2018-04-25, 16:42
Medlem
Honan6s avatar
Om Madsen fortsätter tala om och med Kims ande, så kommer snart hans vanvett att ta över honom helt och hållet. Han kommer inte att kunna spela vanlig så länge till.

Lagom till nästa tur i rättssalen, så dyker kanske minneskortet från kameran upp - om det inte redan är hittat. Dokumentationen är för grym att visas ens inför lyckta dörrar, men det råder nog inget tvivel om att domen ändå kommer stå fast i nästa rond.
Citera
2018-04-25, 16:44
Medlem
PsychoChillers avatar
Jag tror också att PM njöt av själva styckningen, det fanns liksom ingen annan anledning att göra det annars. Mer slafs och fler kroppsdelar som kan dyka upp. Transportstyckning när man är på öppet hav? Den som tror på det är felvaccinerad.
Citera
2018-04-25, 16:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Förstår inte ditt svar där riktigt. Har det konstaterats i rätten att transportstyckning var helt nödvändig för att kunna forsla ut en kropp?

Retten finder således, at der ikke er givet nogen rimelig forklaring på, at tiltalte udførte denne handling, og retten lægger derfor til grund, at tiltalte parterede liget for at skjule sporene efter den forbrydelse, han havde begået.
http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/nyheder/domsresumeer/Pages/Domiub%C3%A5dssag.aspx

När man talar transportstyckning innefattar det även döljande av spår. Defensiv styckning eller offensiv styckning, så i just detta fallet är det en defensiv styckning för att göra sig av med kroppen dölja spår och försvåra för en utredning. Det är svårt att hantera en hel kropp också ska tilläggas.
Citera
2018-04-25, 17:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Uppenbarligen tycker en dansk domstol inte samma sak. Och jag tror faktiskt dom är lite bättre på att bedöma det...

Domstolen dömer som den gör för att insatsen av försvarsadvokaten var undermålig. Möjligen att den påverkats av media också.

Rent juridiskt finns det många tveksamheter som en skicklig advokat hade kunnat utnyttja bättre. I hundra liknande fall skulle det bli en friande dom i mer än femtio fall. Jag tror att domen ändras i högre instans och att Madsen fälls för andra brott än just mord.
Citera
2018-04-25, 17:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror jag också.
I Sverige talar man om offensiv och defensiv styckning, där transportstyckning är av den defensiva typen. För att få bort kroppen, enbart. Den offensiva styckningen är den som begås av lustkänslor av att stycka.
Jag beskrev det som "den ultimata skändningen" i ett inlägg långt tillbaka i tråden.
Så styckningsakten är någonting jag tror han verkligen såg fram emot. Inte kanske lika mycket
som själva den utdragna tortyren och mordet men nästan.
Att kroppsdela var en uppgift han således lär ha tagit sig an med största entusiasm. Njutit av processen hela vägen trots den förfärliga lukt som måste ha varit i det stängda, lilla utrymmet.
Sitt offer ville han verkligen förstöra så mycket det bara gick. Även efter dödens
inträdande. Sen så inbillade han sig väl att hans chanser att klara sig från mordet skulle öka
om han tog isär kroppen.

Och när jag såg Leif GW:s program igår om ubåtsdramat och fick åter skåda detta väldiga
hav där allt utspelade sig så förundras jag åter storligen över att man verkligen lyckades
påträffa alla dessa kroppsdelar. Det är helt otroligt att det lät sig göras.
Förstår mycket väl att PM ett tag kände sig säker på att komma undan och ha begått
"det perfekta brottet".
Men då visste han inte om vad svenska likhundar förmår när dessa konsulteras...
Citera
2018-04-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag tror att Madsen skickade det sista smset om att vara vid liv, inte Kim.
Usch ja så kan det vara! Vad läskigt
Citera
2018-04-25, 17:11
Medlem
Tycker inte det är så konstigt att KW föräldrar inte får skadestånd då det bygger på praxis. Väldigt många har egen familj, man och flera barn vid 30.
Citera
2018-04-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Retten finder således, at der ikke er givet nogen rimelig forklaring på, at tiltalte udførte denne handling, og retten lægger derfor til grund, at tiltalte parterede liget for at skjule sporene efter den forbrydelse, han havde begået.
http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/nyheder/domsresumeer/Pages/Domiub%C3%A5dssag.aspx

När man talar transportstyckning innefattar det även döljande av spår. Defensiv styckning eller offensiv styckning, så i just detta fallet är det en defensiv styckning för att göra sig av med kroppen dölja spår och försvåra för en utredning. Det är svårt att hantera en hel kropp också ska tilläggas.
Finns inget som helst praktiskt skäl att stycka en kropp efter olycka om man befinner sig på havet dessutom blir det spår i fartyget som kan ge misstankar om att det inte skett en olycka.
Självfallet ingick allt i den plan som PM hade inte minst med tanke på verktyg och extra-overall som inte brukade finnas på båten. Bör vara tämligen ordentliga restriktioner framöver med tanke på de punkter som inte klargjorts som minneskort och spanska affärsmän.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från plusartikel E-bladet:https://ekstrabladet.dk/plus/faq-og-support/6945489

Syv mystiske detaljer vi IKKE fik svar på
Efter otte måneders intensiv efterforskning, tolv retsdage, timelange forklaringer fra Peter Madsen, 36 vidner og oplæsning af utallige tekniske undersøgelser, er Peter Madsen nu idømt fængsel på livstid. Han har dog anket dommen.

Men der er stadig mange spørgsmål, der flagrer i vinden i den spektakulære sag om drabet på Kim Wall.

1. Den mystiska "investeraren i Spanien", vem var det och vad skulle han ha utbåten till?
2. Minneskortet till kameran
3. KWs trosor, strumpbyxor, hår och anteckningsblock, varför var de kvar på ubåten?
4. Exhustrun som inte vittnade, varför? Varför svarade hon som hon gjorde till KWs pojkvän?
5. Satelittstänken på overallen blev inte särskilt utredda, ingen expert inkallad av åkl
6. Dödsorsaken
7. Den 3:e förklaringen, gasolycka

Anklagerens taktik
Anklagemyndigheden plejer som regel at tilstræbe, at der ikke er ubesvarede spørgsmål, som hænger i luften og flagrer, siger den kendte forsvarsadvokat Mette Grith Stage, der har fulgt ubådssagen nøje på sidelinien.

- Når anklageren imidlertid i denne sag tilsyneladende helt bevidst lader en række spørgsmål stå åbne, så er det efter min opfattelse udtryk for, at han ikke kan bevise det – og at det heller ikke er afgørende for sagens udfald – men med tanke på, at det kan sætte nogle tanker i gang hos dommerne, og være med til at stille den tiltalte i et kedeligt lys, siger hun og fortsætter:

- Det er ret tydeligt, at når anklagen bringer trofæ og hukommelseskort i spil, så er det da selvfølgelig fordi, at han ønsker, at dommerne får den tanke, om Madsen mon vitterligt har tænkt i de baner, og dermed at han er ekstremt pervers og kalkulerende.

Enligt liven från EB menade de att blodstänken inte blivit närmare granskade/utredda eftersom det kanske inte skulle ha framkommit något som ÅK kunde använda? Kanske var det bättre att endast antyda att det förhöll sig som de menade. Inte att försöka bevisa det genom ett expertutlåtande.
Citera
Medlem
Se7eens avatar
Det här minneskortet som inte fanns i kameran dom hittade på mordplatsen. Det har aldrig återfunnits eller?
Citera
2018-04-25, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag menade nog mer att det lät rimligt enligt dansk praxis, men jag var nog inte riktigt "tillräknelig" när jag plitade inlägget.
Svårt detta med skadestånd tycker jag, att prata om pengar som ersättning för känslor går inte ihop för min del. Även som symboliskt. Men skulle inte vilja vara i pojkvännens sits att få ersättning men inte föräldrarna. De pengarna skulle jag inte kunna röra för egen del utan skänka dem till fonden eller annan välgörenhet.

Rent juridiskt kan ju föräldrarna överklaga beslutet i Länsretten sen, och med tanke på att det innebär mer belastning för gärningsmannen så absolut ska han betala. Problemet är ju att han inte har några egna medel och då får de tas från samhället, som jag förstår det. Han slipper ju i alla fall då på så vis undan betalningsansvar, eller hur😔
PM ska betala rättegångskostnaderna så där ser ju staten till att sko sig, förtvivlade föräldrar är tydligen mindre noga med.
Det är inte ett dugg svårt med skadestånd för min del - obligatorisk utbetalning till nära anhöriga (sambo/maka/make, barn, föräldrar) istället för godtycklig bedömning av rätten, fast grundbelopp som höjs.
För min del har det med människovärdet att göra likaväl som nära anhörigs sorg och förtvivlan.
Inte nån jävla adress.
Senast redigerad av develi 2018-04-25 kl. 17:18.
Citera
2018-04-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jaha är du en idiot, det förvånar mig inte som du skriver.
Nej hon försöker få en mördare frisläppt och det är fel.

Fast du är väll en mördargroupie som inte tycker att Madsen gjort något fel så det är ingen idé att förklara

Jag har tidigare skrivit och svarat dig hur ett rättssamhälle fungerar och hur det skulle vara om det inte var så, och att i stället den anklagade hade bevisbördan. I stället för att åklagaren har den. Vet inte om du läste det.

Tänk dig att bli anklagad för nåt du inte gjort och tvingas att själv bevisa att du är oskyldig. Det kan vara helt omöjligt. Du kan ha befunnit ensam dig i ditt hem. Kanske gick du ut en sväng med hunden, just när mordet skedde och fångades av en övervakningskamera utanför ICA. Dina fingeravtryck finns på mordoffrets dörrhandtag och på andra platser i dennas hem, för att du känner offret och har varit där tidigare....tänk dig att du själv tvingas BEVISA att du INTE var på mordplatsen. Det kan vara helt omöjligt, om du bara har hunden som vittne.

En rättegång måste vara rättssäker, inga tvivel får finnas.

Känslomässigt reagerar säkerligen vi alla här lika starkt som du gör, men juridiken måste få ha sin gång. Man kan och ska inte döma på känslor. DE får man ta hand om sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in