2020-02-02, 06:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är obegripligt hur en så tekniskt kunnig man (vilket epitet du sätter inom citationstecken, men det är ju ingen tvekan om att han var/är det), kunde klanta till det så mycket, vid detta det viktigaste tillfället i hela hans liv, då verkligen inget fick gå fel.

Inte ens jag, som saknar teknisk utbildning, skulle ha litat till så få och lätta tyngder. Och inte heller skulle jag ha sänkt en kropp på så grunt vatten, när jag hade hela natten på mig att leta upp ett av Östersjöns djuphål i stället.
Han måste ju ha känt dem på sina fem fingrar, eller i alla fall haft ett sjökort ombord... Sjökort med djupangivelser finns dessutom i mobilen idag, för vem som helst att slå upp... Jag kommer aldrig att förstå hur kan kunde missa så grovt.

Har du fler intressanta uppgifter från Møllers bok, förresten..? Du skulle inte kunna scanna in kapitlet om Madsen och lägga upp någonstans..? *ber snällt*
Det står inte lätta tyngder. Det står att det satt " något tungt runt livet" via ÅK själv.

Han använder uppenbart det han har tillgång till på en begränsad ubåt och ska tynga ner påse med hobbykniv, hennes kläder etc.
Han ska tynga ner två ben, två armar och huvudet i en påse samt torson.

Utöver detta så spelar det ingen roll hur teknisk han är. Han fallerar att beräkna flytkraft vid förruttnelse i saltvatten i förhållande till vikt av torso.

Du är så retroaktivt efterklok och smart att jag rent av ryser. Fantastiskt Merwinna. Dig skulle nog Madsen velat haft med som intelligent coach.
Ja, du hade väl tipsat om det perfekta brottet, jag betvivlar inte en sekund. Du kan säkert bara kolla på en torso och höfta. Tittat på en sjökarta och gjort High Five.

Madsen utförde inte det perfekta brottet tack och lov - och han har flertalet faktorer emot sig. Det kunde ha blåst betydligt lyckosamma vindar och hans fängelsetid krympt markant.
En överdjävlig situation om så skett. Fullständigt livsfarligt.

Vad du sen tipsar om är fullständigt ointressant. Fakta om vad som HAR hänt är intressant.
Senast redigerad av develi 2020-02-02 kl. 06:07.
Citera
2020-02-02, 06:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, vetskapen om hur nära det var att Madsen skulle kunna lyckats klara sig, ger mig fortfarande kalla rysningar inombords. Han var en seriemördare i vardande ...
Fruktansvärt obehagligt att en potentiell seriemördare hade i stort sett gått rätt ut om man inte hittat henne. Eller om spår förstörts helt.

Men det finns väl nån idiot som fortsatt trott på hans oskuld, inbillat sig att han är ofarlig eller behandlingsbar - trots genomförd mentalerklæring som är mer än övertydlig:
Att han är grav psykopat i kombination med gravt störda perversa och sexualsadistiska tändningsmönster.
Att han är en så jävla duktig svetsare och rar mot kvinnor.
Inte undra på att killer groupies finns som fenomen. Förvånar mig inte ett dugg.
Citera
2020-02-02, 06:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det står inte lätta tyngder. Det står att det satt " något tungt runt livet" via ÅK själv.

Han använder uppenbart det han har tillgång till på en begränsad ubåt och ska tynga ner påse med hobbykniv, hennes kläder etc.
Han ska tynga ner två ben, två armar och huvudet i en påse samt torson.

Utöver detta så spelar det ingen roll hur teknisk han är. Han fallerar att beräkna flytkraft vid förruttnelse i saltvatten i förhållande till vikt av torso.

Du är så retroaktivt efterklok och smart att jag rent av ryser. Fantastiskt Merwinna. Dig skulle nog Madsen velat haft med som intelligent coach.
Ja, du hade väl tipsat om det perfekta brottet, jag betvivlar inte en sekund. Du kan säkert bara kolla på en torso och höfta. Tittat på en sjökarta och gjort High Five.

Madsen utförde inte det perfekta brottet tack och lov - och han har flertalet faktorer emot sig. Det kunde ha blåst betydligt lyckosamma vindar och hans fängelsetid krympt markant.
En överdjävlig situation om så skett. Fullständigt livsfarligt.

Vad du sen tipsar om är fullständigt ointressant. Fakta om vad som HAR hänt är intressant.

Han kunde ju ha stuvat in lämpliga tyngder i förväg. Han höll ju på i flera månader, och försökte få med sig en kvinna ut. Dessutom tar man ju höjd, och sätter på MER vikt än vad som verkar nödvändigt, för att vara på den säkra sidan.

Ja, det är nog tur att jag inte har någon lust att begå något mord, för jag skulle med säkerhet planera bättre! Sedan är det en annan sak att man inte kan veta, hur man reagerar i skarpt läge, om det är första gången man ska städa upp efter ett mord. (Vilket det väl var för Madsen, får vi hoppas och tro.) Men PLANERAT bättre borde han ha kunnat göra ändå. Jag begriper faktiskt inte vad det var som hände.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
En sorts massosykos som Merwinna nämnde. Hela livet kretsade kring Madsen och denna tråden, allt annat blev helt eftersatt. Det hela kulminerade för mig när någon beskrev en otäck mardröm där trådskrivaren (Magica-nånting tror jag), hade fluttit omkring i vattnet runt ubåten, så fasansfull dröm som verkligen visade hur illa besatta alla var. Försöker hålla distans nu, men är rädd att alltihop börjar igen när dokumentären har visats. Tror faktiskt inte någon som var med då orkar med en vända till i mörkret utan att få liknande hemska mardrömmar.

Jag kommer ihåg att jag drömde en mardröm alldeles i början, om att jag var instängd i en ubåt och försökte göra en fri uppstigning... Skrev om den i drömtråden minns jag (orkar inte riktigt leta upp det).

Nej, det går inte att dra igång "masspsykosen" eller "passionen för fallet" igen. Det går inte att bada i samma flod två gånger. Nu måste man hitta något nytt att bli passionerad över! Fast egentligen är det lugnast att inte vara passionerad över något alls. (Men tråkigare.)
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-02 kl. 06:25.
Citera
2020-02-02, 06:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Han kunde ju ha stuvat in lämpliga tyngder i förväg. ,Han höll ju på i flera månader och försökte få med sig en kvinna ut. Dessutom tar man ju höjd, och sätter på MER vikt än vad som verkar nödvändigt, för att vara på den säkra sidan.

Ja, det är nog tur att jag inte har någon lust att begå något mord, för jag skulle med säkerhet planera bättre! Sedan är det en annan sak att man inte kan veta, hur man reagerar i skarpt läge, om det är första gången man ska städa upp efter ett mord. (Vilket det väl var för Madsen, får vi hoppas och tro.) Men PLANERAT bättre borde han ha kunnat göra ändå. Jag begriper faktiskt inte vad det var som hände.
Han är i en PROCESS att mörda. Han packade inte klart ubåten i maj när det börjar anas ett mördarmönster. Han FANTISERAR och börjar materialisera en fantasi.

Däremot krävs det en trigger för iscensättande, nåt som gör att han finally beslutar sig.
För övrigt är inte en fantasi det samma som att sjösätta ett projekt.
Oavsett om det gått på repeat i åratal. Verkligheten stämmer sällan med fantasin.
Sen krävs det ett offer.

Är ditt liv bokstavligt från A till Ö? Jag undrar för ditt resonemang saknar totalt förståelse för nyanser, processer och sammanhang och därav blir dina reflektioner väldigt konstiga.
Du får allvarliga saker att framstå som om det vore städning inför en helg. Praktiskt, välfungerande, rätt tråkigt och enkelt.
Sitter liksom i ryggraden. Bara att rocka loss med skurhinken eller en kniv.

Det är emotioner med i bilden. Drifter. Förstår du?

Eftersmart är ingen imponerande egenskap och du har ingen aning vad som sker när du själv står mitt i skiten. Hur grandiost smart du än försöker framställa dig.

Madsen är euforisk och kåt. Han är även en psykopat vilket är ett annat tänk, andra emotioner, andra reaktioner.
Senast redigerad av develi 2020-02-02 kl. 07:05.
Citera
2020-02-02, 06:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kommer ihåg att jag drömde en mardröm alldeles i början, om att jag var instängd i en ubåt och försökte göra en fri uppstigning... Skrev om den i drömtråden minns jag (orkar inte riktigt leta upp det).

Nej, det går inte att dra igång "masspsykosen" eller "passionen för fallet" igen. Det går inte att bada i samma flod två gånger. Nu måste man hitta något nytt att bli passionerad över! Fast egentligen är det lugnast att inte vara passionerad över något alls. (Men tråkigare.)
Vilka var i en masspsykos? Du, Ottoplommon och trollet?
Jag var inte med från start och undrar vad ni öht diskuterar med mardrömmar, passion och psykoser.
Citera
2020-02-02, 07:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är emotioner med i bilden. Drifter. Förstår du?

Eftersmart är ingen imponerande egenskap och du har ingen aning vad som sker när du själv står mitt i skiten. Hur grandiost smart du än försöker framställa dig.

Madsen är euforisk och kåt. Han är även en psykopat vilket är ett annat tänk, andra emotioner, andra reaktioner.

Det förstår jag mycket väl, men som sagt - det var en lång tidsperiod som han höll på och försökte få med sig någon, och under den tiden hade han väl kunnat ställa in en gjutesäck, snöre och något tungt, t.ex. en gammal motor eller annat som inte såg konstigt ut ombord på ubåten, med någon bra förevändning om någon skulle fråga. Ifall tillfället skulle uppenbara sig plötsligt. Han kan ju inte ha varit i "kåtchock" som någon skrev, utan förmåga att tänka och planera, konstant i tre månader...

Citat:
Vilka var i en masspsykos? Du, Ottoplommon och trollet?
Jag var inte med från start och undrar vad ni öht diskuterar med mardrömmar, passion och psykoser.

Det tror jag att du också var. Man sitter inte uppe natt efter natt, och diskuterar ett ämne hett och hätskt, i månader och år, om man inte har dragits med i en masspsykos. Sorry.
Citera
2020-02-02, 07:07
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, masspsykos. Och jag tror att vi blev väldigt, väldigt avtrubbade.
Nu när det förflutit lång tid så tror jag väl att vi tillfrisknat. Så pass att man reagerar på vissa saker.
Igår skrev jag något om den 10/8 men det kändes inte bra, så jag raderade det.
För det var den sista dagen Kim Wall levde, helt oskuldsfullt och intet ont anande.
Och det jag skrev reducerade henne enbart till en orsak/anledning i Madsens handlande och tänk.
Och det kändes respektlöst/hjärtlöst att skriva om henne så nästan som i förbifarten.

I början av fallet upplevde jag att Kim var väldigt närvarande. Med sedan skiftade fokus nästan över enbart på mördaren.
För med tiden så blev hennes enda kommunikation med omvärlden genom sina sår. Hennes skador som motbevisade alla Madsens lögner. Och det var väl därför vi blev avtrubbade. För vi ville föra hennes talan gentemot hennes baneman.

Jag har glömt väldigt mycket men det får vara så. Jag känner att jag skiter i vad han tänkte och hur han gjorde. Vilka snörstumpar och sänken han använde och varför.
Jag vill inte gå tillbaka i fallet på det sättet. Vi vet ju till 100 % hur han är funtad nu.
Ingen gåta längre.
Att fokusera på detaljerna är inte så obehagligt, det gör en avskärmad /avtrubbad som du säger. Det är när helheten i korta stunder kommer över en i full kraft, som det nästan blir outhärdligt. Helheten innefattar ju KIM. Hennes förvirring, chock när stämningen förändrades, smärta och outsägliga ensamhet därnere. Jag vet inte om fler härinne haft de hemska flasharna - Hon jag skrev om med mardrömmen hade definitivt haft det. Så, detaljerna bekommer en inte så mycket för det blir så kliniskt och det är ju sanningen in i minsta detalj de flesta av oss vill veta. Och det funkar enkelt, så länge man slipper hela konceptet. Man kan ana att det är just inblicken i denna helhet, som gör dokumentären just så chockerande.
Citera
2020-02-02, 07:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Det förstår jag mycket väl, men som sagt - det var en lång tidsperiod som han höll på och försökte få med sig någon, och under den tiden hade han väl kunnat ställa in en gjutesäck, snöre och något tungt, t.ex. en gammal motor eller annat som inte såg konstigt ut ombord på ubåten, med någon bra förevändning om någon skulle fråga. Ifall tillfället skulle uppenbara sig plötsligt. Han kan ju inte ha varit i "kåtchock" som någon skrev, utan förmåga att tänka och planera, konstant i tre månader...
Ja, han borde säkert gjort en massa. Det var långt.

1. Det mesta som "en gammal motor" hade sett väldigt konstigt ut. De flesta är utbildade ingenjörer, tekniker, fysiklärare eller har marin kunskap som Lorck.

2. Ubåten storstädades inför Bornholm. Den rengjordes och tömdes för att de skulle åka i den för raketuppskjutning snarare än att mörda.

3. Kim dyker upp i sista minuten. Vad vet du vad han tänkt sig packa om ett offer gett honom mer tid för förberedelse?

Han tar ner saker som de andra starkt reagerar på vid förfrågan i förhör. Biltemastroppar, spännband, hink med skrot, en grön trädgårdslang, såg och extrema skruvmejslar.
Inget som öht har i en ubåt att göra.

Förstår du?
Citat:
Det tror jag att du också var. Man sitter inte uppe natt efter natt, och diskuterar ett ämne hett och hätskt, i månader och år, om man inte har dragits med i en masspsykos. Sorry.
Tack men nej tack. Sätt mig aldrig i samma nisch som dig och din sjuka passion för Peter Madsen och tårar över död plåt och batterier.
Never ever.
Vårt intresse för fallet är inte på samma grund - inte andra heller för den delen - och har varken gett mig mardrömmar eller nåt annat emotionellt outburst.

Dina projektioner i försök att förmildra hur du betett dig (" det är fler än jag som...") kan du behålla. Men har du lust att falla under begrepp som passioner och masspsykos, inte mig emot. Jag undrade bara.
Senast redigerad av develi 2020-02-02 kl. 07:34.
Citera
2020-02-02, 11:29
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Nej. Det är inte det enda som är relevant. Det är fler stepping stones på vägen.

Jo, men min poäng var att det spelar ingen roll vilka material han använde som sänken(aluminium eller jern), dom var för lätta anyhow.

Men ja, tur spelar faktiskt en stor roll i det här fallet som det alltid gör. Har man inte Fru Fortuna i ryggen går det en illa. Hadde jag inte varit så tråkig och upplyst, hadde jag trodd att det var kung Neptun själv som hadde lyft upp och lagt Kims torterade kropp på stranden i Amager. En ondska som inte ens havets krafter kunne akseptera var begådd.

Fuck Madsen, Kim vila i frid.
Senast redigerad av kugutt 2020-02-02 kl. 11:40.
Citera
2020-02-02, 12:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men min poäng var att det spelar ingen roll vilka material han använde som sänken(aluminium eller jern), dom var för lätta anyhow.

Men ja, tur spelar faktiskt en stor roll i det här fallet som det alltid gör. Har man inte Fru Fortuna i ryggen går det en illa. Hadde jag inte varit så tråkig och upplyst, hadde jag trodd att det var kung Neptun själv som hadde lyft upp och lagt Kims torterade kropp på stranden i Amager. En ondska som inte ens havets krafter kunne akseptera var begådd.

Fuck Madsen, Kim vila i frid.
Ja, det är flera komponenter det rör sig om och många högriskfaktorer som likaväl kunde ha spelat Madsen rätt i händerna.

Det är som om Kim var med och satte dit honom,, som om hon uppbådade krafter bortom döden och nådde Amagers kust.

För att ett sånt artificiellt rovdjur får inte gå lös bland människor.
Citera
2020-02-02, 12:35
Medlem
SkyRaiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Han gifte sig den 19 december: https://www.friatider.se/peter-madsen-gift-i-fangelset-med-beundrarinna

Varför blir kvinnor attraherade av dem värsta galningarna? Speciellt efter vad Madsen gjort. Vill hon bli nummer två eller?
Senast redigerad av SkyRaider 2020-02-02 kl. 13:08.
Citera
2020-02-02, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är obegripligt hur en så tekniskt kunnig man (vilket epitet du sätter inom citationstecken, men det är ju ingen tvekan om att han var/är det),
Ju mer jag läst, ju mer betvivlar jag att han är så tekniskt kunnig.
Han är säkert kunnig på teknisk information via ww2, gamla dieselmotorer och att blanda raketbränsle - samt att han givetvis är innovativ och bra på att marknadsföra sig som en slags fantastisk enmansshow.

Han vore dock ingenting utan folket runt omkring honom.
Mycket har han nog fått som reklam via stjärnögda beundrare och överdrivna mediarubriker.

UC3 ser ut som ett rostigt vrak efter bara två års bruk:
https://ing.dk/sites/ing/files/styles/blog_inline/public/rusten_nautilus.jpg

Det är väldigt mycket som ändras, uppgraderas och renoveras via ubådsforeningen. Förutom batteriexplosionen som sprängde upp tornluckan.

För övrigt hade han noll koll på navigationssystem och struntade i säkerhetsfrågor.
En av schismerna med föreningen var att han ville tjäna pengar via upplevelsebiljetter.
UC3 ansågs inte ha den säkerhet som krävs för att använda den i kommersiellt syfte för allmänheten.

Stämmer rätt bra med ubåtsexpertens uttalanden.

Tror nog många tänker idag på den klassiska rekommendationen gällande psykopati:
" If something sounds too good to be true, it probably is."
Senast redigerad av develi 2020-02-02 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in