2018-04-25, 16:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Hurra! Jag är sent kommen men icke desto mindre glad!
Jag följde det från 12.50 - 14.00, dock kunde hag inte höra allt mot slutet då babbliga arbetskamrater störde! Fy skäms! 😅😆

Jag mådde verkligen dåligt innan domen kom och kände en enorm lättnad, glädje och också sorg. Det var nära till tårarna och jag är så tacksam att Kims föräldrar fick detta besked. Fy fan säger jag och saknar ord!

Överklagan var ju väntad men jag vet inte om jag pallar mer. Det är inte säkert att de kommer att bevaka den så intensivt heller.

Jag har precis läst klart domen. Ett fåtal uppgifter som vi inte fått veta. B la en djup stiklæsion nära ändtarmen. Stackars stackars Kim, hur begriper man något så här grymt?
Citera
2018-04-25, 16:15
Medlem
Larasofts avatar
Jag tror att Madsen åkt runt med verktyg vid fler tillfällen och det har räckt för att tillfredsställa honom. Bara tanken vad han kunde göra men avstod från kittlade tillräckligt. Med Kim tappade han kontrollen. Det faktum att de synligt åkt tillsammans och att hon var journalist tyder på att han inte tänkt på konsekvenserna.
Citera
2018-04-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hurra! Jag är sent kommen men icke desto mindre glad!
Jag följde det från 12.50 - 14.00, dock kunde hag inte höra allt mot slutet då babbliga arbetskamrater störde! Fy skäms! 😅😆

Jag mådde verkligen dåligt innan domen kom och kände en enorm lättnad, glädje och också sorg. Det var nära till tårarna och jag är så tacksam att Kims föräldrar fick detta besked. Fy fan säger jag och saknar ord!

Överklagan var ju väntad men jag vet inte om jag pallar mer. Det är inte säkert att de kommer att bevaka den så intensivt heller.

Jag har precis läst klart domen. Ett fåtal uppgifter som vi inte fått veta. B la en djup stiklæsion nära ändtarmen. Stackars stackars Kim, hur begriper man något så här grymt?

Det missade jag. Vilket jävla svin alltså.
Citera
2018-04-25, 16:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jo det gör hon. Det är det som är rättssäkerheten i samhället vi bor i, idiot.

Jaha är du en idiot, det förvånar mig inte som du skriver.
Nej hon försöker få en mördare frisläppt och det är fel.

Fast du är väll en mördargroupie som inte tycker att Madsen gjort något fel så det är ingen idé att förklara
Citera
2018-04-25, 16:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Stefan Lisinski: Inte självklart att morddomen mot Peter Madsen står sig
Här är några av de punkter som låter graverande men som kanske inte får så stor betydelse när skuldfrågan avgörs:

Peter Madsen ljuger eller vägrar att svara.
Peter Madsen är en manipulativ person utan empati,
Peter Madsen har sadistiska fantasier.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lisinski-inte-sjalvklart-att-morddomen-star-sig/

Orka med alla experter!
Jo då han ska lämna trovärdiga uppgifter vilket han inte gjort här kontra det som lagts fram tex av retsmedicin.
Ja, hans rättspsykiatriska utlåtande är inga bevis det begriper dom flesta, men det är inte därför han fälls.
Inte heller fälls han för sina fantasier det begriper man det också.

Citat:
Peter Madsen ljuger eller vägrar att svara. Han har lämnat minst tre olika versioner av vad som hände Kim Wall ombord på ubåten för att till sist tiga om hur det gick till när han gjorde sig av med kroppen. I grund och botten ska det spela liten roll vid domstolens bedömning. I Danmark, precis som i Sverige, är det åklagaren som har bevisbördan. I princip kan den åtalade ljuga hur mycket som helst eller helt enkelt hålla tyst.
Som jag skrev i går resonerar man att dom ska få ljuga och vara tysta osv. Och förklaringsbörda är detsom känner till.
Däremot lyckas inte Madsens alternativa förklaringar röja det som framkommit angående tex dödsorsak och tillfogande hugg för att gaser ska ut osv.

I nästa instans krävs inte allt som DN journalisten räknar upp utan det är det grundläggande som räknas, så som att KW inte dog av en olycka och att de alternativ som rättsläkaren lämnat till dödsorsak är sannolikt större än det Madsen påstår.
Sen våldet innan dödens inträde tex, vilket man värderat här som trovärdigt med rättsläkarens utlåtande. Planeringen kan vara svårare men vi får se.
Citera
2018-04-25, 16:21
Medlem
Larasofts avatar
Jag tror att Madsen skickade det sista smset om att vara vid liv, inte Kim.
Citera
2018-04-25, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det förvånar mig faktiskt att du tror det. Jag vill minnas att Madsen själv var helt villig att bevisa via iscensättning hur lätt det var att få ut en kropp. (Detta var alltså innan torsot flutit i land...)
Nej, styckningen var en del av hans fantasier helt klart. Samt ett sätt att försvåra fastställande av dödsorsak (som var sekundärt).
Det kan förvåna dig - men jag är tydligen av samma åsikt som rätten.
För det första ämnar jag inte bakas in i nåt "vi" och det var vad jag bemötte.

För det andra anser jag att han njuter av att skära halsen av henne om så är fallet, blir kåt av at hugga i hennes kropp när hon lever med skruvmejsel slipad innan till ändamålet. Allt i enlighet med datorn.

Dess innan en utdragen tortyr av mer psykisk karaktär utifrån sexuell sadism eller thrill killer vilket har den innebörd jag beskrivit.

Fastbunden.
Senast redigerad av develi 2018-04-25 kl. 16:27.
Citera
2018-04-25, 16:26
Medlem
Larasofts avatar
I värsta fall får åklagaren justera till förberedelse till mord, pga verktygen, om högre rätt anser att oklar dödsorsak gör att rimligt tvivel finns för att döma till fullbordat brott.
Citera
2018-04-25, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det är så uselt utfört så jag är tveksam på om han verkligen ville försöka begå det perfekta brottet. Känns mer som en galen man som ville få utlopp för sina sjuka fantasier.
Jag har ÅK i ryggen även i denna fråga - sett till slutplädering och utifrån Pms kriminella drömmar att begå det perfekta brottet på bloggen.
Fortsättningsvis diskussioner om att Köge bukt är perfekt area.
Det sammanfaller med RPU:
En gravt störd psykopat med perversa fantasier som är fullt kapabel att planera.
Att han sen misslyckas i all sin hybris är en annan femma.
Citera
2018-04-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tänkte mest varför det ens är uppe som diskussion. Är väl klart som korvspad att han gjorde av egen njutning.

Tror jag också.
I Sverige talar man om offensiv och defensiv styckning, där transportstyckning är av den defensiva typen. För att få bort kroppen, enbart. Den offensiva styckningen är den som begås av lustkänslor av att stycka.
Citera
2018-04-25, 16:41
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det förvånar mig faktiskt att du tror det. Jag vill minnas att Madsen själv var helt villig att bevisa via iscensättning hur lätt det var att få ut en kropp. (Detta var alltså innan torsot flutit i land...)
Nej, styckningen var en del av hans fantasier helt klart. Samt ett sätt att försvåra fastställande av dödsorsak (som var sekundärt).

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan förvåna dig - men jag är tydligen av samma åsikt som rätten.
För det första ämnar jag inte bakas in i nåt "vi" och det var vad jag bemötte.

För det andra anser jag att han njuter av att skära halsen av henne om så är fallet, blir kåt av at hugga i hennes kropp när hon lever med skruvmejsel slipad innan till ändamålet. Allt i enlighet med datorn.

Dess innan en utdragen tortyr av mer psykisk karaktär utifrån sexuell sadism eller thrill killer vilket har den innebörd jag beskrivit.

Fastbunden.
Förstår inte ditt svar där riktigt. Har det konstaterats i rätten att transportstyckning var helt nödvändig för att kunna forsla ut en kropp?
Citera
2018-04-25, 16:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
La in det nyss i tråden. Sjukaste argument jag hört om nu det handlar om lidande och sorg. Det spelar väl för fan ingen roll vart ett barn bor. Förresten var hon skriven på adressen hos föräldrarna och var där med jämna mellanrum och annars tät kontakt via Skype.

Jag menade nog mer att det lät rimligt enligt dansk praxis, men jag var nog inte riktigt "tillräknelig" när jag plitade inlägget.
Svårt detta med skadestånd tycker jag, att prata om pengar som ersättning för känslor går inte ihop för min del. Även som symboliskt. Men skulle inte vilja vara i pojkvännens sits att få ersättning men inte föräldrarna. De pengarna skulle jag inte kunna röra för egen del utan skänka dem till fonden eller annan välgörenhet.

Rent juridiskt kan ju föräldrarna överklaga beslutet i Länsretten sen, och med tanke på att det innebär mer belastning för gärningsmannen så absolut ska han betala. Problemet är ju att han inte har några egna medel och då får de tas från samhället, som jag förstår det. Han slipper ju i alla fall då på så vis undan betalningsansvar, eller hur😔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in