Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, jag tycker att Du gott kan ta hand om Dina barn, Din disk och Din sjuka mor.
Visst det kan jag göra men bara om du (Man) också tar hand om Dina barn, Din disk och Din sjuka mor. Men det ä ju inte helt så du tänkt dig det hela uven, eller hur?
Citat:
Det finns i varje samhälle en social hierarki. I det samhälle jag eftersträvar bör denna hierarki fomeras prestationsbaserat. Detta är av både rättviseskäl och för samhällets bästa funktionalitet. Exempel: Om vi vill ha toppkrafter inom t ex medicin och teknik mm, så måste dessa krafter frigöras så att de kan fokusera på det som är deras viktiga bidrag till samhället. Om de i någon sorts missriktad jämlikhet också skall diska, städa och måla om huset, så kommer deras tid att förspillas, deras kraft att splittras och deras fokus att tappas. Deras motivation kommer säkerligen också att bli lidande. Istället är det bättre att de som har saknar spetsförmåga löser sådana viktiga uppgifter som snöröjning, barnpassning, husmålning osv. På detta sätt kan nästan alla komma till sin rätt. En förutsättning för dettatorde vara en tämligan sluttande inkomstkurva. Belöning efter prestation, och arbetsfördelning efter förmåga.
Fast om du är ute efter prestationsbaserat så ä det ju obegripligt varför du vill bygga lagar/ strukturer som istället formar samhället efter helt andra saker ex. efter vilket kön man råkar besitta, eller hur mycket pengar man ärvt.
För i ditt samhälle, om du har en Anna och en Per som båda är toppstudenter på läkarlinjen.
Så är det ju hon, inte han som får ta risken med sex. Han riskerar ju inte ett skit, han behöver inte ens gifta sig, om han känner att nääää, jag skiter i detta, finns ingen lag där i uvens idealsamhälle sm tvinga en han, bara en hon. Hon inte han som tvingas gå gravid med oönskat barn. Hon inte han som vidare tvingas i högre grad gå hemma. Det tycker du är rättvist och "prestationsbaserat" det tycker inte jag.
Vidar skulle jag vilja hävda att ja, vi ska ha toppkrafter på toppositionerna, men dessa människor måste också hållas på backen, de får inte sväva iväg i någon slags jag-är-Gud, alla-ska-slava-för-mig. Utan de kan gott gå hemma lite och diska de med, bara nyttigt för kreativiteten diska lite.
Inte heller är mänsklighetens begåvning födelad så att du har en andel topp och en andel botten.
eller abeten fördelas så att 100& värdefulla 0% värdefulla. Att disk diskas är A och O, och av samma vikt faktiskt som att man upptäcker något nytt i ett samhälle.
Citat:
Du vet vad jag då rekommenderar kvinnorna.
Jo tack...vi ska återgå till ett samhälle där kvinnor ska tvingas hålla på sig, medan män ska förvandlas till några dreglande monster konstant tjatandes för att "lura" kvinnor till sex. Och när olyckan är framme ska kvinnan i fråga dumpas någonstans med orden: Ditt ansvar, skyll dig själv!
Jo vi har förstått.
Citat:
Den betyder att det inte alltid är så att de bästa åsikterna kommer att omfattas av majoriteten.
En befjädrad elitist med andra ord.
nej jag tror faktiskt en majoritets åsikter mer speglar mest kloka besluten för ett samhälle.
Jag är demokrat.
Citat:
Korrekt. Det var just frågan om "väsentlig mån" som länken handlade om. Men glöm inte att det finns två lagrum; vårdslöshet och skadestånd. Det senare kan bli aktuellt även om det förra inte föreligger.
Nu får du ge dig...du kan inte hitta att folk döms pga enbart halka. Ditt exempel var alltså fel.
Citat:
Det var för att Du inte villa svara på avvägningen mellan fri abort respektive att inskränka systematiska könsaborter.
som straff då så tramsar du i denna fråga eller? vi diskuterade avel..inte "könsaborter".
Citat:
Nej, det är inte uppenbart.
???

serisöt nu? eller tramsar du igen?
Du ser ingen skillnad mellan avel....
systematiskt syssla med att söka efter vad man nu råkar anse vara idealiska gener/ egenskaper, och aktivt avla på dessa gener medan man förvägra andra gener producera sig.
Mot att i enskilda fall, när man upptäcker allvarliga skador, som inte bedöms kunna överleva, få värdiga liv, abortera detta foster pga humanitära skäl att bespara ett liv att plågas.
HALLÅ! Vulkan calling uv brain. Slå på den nu tack. Dessa 2 skiljer på alla möjliga punkter.
Bakomliggande motiv, frekvens, praktik, resultat.
Citat:
Nej, det är inte så, särskilt inte i ett samhälle med så stor tillgång till utbildning och preventivmedel.
Suck Jo! det är så i alla samhällen förr och idag som någonsin haft abortförbud, så är det så...
Du har inget som helst faktaunderlag/ exempel från en verklighet, för din lilla vision av ett samhälle där ingen kvinna skulle bli oönskat gravid någonsin.
Citat:
Det där fungerar inte alls. All erfarenhet visar att behov är oändliga medan betalningsförmåga alltid är ytterst begränsad. Dena gamla socialdemokratiska principen, sannolikt approberad från konservatismen "Gör Din plikt - kräv Din rätt", torde bättre förklara grunderna.
I jägar- och samlarsamhällen känner alla varandra och har nära sociala band. I moderna samhällen har vi inte ens träffat den absoluta majoriteten av människorna i vårt land. Principerna för lojalitet, ansvar och solidaritet måste därför bygga på andra premisser.
Nej behoven formar sig självklatt efter utbudet ner till en viss miniminivå. Vi kan inte klara oss utan vissa saker. Sen var inte mitt "betala" något som enbart handlar om pengar. Människor "betalar" också till sitt samhälle via ex. underbetalda arbeten och de "får" via ex. överbetalda dito.
Människorna som jobbar på ett fabriksgolv för rätt dåliga löner, placerat på svensk jord, som tillverkar saker av svenskt stål ex. och drar in miljoner till en aktieägare, som inte gör ett skit annat än spelat golf medan han betalar en lön till en förvaltare, har en hemmafru, får rätt bra betalt...för sin "insats" i samhället.
Citat:
Det är jag övertygad om att den gör - inte minst för de barn som slipper dö i moderlivet.
få se nu va är vi i äknandet? 30000000000000000000000000000000000012? kanske?
När ska du ge upp denna direkt felaktiga bild att det ä barn man aborterar?
"Nästan 79% av alla aborter som genomfördes under 2010, utfördes före utgången av den 9:e graviditetsveckan"
Detta är ditt "BARN" vecka 9. OBS! ca 2 cm stort.
https://www.gravid.se/gravidvecka-9/