[quote=Strix m/94|63867138]J
Citat:
ag ororar mig mer än Du tror för det födda livet, bl a oroar jag mig för Ditt blodtryck. Det kan aldrig vara bra för hjärtat att hetsa upp sig så där.
Jag tar det igen - det födda livet är i första hand föräldrarnas ansvar, under det att det ofödda livet erfarenhetsmässigt måste skyddas av regelverk, och det är detta som är mitt främsta motiv i detta sammanhang. Då passar det också utmärkt med min u-hjälpsplan om massiva insatser av barnbegränsningsåtgärder i Tredjevärlden, ty tvärtemot vad Du tror så kommer det inte att födas färe barn i Indien för att vi ökar på massaborterna här.
Ja det tillhör din ideologi att anse att folk ska sköta sig själva. Och just din variant att folk ska sköta sig själva utan att ges tillräckliga verktyg att göra just detta, dvs minimera deras möjligheter i livet. exempelvis fri abortätt. När de sen trillar dit, vilket folk alltid gör, så ska de samt deras barn straffas.
Min ideologi däremot anser att samhällets ansvar är optimera människans möjligheter så får vi ut max av individuella människor, de kan blomma och utnyttja sina potentialer.
Din ideologi hade sin "peak" vad ska vi säga sent 1800? Där möjligheterna för stora andelar av befolkningen var hade liv som var exakt så begränsad, instramad, omöjligt att förändra, hård, fullt av straff, som uven gillar. medan andra, de som råkade födas med "krona", titel, pengar och snopp hade praktiska möjligheter undkomma straffen så fångades resten av sina födda begränsningar.
Citat:
Vi har sedan länge kunnat konstartera att våra respektive värderingar skiljer sig åt dramatiskt i detta avseende.
jepp. men mina delas av en fet majoritet av västvärdlens befolkning. Dina utgör en extrem minoritet.
Citat:
Inte då. Men läs gärna på litet mer om hur trafiklagstiftning respektive skadeståndsrätt fungerar, särskilt när försäkringsbolag är inblandade.
Nej uven...ha man inte gjort något fel, så döms man inte. Halka är en olyckhändelse som an inte kan kräva att någon ska behöva ta ansvar för.
Citat:
Så, då är Du positiv till avelsaborter, då.
Sluta kör samma trams retorik som så många på detta forum gör, det är oerhört tradigt och jag ha tillräckligt av det.
Citat:
Om Du lyckas hitta möjligheter att detektera sådana "gener" moderlivet, så lovar jag att ägna tankemöda åt att fundera på vad jag tycker i frågan.
Nu var förstås inte frågan om problemet här och nu i Sverige, utan en hypotetisk situation där systematiska könsaborter blir "på modet". Men det kanske är en känslig fråga?
Det kommer man garanterat kunna i en framtid. Redan nu så finns teorier att intelligens korrelerar med politisk åsikt. Viss sorts personlighet. Ex. auktoritära personligheter gillar högern ex.
I oroliga tider ökar högern, därför att rädda, skrämda, upplevt hotade... människor röstar höger etc.
(sant eller inte få vetenskap avgöra, jag bara beskriver teorier i saken )
Så dagen man kan hitta den där auktoritära personlighetes-genen. Osäkerhets-genen. dumhets -genen så kan man ju "avla" på dessa. Så man får sitt lilla samhälle av rädsla, lydnad och acceptans av överhögheter och förtryck.
Ska vi forma samhället efter hypoteser? eller ska vi forma det efter verklighet/ korrekt data/ historia?
Sexism åtgärdas via feminism inte via abortförbud.