Citat:
Ursprungligen postat av
Meze
Psykisk ohälsa i en familj kan vara väl dold. En klasskamrat till ett av mina barn hade hög frånvaro i skolan och senare kom det fram att barnet var sk hemmasittande. Först var det många olika förklaringar till frånvaron och sedan hette det att barnet börjat i en annan skola där det skulle få hjälp att ta igen allt som missats. När vi vuxna och även barnen i klassen träffade någon i familjen frågade vi i början efter hur barnet mådde och blev kort upplysta om att det var bra. Korta svar och det blev pinsamt vilket gjorde att man höll snacket väldigt allmänt. Barnen i klassen fick instruktioner att inte fråga utan bara säga eller skriva typ vi saknar dig... Barnet deltog någongång i aktiviteter eller var ute på annat och då kunde man inget märka.
Några år efter träffade jag på mamman och hon berättade att hon själv mått så dåligt att hon varit påväg att avsluta sitt liv med blivit stoppad i tid och övriga familjen fått hjälp. Nu insåg hon att hennes ohälsa smittats av till barnet.
Hon sa också att ingen hade trott mig om jag berättat vad som hände inom våra väggar med en familj i kaos, flera syskon fanns och de liksom föräldrar höll masken utåt. Båda föräldrarna hade stor framgång i sina yrken liksom övriga av deras syskon, mor och farföräldrar.
Allt hade tidigare hållits inom familjen och utomstående hade inte en aning, de gjorde allt för att dölja och all hjälp från skola bl.a. Avböjdes.
Med denna lilla berättelse vill jag bara säga att man kan vara väldigt duktig på att dölja sin psykiskaohälsa för släkt, arbetskamrater, skola, grannar mm
Ja, det finns människor som är mycket skickliga på att dölja sin psykiska ohälsa och fungera relativt bra.
För många år sedan hade jag en kollega som jag hade arbetat med under flera år. En dag upptäckte jag att det stack ut en bit folie under håret. Personen hade en peruk på sig, så jag antog att det handlade om att folien på något sätt hade med fästanordningen till peruken att göra.
Något år senare slutade hon och min chef berättade att hon gått in i en djup psykos och att hon under flera år hade haft folie runt huvudet för att skydda sig mot strålar från rymden. Således vanföreställningar under en väldigt lång tid innan det slog över helt och hållet såpass att hon blev inlagd.
Kollegan var en trevlig dam som skötte sitt arbete väl och var allmänt snäll och lätt att ha att göra med. Lite tystlåten och tillbakadragen kanske men varken jag eller hennes övriga kollegor hade misstänkt något åt det hållet och då jobbade vi ändå med den typen av människor i vårt patientunderlag.
Vi pratar alltså om en livs levande äkta foliehatt!