2018-04-26, 17:15
Medlem
"Den mystiske miljonären
Peter Madsen flögs ner till Barcelona och tog in på ett topphotell. En hemlig investerare ville att Peter Madsen skulle delta i ett "mycket, mycket mystiskt projekt i Spanien."
Investeraren ville ha en Super-Nautilus (ubåt) som skulle få kosta drygt 25 miljoner kronor och som inte skulle vara registrerad. Åklagaren frågade om han diskuterade "snuffilmer (filmer med autentiska mord) med investeraren.
Men det förnekade Madsen.

Därför är det intressant:
Vi känner inte till identiteten på den spanske investeraren, eller att polisen skulle ha några bevis för eventuella "snuff-planer". Men genom att fråga Peter Madsen om det, sådde åklagaren ett frö om ett möjligt motiv.
Hans spanska kontakt kan mycket väl vara något som polisen kommer att undersöka vidare fram till dess att Madsens överklagande av domen blir klart."

Jag trodde alla skulle gå igång på detta när jag la in det i morse.
Eftersom jag själv tycker det är väldigt intressant.Skumt så det skriker om det.
Vad ska 25-miljoners Ubåten användas till? Narkotikasmuggling samt inspelning av snuff-filmer?
Hur kom PM i kontakt med denna suspekta,hemliga investerare? Vad förde dem samman?

Det här är lite otäckt spekulativt. Men jag måste ändå få framföra det.
Skulle PM spela in en snuff-film på beställning? Typ en PR- film för mord i Ubåtsmiljö till den väldigt suspekta Ubåtsbeställaren??? Var det därför PM var på jakt efter ett okänt offer? Försökte PM ladda upp filmer/foto, till den spanska kontakten de 50 minuterna under stoppet i Kögebukten?
Innan PM sänkte mobiltelefoner och plockade ut minneskortet ur videokamran?
Den här 25-miljoners Ubåten är ju en väldigt lukrativ affär för Madsen så klart.
Betalningen skulle räddat honom. PM skulle kunnat betala sina kronofogdeskuld i miljonklassen.
Fått firman på fötter och kunnat storsatsat på rymden. Bara PM fick ordern på den här Ubåten först.
Dessvärre ingår det även en mordfilm i beställningen. (?) Bara tankar jag fick i morse om det här.

"Vi kallade dem för knarkkungarna”
Flera i kretsen kring Madsen har hört talas om projektet och en av dem sa att de mest på skämt hade kallat dem för "knarksmugglarna”, då det verkade märkligt att de skulle använda en superubåt för 25 miljoner.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-26 kl. 17:19.
Citera
2018-04-26, 17:20
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Håller med till 100%, förutom det faktum att en person kan ha olika grader av autism. Men gällande Madsen så är det så du beskriver det: Han är INTE autistisk, han är psykopat.

Anledningen till att jag fattar det här är att vi har en vuxen son med autism så jag känner till hur personer med autism fungerar rätt väl även som vuxna. Och fast det kan synas som att det finns "sammanfallande symptom" så är det inte på det viset att det betyder autism utan psykopater kan ha liknande beteende fast av andra anledningar.

Alltså en psykopats beteende har helt andra underliggande orsaker och hen är mycket mer förmögen att bete sej som Madsen gjort och gör
Citera
2018-04-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
"Den mystiske miljonären
Peter Madsen flögs ner till Barcelona och tog in på ett topphotell. En hemlig investerare ville att Peter Madsen skulle delta i ett "mycket, mycket mystiskt projekt i Spanien."
Investeraren ville ha en Super-Nautilus (ubåt) som skulle få kosta drygt 25 miljoner kronor och som inte skulle vara registrerad. Åklagaren frågade om han diskuterade "snuffilmer (filmer med autentiska mord) med investeraren.
Men det förnekade Madsen.

Därför är det intressant:
Vi känner inte till identiteten på den spanske investeraren, eller att polisen skulle ha några bevis för eventuella "snuff-planer". Men genom att fråga Peter Madsen om det, sådde åklagaren ett frö om ett möjligt motiv.
Hans spanska kontakt kan mycket väl vara något som polisen kommer att undersöka vidare fram till dess att Madsens överklagande av domen blir klart."

Jag trodde alla skulle gå igång på detta när jag la in det i morse.

Jag själv tycker det är väldigt intressant.Skumt så det skriker om det.
Vad ska 25-miljoners Ubåten användas till? Narkotikasmuggling samt inspelning av snuff-filmer?
Hur kom PM i kontakt med denna suspekta,hemliga investerare? Vad förde dem samman?

Det här är lite otäckt spekulativt. Men jag måste ändå få framföra det.

Skulle PM spela in en snuff-film på beställning? Typ en PR- film för mord i Ubåtsmiljö till den väldigt suspekta Ubåtsbeställaren??? Var det därför PM var på jakt efter ett okänt offer? Försökte PM ladda upp filmer/foto, till den spanska kontakten de 50 minuterna under stoppet i Kögebukten?
Innan PM sänkte mobiltelefoner och plockade ut minneskortet ur videokamran?
Den här 25-miljoners Ubåten är ju en väldigt lukrativ affär för Madsen så klart.
Betalningen skulle räddat honom. PM skulle kunnat betala sina kronofogdeskuld i miljonklassen.
Fått firman på fötter och kunnat storsatsat på rymden. Bara PM fick ordern på den här Ubåten först.
Dessvärre ingår det även en mordfilm i beställningen. (?) Bara tankar jag fick i morse om det här.

"Vi kallade dem för knarkkungarna”
Flera i kretsen kring Madsen har hört talas om projektet och en av dem sa att de mest på skämt hade kallat dem för "knarksmugglarna”, då det verkade märkligt att de skulle använda en superubåt för 25 miljoner.
Självfallet skulle ingen spansk affärsman betala 25 miljoner för att få en u-båt byggd av en amatör inte minst med tanke på att det finns massor av riktigt byggda u-båtar till salu för ett betydligt lägre pris. PM har gjort påstående i sin blogg att dessa investerare först skulle betala för ett antal tusen ingenjörstimmar för att utvärdera projektet haken är bara den att PM inte är ingenjör och vill man anlita en ingenjör för utveckling så väljer man någon som är utbildad
Citera
2018-04-26, 17:25
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-kan-madsen-sparras-in-bland-danmarks-farligaste/
Här sitter många av Danmarks farligaste fångar som Peter Lundin, dömd för fyra mord, trippelmördaren Elisabeth Wæver och sexmördaren John Knudsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vl7eE/har-vantar-madsens-liv-bakom-murar
Tidigast om tolv år kan han få en första prövning att få straffet tidsbestämt, därefter kan en ny prövning göras vartannat år. Inte mycket talar för att straffet någonsin kommer att nå en övre gräns.
– Förhoppningsvis är det här en äkta livstidsdom.

FAKTA
Livstidsdomar i Danmark
Ubåtsbyggaren Peter Madsen är den 15:e brottslingen som de senaste tio åren har dömts till livstids fängelse i Danmark.

Just nu avtjänar 25 personer ett livstidsstraff i landet. Efter tolv år är det möjligt att få straffet tidsbestämt. Genomsnittstiden för de 17 personer som under åren 1984–2011 släpptes fria var knappt 17 år i fängelse.
De två livstidsfångar som i nuläget har suttit längst i fängelse är två män som i mitten av 1980-talet dömdes för mord. En av männen dömdes för ett dubbelmord på Amager strand utanför Köpenhamn 1984 och en annan man rånmördade året efter en taxichaufför i Albertslund utanför den danska huvudstaden.

Peter Madsens försvarsadvokat överklagade dock livstidsdomen omgående. Nästa instans är landsretten (hovrätten) och där är består rätten av tre domare och tre lekmän. För fällande dom ska fyra av sex ledamöter anse att Peter Madsen är skyldig.

Källor: Kriminalforsorgen, Ritzau.

https://www.hd.se/2018-04-25/expert-kan-ta-ar-innan-madsen-forstar
Peter Madsen lider sannolikt av en sexuell avvikelse. Den behandling som ska minska risken för att han återfaller i brott bygger mycket på hur motiverad han själv är. – En sådan behandling kan vara i flera år, säger Niklas Långström, psykiatriprofessor vid Rättsmedicinalverket.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6136816
Sexbrott ärftligt genetiskt även mellan halvbrosor som vuxit upp i olika miljö.

Intressant. Långström är bra och åklagaren var suverän. En sak han sa:'
Kim Walls kroppsdelar uppvisade ”…skador så motbjudande att man som åklagare saknar ord”, sa Buch-Jepsen under rättegången

Vi övriga har alltså inte fått veta vidden av de vidrigheter Kim Wall tvingades utstå.
Citera
2018-04-26, 17:28
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte det minsta. Jag har mer än övertydligt förklarat turerna för dig om livstidsdom vs förvaring och kopplingen till riskbedömningen.
Jag tror att det kommer att bli som det jag fetat i citatet. Att PM kommer att skriva rättshistoria även när det gäller längden på livstidsstraffet. Med tanke på vad som framkom i den rättspsykiatriska utredningen om hans grava störningar ihop med extremt avvikande sexualitet och att han har hög återfallsrisk vid samma typ av brott som det bestialiska, sexualsadistiska han dömdes för. Han är och förblir en fara för omgivningen. EN STOR RISK. Obotlig. Oförbätterlig, ingen möjlighet till rehabilitering. Psykopati och sexualsadism är inget man "botas" ifrån. Det finns där för alltid. Inte förrän han är typ 80-90 år och börjar bli dement kanske han anses rätt ofarlig - då blir det istället raka vägen till ett demensboende.
Men, lite vaksamma bör nog alla äldre, små damer vara, även där .
Citat:
Unik dom
Svenska brottmålsadvokaten Ingela Hessius, som tidigare arbetat som åklagare, säger däremot att hon inte blev förvånad över domen.
– Det blev det jag trodde, och av det man hört av domskälen så är det den sammantagna bevisningen som har lett domstolen fram till slutsatsen att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att Peter Madsen bragt Kim Wall om livet.
Åklagarsidan har kunnat motbevisa att det varit fråga om en olycka, säger Hessius.
Hon kallar domen unik:
– Det unika är att han döms till livstid för ett mord. För det är ju så i Danmark att för att dömas till livstids fängelse så handlar det oftast om fler mord eller ett mord i kombination med ett mordförsök. Men här döms han också på grund av hans planläggning och det försvårande sexualbrottet som han begått. Också att Kim Wall varit ett totalt oskyldigt offer, en journalist som ska skriva ett reportage och blir utsatt för detta, säger Ingela Hessius.
Sedan är frågan hur länge den här livstidsdomen kommer gälla och hur många år han måste avtjäna. Det är möjligt att han kommer skriva dansk rättshistoria även i det avseendet för annars är genomsnittstiden 15–16 år för en livstidsdömd i
Danmark, säger Hessius.
Citat:
Inte heller försvarsadvokat Björn Hurtig blev överraskad över domslutet och menar att de besvärande omständigheterna spelade roll för livstidsstraffet.
– Men man ska inte underskatta de speciella omständigheterna i målet. Om man accepterar domstolens resonemang har det handlat om en omfattande planering, och man kan utgå från att hon känt en kraftig dödsångest: man kommer ingenstans i en ubåt. Sedan är mordet präglat av sexualsadistiska inslag
Enligt Björn Hurtig var det självklart att Peter Madsen skulle överklaga domen och Ingela Hessius tror att hovrätten (landsretten) kommer komma fram till samma domslut som första instans.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/MgBebE/danska-rattsexperten-om-domen-mot-peter-madsen-jag-ar-overraskad
Citera
2018-04-26, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har fått källhänvisning, ämnar inte absolut inte sitta och googla åt dig i liverapporter. Han pläderar på fm och han avrundar med påföljd bortåt lunch om jag inte minns fel.
Citat från Dr tror jag t.o.m att jag citerade in i tråden igår.
Nu har jag inte tid med dig fn. Lycka till med läsningen.

Edit. Fann det snabbt i tråden. Håll till godo:

Tack. Som jag förstod, åklagaren stod inte inför byretten och hävdade att han går på livstid för att Madsen inte skall ha en chans att komma ut förän minst 12 år gått.

Citat:
Anklageren er nu inde i det dilemma, der handler om, at Anklagemyndigheden først og fremmest beder om livsvarigt fængsel, og dernæst subsidiært anmoder retten om, at idømme en forvaringsdom.

Det hænger kort fortalt sammen med, at man efter tre år kan bede retslægerådet genoverveje, om den dømte stadig er farlig, derefter kan sagen tages op hvert andet år. Hvis man idømmes livsvarigt fængsel kan man først søge om prøveløsladelse efter 12 år. live dr

Texten ovan som var din källa är inget annat än en journalists åsikt och summering, givetvis hade Jakob blivit av med sin titel om han uttalat det du påstod han gjorde inför byretten. Åklagaren kan tänka lika som journalisten men han kan definitivt inte uttrycka det i ord.

Vi är nu tillbaka på ruta ett. Jakob pläderade först och främst på livstid i andra hand på förvaring och med det sagt så gick både åklagaren och byretten emot rättsliga rådets rekommendationer. Jakob trodde inte ens på sig själ, att Madsen är farligast i världen för hade han trott på sig själv hade Jakob som rådet rekommenderade siktat in sig på en förvaringsdom i första hand.

Får väl se vad som händer i landsretten, advokaterna där ute, GW och många av trådens skribenter hoppas landsretten går emot Buch. Kanske t o m försvaret kommer sikta in sig på en förvaringsdom ... vem vet?!
Senast redigerad av don.t 2018-04-26 kl. 17:33.
Citera
2018-04-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Självfallet skulle ingen spansk affärsman betala 25 miljoner för att få en u-båt byggd av en amatör inte minst med tanke på att det finns massor av riktigt byggda u-båtar till salu för ett betydligt lägre pris. PM har gjort påstående i sin blogg att dessa investerare först skulle betala för ett antal tusen ingenjörstimmar för att utvärdera projektet haken är bara den att PM inte är ingenjör och vill man anlita en ingenjör för utveckling så väljer man någon som är utbildad
Varför tror du ÅK gör ett nummer av det här?
Varför tror du polisen är intresserade av det här?
Citera
2018-04-26, 17:37
Medlem
Citat:
Klart de är intresserade av dessa "affärsmän" men självfallet skulle de inte köpa en u-båt av honom med tanke på att den han hade inte kunde användas som en riktig u-båt.
Citera
2018-04-26, 17:40
Medlem
Citat:
EDIT: Madsen är Ubåtskonstruktör. Ingenjörer finns det gått om, arbetskraft med.
(Har man bara resurser, obegränsat med pengar så är inget omöjligt.)
PM kan utforma Ubåten så den passar beställarens skumma syften.
En specialubåt med hemliga funktioner. Utformade/ritade/konstruerade av PM.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-26 kl. 18:21.
Citera
2018-04-26, 17:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Sven-Erik Alhems kommentarer här ger hopp.

Madsen kommer aldrig att komma ut igen
, säger tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem.
- Förhoppningsvis är det här en äkta livstidsdom. Madsen kommer att få en ny prövning i landsrätten, men jag kan inte tänka mig att de gör en annan bedömning, säger tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem. Han jämför Peter Madsen med Anders Behring Breivik.
- Det finns vissa personer som är så uppenbart farliga för sin omgivning att de aldrig mer kommer att släppas ut, Madsen och Breivik är sådana, liksom Anders Eklund i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vl7eE/har-vantar-madsens-liv-bakom-murar
Citera
2018-04-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Klart de är intresserade av dessa "affärsmän" men självfallet skulle de inte köpa en u-båt av honom med tanke på att den han hade inte kunde användas som en riktig u-båt.
Men kära nån. Börja med att läsa innantill och sätt dig in i grunderna om PM först.
PS Läs mitt EDIT är du snäll.
Citera
2018-04-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Finns tonvis med artiklar, du om någon borde ha tid att söka jag har inte samma möjlighet till fritid. Bara att söka men jag bjuder på några advokater.

https://www.b.dk/nationalt/forsvarsadvokater-er-overraskede-livstidsdom-for-enkeltdrab-er-uhyre-sjaeldent

https://politiken.dk/indland/art6469904/Peter-Madsen-burde-have-fået-en-forvaringsdom

Jakob Buch-Jepsen gick helt enkelt emot sig själv och rättsliga rådets bedömning, sällan, mycket sällan åklagare gör så. Även byretten vände sig mot expertisen. Danmarks domstolar precis som de svenska domstolar bör helst lyssna till de sakkunniga och här rekommenderar de kunniga förvaring. Lyssnar man inte till de sakkunniga bör detta framgå i domen, varför man som lekmannadomare anser sig bättre vetande än i detta fal lrättsliga rådet.

Noterade som hastigast att ni igår lynchade en skribent som nämde ordet autism i förbifarten och den skribenten skulle sanneligen förklara sig hur han kunde säga emot expertisen. Bättre att Buch-Jepsen och domstol förklarar sig kan jag tycka.

Men det är väl ändå statsadvokaten som är med och beslutar vad som ska yrkas?

Statsadvokaten skal have forelagt sager, hvor der er spørgsmål om at nedlægge påstand om anden sanktion end almindelig straf. Det er derfor statsadvokaten, der afgør, hvilken foranstaltning anklagemyndigheden skal nedlægge påstand om.

Sager, hvor der er spørgsmål om at nedlægge påstand om forvaring, skal således også forelægges for statsadvokaten, inden der rejses tiltale.

Ved vurderingen af, hvilken foranstaltning der bør nedlægges påstand om, indgår en afvejning af sikkerheds- og behandlingsmæssige hensyn, men også proportionalitetsbetragtninger under hensyntagen til kriminalitetens art og grovhed.

https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/fca9380b-c98e-45b7-b641-55a4f1e7e264#ID0E6PAE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in