Citat:
Ursprungligen postat av
Vastmanlanning
Jag är oerhört förvånad över alla dessa förstående människor som befolkar denna tråden.
Var är barnperspektivet?
Detta är sannerligen ett ovanligt fall, dels för att det är ett föräldrapar som till synes utfört detta i samförstånd och dels för att de "vanliga" förklaringsmodellerna verkar kunna uteslutas (tex missbruk, kriminalitet, känd allvarlig psykisk sjukdom osv)
Avsaknaden av uppenbara yttre tecken på vad som var på väg att hända samt att föräldrarna till synes verkade ha god förmåga att fatta rationella beslut gör att man vill förstå vad som hände.
Hur kunde föräldrarna rättfärdiga en sådan förfärlig handling för sig själva innan de tog beslutet och hur klarade de av att utföra den?
Jag har mycket svårt att tro att detta var ett hastigt beslut, jag tror inte på att det var en impulshandling i en krissituation helt enkelt pga rapporteringarna att de gjorde det i samförstånd.
För att nå dit måste det ha pågått en kommunikation mellan föräldrarna över längre tid, tanken måste ha funnits hos båda.
Själv har jag tänkt otroligt mycket på hur det hela överhuvudtaget kunnat hänt, och det enda jag kommer fram till är att åtminstone den ena föräldern drabbats av någon form av psykisk sjukdom som inte varit uppenbar för omgivningen.
Jag tänker då av typen depression, ångest, katastroftankar eller liknande som möjligtvis triggats igång samband med mammans cancersjukdom och som inte behandlats.
Över tid har andra föräldern påverkats och hamnat i ett sk. "medberoende" i sjukdomen.
Man har från skolans håll sagt att det var en familj i kris, men jag köper inte att det var den aktuella krisen som legat till grund för det som sedan hände - inte utan att det redan innan funnits något som var fel.
Jag tycker att det är lite att börja i fel ände när man tittar på barnens eventuella sjukdomstillstånd som en möjlig grund till beslutet, alldeles oavsett vad deras sjukdom bestod av måste det handla om föräldrarnas oförmåga att hantera situationen och bristande insikt i vad som egentligen var fel.