2018-02-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Skrivs aldrig ut i sverige - är inte så vanligt i USA heller.

Finns inte mycket vetenskapliga bevis för traditionella stimulanter heller - finns lite mer bevis för modafinil, men med tanke på hur många stimulerande andrahandsval det finns bland antidepressiva så är det oftast väldigt onödigt.

Bupropion
Reboxetin
Duloxetin
Nortriptylin

Och på licens, den titaniska:

Selegilin

Och det här är bara ett fåtal av allt som finns...

Glöm inte att det finns vissa bevis för att traditionella stimulanter kan förvärra depression och ångest (i synnerhet) också.
Tack för svar! Har kanske en lite skev bild, men känns lite som att Sveriges sjukvård är väldigt mycket bälte + hängslen när det gäller eventuellt beroendeframkallande substanser jämfört med många andra länder, men jag kanske är helt fel på det. Tänkte mest att väldigt trötta/passiva deprimerade patienter kanske skulle kunna dra nytta av starkare stimulerande mediciner men reboxetin ska väl iofs vara väldigt "energigivande". Finns kanske också risken att effekterna avtar och man får tolerans osv för metylfenidat och liknande pga den korta halveringstiden
Citera
2018-03-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Inte så farligt såsom ångest och sömnsvårigheter. Det enda jobbiga är att jag svettas lite jobbigt av kaffe + Elvanse som jag tar.

Utan kaffe så svettas jag inte så farligt, iaf hanterbart men med kaffe så blir jag sådär jobbigt svettig att jag känner att jag måste gå undan på toa emellan varven och tvätta ansiktet och spola av mig lite under armarna för att slippa ev. obehaglig lukt.

Vad tar du för dos av Elvanse?

Själv tar jag i dagsläget Attentin 3x10 mg. Jag upplever att detta med biverkningar av att kombinera medicinen med koffein är mycket av en dosfråga. När jag tar endast 10 mg (2-3 ggr/dag) upplever jag att det fungerar ganska bra att dricka några koppar kaffe. När jag ökat dosen till 20 mg har jag däremot fått ganska mycket ångest av att dricka kaffe, framförallt om jag dricker kaffe nära inpå medicinintaget. Även detta med käkspänningar, att jag ständigt går runt och pressar tänderna, är något som förvärras mycket på högre doser.
Citera
2018-03-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Vad tar du för dos av Elvanse?

Själv tar jag i dagsläget Attentin 3x10 mg. Jag upplever att detta med biverkningar av att kombinera medicinen med koffein är mycket av en dosfråga. När jag tar endast 10 mg (2-3 ggr/dag) upplever jag att det fungerar ganska bra att dricka några koppar kaffe. När jag ökat dosen till 20 mg har jag däremot fått ganska mycket ångest av att dricka kaffe, framförallt om jag dricker kaffe nära inpå medicinintaget. Även detta med käkspänningar, att jag ständigt går runt och pressar tänderna, är något som förvärras mycket på högre doser.
50mg just nu
Citera
2018-03-12, 18:47
Medlem
RAOVs avatar
Hej, jag blev lite fundersam. Jag tog 1st concerta 54mg och en 36mg concerta tidigare idag och var efter 3 timmar på toan. Jag upptäcker då att det är en avlång gul gelatinklump i avföringen och undrar då om detta är en utav concerta-tabletterna? Hur länge ska tabletten vara i magen? Om det nu är concertan(54mg el 36mg) for den ut för tidigt? Inte sett detta tidigare så blev lite fundersam och aningen orolig då känns som ett slöseri om det passerar efter så kort tid.
Kan det ha att göra med att jag inte ätit?

Överlåter frågan till er..
Citera
2018-03-13, 13:23
Medlem
Aramidhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Upplever ni att kaffe/koffein förvärrar negativa biverkningar av dessa mediciner (t.ex. ångest eller sömnsvårigheter)?

Själv tar jag just nu bl.a. Attentin och dricker ganska mycket kaffe (ca. 3-4 koppar per dag). Har endast testat att vara utan kaffe några dagar och upplever då ingen större skillnad vad gäller biverkningar av Attentin.

Jag får grym hjärtklappning om jag kombinerar koffein med Elvanse, har helt slutat dricka kaffe.
Citera
2018-03-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Jag får grym hjärtklappning om jag kombinerar koffein med Elvanse, har helt slutat dricka kaffe.

Bara hjärtklappning, ingen ångest eller andra biverkningar?

Hjärtklappning får jag också ofta. Jag borde nog också sluta dricka kaffe med tanke på hur detta påverkar medicineringen. Är tyvärr en kaffeälskare av stora mått, så att sluta är inte helt lätt.
Citera
2018-03-25, 13:07
Medlem
Zyzz88s avatar
Hej allihopa!! Jag behöver lite råd ..

Det är så att jag har ritalin utskrivet , och jag är intresserad utav att pröva elvanse.

Saken är den att jag har sagt till min läkare som skriver ut ritalinen att jag trivs med den, men ändå så är jag nyfiken på att byta den! För jag tycker att man kan få lite skumma tankar på metylfenidat ( detta är dock inget jag nämnt för min läkare ) och så har ja hört att elvansen är mer långtids, och jämnare ..

För anledningen till att man får elvanse är väl att man inte trivs med ritalinet??

Så vad tycker ni det bästa argumentet jag kan komma med för att få testa en annan medicin?
Citera
2018-03-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzz88
Hej allihopa!! Jag behöver lite råd ..

Det är så att jag har ritalin utskrivet , och jag är intresserad utav att pröva elvanse.

Saken är den att jag har sagt till min läkare som skriver ut ritalinen att jag trivs med den, men ändå så är jag nyfiken på att byta den! För jag tycker att man kan få lite skumma tankar på metylfenidat ( detta är dock inget jag nämnt för min läkare ) och så har ja hört att elvansen är mer långtids, och jämnare ..

För anledningen till att man får elvanse är väl att man inte trivs med ritalinet??

Så vad tycker ni det bästa argumentet jag kan komma med för att få testa en annan medicin?
För mig räckte det att säga att jag inte var nöjd med att ritalin räcker så kort tid(knappt en arbetsdag då jag såklart tar medicinen innan jag åker hemifrån) och att jag på det inte heller har möjlighet att ta en andra dos under dagen på arbetet. Sedan nämnde jag också några biverkningar jag hade på ritalin, t.ex svettningar etc och så var det klart, gick därifrån med ett recept på elvanse.
Citera
2018-03-25, 13:30
Medlem
Zyzz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
För mig räckte det att säga att jag inte var nöjd med att ritalin räcker så kort tid(knappt en arbetsdag då jag såklart tar medicinen innan jag åker hemifrån) och att jag på det inte heller har möjlighet att ta en andra dos under dagen på arbetet. Sedan nämnde jag också några biverkningar jag hade på ritalin, t.ex svettningar etc och så var det klart, gick därifrån med ett recept på elvanse.

Intressant att du nämner svettningar, jag svettas så kopiöst mycket med ritalinet!! Svettas du mycket mindre på elvanse alltså?
Citera
2018-03-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzz88
Intressant att du nämner svettningar, jag svettas så kopiöst mycket med ritalinet!! Svettas du mycket mindre på elvanse alltså?
Ja faktiskt, det gör jag! Dricker jag kaffe kan jag få mindre svettningar nån timme efteråt men det är inte alls lika illa som med ritalin, upplever jag det.

Tyckte även precis som dig att ritalin faktiskt fungerar och hade också sagt samma till min läkare. Dock märkte jag efter att ha jämfört nu att på ritalin var jag mer... svårt att förklara, men speedad om du förstår vad jag menar? Lite som att jag hade druckit typ 100 koppar kaffe. På elvanse känns det mer jämt. Jag kan ha samma fokus men utan att ha den där 100 koppar kaffe-känslan.
Citera
2018-04-22, 16:38
Medlem
Någon som provat concerta med bra framgång? Hur upplever ni att sexlust och prestation har påverkats av centralstimulantia? Muskeltillväxt på gymmet?
Citera
2018-04-22, 20:30
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Någon som provat concerta med bra framgång? Hur upplever ni att sexlust och prestation har påverkats av centralstimulantia? Muskeltillväxt på gymmet?

Muskeltillväxt? Hur tänkte du nu? Du vet väl om att CS-medel väldigt ofta hämmar aptiten kraftigt? Svårt att få tillväxt på en sådan medicin. Det var i vart fall min erfarenhet av CS-medel - för en del av oss så försvinner aldrig den aptithämmande effekten av vissa cs-medel, därav varför Elvanse är tillåtet i USA som bantningsmedel för grov fetma.

Sexlusten märkte jag ingen skillnad alls på - jag är ju dock inte neurotypisk, vilket jag börjar tro att du är, så våra effekter kan skilja sig ganska markant.

En del personer kan dock bli hypersexuella av CS-medel, ja - bl a därför som t ex Voxra, som trots att det är ett ganska svagt cs-medel, faktiskt är känd för att orsaka hypersexualitet eller hyperagression hos en del deprimerade som får det förskrivet.d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in