2018-02-04, 12:51
Medlem
Angående viktnedgång: Jag tycker att det är en jättebra fråga att fundera över. En biverkning kan ju vara nyttig för vissa. Är man redan underviktig är det naturligtvis inte bra att gå ner ytterligare i vikt. För oss andra är det win-win. Klart det är bra att fundera över om ett visst preparat gör nytta på flera sätt.
Citera
2018-02-04, 22:47
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym209
Du som är kunnig, kan du säga vilken adhd medicin som ger mest minskad aptit som går att då utskrivet i sverige för adhd? jag har diagnosen

Mysimba finns numera i sverige men den kan väl knappast vara bättre än adhd medicin? dessutom SKA jag ha adhd medicin eftersom jag har fått diagnosen. Minskad aptit ser jag som en stor och positiv bonus. Har alltså grava adhd besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym209
Vad fan vet du om hurvida jag har adhd eller ej, eller varför jag tar läkemedel? nej du vet inte ett dugg din idiot! Svara på frågan eller håll käften!

Ja, jag har viss kunskap, inom det här i vart fall, men om jag ska säga eller länka något mer så vill jag att du ber om ursäkt till Loppiloppan för din grava överreaktion på hennes kommentarer.

Det var inget allt för överdrivet eller anklagande som hon påstod - visst, introkommentaren var lite klumpig, men det ger dig inte rätt att uttrycka dig på det sättet.

För övrigt så måste du hålla isär på koncept som "stark" och "effektiv" och även på hur något uppfattas och på hur något faktiskt är.

För att använda ett extremt exempel för att illustrera:
tittar man bara snabbt, och inte tänker allt för mycket, så verkar jorden vara platt. Tänker man dock till och undersöker lite, så inser man att den egentligen är RUND och att det är fullkomligt galet att gå runt och tro eller predika att Jorden är platt.
Citera
2018-02-12, 16:22
Medlem
Upplever ni att kaffe/koffein förvärrar negativa biverkningar av dessa mediciner (t.ex. ångest eller sömnsvårigheter)?

Själv tar jag just nu bl.a. Attentin och dricker ganska mycket kaffe (ca. 3-4 koppar per dag). Har endast testat att vara utan kaffe några dagar och upplever då ingen större skillnad vad gäller biverkningar av Attentin.
Citera
2018-02-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Upplever ni att kaffe/koffein förvärrar negativa biverkningar av dessa mediciner (t.ex. ångest eller sömnsvårigheter)?

Själv tar jag just nu bl.a. Attentin och dricker ganska mycket kaffe (ca. 3-4 koppar per dag). Har endast testat att vara utan kaffe några dagar och upplever då ingen större skillnad vad gäller biverkningar av Attentin.
Inte så farligt såsom ångest och sömnsvårigheter. Det enda jobbiga är att jag svettas lite jobbigt av kaffe + Elvanse som jag tar.

Utan kaffe så svettas jag inte så farligt, iaf hanterbart men med kaffe så blir jag sådär jobbigt svettig att jag känner att jag måste gå undan på toa emellan varven och tvätta ansiktet och spola av mig lite under armarna för att slippa ev. obehaglig lukt.
Citera
2018-02-13, 20:24
Medlem
Är diagnosticerad för ADD/ADHD av måttlig svårighetsgrad. Då jag blev skvatt galen nyligen ställer jag min fråga här där det då jag är angelägen omsvar. Har haft Concerta 74 mg ordinerat under året men helt klart i för hög dos varvid jag blev speedad och otroligt pladdrig. Sänkte dosen och pendlade mellan 54 mg och 36 mg på eget bevåg senaste månaderna. Fick total tankerusning/hypomani nyligen vilket var mindre smickrande erfarenhet. Dopaminet frisläptes i kubik, omvärlden fördumades och jag blev världsmästare (vet att omgivning reagerade rätt kraftigt) vilket jag även lät dumskallarna veta. Det reducerades direkt genom sömn och första dagens avhållsamhet av Concerta men var faktiskt rent skrämmande. I min värld läkemedelsutlöst tillstånd och jag har förövrigt ej bruk/missbruk av amfetaminpreparat i historiken.

Övertygad om att jag bör ligga på barndoser, typ 18mg till 36 mg, om jag nu skall ha preparat överhuvudtaget. Tyckte nästan att bästa effekten var direkt vid insättnigen, begränsad märkbar effekt vid upptrappning och snarare speedad. Vill verkligen inte kicka eller vara uppvarvad, defenitivt inte trigga hypomaniska skov, endast frigöra något med dopamin reducera inre oro och öka förmågan till koncentration. Är tyvärr ett riktigt roadkill utan och har redan fått rejäla ADHD-symptom utan CS.

Låter ovan rimligt? Andra med liknande erfarenheter där Concerta triggat en galen episod?
Citera
2018-02-14, 00:31
Medlem
Har genom åren prövat Ritalin (120mg/dag), Elvanse (80mg/dag) och nu Attentin (40mg/dag) för min ADHD.

På Ritalin mådde jag super illa och fick huvudvärk, blev lite halvt manisk och kunde sitta i timmar och typ sortera papper + att jag tyckte effekten liksom var på/av under dagarna vilket jag inte alls gillade, humörtet pendlade som en jojjo.

Elvansen var helt klart bättre, mkt mindre biverkningar än Ritalin, till en början. Hamnade på hjärtintensiven med EKG-förändringar efter en kollaps (eller ja, två gånger hamnade jag där faktiskt) och de misstänkte hjärtsvikt, så det blev en jäkla cirkus. Fick pröva betablockerare men det hjälpte inte ett skvatt så då blev jag självklart tvungen att kliva av Elvanse. Läkarna misstänker att jag ev var allergisk mot nått bindningsämne i depot tabletterna, men sen spelade också massa annat in med. Tyckte den va lite ojämn under dagen med, men inte ens i närheten av Ritalin.

Nu går jag på Attentin, helt klart bäst av alla, men däremot kort verkningstid. Tar 3 ggr per dag, men funderar på att dela upp till 4 ggr. Hade nog däremot behövt öka på lite, gjort de på eget bevåg några gånger och då är jag mycket jämnare på eftermiddag/kväll. Blivit rätt lätt irriterad och deppig däremot, men vågar inte skylla det på Attentinet eftersom att jag samtidigt är fast i en ätstörning och mitt matintag just nu är extremt lågt, så kan bero på näringsbristen. Extremt torr i munnen däremot på Attentin, kände av det lite grann på de två tidigare, men på Attentin är det extremt, är som en jäkla sandöken i käften, sjukt jobbigt.

Gemensamt för alla 3 läkemedlen är att min aptit varit väldigt låg och är fortfarande, mer nu på Attentin än de två tidigare. Tappat extremt många kilon sedan jag sattes in på CS preparat, men det hade börjat innan så kan inte helt skylla på dom fast att jag vet att de bidragit också. Läkemedlen har helt klart boostat min ätstörning ännu mer och gjort att jag kunnat ta viktminskningen till en helt annan nivå.

Däremot, sen jag började med medicinering för min ADHD har jag märkt att det påverkat mitt tal till det negativa, på ett sjukt jobbigt sätt!! Jag sluddrar lite halvt och fumlar på orden så jag får rätta mig själv typ konstant. Jag tänker rätt, men det kommer ut fel, extremt frustrerande och jobbigt, skäms, låter liksom helt groggy/halvfull konstant, ännu värre när jag är trött och min omgivning har t.o.m. reagerat ibland och frågat om jag tagit nått eller druckit.

Är det någon annan av er som upplevt samma sak??
Citera
2018-02-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyelle
Har genom åren prövat Ritalin (120mg/dag), Elvanse (80mg/dag) och nu Attentin (40mg/dag) för min ADHD.

På Ritalin mådde jag super illa och fick huvudvärk, blev lite halvt manisk och kunde sitta i timmar och typ sortera papper + att jag tyckte effekten liksom var på/av under dagarna vilket jag inte alls gillade, humörtet pendlade som en jojjo.

Elvansen var helt klart bättre, mkt mindre biverkningar än Ritalin, till en början. Hamnade på hjärtintensiven med EKG-förändringar efter en kollaps (eller ja, två gånger hamnade jag där faktiskt) och de misstänkte hjärtsvikt, så det blev en jäkla cirkus. Fick pröva betablockerare men det hjälpte inte ett skvatt så då blev jag självklart tvungen att kliva av Elvanse. Läkarna misstänker att jag ev var allergisk mot nått bindningsämne i depot tabletterna, men sen spelade också massa annat in med. Tyckte den va lite ojämn under dagen med, men inte ens i närheten av Ritalin.

Nu går jag på Attentin, helt klart bäst av alla, men däremot kort verkningstid. Tar 3 ggr per dag, men funderar på att dela upp till 4 ggr. Hade nog däremot behövt öka på lite, gjort de på eget bevåg några gånger och då är jag mycket jämnare på eftermiddag/kväll. Blivit rätt lätt irriterad och deppig däremot, men vågar inte skylla det på Attentinet eftersom att jag samtidigt är fast i en ätstörning och mitt matintag just nu är extremt lågt, så kan bero på näringsbristen. Extremt torr i munnen däremot på Attentin, kände av det lite grann på de två tidigare, men på Attentin är det extremt, är som en jäkla sandöken i käften, sjukt jobbigt.

Gemensamt för alla 3 läkemedlen är att min aptit varit väldigt låg och är fortfarande, mer nu på Attentin än de två tidigare. Tappat extremt många kilon sedan jag sattes in på CS preparat, men det hade börjat innan så kan inte helt skylla på dom fast att jag vet att de bidragit också. Läkemedlen har helt klart boostat min ätstörning ännu mer och gjort att jag kunnat ta viktminskningen till en helt annan nivå.

Däremot, sen jag började med medicinering för min ADHD har jag märkt att det påverkat mitt tal till det negativa, på ett sjukt jobbigt sätt!! Jag sluddrar lite halvt och fumlar på orden så jag får rätta mig själv typ konstant. Jag tänker rätt, men det kommer ut fel, extremt frustrerande och jobbigt, skäms, låter liksom helt groggy/halvfull konstant, ännu värre när jag är trött och min omgivning har t.o.m. reagerat ibland och frågat om jag tagit nått eller druckit.

Är det någon annan av er som upplevt samma sak??

Hur är din aptit med elevanse jämfört med dom andra två läkemedlen? vilket läkemedel gav dig sämst aptit?
Citera
2018-02-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyelle

Förstår att det är lättare sagt än gjort för många, speciellt om man har en ätstörning som jag förstår att du verkar ha.

Knepet ligger snarare i att lära sig äta på rutin, även fast man inte känner hunger. Det finns ju bra rutiner man kan skapa kring detta till exempel att man på morgonen ser till att äta frukost oavsett, när det är lunchrast på jobbet sätta sig ner med mat och äta och sen såklart kvällsmat när man kommer hem från jobbet.

Detta har fungerat bra för mig och jag har inte tappat något alls sedan jag började medicinera.
Citera
2018-02-16, 03:54
Medlem
Vad krävs för att få metamina? hur skiljer den sig mot andra adhd mediciner? kan man äta elvanse och metamina samtidigt? hur är elevanse?

jag har naturligtvis adhd diagnos
Citera
2018-02-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxhhh
Vad krävs för att få metamina? hur skiljer den sig mot andra adhd mediciner? kan man äta elvanse och metamina samtidigt? hur är elevanse?

jag har naturligtvis adhd diagnos
Attentin ersätter numera Metamina. Attentin kan förskrivas direkt utan inblandning av Läkemedelsverket, varför Metamina har spelat ut sin roll. Båda innehåller de dexamfetamin.

Attentin utesluter inte Elvanse, eller vice versa. Det är en bedömningsfråga som läkaren får avgöra i varje enskilt fall.

Vården bör hantera narkotika med yttersta noggrannhet. Tyvärr finns det mindre nogräknade förskrivare. Det finns också en fara med slentrian, dvs en fartblindhet eller slapphet i tanken som gör att vidlyftig förskrivning blivit norm eller "kultur". Narkotika, och alla andra läkemedel, kan sabba både individer och samhället. Men på rätt indikation och med strikt hantering kan de göra susen. Jag är väl en idealist... Men saknar inte pragmatisk ådra.
Citera
2018-02-17, 20:54
Medlem
Skrivs centralstimulantia ut mot enbart trötthet/trötthet i samband mot depression? Verkar förekomma i USA att man ges metylfenidat eller modafinil i kombination med antidepressiva. Enligt FASS är metylfenidat kontraindicerat för individer med depression eller som haft depression tidigare i livet? Känns som antingen vi eller USA är lite fel ute...
Citera
2018-02-19, 08:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Kuksson
Skrivs centralstimulantia ut mot enbart trötthet/trötthet i samband mot depression? Verkar förekomma i USA att man ges metylfenidat eller modafinil i kombination med antidepressiva. Enligt FASS är metylfenidat kontraindicerat för individer med depression eller som haft depression tidigare i livet? Känns som antingen vi eller USA är lite fel ute...

Skrivs aldrig ut i sverige - är inte så vanligt i USA heller.

Finns inte mycket vetenskapliga bevis för traditionella stimulanter heller - finns lite mer bevis för modafinil, men med tanke på hur många stimulerande andrahandsval det finns bland antidepressiva så är det oftast väldigt onödigt.

Bupropion
Reboxetin
Duloxetin
Nortriptylin

Och på licens, den titaniska:

Selegilin

Och det här är bara ett fåtal av allt som finns...

Glöm inte att det finns vissa bevis för att traditionella stimulanter kan förvärra depression och ångest (i synnerhet) också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in