menar Du på fullaste allvar att motsatsen till dessa ställningstaganden skulle vara till fördel för döttrar/hustrur/kvinnor och barn? Hur i all världen då? Är det Din uppfattning att det är bättre med lösaktighet, ansvarslöshet, splittrade familjer och uppmuntran av felbeteenden? Om det är en generell uppfattning bland kvinnor, då borde vi lämna Er och i alla fall hindra Ert skadliga inflytande över våra gossebarn.
Citera
2018-04-28, 11:58
  #552
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Märkligt resonemang, att du anklagar Strix för att jonglera med barns liv. Han vill ju tvärtom rädda barns liv!

Ja, jag försöker, men uppmuntran för detta är begränsad. Förr i världen var det kvinnorna som brydde sig mest om familj och barn - nu får man ibland intrycket att barn och familj mest är ett påhäng och inte det som verkligen är viktigt i livet.

Citat:
Jo visst. Men jag undrar på samma gång om inte många idag i stället ger upp för lätt. Man bryr sig inte om att försöka lappa ihop ett äktenskap, utan man skiljer sig bara helt enkelt om man får den minsta fnurra. Till och med när man har barn tillsammans, som vill att mamma och pappa ska stanna kvar hos varandra.

Det är mitt intryck av såväl statistik som iakttagelser runt omkring. Samtidigt blir jag en smula nedslagen av härvarande diskussion, om Merapis uppfattning är vida spridd bland kvinnor, så borde nog rätt många undvik äktenskap och parbildning.

Citat:
Här håller jag med dig. Kvinnor blir faktiskt med barn utan att ha råd att försörja barnet utan den hjälpen från samhället. Och den som vill att barnen ska få leva och ha det bra, den ska inte ta bort barnbidraget. Samtidigt så tycker jag att man borde ha rätten att avstå från det, om man faktiskt har en så god ekonomi att det inte behövs.

Det är ett samhällsproblem att man i dag inte förmedlar till fr a flickor/unga kvinnor betydelsen av att i livet göra saker i rätt ordning. Det är inte dramatiskt svårt egentligen.

Citat:
Men kan du inte alls förstå att alla inte håller med dig? Att vissa av oss faktiskt anser att "befruktade cellsamlingar" (fy, vilket vidrigt och känslokallt uttryck förresten) har ett lika stort människovärde som en vuxen kvinna?
Lägg därtill att ett ofött barn inte kan försvara sig alls, medan den vuxna kvinnan har möjlighet att adoptera bort sitt oönskade barn, ja, då åker min sympati för kvinnor som gör olagliga aborter ner till ett minimum.

Jag anser inte att de har lika värde, men att fostret har ett så pass stort värde att det måste till goda skäl för att motivera en abort - det är ändå ett människoliv man tar ihjäl.

Citat:
Kvinnor väljer ju själva att ha sex med sådana män och får därmed stå sitt kast.

Det personliga ansvaret tycks inte stå högt i kurs nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in