2018-04-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi har uteslutit?
Jag har aldrig trott annat än att det är transportstyckning men lustmord och sadism som föregått.

Tänkte mest varför det ens är uppe som diskussion. Är väl klart som korvspad att han gjorde av egen njutning.
Citera
2018-04-25, 15:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Resonemanget som fördes i domen var att hon var vuxen och även om hon hade registrerad hemadress hos sina föräldrar så bodde hon på en annan adress.

Ett helt annat resonemang än det Sverige för när det gäller skadestånd i mordmål.
Obligatoriskt till anhöriga kan man säga, men en djungel innan dom väl får pengarna, så vi ska inte slå oss för bröstet här heller. Det är viktigare i Sverige att dömda mördare får sina skadestånd för misshandel i fängelse än att anhöriga får dom. Det är sämre i dag även här. Och det trots att varje dömd person betalar avgift till brottsoffermyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tänkte mest varför det ens är uppe som diskussion. Är väl klart som korvspad att han gjorde av egen njutning.

Nix, det är gjort för att kroppen ska försvinna och spåren efter hans vidrigheter ska försvinna. Och det är också så domstolen resonerat. Sällan någon njuter av att stycka någon det är snarare transport och döljande dom är ute efter. Han hade ingen användning för KW död.
Citera
2018-04-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nej hon gör inte sitt jobb. Och hon vägrar finna sig i ett rättssamhälle trots en eninh tingsrätt så ska hon överklaga då hon vägrar förstå.
Vilken hån mot Kims familj.

Hoppas dom gör avslag på överklagan för nu har det lagts ner alldeles för mycket tid och daltande på det där.
Leve rättvisan

Jo det gör hon. Det är det som är rättssäkerheten i samhället vi bor i, idiot.
Citera
2018-04-25, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänkte mest varför det ens är uppe som diskussion. Är väl klart som korvspat att han gjorde av egen njutning.
Tala för dig själv. Jag har aldrig ansett annat än att han njuter av att leka katt- och råtta innan i samma anda som andra sexualsadister, njuter av hennes lidande både psykologiskt och fysiskt.
Samt njuter då han dödar henne.
Sen är det över och han övergår till praktiska förehavanden för att dölja mordet dvs stycka och dölja kroppen på havsbotten.

Min åsikt är inte tvingande öht men generalisering och begrepp som "vi" stämmer således inte.
Citera
2018-04-25, 15:58
Medlem
Citat:
Tala för dig själv. Jag har aldrig ansett annat än att han njuter av att leka katt- och råtta innan i samma anda som andra sexualsadister, njuter av hennes lidande både psykologiskt och fysiskt.
Samt njuter då han dödar henne.
Sen är det över och han övergår till praktiska förehavanden för att dölja mordet dvs stycka och dölja kroppen på havsbotten.

Min åsikt är inte tvingande öht men generalisering och begrepp som "vi" stämmer således inte.

Nu blev det ju inte direkt praktiskt eftersom han blodade ner hela båten och sig själv med DNA-bevis. Det hade han kunnat utesluta om inte hans lustar tagit över.
Senast redigerad av Kimma7 2018-04-25 kl. 16:47.
Citera
2018-04-25, 15:59
Medlem
Citat:
Vad är fog för bedömning? En lag att gömma sig bakom?
Skadeståndsdelen baseras på lidande och sorg. Det är väldigt godtyckligt i Sverige likaväl förutom ett sketet lågt basbelopp som är rent pinsamt.
Ursäkta men det går finfint att ha ett tyckande i denna fråga som föreningar för brottsoffer konstant försöker lyfta.

Hvis en person er afgået ved døden som følge af en straffelovsovertrædelse, kan der i visse tilfælde ydes en godtgørelse til afdødes efterladte nære pårørende.

Ved nære pårørende forstås ægtefæller, samlevere og mindreårige børn. Andre børn og forældre kan være nære pårørende i lovens forstand, hvis de boede sammen, da forbrydelsen blev begået.

Det er en forudsætning for at få godtgørelse, at dødsfaldet er forvoldt forsætligt eller groft uagtsomt.

Er dødsfaldet sket ved et drab, jf. straffelovens § 237, vil betingelserne for at opnå godtgørelse som regel være opfyldt
.http://www.erstatningsnaevnet.dk/da/Ofte_stillede_spoergsmaal/erstatning_for_hvad/dod.aspx

100.000 är "normal"beloppet. Danmark går ju väldigt mycket på praxis så det föll nog på det gällande föräldrarna.
Citera
2018-04-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från plusartikel E-bladet:https://ekstrabladet.dk/plus/faq-og-support/6945489

Syv mystiske detaljer vi IKKE fik svar på
Efter otte måneders intensiv efterforskning, tolv retsdage, timelange forklaringer fra Peter Madsen, 36 vidner og oplæsning af utallige tekniske undersøgelser, er Peter Madsen nu idømt fængsel på livstid. Han har dog anket dommen.

Men der er stadig mange spørgsmål, der flagrer i vinden i den spektakulære sag om drabet på Kim Wall.

1. Den mystiska "investeraren i Spanien", vem var det och vad skulle han ha utbåten till?
2. Minneskortet till kameran
3. KWs trosor, strumpbyxor, hår och anteckningsblock, varför var de kvar på ubåten?
4. Exhustrun som inte vittnade, varför? Varför svarade hon som hon gjorde till KWs pojkvän?
5. Satelittstänken på overallen blev inte särskilt utredda, ingen expert inkallad av åkl
6. Dödsorsaken
7. Den 3:e förklaringen, gasolycka

Anklagerens taktik
Anklagemyndigheden plejer som regel at tilstræbe, at der ikke er ubesvarede spørgsmål, som hænger i luften og flagrer, siger den kendte forsvarsadvokat Mette Grith Stage, der har fulgt ubådssagen nøje på sidelinien.

- Når anklageren imidlertid i denne sag tilsyneladende helt bevidst lader en række spørgsmål stå åbne, så er det efter min opfattelse udtryk for, at han ikke kan bevise det – og at det heller ikke er afgørende for sagens udfald – men med tanke på, at det kan sætte nogle tanker i gang hos dommerne, og være med til at stille den tiltalte i et kedeligt lys, siger hun og fortsætter:

- Det er ret tydeligt, at når anklagen bringer trofæ og hukommelseskort i spil, så er det da selvfølgelig fordi, at han ønsker, at dommerne får den tanke, om Madsen mon vitterligt har tænkt i de baner, og dermed at han er ekstremt pervers og kalkulerende.
Den viktigaste frågan är-
var finns minneskortet ??
Minneskortet som är mördarens egen bekräftelse över sin "sadist-examen"-
är det gömt i den där fiskebåten- eller var har han lyckats gömma det?
Så klart är dokumentationen av hans sadistmord-bevarat-men var?
Citera
2018-04-25, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag håller med men man får faktiskt försöka inse att Sveriges lagar inte råder i Danmark eller i andra EU länder då det gäller just skadestånd till brottsoffer. Skriv till justitieministern i Danmark och klaga.
Det måtte jag väl begripa - men som jag skriver anser jag det URDÅLIGT och att argumenten stinker.
Det min fasta åsikt - nu i debattforum - och inte ett upprop till dansk regering.

Bara för att det finns en skitlag så behöver man inte bete sig som en nickedocka typ "så är det".

Pissråttan PM slapp att betala en krona till de han hånat mest med sina utlägg i rätten om att han ville skona dem med sina stendumma versioner om vad som hänt.
Senast redigerad av develi 2018-04-25 kl. 16:31.
Citera
2018-04-25, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu blev det ju inte direkt praktiskt eftersom han blodade ner hela båten och själv med DNA-bevis.
Han har knappast begått det perfekta brottet som han inbillade sig sett till dagens domslut.
Citera
2018-04-25, 16:05
Medlem
Citat:
Han har knappast begått det perfekta brottet som han inbillade sig sett till dagens domslut.

Det är så uselt utfört så jag är tveksam på om han verkligen ville försöka begå det perfekta brottet. Känns mer som en galen man som ville få utlopp för sina sjuka fantasier.
Citera
2018-04-25, 16:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det måtte jag väl begripa - men som jag skriver anser jag det URDÅLIGT och att argumenten stinker.
Det min fasta åsikt - nu i debattforum - och inte ett upprop till svensk regering.

Bara för att det finns en skitlag så behöver man inte bete sig som en nickedocka typ "så är det".

Pissråttan PM slapp att betala en krona till de han hånat mest med sina utlägg i rätten om att han ville skona dem med sina stendumma versioner om vad som hänt.

Mmm, det är det verkligen. Däremot så har dom en annan lag kring det här. Pissråttans liv är det godnatt med så även om han slapp betala i rena pengar till föräldrarna så får han betala resten av sitt liv , och med lite flyt i förvaring resten av livet.

Enligt journalister så har Madsen tittat alla i ögonen under förhandlingen förutom just föräldrarna.
Citera
2018-04-25, 16:09
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vi har uteslutit?
Jag har aldrig trott annat än att det är transportstyckning men lustmord/thrill killer och sadism som föregått.
Det förvånar mig faktiskt att du tror det. Jag vill minnas att Madsen själv var helt villig att bevisa via iscensättning hur lätt det var att få ut en kropp. (Detta var alltså innan torsot flutit i land...)
Nej, styckningen var en del av hans fantasier helt klart. Samt ett sätt att försvåra fastställande av dödsorsak (som var sekundärt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in