Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Psykopati tolkas ju som genetiskt med påverkan av uppväxt/barndom.
Skilsmässa vid 7, PM fick en deal av sin far att om han väljer mor så ser han honom aldrig mer..
Han fick sen träffa sin mor en gång om året.
Fadern var auktoritär, ett fyllo, slog mamman och halvsyskon, snedvriden kvinnosyn, byggde bunkrar åt nazisterna under kriget och fyllde PM med ärofyllda hjältedåd, berättade krigshistorier. Där han inte hade full koll fablade han och fyllde i bäst han tyckte.
Verkar rätt gränslös själv när man ser PMs raketverksamhet som ung. PM var gunstling, gubben tillåtande och det stärkte väl hans narcissistiska och grandiosa sida.
PM har alltså intervjuats via den bok som redan finns om honom av Djursing.
Tack. Den måste jag läsa.
Ja, den multifaktoriella förklaringsmodellen är väl den som verkar mest trolig. Så gott som alla
"psykopater" har ju den missgynnsamma uppväxten som gemensam nämnare, finns ju undantag
som Jeffrey Dahmer exempelvis.
OT; Jag har precis börjat läsa "I´ll be gone in the dark" om den ökända "golden state killer" som nyligen greps tack vare DNA-koppling, verkar lovande. En annan favorit är "This is the Zodiac speaking into the mind of a serial killer" av Michael Keller/ David Van Nuys som bygger en profil utifrån de gäckande breven Zodiac skickade till tidningar.
OnTopic; det här fallet är mycket sensationellt. Jag har mycket svårt att förstå valet av BP han måste förstått att risken att åka dit är mycket stor. Man undrar om det verkligen var planerat, man undrar vad han har gjort sig skyldig till tidigare? Fast samtidigt brukar ju seriemördare utvecklas sitt MO över tid. PM är nog ett original som måste studeras ideografiskt dvs. jämförelser med andra mördare är fruktlösa.