2018-04-26, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo då, exakt. Kontraproduktivt, sa då även Bill; KW skulle göra världens häftigaste scoop, i och med undervattensturen - men så blev hon istället själv till "tidernas story". Så snett det kan gå!
Se där ja - kunde väl ana att det fanns en viss agenda. Nåt specifikt du vill delge med den inställningen?
Citera
2018-04-26, 14:53
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det dementerades av rättsläkare att vara nytillkommet.
Ok tack, skönt att höra bland alla skräckfantasier!
Citera
2018-04-26, 14:55
Bannlyst
Citat:
Det vore ju betydligt mer givande att du länkade till alla dessa förvånade artiklar med "experter" eller "danska juridiska eliten" än att rabbla en massa domar som du anser varit befogade att få högre straff (?).
Det säger med andra ord inte ett dugg om denna livstidsdom.

Rent bs. Han yrkade på livstid för att PM skulle sitta minst 12 år innan riskbedömning är aktuellt och inte verkar det som om det är busenkelt att ta sig ut heller. Han man då i åtanke att han är en pervers psykopat som är dömd för ett groteskt mord så lär det likaväl vara belastande.

"Stjerneadvokat: Sådan ser Peter Madsens muligheder ud for prøveløsladelse

Livstidsdømte afsoner i gennemsnit 16-17 år i fængsel, men allerede efter 12 år kan der søges om prøveløsladelse.
Ifølge forsvarsadvokat Henrik Stagetorn skal man dog ikke regne med, at Peter Madsen render frit rundt om 12 år:

»Jeg kan ikke huske sager, hvor man blev overrasket over, at en livstidsdømt kom hurtigere ud end forventet. Snarere omvendt er der mange sager, hvor man tænker, at det er rigtig lang tid, de har siddet,« siger Henrik Stagetorn og tilføjer:

»Man kan ikke bare sige 12 år fra august 2017 (drabet på Kim Wall, red.), og så er han ude. Der er mange sten på vejen."
https://www.bt.dk/krimi/stjerneadvokat-saadan-ser-peter-madsens-muligheder-ud-for-proeveloesladelse

Finns tonvis med artiklar, du om någon borde ha tid att söka jag har inte samma möjlighet till fritid. Bara att söka men jag bjuder på några advokater.

https://www.b.dk/nationalt/forsvarsadvokater-er-overraskede-livstidsdom-for-enkeltdrab-er-uhyre-sjaeldent

https://politiken.dk/indland/art6469904/Peter-Madsen-burde-have-fået-en-forvaringsdom

Jakob Buch-Jepsen gick helt enkelt emot sig själv och rättsliga rådets bedömning, sällan, mycket sällan åklagare gör så. Även byretten vände sig mot expertisen. Danmarks domstolar precis som de svenska domstolar bör helst lyssna till de sakkunniga och här rekommenderar de kunniga förvaring. Lyssnar man inte till de sakkunniga bör detta framgå i domen, varför man som lekmannadomare anser sig bättre vetande än i detta fal lrättsliga rådet.

Noterade som hastigast att ni igår lynchade en skribent som nämde ordet autism i förbifarten och den skribenten skulle sanneligen förklara sig hur han kunde säga emot expertisen. Bättre att Buch-Jepsen och domstol förklarar sig kan jag tycka.
Citera
2018-04-26, 14:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Ok tack, skönt att höra bland alla skräckfantasier!
Ja, fast jag förstår funderingen med tanke på hur vedervärdig han är.
Citera
2018-04-26, 15:10
Medlem
"En viss agenda"! jo då - invändandet att det ter sig praktfullt meningslöst att söka underhålla massorna med ett reportage om ett jäddlams plåtschabrak under ytan - när massorna eg. vill ha mer rafflande historier. Sådana som handlar om läskiga mord, ex.vis...
Kw var mao ute i grumliga vatten!
Citat:
Se där ja - kunde väl ana att det fanns en viss agenda. Nåt specifikt du vill delge med den inställningen?
Citera
2018-04-26, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Finns tonvis med artiklar, du om någon borde ha tid att söka jag har inte samma möjlighet till fritid. Bara att söka men jag bjuder på några advokater.
https://www.b.dk/nationalt/forsvarsadvokater-er-overraskede-livstidsdom-for-enkeltdrab-er-uhyre-sjaeldent
https://politiken.dk/indland/art6469904/Peter-Madsen-burde-have-fået-en-forvaringsdom
Tonvis och två länkar varav den andra är låst? Ämnar inte söka ett dugg, ifrågasatte snarare att du inte förankrade dina ord.
För övrig lär de väl försöka rädda ansiktet då de florerat i media innan och siat om att det inte blir livstid. Med andra ord:
inte värst imponerande, ej heller förvånande då du enbart hänvisar till advokater som den "danska juridiska eliten"..
Citat:
Jakob Buch-Jepsen gick helt enkelt emot sig själv och rättsliga rådets bedömning, sällan, mycket sällan åklagare gör så. Även byretten vände sig mot expertisen. Danmarks domstolar precis som de svenska domstolar bör helst lyssna till de sakkunniga och här rekommenderar de kunniga förvaring. Lyssnar man inte till de sakkunniga bör detta framgå i domen, varför man som lekmannadomare anser sig bättre vetande än i detta fal lrättsliga rådet.
Det syns att du har noll koll.
ÅK har via slutplädering beskrivit varför han valde lagens strängaste straff dvs livstid i första hand (förutom att han givetvis ser grovt sexuellt övergrepp och mord med försvårande omständigheter som korrekt påföljd):

Ingen riskbedömning sker förrän om 12 år till skillnad mot möjligheten att ansöka efter tre år och sen fortsättningsvis varje år för ny bedömning.
Hade det blivit en tidsbegränsad dom krävde han att rätten skulle utgå från rättpsykiatriskt utlåtande beträffande riskbedömning och då döma till förvaring.

Ditt sista sedvanliga off topic trams i sista meningarna ignoreras helt.
Senast redigerad av develi 2018-04-26 kl. 15:26.
Citera
2018-04-26, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
"En viss agenda"! jo då - invändandet att det ter sig praktfullt meningslöst att söka underhålla massorna med ett reportage om ett jäddlams plåtschabrak under ytan - när massorna eg. vill ha mer rafflande historier. Sådana som handlar om läskiga mord, ex.vis...
Kw var mao ute i grumliga vatten!
Ok. Då vet jag din intention. Ha en bra dag.
Citera
2018-04-26, 15:34
Bannlyst
Finns det video från Madsens reaktioner när han får domen?
Citera
2018-04-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
"inga tecken på autisme" betyder INTE att det finns en eller flera egenskaper hos PM, som ingår i en sammantagen bedömning för en diagnos inom AST. Att han skulle klassas som "autist" är inte på kartan, det är en helt annan sak, än att t.ex. ha Asperger ( enligt gamla diagnosmanualer).

Dit jag vill komma är, att social inkompetens och svag förståelse för att andra människor också har ett känsloliv, och tänker på sitt sätt, är två av många pekare i en diagnos inom AST.

Kan du, och några till, som angriper mig hårt, säga att PM är socialt kompetent och väl inkännande i hur andra känner och tänker, då lägger jag av direkt!!! Om ni inte gör det, har ni förmodligen noterat att han är svag i båda diciplinerna, några av ett flertal pekare på egenskaper inom AST.

OBS! Det betyder inte att han har eller skulle få en diagnos inom AST, bara att dessa egenskaper är starka hos honom, enligt min bedömning.

Just så. Madsen är "socialt kompetent" så till vida att han har lyckats lura människor att han är det, genom att härma andras beteenden. Men han ÄR inte det, tvärtom. Som psykopat klarar han det, men som t.ex autist skulle han inte klara av att härma, att låtsas vara det.
Citera
2018-04-26, 16:00
Bannlyst
Citat:
Tonvis och två länkar varav den andra är låst? Ämnar inte söka ett dugg, ifrågasatte snarare att du inte förankrade dina ord.
För övrig lär de väl försöka rädda ansiktet då de florerat i media innan och siat om att det inte blir livstid. Med andra ord:
inte värst imponerande, ej heller förvånande då du enbart hänvisar till advokater som den "danska juridiska eliten"..

Det syns att du har noll koll.
ÅK har via slutplädering beskrivit varför han valde lagens strängaste straff dvs livstid i första hand (förutom att han givetvis ser grovt sexuellt övergrepp och mord med försvårande omständigheter som korrekt påföljd):

Ingen riskbedömning sker förrän om 12 år till skillnad mot möjligheten att ansöka efter tre år och sen fortsättningsvis varje år för ny bedömning.
Hade det blivit en tidsbegränsad dom krävde han att rätten skulle utgå från rättpsykiatriskt utlåtande beträffande riskbedömning och då döma till förvaring.

Ditt sista sedvanliga off topic trams i sista meningarna ignoreras helt.

Du glider ifrån ämnet och det förstår jag, du kan aldrig få rätt här. Buch-Jepsen gick emot sig själv och rättsliga rådet och varför enligt dig är att han vill få Madsen inburad så länge som möjligt och inte riskera att han kan släppas tidigare än om minst12 år.

Som jag sagt, Buch-Jepsen tror inte på Madsens farlighet utan är rädd att han kan släppas tidigare och det får inte ske därför väljer åklagaren i första hand livstid, han går alltså emot RR för Madsen ska straffas så hårt och länge som möjligt, inte så rättvist och objektivt som möjligt.

Buch-Jepsen enligt dig: "Får jag inte igenom livstid då kan jag tänka mig att ta hänsyn till det rättspsykiatriska utlåtandet som rekommenderar förvaring, men får jag det jag vill ha, alltså livstid, så kan vi gladeligen skita i rättsliga rådets rekommendationer"

Inte undra på att Jakob får kritik för att han inte yrkade på förvaring i första hand och att han gick emot de sakkunniga för egen vinnings skull.

Vill du vara så snäll och ge mig källan där Buch-Jepsen uttrycker sig som du hävdar nedan.

Citat:
Citera
2018-04-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Om jag nu ska yttra mej här så. vill jag skriva om detta med att PM skulle ha autism att det tror jag absolut inte på. En autistisk person kan inte förställa sej som han gjort. Inte använda lögner för att försöka komma undan.inte planera ett sånt dåd.
En autist kan heller inte räkna ut det som inte är konkret. Alltså inte förstå och dra slutsatser av det som sker och tänka ut vad andra tänker (utredarna) och sen tota ihop en ny version av ett händelseförlopp och dessutom hitta på en inkonkret historia som den om kolmonoxidförgiftning som han inte själv sett.
Inte heller skulle en autistisk person försöka göra sej av med offret som han P M gjort i tro att det skulle gå att dölja ett brott. En autistisk person skulle aldrig ha kommit på tanken att sänka ubåten för att utplåna bevis och dränka verktyg och det han använt. Det var ju en uträkning som bara en psykopat kan göra. Att stycka en kropp och sänka delarna med tyngder på i havet.
En psykopat förstår att försöka utnyttja situationen till det yttersta till sin fördel, en autistisk person skulle aldrig ens försöka neka till något eller försöka framstå i bättre dager.

Det är bara en del tankar som motsäger att han skulle ha autism eller autistiska drag.

Så min åsikt sammanfaller med rättsläkarnas att han är psykopat, narssicist och sexuellt vriden.

Och för en normal människa är detta brott så fruktansvärt att det inte finns ord. Det känns som en lättnad att han dömdes till livstid

Håller med till 100%, förutom det faktum att en person kan ha olika grader av autism. Men gällande Madsen så är det så du beskriver det: Han är INTE autistisk, han är psykopat.
Citera
2018-04-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Tja... en annan fullblods psykopat vill kanske tycka hans gärning är illa. Dom tänker ju inte precis helt logisk alltid.
Varför skulle en likasinnad tycka det? Hagamannen och Ekelund blev ju bästa polare tex.
Men Ekelund blev misshandlad av två andra interner som inte gillade vad han gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in