2018-04-24, 18:16
  #517
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag hemfaller en smula åt bekvämlighet och snyltar på Wikipedia:


https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturr%C3%A4tt
Hur naturrätten definieras och förhållandet till den avgörs av vilken syn man har på människor och naturen, vilket innebär att definitionen av den har utvecklats genom århundradena utifrån ideologiska kontexter.

Är det så du Menar?
Citera
2018-04-24, 18:38
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men, jag är ju gift!

Du ingår i gruppen män, gör du inte?
Om du kräver att kvinnor ska ta sitt ansvar för dessa saker så får ju även än ta samma ansvar.

Citat:
Olika falla ödets lotter. Detta ojämlika förhållande bör Du i första hand ta upp med Vår Herre. Allmänt skulle jag väl vilja anföra att en person som studerar till läkare och inte klarar av att skydda sig mot oönskade graviditeter uppvisar klart bristfällig begåvning för yrket.

Nej, olika strukturerar vi våra samhällen. Jag tar alltså upp dessa saker med en R&R, inte med en fantasifigur.

Att någon råkar bli oönsakt gravid har inte ett skit med hens begåvning för läkaryrket att göra.


Citat:
Renhållningsarbetare har sannolikt räddat betydligt fler liv än läkare, givet att såväl individuell som samhällelig hygien har varit helt avgörande för att motverka sjukdomar, så på det sättet är det förstås ett oerhört viktigt yrke. Men samtidigt så är det betydligt fler människor som kan utföra sopåkarens yrke än läkarens yrke. Högst sannolikt går det betydligt fortare att utbilda läkaren till sopåkare än tvärtom.

Jepp så är det...men! det ska vara proportionellt, det ska liksom inte vara ett milsvitt gap mellan någon som är läkare eller den som städar på ett sjukhus. Det leder bara till skitsamhällen.


Citat:
Jag har, som Du vet, vid ett större antal tillfällen anfört att jag anser att både män och kvinnor skall hålla på sig.

Visst och det är ju i praktiken fullt genomförbart...eller hur?
Speciellt så om man överhuvudtaget inte ge ett kön något som helst incitament att uppfylla detta ideal utan istället lassar över alla fysiska, sociala, praktiska, ekonomiska, juridiska etc konsekvenser på det andra könet. Väldigt lyckat.


J
Citat:
ag är också demokrat, men av det följer inte att jag tror att demokratin i alla lägen kommer fram till rätt beslut - den kommer fram till demokratiskt legitima beslut. Stor skillnad.

de bästa besluten jämfört med andra modeller.


Citat:
Ingen döms så klart för att det är halt - de döms för att de inte varit tillräckligt försiktiga med anledning av halkan.

ja och då är det ju DET man döms för.

Citat:
Inte som straff - som förklaring till varför jag envisa med att vrida om kniven en aning, emedan Du uppenbart inte tänkt igenom denna problematik.

Roligt du tror du har mig på någon som helst kniv...för din information, vulkaner ryms inte på knivar.

Jo, jag har tänk igenom både avel samt "könsaborter". är mer du som inte har alla knivar i ordning härvidlag.

Citat:
Att jag ett flertal gånger meddelat att jag accepterar medicinska motiv för aborter, trodde jag var etablerat vid det här laget. Systematiken kring aborter där könsaspekten är i centrum är däremot viktig, liksom ifall man systematiskt välja bort foster pga begåvningsskäl. Detta finner jag ytterst tveksamt.

Så? varför blandar du ihop detta med avel?

Alla medicinska behov??
Ex. du har en svårt deprimerad kvinna, självmordsbenägen, ska hon tvingas bära/ föda/ amma/ misslyckas med anknytnignen till en nyfödd liten småttis vars hela framtida psyke handlar om att få bra kontakt?
Har du tänkt igenom den?

Citat:
Åh, är vi inne på den tjocke miljonären i hög hatt, cigarr och monokel nu?
https://uvell.se/2018/04/16/tjatet-om-direktoren/

Ungefär...är ju den guppen konservativa dyrkar och vill gynna oftast.

Citat:
Saken är det att det inte är mitt - en del av oss är kapabla att sköta oss.

I princip har det ingen betydelse vad Du kallar det - resultatet är likväl ett mänskligt liv inte föds.[/quote]

Jepp mänskligt liv blir inte till....detta hände heeeeeela tiden. Av alla dina potentiella liv du går runt och bär på så är det inte många du som får bli till.
Citera
2018-04-24, 19:01
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Av det följer inte att livet är värdelöst före födseln. Det kan rimligen inte vara en geografisk fråga, huruvida ett embryo/foster/barn befinner sig innanför eller utanför moderns bukhinnor?

Jo, juridiskt är det faktiskt det, inga foster ingår i denna deklaration, som du alltså tog upp antar jag som nått slags bevis för att det skulle göra det? ( jag har inte följd din och PollenPers diskussion)

Samma deklaration för övrigt talar om mänskliga värden av frihet och betämmanderätt över sin kropp etc..
men jag antar att just detta inte värdeas speciellt i din värld då det kommer till kvinnor.
Citera
2018-04-24, 21:21
  #520
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Å du rättfärdige.
Titta vad Google bjöd på
1Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer. Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt. 2Och vi veta att Guds dom verkligen kommer över dem som handla så. 3Men du menar väl detta, att du skall kunna undfly Guds dom, du människa, som dömer dem som handla så, och dock gör detsamma som de? 4Eller föraktar du hans godhets, skonsamhets och långmodighets rikedom, utan att förstå att denna Guds godhet vill föra dig till bättring? 5Genom din hårdhet och ditt hjärtas obotfärdighet samlar du ju över dig vrede, som skall drabba dig på vredens dag, då när det bliver uppenbart att Gud är en rättvis domare. 6Ty »han skall vedergälla var och en efter hans gärningar». 7Evigt liv skall han giva åt dem som med uthållighet i att göra det goda söka härlighet och ära och oförgänglighet. 8Men över dem som äro genstridiga och icke lyda sanningen, utan lyda orättfärdigheten, över dem kommer vrede och förtörnelse. 9Ja, bedrövelse och ångest skall komma över den människas själ, som gör det onda, först och främst över judens, så ock över grekens. 10Men härlighet och ära och frid skall tillfalla var och en som gör det goda, först och främst juden, så ock greken. 11Ty hos Gud finnes intet anseende till personen;

http://sv.bibelsite.com/swe/romans/2.htm
Först läste jag det som att du skulle föraktas för du sätter dig till doms över andra.
Men vidare då blev jag osäker, jag tror både Strix och jag kan slå varandra i huvudet med dessa ord.

Uven är säkert kompis med Bibeln, det är inte jag

Det är oundvikligt att vi människor sätter oss till doms över andra, men det finns domar och domar. Som människa kan jag ha synpunkter på hur andra människor agerar, men jag kan inte avgöra huruvida

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur naturrätten definieras och förhållandet till den avgörs av vilken syn man har på människor och naturen, vilket innebär att definitionen av den har utvecklats genom århundradena utifrån ideologiska kontexter.

Är det så du Menar?

Nja, naturrätten bygger på att man söker objektivt härleda rättsprinciper ur naturen, dvs man söker universella utgångspunkter som kan gälla alla människor oaktat kulturellt eller tidsmässigt sammanhang. Därmed blir begrepp som "modernt", "i vår tid", "givet dåtidens kontext", "i den där kulturen" osv meningslösa. Naturrättsteoretikerna söker finna vad som är rätt och fel oavsett sådant, t ex så är det i alla tider och i alla kulturella sammanhang fel med slaveri emedan ingenstans i naturen förekommer något sådant anspråk att en människa kan anses födas in i slaveri eller tvingas därtill utan att en orätt begås.
Citera
2018-04-24, 21:35
  #521
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är oundvikligt att vi människor sätter oss till doms över andra, men det finns domar och domar. Som människa kan jag ha synpunkter på hur andra människor agerar, men jag kan inte avgöra huruvida



Nja, naturrätten bygger på att man söker objektivt härleda rättsprinciper ur naturen, dvs man söker universella utgångspunkter som kan gälla alla människor oaktat kulturellt eller tidsmässigt sammanhang. Därmed blir begrepp som "modernt", "i vår tid", "givet dåtidens kontext", "i den där kulturen" osv meningslösa. Naturrättsteoretikerna söker finna vad som är rätt och fel oavsett sådant, t ex så är det i alla tider och i alla kulturella sammanhang fel med slaveri emedan ingenstans i naturen förekommer något sådant anspråk att en människa kan anses födas in i slaveri eller tvingas därtill utan att en orätt begås.
Du vet väl att Bibeln går utmärkt att använda för slaveri, sen att motsatsen också finns där.

Naturrätt, finns Ayan Rand där?
Men dom hittade väl ingen objektiv moral, eller hur?
Citera
2018-04-24, 22:24
  #522
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du vet väl att Bibeln går utmärkt att använda för slaveri, sen att motsatsen också finns där.

Naturrätt, finns Ayan Rand där?
Men dom hittade väl ingen objektiv moral, eller hur?

Ayn Rand är jag inte så bekant med, men efter vad jag förstår så hyllas hon inom nyliberalismen och då blir man misstänksam och förmodar att hon enbart ser individualism och utilitarism som väsentliga utgångspunkter.
Citera
2018-04-24, 22:53
  #523
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Precis...verkligheten människor ÄR inte perfekta. Det är liksom bara fjantigt försöka uppnå ett sånt tramsideal. Därför vill du att vissa ska tvingas till saker de inte vill och ta skada, så att andra helt oskyldiga människor riskerar ta stor skada, så att samhället till slut tar stor skada via att där finns så många icke funktionsdugliga människor.

Ja, det är ju en ENORM hjälp onekligen.

Ja, det är en enorm hjälp, att människor får reda på vad som är önskvärda handlingar och vad som inte är det. Det är förmodligen bland den bästa hjälp dagens förvirrade människor kan få.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du ingår i gruppen män, gör du inte?
Om du kräver att kvinnor ska ta sitt ansvar för dessa saker så får ju även än ta samma ansvar.

Nu gör jag ju det. Fast det är litet oklart varför. Om kvinnor själva får välja om de vill föda sitt barn, så borde jag få välja om jag skall göra en massa tråkiga jämställdhetssaker. Vad tjänar jag på det?

Citat:
Nej, olika strukturerar vi våra samhällen. Jag tar alltså upp dessa saker med en R&R, inte med en fantasifigur.

Att någon råkar bli oönsakt gravid har inte ett skit med hens begåvning för läkaryrket att göra.

Jo, det vill jag påstå att det har. Och det är inga "hens" som blir gravida. Det är säker kunskap att 100% av alla gravida har varit en hon, en kvinna.

Citat:
Jepp så är det...men! det ska vara proportionellt, det ska liksom inte vara ett milsvitt gap mellan någon som är läkare eller den som städar på ett sjukhus. Det leder bara till skitsamhällen.

Det är tvärtom så att Din lösning, som vi dessvärre försmäktar under här i landet, leder till dyrare och sämre vård. Det kan man nu se från olika sidor i det politiska spektrat. Den dåliga löneutvecklingen för läkare i Sverige är ett avgörande problem.
https://www.svd.se/politikerna-ar-vardens-stora-problem

Citat:
Visst och det är ju i praktiken fullt genomförbart...eller hur?
Speciellt så om man överhuvudtaget inte ge ett kön något som helst incitament att uppfylla detta ideal utan istället lassar över alla fysiska, sociala, praktiska, ekonomiska, juridiska etc konsekvenser på det andra könet. Väldigt lyckat.

Vilket ingen har gjort, så Du pratar i vädret här.

Citat:
de bästa besluten jämfört med andra modeller.

Hm. Är detta en ledtråd till Din bristande förståelse för samhällsproblem - Du inser inte skillnaden på "bra beslut" och "rätt beslut". Funktionalitet respektive legitimitet är identiska företeelser för Dig. Det förklarar en hel del.

Citat:
ja och då är det ju DET man döms för.

Vilket problem uppstår vid halt väglag, som jag visade i min länk tidigare.

Citat:
Roligt du tror du har mig på någon som helst kniv...för din information, vulkaner ryms inte på knivar.

Jo, jag har tänk igenom både avel samt "könsaborter". är mer du som inte har alla knivar i ordning härvidlag.

Det kanske Du har. När Du presenterar dessa tankegångar skall jag med intresse ta del av dem.

Citat:
Alla medicinska behov??
Ex. du har en svårt deprimerad kvinna, självmordsbenägen, ska hon tvingas bära/ föda/ amma/ misslyckas med anknytnignen till en nyfödd liten småttis vars hela framtida psyke handlar om att få bra kontakt?
Har du tänkt igenom den?

Hur blev hon gravid? Är det inte läge att starkt rekommendera henne att använda en p-stav?

Citat:
Ungefär...är ju den guppen konservativa dyrkar och vill gynna oftast.

Det hade jag i och för sig gärna gjort - om den hade funnits. Har Du någon aning om hur mycket tid och kraft framgångsrika företagsledare lägger ner i sin ledargärning? Hur få i en befolkning som klarar av att under många år ta sig fram till en ledarbefattning, behålla den och driva företaget framåt? Det är kanske 1% av befolkningen vi pratar om.

Citat:
Jepp mänskligt liv blir inte till....detta hände heeeeeela tiden. Av alla dina potentiella liv du går runt och bär på så är det inte många du som får bli till.

Jag bär inte på ett enda mänskligt liv utom mitt eget.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, juridiskt är det faktiskt det, inga foster ingår i denna deklaration, som du alltså tog upp antar jag som nått slags bevis för att det skulle göra det? ( jag har inte följd din och PollenPers diskussion)

Samma deklaration för övrigt talar om mänskliga värden av frihet och betämmanderätt över sin kropp etc..
men jag antar att just detta inte värdeas speciellt i din värld då det kommer till kvinnor.

Egen kropp betyder inte att bestämma över någon annans kropp enkom pga dess geografiska belägenhet.

Emedan Du inte kan finna på någon bättre livsstartpunkt än konceptionen så bör värdebestämningen också börja där - inte födseltillfället, ty vi vet mycket väl att barn födda månader för detta kan överleva - och så som man anstränger sig så torde det ha ett värde. Värdet börjar således vid konceptionen.
Citera
2018-04-24, 23:15
  #524
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är en enorm hjälp, att människor får reda på vad som är önskvärda handlingar och vad som inte är det. Det är förmodligen bland den bästa hjälp dagens förvirrade människor kan få.



Nu gör jag ju det. Fast det är litet oklart varför. Om kvinnor själva får välja om de vill föda sitt barn, så borde jag få välja om jag skall göra en massa tråkiga jämställdhetssaker. Vad tjänar jag på det?



Jo, det vill jag påstå att det har. Och det är inga "hens" som blir gravida. Det är säker kunskap att 100% av alla gravida har varit en hon, en kvinna.



Det är tvärtom så att Din lösning, som vi dessvärre försmäktar under här i landet, leder till dyrare och sämre vård. Det kan man nu se från olika sidor i det politiska spektrat. Den dåliga löneutvecklingen för läkare i Sverige är ett avgörande problem.
https://www.svd.se/politikerna-ar-vardens-stora-problem



Vilket ingen har gjort, så Du pratar i vädret här.



Hm. Är detta en ledtråd till Din bristande förståelse för samhällsproblem - Du inser inte skillnaden på "bra beslut" och "rätt beslut". Funktionalitet respektive legitimitet är identiska företeelser för Dig. Det förklarar en hel del.



Vilket problem uppstår vid halt väglag, som jag visade i min länk tidigare.



Det kanske Du har. När Du presenterar dessa tankegångar skall jag med intresse ta del av dem.



Hur blev hon gravid? Är det inte läge att starkt rekommendera henne att använda en p-stav?



Det hade jag i och för sig gärna gjort - om den hade funnits. Har Du någon aning om hur mycket tid och kraft framgångsrika företagsledare lägger ner i sin ledargärning? Hur få i en befolkning som klarar av att under många år ta sig fram till en ledarbefattning, behålla den och driva företaget framåt? Det är kanske 1% av befolkningen vi pratar om.



Jag bär inte på ett enda mänskligt liv utom mitt eget.



Egen kropp betyder inte att bestämma över någon annans kropp enkom pga dess geografiska belägenhet.

Emedan Du inte kan finna på någon bättre livsstartpunkt än konceptionen så bör värdebestämningen också börja där - inte födseltillfället, ty vi vet mycket väl att barn födda månader för detta kan överleva - och så som man anstränger sig så torde det ha ett värde. Värdet börjar således vid konceptionen.
Om rätt beslut finns behövs ingen politik
Citera
2018-04-25, 09:14
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är en enorm hjälp, att människor får reda på vad som är önskvärda handlingar och vad som inte är det. Det är förmodligen bland den bästa hjälp dagens förvirrade människor kan få.
Kan du inte tvångstatuera "vad som är önskvärda handlingar" i pannan på folk istället?
jag menar de kan ju inte tänka själva?

Vidare är snarare du som är förvirrad eftersom du inte verkar förstå vad dina stolliga, uvkonserverande förslag leder till för icke önskvärt samhälle.


Citat:
Nu gör jag ju det. Fast det är litet oklart varför. Om kvinnor själva får välja om de vill föda sitt barn, så borde jag få välja om jag skall göra en massa tråkiga jämställdhetssaker. Vad tjänar jag på det?

Detta du skriver här, jag hoppas verkligen du driver med mig, gör du det inte, så är det under all kritik och jag palla fasen inte bemöta sånt misogynt trams.

Du verkar tro att kvinnor och barns existenser/ liv/ rättigheter etc. är nått som bara ska få finnas om män "tjänar" på det.


Citat:
Jo, det vill jag påstå att det har. Och det är inga "hens" som blir gravida. Det är säker kunskap att 100% av alla gravida har varit en hon, en kvinna.

Nej det har det inte. Olyckor, kondomer som spricker kan drabba alla. Jepp men inte utan delaktighet av en man. Samhället kan konstrueras att män tar sitt ansvar för sin sexualitet och de barn de skapar. Samhällen behöver inte skjuta allt detta på kvinnor, som man i stort har valt att göra, speciellt inte i vår moderna tid där det finns tillförlitliga fadeskapstest.



Citat:
Det är tvärtom så att Din lösning, som vi dessvärre försmäktar under här i landet, leder till dyrare och sämre vård. Det kan man nu se från olika sidor i det politiska spektrat. Den dåliga löneutvecklingen för läkare i Sverige är ett avgörande problem.
https://www.svd.se/politikerna-ar-vardens-stora-problem

Är sjuksköterskor det är mest brist på.

Citat:
Vilket ingen har gjort, så Du pratar i vädret här.

Jepp....läs dig själv ovan...du kräver någon form av vinst om du som man ska göra "en massa tråkiga jämställdhetssaker" och den "vinst" du anser män har fått igenom tiderna har varit att se hur kvinnor tvingas föda barn mot sin vilja. Du verka gilla den tanken, att just kvinnor ska klämmas åt, gäller detta även dina döttrar?
Du har inga som helst juridiska förlag att komma med hur du i din idealvärld ska förmå män att ta sitt ansvar. Tvärtom är du full av förslag hur man juridiskt kan klämma åt kvinnor och oönskade barn där mannen flytt fältet lite extra.
Kort sagt du verkar drivas av någon slags sadistisk krav om att göra livet jävligt, omöjligt för just kvinnor.


Citat:
Hm. Är detta en ledtråd till Din bristande förståelse för samhällsproblem - Du inser inte skillnaden på "bra beslut" och "rätt beslut". Funktionalitet respektive legitimitet är identiska företeelser för Dig. Det förklarar en hel del.

Både bra och "rätt" är samma för mig...För till skillnad från dig så är jag genuint intresserad av att beslut ska leda till bra och vettiga konsekvenser för flest möjliga.
Jag har inte din dreglande önskan av att resultatet ska vara att klämma åt kvinnor och barn. Du vet uven. ditt mantra av STRAFF!


Citat:
Det kanske Du har. När Du presenterar dessa tankegångar skall jag med intresse ta del av dem.

jag har redan presrnterat dem. jag har tom suttit och förklarat skillnaden mellan avel och abort av medicinska skäl.

Citat:
Hur blev hon gravid? Är det inte läge att starkt rekommendera henne att använda en p-stav?

ja visst, starkt deprimerade människor det första dessa tänker på är preventivmedel, eller hur?
Du kanske ska fråga mannen som hon låg med? Hur gjorde du för att göra henne gravid?
Men.. i din idealvärld så kan ju din sort av män som älskar plåga och straffa kvinnor och barn, leta upp dessa gravt deprimerade kvinnor och göra dem gravida för och sen dra...de kan också passa på att anmäla kvinnan som gravid och icke gift..jag menar så staten hinner dra in alla hennes ekonomiska bidrag.
Jobbar han på så har han kanske lyckats reproducera sig 100 ggr innan han dör, utan att behöva " göra en massa tråkiga jämställdhetssaker" samt sett till att skapa ultimat vidriga villkor för kvinnan i fråga och sin egen avkomma, en genuin "förtjänst"!

Citat:
Det hade jag i och för sig gärna gjort - om den hade funnits. Har Du någon aning om hur mycket tid och kraft framgångsrika företagsledare lägger ner i sin ledargärning? Hur få i en befolkning som klarar av att under många år ta sig fram till en ledarbefattning, behålla den och driva företaget framåt? Det är kanske 1% av befolkningen vi pratar om.

vad hade du gärna gjort?


Citat:
Jag bär inte på ett enda mänskligt liv utom mitt eget.

Jo du bär könsceller. Varenda en av dem bär denna potential till ett mänskligt liv som vi pratar om.


Citat:
Egen kropp betyder inte att bestämma över någon annans kropp enkom pga dess geografiska belägenhet.

Emedan Du inte kan finna på någon bättre livsstartpunkt än konceptionen så bör värdebestämningen också börja där - inte födseltillfället, ty vi vet mycket väl att barn födda månader för detta kan överleva - och så som man anstränger sig så torde det ha ett värde. Värdet börjar således vid konceptionen.

Egen kropp betyder just detta; egen. Dvs du äger en självklart rätt bestämma över den, ingen annan.
Det är exakt därför du inte kan tvinga en kvinna till abort. Och då ska du heller inte kunna tvinga henne från abort enligt all logik.
Och egen kropp blir det först när ett foster går att se som just "egen"...och när dess kropp uppnått det stadie av förmåga vara just en mänsklig kropp.

Vi har redan en fan så mycket bättre livstartpunkt än konceptionen. En som bär både en rimlig logik samt värdiga konsekvenser.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-04-25 kl. 09:56.
Citera
2018-04-25, 10:55
  #526
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kan du inte tvångstatuera "vad som är önskvärda handlingar" i pannan på folk istället?
jag menar de kan ju inte tänka själva?

Vidare är snarare du som är förvirrad eftersom du inte verkar förstå vad dina stolliga, uvkonserverande förslag leder till för icke önskvärt samhälle.

"Uvkonserverande" - inte alls dumt!

Jag ser fö problem med att tatuera i pannan. Det skulle kräva att tatueringen sker spegelvänt så att vederbörande kan läsa i spegeln...

Citat:
Detta du skriver här, jag hoppas verkligen du driver med mig, gör du det inte, så är det under all kritik och jag palla fasen inte bemöta sånt misogynt trams.

Du verkar tro att kvinnor och barns existenser/ liv/ rättigheter etc. är nått som bara ska få finnas om män "tjänar" på det.

Både och. Jag är oerhört trött på att som skötsam svensk man - i världens förmodligen mest jämställda land - alltid få klä skott för feministernas attacker. De/Ni borde någon gång betänka att för svenska män har det funnits mycket litet positivt i utvekclingen mellan könen de senaste 50 åren. Hejda Er en aning och betänk att nästan alla andra män i världen kunde ha varit värre.

Citat:
Nej det har det inte. Olyckor, kondomer som spricker kan drabba alla. Jepp men inte utan delaktighet av en man. Samhället kan konstrueras att män tar sitt ansvar för sin sexualitet och de barn de skapar. Samhällen behöver inte skjuta allt detta på kvinnor, som man i stort har valt att göra, speciellt inte i vår moderna tid där det finns tillförlitliga fadeskapstest.

I grunden är jag för obligatoriska faderskapstest i samband med nedkomst, men enbart för de föräldrar som inte är gifta med varandra, emedan faderskapspresumtionen är en viktig aspekt av äktenskapet. Men hur vi än vänder och vrider på problemet så är det kvinnor som är gravida.

Citat:
Är sjuksköterskor det är mest brist på.

Det är brist på det mesta, och av ungefär samma orsaker.

Citat:
Jepp....läs dig själv ovan...du kräver någon form av vinst om du som man ska göra "en massa tråkiga jämställdhetssaker" och den "vinst" du anser män har fått igenom tiderna har varit att se hur kvinnor tvingas föda barn mot sin vilja. Du verka gilla den tanken, att just kvinnor ska klämmas åt, gäller detta även dina döttrar?
Du har inga som helst juridiska förlag att komma med hur du i din idealvärld ska förmå män att ta sitt ansvar. Tvärtom är du full av förslag hur man juridiskt kan klämma åt kvinnor och oönskade barn där mannen flytt fältet lite extra.
Kort sagt du verkar drivas av någon slags sadistisk krav om att göra livet jävligt, omöjligt för just kvinnor.

Törs jag anföra att Du överreagerar? Har jag nämnt några gånger att kvinnor har ett flertal alternativ för att slippa föda barn, som är helt acceptabla? Men Du bör någon gång betänka vad det gör med svenska män när vi ständigt utsätts för feministiska attacker.

Citat:
Både bra och "rätt" är samma för mig...För till skillnad från dig så är jag genuint intresserad av att beslut ska leda till bra och vettiga konsekvenser för flest möjliga.
Jag har inte din dreglande önskan av att resultatet ska vara att klämma åt kvinnor och barn. Du vet uven. ditt mantra av STRAFF!

Det förklarar en hel del...

Citat:
ja visst, starkt deprimerade människor det första dessa tänker på är preventivmedel, eller hur?
Du kanske ska fråga mannen som hon låg med? Hur gjorde du för att göra henne gravid?
Men.. i din idealvärld så kan ju din sort av män som älskar plåga och straffa kvinnor och barn, leta upp dessa gravt deprimerade kvinnor och göra dem gravida för och sen dra...de kan också passa på att anmäla kvinnan som gravid och icke gift..jag menar så staten hinner dra in alla hennes ekonomiska bidrag.
Jobbar han på så har han kanske lyckats reproducera sig 100 ggr innan han dör, utan att behöva " göra en massa tråkiga jämställdhetssaker" samt sett till att skapa ultimat vidriga villkor för kvinnan i fråga och sin egen avkomma, en genuin "förtjänst"!

Så, Du säger att det finns en massa kvinnor som inte klarar att ta ansvar för sin sexualitet och därför måste männen bära deras ansvar? Är Du inte litet islamistisk nu?

Citat:
vad hade du gärna gjort?

Gynnat konservativa, framgångsrika företagsledare.


Citat:
Jo du bär könsceller. Varenda en av dem bär denna potential till ett mänskligt liv som vi pratar om.

Inte en enda av dessa celler innehåller något unikt DNA skilt från mitt.

Citat:
Egen kropp betyder just detta; egen. Dvs du äger en självklart rätt bestämma över den, ingen annan.
Det är exakt därför du inte kan tvinga en kvinna till abort. Och då ska du heller inte kunna tvinga henne från abort enligt all logik.
Och egen kropp blir det först när ett foster går att se som just "egen"...och när dess kropp uppnått det stadie av förmåga vara just en mänsklig kropp.

Vi har redan en fan så mycket bättre livstartpunkt än konceptionen. En som bär både en rimlig logik samt värdiga konsekvenser.

- På vilket sätt är det en bättre logik?
- Innebär denna kvinnliga "rätt" att fritt abortera också rätten att abortera på könsgrunder?
- Hur ser Du på omyndiga flickor som blir gravida? Är det den 14-åriga gravida flickan som skall besluta om abort? Eller är det flickans mamma? Betänk att vi nu pratar om en flicka som inte får rösta, inte är straffmyndig, inte får ha sexuellt umgänge, inte får disponera sin ekonomi, inte förvärvsarbeta annat än under strikta villkor.
Citera
2018-04-25, 11:55
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Både och. Jag är oerhört trött på att som skötsam svensk man - i världens förmodligen mest jämställda land - alltid få klä skott för feministernas attacker. De/Ni borde någon gång betänka att för svenska män har det funnits mycket litet positivt i utvekclingen mellan könen de senaste 50 åren. Hejda Er en aning och betänk att nästan alla andra män i världen kunde ha varit värre.

varken som "svensk" eller "skötsam" får du kritik eller attackeras.

Well, som sagt om man som man menar att "positivt" enbart handlar om fördelar för just vuxna män i samhället, ser kränkningar/ förtryck av andra grupper som positivt eller menar att det endast går mäta ett förhållande som positivt eller negativ om där råder en ojämlikhet etc. så visst, då var det möjligt bättre förr, för män.

Det var bättre förr för adeln också. Jäklar du, vad mycket bättre förr det var för dem. Betyder därför inte att situationen då var "positiv" ens för dem själva.

Du har aldrig riktigt förstått vad moral verkligen står för märker jag.
I din värld är det verktygen som är moralen...i min är det resultaten.
Det finns moral i jämställdhet, det finns ingen moral i straff eller manlig överordning.

Citat:
I grunden är jag för obligatoriska faderskapstest i samband med nedkomst, men enbart för de föräldrar som inte är gifta med varandra, emedan faderskapspresumtionen är en viktig aspekt av äktenskapet. Men hur vi än vänder och vrider på problemet så är det kvinnor som är gravida.

Hur vi än vänder och vrider på problemet så är man 2 om reproduktion. Och samhället är beroende av att barn får bra uppväxter. ALLA barn uven, inte bara de som råkar dimpa ner i ditt idealiserade äktenskap. Som sagt moral är att små dunbollar av alla fasonger ska ha det så bra som möjligt.
Inte att dunbollar bara anses ha det bra, om andra har det sämre.
eller att vissa dunbollar ska behandlas som skit som varnagel för andra.
Uvtrams!

Citat:
Det är brist på det mesta, och av ungefär samma orsaker.

Största orsaken är att man ignorerat sjukvården, för man har gått på samma gamla "uvkonserverande" moral av att sjukvård (när den är kvinnlig) är något slags kvinnligt kall som kommer gratis och sakna ett värde.

Citat:
Törs jag anföra att Du överreagerar? Har jag nämnt några gånger att kvinnor har ett flertal alternativ för att slippa föda barn, som är helt acceptabla? Men Du bör någon gång betänka vad det gör med svenska män när vi ständigt utsätts för feministiska attacker.

Överreagerar? jag beskriver din idévärld.
har jag nämnt för dig att det har män med? men oj! verkar inte funka ändå du...ha inte funkat i något samhälle någonsin du. Vad ska din uvkonsevatism då dra till med för ytterligare straffmetoder? Vad sägs om att utöver abortförbud även förbjuda preventivmedel? Då måste ju kvinnor anpassa sig, och det blir mycket bättre "positiva" "förtjänster" för män! massa "fördel"män när de kan sitta och njuta av hur kvinnor/ barn far illa omkring dem...riktigt göttit:
Titta så jävligt de fick efter vårt sex! Vilken tur jag har som är född man! Nu kan jag verkligen känna att jag tjänar på detta.


Citat:
Det förklarar en hel del...
Jepp det förklarar den ordning vi har nu, där kvinnor har praktiska, värdiga möjligheter i sina liv.
Hemskt! uven. riktigt hemskt. Vårt moderna samhälle i Sverige måste ge just dig svårt att andas,
välden är bara positiv för din typ när andra garanteras sämre möjligheter, bara då det går att andas.


Citat:
Så, Du säger att det finns en massa kvinnor som inte klarar att ta ansvar för sin sexualitet och därför måste männen bära deras ansvar? Är Du inte litet islamistisk nu?

Jepp! finns massor med människor som av olika anledningar inte klarar av den biten i sina liv i perioder, helt korrekt. Ungdom, barn, mental hälsa, IQ, krångliga livssituationer, tillgång, resurser,
fattigdom etc etc.
Både män och kvinnor, har alltid varit kommer alltid vara precis överallt där människan finns. Just för att ingen annan ska behöva ta ansvaret/ negativa konsekvenserna av detta (barn) så finns abortmöjlighet som ett alternativ för kvinnor. Män däremot har inte denna praktiska möjlighet, de slipper dock ta praktiskt ansvar för oönskat barn som blev önskat för en kvinna.

Citat:
Gynnat konservativa, framgångsrika företagsledare.
Jösses detta blir bara värre och värre...jag gynnar också gärna företag, men de behöver vaken divas av en konsevativ eller i alla lägen vara framgångsrika för att jag ska välja göra så.


Citat:
Inte en enda av dessa celler innehåller något unikt DNA skilt från mitt.
nej men det innehåller ditt....allt det behöver är en serie av skeenden, du möjligör inledningen för dessa, kvinnor de senare.
Ska du köra med ett argument som pratar om värdet av potentiellt liv, så varför starta vid just konceptionsögonblicket?
Du ha ju exempel på religioner som inte gör det, de pratar om Gud, sex är deras start.
Har de fel?



Citat:
- På vilket sätt är det en bättre logik?
- Innebär denna kvinnliga "rätt" att fritt abortera också rätten att abortera på könsgrunder?
- Hur ser Du på omyndiga flickor som blir gravida? Är det den 14-åriga gravida flickan som skall besluta om abort? Eller är det flickans mamma? Betänk att vi nu pratar om en flicka som inte får rösta, inte är straffmyndig, inte får ha sexuellt umgänge, inte får disponera sin ekonomi, inte förvärvsarbeta annat än under strikta villkor.

- Lyder moralen/ lagen what ever att individer äger rätt att bestämma över sin egen kropp så? då ska väl det gälla alla? även kvinnor?
- är rätten: fri aborträtt så spelar motivet till detta ingen roll.
- ja självklart ska hon ha ett ord med i saken med stöd av vuxen.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-04-25 kl. 12:06.
Citera
2018-04-25, 13:10
  #528
Medlem
Furiennas avatar
Merapi: Jag kan bara hålla med Strix m/94 om att du överreagerar. Jag har inte heller sett några bevis på att han har sagt det mesta av vad du påstår att han har sagt.

Strix m/94: Starkt jobbat! Kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in