2018-04-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Du menar hoppa över gymnasiet direkt till universitet? Det låter mycket konstigt och som att vi borde hört talas om honom via media som ett musikaliskt framtidshopp.

En vän från Bromma/basketen tror jag det var som nämnde Adolf Fredriks. Låter betydligt mer rimligt.

Jag menar inget. Läser innantill. Oskar måste haft en musikalisk ådra.

Finns ”underbarn” som börjat på akkis när de var ännu yngre på den tiden när det skulle varit aktuellt för Oskar. Nu är det väl en vanlig högskola med gymnasiekrav.
Citera
2018-04-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eller kan det ha varit så ”enkelt” att det som stod i brevet är hela förklaringen. Såg ingen framtid/livskvalité pga barnens sjukdomssituation. Vi kanske försöker stoppa in andra saker för att det ska se mer rimligt ut.

Ja, det är den förklaringen som är helt omöjlig att förstå, om än de hade diagnosen ME så är det ingen dödlig sjukdom med snabbt försämrat förlopp och noll framtidsutsikter. Sämre livskvalitet, javisst men flickorna kunde ändå ha fått ett bra liv utifrån deras förutsättningar, med många glädjeämnen. Men nu blev de fråntagna allt, de fick aldrig någon chans.

Men som du säger, man försöker hitta mer rimliga orsaker till att det slutade så katastrofalt. Det är kanske det som står i brevet som är den enda enkla sanningen.

Men då undrar jag vad det var som stod i brevet "som aldrig någonsin kommer att komma ut". Kan inte på rak arm säga om det var skribenten Jonatanmw eller scheele som skrev det.
Citera
2018-04-22, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Javisst måste det ha funnits hjälp att få, har svårt att tänka mig att inte O och H visste om att hjälpen fanns, bara de hade sträckt ut handen och tagit den. Eller skulle det ha varit sådant stort nederlag att erkänna att - en eller bägge föräldrarna - var i så enormt dåligt psykiskt skick att inläggning på psykiatrisk klink var den enda utvägen. Skulle det ha varit sådan skam och sådan förnedring att erkänna det inför familj och arbetskamrater?

Eller fanns det något som var så förfärligt inom familjen, som ingen annan kände till, att den enda utvägen var döden?

När jag skriver att föräldrarna inte visste att det fanns hjälp att få, menar jag att jag tror att de utifrån den livssituation och det psykiska tillstånd de befann sig i, inte kunde se att det fanns hjälp att få eller någon annan utväg att hitta. Naturligtvis ofattbart fel.
Citera
2018-04-22, 16:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eller kan det ha varit så ”enkelt” att det som stod i brevet är hela förklaringen. Såg ingen framtid/livskvalité pga barnens sjukdomssituation. Vi kanske försöker stoppa in andra saker för att det ska se mer rimligt ut.

Ja men det är ju exakt där det inte går ihop.

Det strider mot alla föräldrarinstinkter att döda sitt eget barn - men det blir helt absurt att göra det om man själv inte är psykotisk eller att det hos barnet inte finns något skäl.

Man mördar/dödar/avlivar inte sitt barn för att det är sjukt i något som varken är livshotande, gör att det fysiskt inte kan röra sig, gå eller stå eller är mentalt handikappat. Inte ens om det har en svår - men inte obotlig sjukdom gör man detta.

Vi har ännu ingen offentlig diagnos på vad flickorna kan ha lidit av, men rektorns uttalande om "någon form av kronisk trötthetssjukdom" innehåller helt enkelt inget av ovanstående. Varken i form av dödlighet, obotbarhet, mental retardation eller förlamningar.

Det är inte - ens hos någon som tycker att dödshjälp är rimligt hos cancersjuka eller svårt utvecklingsstörda personer - ett acceptabelt skäl att mörda flickorna när de inte hade tyngre symptom än att de kunde gå till affären, gå på skolavslutningen och följa 3-4 dagars hemundervisning med goda resultat.

Det är som hos 16-åriga Ann Spencer som sköt ner 11 personer på skolgården 1979 vars förklaring var "-I don't like mondays". Som enda förklaring till morden håller det inte.
Lika lite som förklaringen i paret Henkows avskedsbrev räcker i betraktande av det som framkommit om döttrarnas sjukdomssituation.

Antingen hade flickorna - bägge två - en betydligt allvarligare dödande sjukdom eller så finns det andra orsaker än de skäl föräldrarna uppgav till morden.
Citera
2018-04-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
När jag skriver att föräldrarna inte visste att det fanns hjälp att få, menar jag att jag tror att de utifrån den livssituation och det psykiska tillstånd de befann sig i, inte kunde se att det fanns hjälp att få eller någon annan utväg att hitta. Naturligtvis ofattbart fel.

Ja, visst var det så. Det är bara så svårt att förstå att bägge två var så långt nere i den svartaste, djupaste avgrund där det inte fanns någon tillstymmelse till att kunna tänka tanken att be om hjälp.
Men det var väl så att den ena drog ner den andre. (Eller den ene drog ner den andra, hur det nu var.)
Citera
2018-04-22, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Antingen hade flickorna - bägge två - en betydligt allvarligare dödande sjukdom eller så finns det andra orsaker än de skäl föräldrarna uppgav till morden.
Psykisk sjukdom hos föräldrarna?
Citera
2018-04-22, 16:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja, det är den förklaringen som är helt omöjlig att förstå, om än de hade diagnosen ME så är det ingen dödlig sjukdom med snabbt försämrat förlopp och noll framtidsutsikter. Sämre livskvalitet, javisst men flickorna kunde ändå ha fått ett bra liv utifrån deras förutsättningar, med många glädjeämnen. Men nu blev de fråntagna allt, de fick aldrig någon chans.

Men som du säger, man försöker hitta mer rimliga orsaker till att det slutade så katastrofalt. Det är kanske det som står i brevet som är den enda enkla sanningen.

Men då undrar jag vad det var som stod i brevet "som aldrig någonsin kommer att komma ut". Kan inte på rak arm säga om det var skribenten Jonatanmw eller scheele som skrev det.

Jag har även för mej att Sthelitz sa att det skulle ha stått något mer i brevet. Om det skulle ha funnits någon annan/mer förklaring till beslutet så kan man kanske tycka att de skulle gå ut med det för att göra det mer ”förståeligt”. Det lutar åt att i brevet finns hela förklaringen. Min teori nr 2 är att A skulle ha hittats död ( ev dölja detta i brevet för att skydda hennes integritet )men det är inget som känns rätt att spekulera djupare i.
Citera
2018-04-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag menar inget. Läser innantill. Oskar måste haft en musikalisk ådra.

Finns ”underbarn” som börjat på akkis när de var ännu yngre på den tiden när det skulle varit aktuellt för Oskar. Nu är det väl en vanlig högskola med gymnasiekrav.
Jag ber om ursäkt, jag menade inte att rikta det konkret mot dig utan mer generellt. Om nu Oskar var ett sk underbarn tycker jag hans namn borde finnas med i samband med tävlingar och konserter, men kanske var det alltför länge sedan, långt före internet. Det borde ha varit runt 88-89.
Alternativet är att Oskar berättat detta för pianoläraren, skrytsamt utan grund.
Citera
2018-04-22, 16:38
Bannlyst
Citat:

Ja, visst var det så. Det är bara så svårt att förstå att bägge två var så långt nere i den svartaste, djupaste avgrund där det inte fanns någon tillstymmelse till att kunna tänka tanken att be om hjälp.
Men det var väl så att den ena drog ner den andre. (Eller den ene drog ner den andra, hur det nu var.)
Ja, det är svårt att förstå och mycket ovanligt. Samtidigt är det långt mindre ovanligt än två föräldrar som bestämmer sig för att ta sina barn av daga för att sedan suicidera eller två syskon som får ME/CFS. Detta är ett fall, fyllt av exceptionalitet och säregenhet.

Och bra är väl det, för det innebär samtidigt att risken för att det ska hända igen är extremt liten.
Citera
2018-04-22, 16:40
Medlem
Psykisk ohälsa i en familj kan vara väl dold. En klasskamrat till ett av mina barn hade hög frånvaro i skolan och senare kom det fram att barnet var sk hemmasittande. Först var det många olika förklaringar till frånvaron och sedan hette det att barnet börjat i en annan skola där det skulle få hjälp att ta igen allt som missats. När vi vuxna och även barnen i klassen träffade någon i familjen frågade vi i början efter hur barnet mådde och blev kort upplysta om att det var bra. Korta svar och det blev pinsamt vilket gjorde att man höll snacket väldigt allmänt. Barnen i klassen fick instruktioner att inte fråga utan bara säga eller skriva typ vi saknar dig... Barnet deltog någongång i aktiviteter eller var ute på annat och då kunde man inget märka.

Några år efter träffade jag på mamman och hon berättade att hon själv mått så dåligt att hon varit påväg att avsluta sitt liv med blivit stoppad i tid och övriga familjen fått hjälp. Nu insåg hon att hennes ohälsa smittats av till barnet.
Hon sa också att ingen hade trott mig om jag berättat vad som hände inom våra väggar med en familj i kaos, flera syskon fanns och de liksom föräldrar höll masken utåt. Båda föräldrarna hade stor framgång i sina yrken liksom övriga av deras syskon, mor och farföräldrar.

Allt hade tidigare hållits inom familjen och utomstående hade inte en aning, de gjorde allt för att dölja och all hjälp från skola bl.a. Avböjdes.

Med denna lilla berättelse vill jag bara säga att man kan vara väldigt duktig på att dölja sin psykiskaohälsa för släkt, arbetskamrater, skola, grannar mm
Citera
2018-04-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag ber om ursäkt, jag menade inte att rikta det konkret mot dig utan mer generellt. Om nu Oskar var ett sk underbarn tycker jag hans namn borde finnas med i samband med tävlingar och konserter, men kanske var det alltför länge sedan, långt före internet. Det borde ha varit runt 88-89.
Alternativet är att Oskar berättat detta för pianoläraren, skrytsamt utan grund.

Tack o bock men jag behöver ingen ursäkt. I den här tråden har vi slutat höja på ögonbrynen.

Världen har förändrats och existerade redan innan Google. Oskar måste haft en tydlig musikalisk ådra. Synd att han valde fel karriär. Dessutom final i Alviks Basket när han var 14 år är inte illa pinkat heller. Skulle han bli bäst på allt?
Citera
2018-04-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Psykisk ohälsa i en familj kan vara väl dold. En klasskamrat till ett av mina barn hade hög frånvaro i skolan och senare kom det fram att barnet var sk hemmasittande. Först var det många olika förklaringar till frånvaron och sedan hette det att barnet börjat i en annan skola där det skulle få hjälp att ta igen allt som missats. När vi vuxna och även barnen i klassen träffade någon i familjen frågade vi i början efter hur barnet mådde och blev kort upplysta om att det var bra. Korta svar och det blev pinsamt vilket gjorde att man höll snacket väldigt allmänt. Barnen i klassen fick instruktioner att inte fråga utan bara säga eller skriva typ vi saknar dig... Barnet deltog någongång i aktiviteter eller var ute på annat och då kunde man inget märka.

Några år efter träffade jag på mamman och hon berättade att hon själv mått så dåligt att hon varit påväg att avsluta sitt liv med blivit stoppad i tid och övriga familjen fått hjälp. Nu insåg hon att hennes ohälsa smittats av till barnet.
Hon sa också att ingen hade trott mig om jag berättat vad som hände inom våra väggar med en familj i kaos, flera syskon fanns och de liksom föräldrar höll masken utåt. Båda föräldrarna hade stor framgång i sina yrken liksom övriga av deras syskon, mor och farföräldrar.

Allt hade tidigare hållits inom familjen och utomstående hade inte en aning, de gjorde allt för att dölja och all hjälp från skola bl.a. Avböjdes.

Med denna lilla berättelse vill jag bara säga att man kan vara väldigt duktig på att dölja sin psykiskaohälsa för släkt, arbetskamrater, skola, grannar mm
Fast en viktig poäng både i din historia och i Bjärredsfallet är att de inte varit särskilt skickliga på att dölja, snarare väldigt tydliga med att visa, genom att inte gå i skolan. Som många framhåller i tråden så är det mycket ovanligt och med stora konsekvenser för ett barn att sitta hemma. Samhället måste få upp ögonen för detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in