2018-04-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Blicken används i olika syften men alltid predatorisk.
Manipulativt med överdriven charm. Fixerad, får motpart att känna sig i centrum.
Det är även för att söka sårbarhet¨hos motpart; som en isande scanner.
Det är likaväl en stark, rå sexuell överväldigande energi i blicken om de ämnar agera sexuellt.
Alltså samma blick används men det är psykopatens ändamål och emotionella tillstånd som avgör.
Sen finns då den obehagliga delen du beskriver.

På youtube beskriver psykologen Lingh (skrivit en bok om psykopati) blicken som han upplevt och som klienter berättat om.
De har en förmåga att titta så intensivt att den andre uppfattar det som fasansfullt och får en känsla av att den där personen kan göra precis vad som helst. Beslutsamheten bakom blicken.

Robert Hare beskriver i sin bok "Without conscience" vad han kallar det "predatory stare" (även benämnt "reptilian gaze"). De blinkar inte utan fixerar blicken vid sitt "byte":

" Many people find it difficult to deal with intense, emotionless, or "predatory" stare of the psychopath. Normal people maintain close eye contact with others for a variety of reasons, but the fixated stare of the psychopath is more prelude to self-gratification and the exercise of power than simple interest or empathic caring.

Some people respond to the emotionsless stare of the psychopath with considerable discomfort, almost as if they feel like potential prey in the presence of a predator."
Blicken sa att det fanns tankar inne i huvudet som man inte ville ta del av, klä av med blicken är ett för svagt uttryck dissekera är vad det kändes som. Ren instinkt sa att alltid vara på sin vakt och inte vara ensam med personen trots att det aldrig sas eller gjordes något och trots att det var en mycket högutbildad person som hamnade i mitt sammanhang pga. omskolning efter olycka.
Citera
2018-04-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Blicken sa att det fanns tankar inne i huvudet som man inte ville ta del av, klä av med blicken är ett för svagt uttryck dissekera är vad det kändes som. Ren instinkt sa att alltid vara på sin vakt och inte vara ensam med personen trots att det aldrig sas eller gjordes något och trots att det var en mycket högutbildad person som hamnade i mitt sammanhang pga. omskolning efter olycka.

Intressanta reflektioner!

Man kan åxo säga såhär: ögonen uttrycker en massa subtila grejer, äkta känslor, och psykopaten kan inte fejka till 100%.

Antingen är blicken kall och stirrig, eller så är den odynanisk, liksom död.

Och psykopater pratar sällan med ögonen, som normala människor, som himlar, sneglar, hissar upp ögonbrynen osv.

Psykopater kan inte.

Det lilla jag sett av Madsen rubbar inte mina fördomar. Han är antingen stirrig eller bortkopplad.

Det finns ingen värme i hans ögon, ingen empati.

Han ser människor, men han ser inte in...
Citera
2018-04-18, 10:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj!

Tack för info. Jag säger då det ...

Påsen med bilden (på en mörkhårig flicka) och hamstern hittades alltså intill japanskans kvarlevor ("Titta, här finns nåt mer!"), och detta är en riktigt sjuk grej. Klart intressant.

Fram tills nu kunde jag inte ens tänka mig att man kunde dumpa en döda hamster och ett porträttfoto i en plastpåse, i vattnet. Det är bara en störd person som kommer på en sån här grej.

Japanskans fysik är ju också iögonfallande. Hon var inte bara nätt, som Kim Wall - japanskan var pytteliten: 150 cm lång och ung 45 kg tung, enligt artikeln ... och att PM är en liten skit (172 cm) är allmänt känt. Han matchade offret fysiskt.

Troligen var det inte PM som dödade henne, men hon bör ju ha varit ett lämpligt offer för någon som var oerfaren och fysiskt klen. Jag betvivlar att PM besatt några större kroppskrafter när han var 15 år.

Alltihop är tänkvärt ...

Och så har vi vattentemat också, i dubbel version (mordoffer + hamster), och offrets hårfärg matchade flickan på fotot (mörkhårig).

Och även om PM är oskyldig så bör ju hamsterfyndet (se där vilket sjukt nyord som dök upp) sätta igång alla varningslampor. En riktigt störd jävel bör ha varit i farten.

Japanskan var turist också, och var alltså sårbar. Hon saknades inte på direkten, hon kan ha behövt hjälp osv. Ett lämpligt offer för ett rovdjur var hon hur som helst.
Död hamster(strypt?) och flickfotografi, i påse - sjöbegravda i närheten av där kroppsdelar hittats. Låter så otroligt avvikande och udda, så det låter som Peter Madsen.
Det är för många olustiga sammanträffandendär där PM har någon slags anknytning. Som i japanskan fall, att han var i närheten dagligen. Om det inte är han som mördat henne så skulle det kunna vara så att han blivit väldigt inspirerad och nyfiken efter att de hittat de första kroppsdelarna.

Vill vara delaktig i det extrema. Dödar en hamster, tar ett flickfotografi med en mörkhårig flicka.(vem var hon, tro?), lägger allt i en påse och kör sin egen sjöbegravning av detta, i närheten där han vet de hittat likdelar. På så vis så känner han hamsterns ande och även japanskans ande
Gillar nog tanken på att hans hamsterlikpåse ligger i samma vatten och i närheten av japanskans likdelar. Död och vatten har alltid fascinerat PM. Död och havsdjup, speciellt.
Citera
2018-04-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Död hamster(strypt?) och flickfotografi, i påse - sjöbegravda i närheten av där kroppsdelar hittats. Låter så otroligt avvikande och udda, så det låter som Peter Madsen.
Det är för många olustiga sammanträffandendär där PM har någon slags anknytning. Som i japanskan fall, att han var i närheten dagligen. Om det inte är han som mördat henne så skulle det kunna vara så att han blivit väldigt inspirerad och nyfiken efter att de hittat de första kroppsdelarna.

Vill vara delaktig i det extrema. Dödar en hamster, tar ett flickfotografi med en mörkhårig flicka.(vem var hon, tro?), lägger allt i en påse och kör sin egen sjöbegravning av detta, i närheten där han vet de hittat likdelar. På så vis så känner han hamsterns ande och även japanskans ande
Gillar nog tanken på att hans hamsterlikpåse ligger i samma vatten och i närheten av japanskans likdelar. Död och vatten har alltid fascinerat PM. Död och havsdjup, speciellt.

Ja, just, så var det nog. Vilken bra teori.

Stämmer tidpunkterna då? Kunde PM ha känt till fallet innan huvudet hittades?

Jag har inte koll... Jag har inte läst på.

Att PM blev inspirerad och profiterade på fallet, adderade sin egen perversion, det låter fullt rimligt.

Att döda en hamster och slänga i den, på en laddad plats, det låter ju som nåt PM skulle göra utan att blinka, även om han aldrig träffat offret.
Citera
2018-04-18, 12:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Att PM blev inspirerad och profiterade på fallet, adderade sin egen perversion, det låter fullt rimligt.

Att döda en hamster och slänga i den, på en laddad plats, det låter ju som nåt PM skulle göra utan att blinka, även om han aldrig träffat offret.

Under samma vecka hittas samtliga kroppsdelar vad jag förstår.
Först nedre delen av hennes sönderskurna kropp, senare hittas torson inlindad i plast.
Sedan hittas hamsterlikpåsen, enligt danska artikeln. Verkar som att de sen söker vidare där(?) och hittar då huvudet på två m djup.
Så, åtminstone två fynd bör ha gjorts, vilket det måste skrivits och talats om, innan hamsterpåsen hittats. Efter den då huvudet.

Här är först info om första och andra fyndet, som det står om i den svenska sammanställningen:

En taxichaufför gjorde den makabra upptäckten vid Islands Brygge, nedre delen av en ung kvinnas sönderskurna kropp flöt mellan två båtar.

Andra fyndplatsen vid Ovengade Oven Vandet i Köpenhamn där en torso inlindad i plast hittades.

Resten här har jag försökt av skriva av från den otydliga bilden av den gamla danska tidningsartikeln, så, kan vara ett och annat stavfel:

I går fand dykkere en plastpose med et billede af en mørkhåret pige. Det virkede så mystiskt, att drabsexperterne blev tillkalt. I posen lå en død hamster, som var blevet maritimt begravet, og fundet havde inget med mordsagen at gøre. Men netop som kriminalfolkene skulle køre, råpte en frømand: "Here har vi noget mere". På omkring to meter dypt vand invid kajens stensætning havde han gjort endnu et makabert fund. Her lå ett sorthåret, delvis opløst kvindehoved.

https://dacostarkivet.wordpress.com/2017/08/25/kazuko-toyonaga-1986/
Citera
2018-04-18, 12:33
Medlem
Letade efter PMs bror Tom på nätet då man i Ekstrabladets SnapDoc (video i 2 delar om PMs liv) kan läsa lite ur Djursings bok och ser att det står att Tom var den av styvbarnen som fick mest stryk. Han avled 2013 så PM måste sagt/minnas fel som säger att en bror tog självmord 2011? Sorgligt med brodern, ser ut som att han inte mått så bra om man kollar Facebook, skriver lite om psykiatrin och så.

Verkar som att mamman fick ett barn till efter Peter:

Annie gifte sig med förnamn Dahl.
De hade 2 barn: Tom Langkjær Egesø och ett annat barn.
De skildes.
Annie gifte sig med Vagn Egesø.
De hade ett barn.
Annie gifte sig med Carl Madsen.
De hade ett barn.
Annie gifte sig med Okänd.
De hade ett barn.
Annie avled på dag månad 2011, vid 65 år i döds plats.
https://www.myheritage.se/names/annie_eges%C3%B8
https://www.myheritage.se/names/tom_eges%C3%B8
Citera
2018-04-18, 12:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Ett litet tillägg till mitt förra svar.
Det perverterade 15-årige Raket-ufot, Peter Madsen, var i princip varje dag i närheten av där japanskans kroppsdelar hittades. Ska vara fem fyndplatser nära varandra, enligt artikel i AB.

Citat:
Vi har uppgifter om att Peter Madsen så gott som dagligen befann sig i närheten av platsen där delar av Kazuko Toyonaga hittades. Det är bara några hundra meter, vattenvägen, till en av de platser där delar av Kazuko Toyonaga hittades.

1986, när Peter Madsen var 15 år, bodde han tillsammans med sin pappa i Höng, en mindre stad på västra Själland.
Enligt Thomas Djursing, som skrivit en bok om Peter Madsens liv tog dock 15-åringen så gott som dagligen tåget till Köpenhamn, en resa på en timme och tjugofem minuter, för att träffa sina kompisar och pyssla med olika raketprojekt.
– De hade en lokal nere i hamnen på Refshaleön, där de höll till, säger Thomas Djursing.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/pwBb6/uppgift-madsen-nara-plats-dar-kroppsdelar-hittades-1986

En kartbild som visar fyndplaterna och hur nära Madsens verkstad låg:
https://minfil.org/K8O9f5e4bc/Madsen_Japanskan.gif
Citera
2018-04-18, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja, det är svårt att förklara. Scanner, isande laserblick, dröjer kvar alldeles för länge. Det är som att bli fastnålad, en fixering/fokus man öht inte upplever hos en normal person.
Faran är väl störst när det används för attraktion som predator. Det är djuriskt och en biljett till helvetet.
Citera
2018-04-18, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Och PM:s sena sexdebut tycker jag är ganska obehaglig, med tanke på hur pervers han är.
Var tog sexlusten vägen, var tog frustrationen vägen?
Han måste ju fått utlopp nånstans, och säkerligen tog sig frustrationen otäcka uttryck.
Tids nog får vi nog veta vad PM gjorde i början på 90-talet.
Ja, det är just detta jag har i åtanke, att det kanaliseras ut på nåt. Jag har väldigt svårt för att denna perversa avart ska sitta nöjd som 25-åring och dra en handtralla en regnig söndag och vara nöjd med det.
För att fullständigt explodera i perversiteter ett par år senare?
Strippan lär ha varit mellan 2001-maj 2002.
Jag tror ÅK nämnde 2004 och då är det rejält absurt på hårddisken.
Sen hade han ju visat vittnet att nån ströps med en wire på den där julfrukosten, minns inte riktigt tidpunkten.
Att ha en hammare med sig till en hora låter väl som nåt en pervers omogen fjortis skulle kunna ta sig till:
Citat:
Fredag den 22. marts 1985 kl. 02.00, blev den 35 årige svenske prostituerede Laila KaarinaVirtanen, født Norha ( 24. juni 1949 ) fundet myrdet i en massageklinik, beliggende i kælderen på Maria Kirkeplads 2, ved Istedgade på Vesterbro i København.
Hendes kranie var blevet knust til ukendelighed med et stumpt instrument, formentlig en økse eller en tung hammer. Desuden var hun blevet stranguleret med et halstørklæde omkring halsen af en ukendt gerningsmand.
http://archive.is/TvOg
Senast redigerad av develi 2018-04-18 kl. 13:40.
Citera
2018-04-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ett litet tillägg till mitt förra svar.
Det perverterade 15-årige Raket-ufot, Peter Madsen, var i princip varje dag i närheten av där japanskans kroppsdelar hittades. Ska vara fem fyndplatser nära varandra, enligt artikel i AB.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/pwBb6/uppgift-madsen-nara-plats-dar-kroppsdelar-hittades-1986

En kartbild som visar fyndplaterna och hur nära Madsens verkstad låg:
https://minfil.org/K8O9f5e4bc/Madsen_Japanskan.gif

Helt jävla otroligt. PM var ett par km från fyndplatserna. Detta är knappast en slump.
Citera
2018-04-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är just detta jag har i åtanke, att det kanaliseras ut på nåt. Jag har väldigt svårt för att denna perversa avart ska sitta nöjd som 25-åring och dra en handtralla en regnig söndag och vara nöjd med det.
För att fullständigt explodera i perversiteter ett par år senare?
Strippan lär ha varit mellan 2001-maj 2002.
Jag tror ÅK nämnde 2004 och då är det rejält absurt på hårddisken.
Sen hade han ju visat vittnet att nån ströps med en wire på den där julfrukosten, minns inte riktigt tidpunkten.
Att ha en hammare med sig till en hora låter väl som nåt en pervers omogen fjortis skulle kunna ta sig till:

Vilken julfrukost? Det är mkt att hålla reda på!
Citera
2018-04-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du skriver mycket intressant och viktigt Develi. Men alla är inte så duktiga på engelsk läsförståelse (jag tex) så jag tog mig friheten att översätta med lite kass googletranslate.

"(..) empirisk forskning har delat upp våld i två lägen: rovdjur (instrumental, premeditated, attack) och affektiva (impulsiva, reaktiva, defensiva)."
"Predatoriskt våld är planerat, målmedvetet och känslosamt med autonom uppvaknande frånvarande.
Affektivt våld är en reaktion på hot, följt av ilska och rädsla och innebär höga nivåer av autonom (symphatisk) upphetsning.
Den evolutionära grunden för rovdjur är jakt; affektivt våld är förankrat i skyddande och defensivt svar på ett överhängande hot. "

"Psykopatiska kriminella, jämfört med nonpsykopater, engagerar sig i frekventare rovdjur och affektivt våld (Cornel et al., 1996; Hare & McPherson, 1984; Serin, 1991; Williamson, Hare & Wong 1987). De är jägare, en adaptiv förfädernas egenskaper, och i de sexuella övergrepp, är sannolikt de mest framgångsrika sexuella eller rovdjur. "
"(..) Det finns ett starkt och positivt empiriskt förhållande mellan mätbar sadism och psykopati (Holt, Meloy, & Strack, 1999)."
Den polymorfiskt perverse psykopaten: Förstå ett starkt empiriskt förhållande, R Meloy, Guilford Press, 2002."

Ordlista
Polymorfisk
I psykiatrin används termen i ordformerna polymorf och polymorfisk om sådan form av psykisk ohälsa som är en kombination av flera olika störningar som vid cykloid psykos.
I psykologi och psykoterapi används dessa ordformer om flera komponenter i eller sidor av en psykisk process som dess fysiologi, muskelrörelser (motorik), emotioner, behov, attityder, värderingar, minnen, fantasier och så vidare.
Relaterade sökord: embodiment, kognitiv beteendeterapi, multimodal.

Empirisk
Grundad på observation eller annan erfarenhet
Empiriska begrepp är sådana som är grundade på erfarenhet: de är sammanfattningar av iakttagelser av flera föremål, situationer med mera, till exempel långbenta fåglar, kortbenta fåglar, djur med vingar, djur utan vingar. Motsatsen är teoretiska begrepp av typen personlighet, intelligens, psykisk energi, allmännytta.

Autonom
självständig, oavhängig, obunden, fristående, självstyrande, självbestämmande; oberoende

Eftersom Polymorfisk pervers psykopat inte finns på svenska (sökbart) är jag inte riktigt säker på att jag förstår vad som menas med begreppet? Hilfe!

Intressant.
Att "poly" betyder "flera eller "många" på grekiska kanske kan vara till god hjälp?
Jag uppfattar polymorf pervers som ett flertal perversa önskningar och/eller aktiviteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in