2017-08-28, 16:56
Medlem
talad13s avatar
Vänja sig vid biverkningar av Equasym ( Metylfenidat ).

Tja, jag började ta Equasym igen nu. Och biverkningarna kan vara helt förjävliga ibland med ångest, mild yrhet och kallsvettas.

Ångesten och vad man skulle kunna kalla depression märker jag av mest, men också hur mycket mer jag kan koncentrera mig när jag inte endast fokuserar på hur jävla dåligt jag mår.

Så, hur lång tid tar det att vänja sig vid biverkningarna, visst skiljer det sig åt. Men vad är ett snitt tror ni? Och kommer alla biverkningar att passera eller stannar några för alltid.

Någon som har tagit medicin med metylfenidat som har erfarenhet, hur lång tid tog det för dig om det ens överhuvudtaget blev mildare? Vilka biverkningar försvann?

Mvh.
Citera
2017-08-28, 17:36
Medlem
Om det inte blir bättre så be att få prova liknande preparat. Jag har testat Concerta, Ritalin, Elvanse, Attentin, Metamina och Medikinet.

Flera av preparaten gav en slags "baksmälla" på eftermiddagarna och då orkade jag ingenting. En del hade samma aktiva substans men gick ut i blodet på olika sätt och fick därför helt olika effekt. Värst var concerta som gick ut i omgångar så att man skulle bli hungrig ibland. Det stämde inte med mina arbetstider så det blev tokfel.

Nu får jag Elvanse och kan toppa upp med Attentin om det inte räcker hela dagen. Funkar asbra utan eftermiddagsångest.
Citera
2017-08-28, 17:44
Medlem
Förresten kanske jag ska svara på frågan. Jag brukar ge varje preparat några månader. Testar olika styrkor också. Ibland blir det bättre om man höjer eller sänker dosen något. Det kan också bero på dagsformen. Ett gott råd är att aldrig ta medicin utan att äta något samtidigt.

Sedan jag började med tyngdtäcke var jag tvungen att gå till läkaren och be om svagare medicin. 70 mg blev plötsligt för starkt och gjorde mig speedad på ett obehagligt sätt. Tar för det mesta 50 mg och behöver sällan fylla på nuförtiden.
Citera
2017-08-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Tja, jag började ta Equasym igen nu. Och biverkningarna kan vara helt förjävliga ibland med ångest, mild yrhet och kallsvettas.

Ångesten och vad man skulle kunna kalla depression märker jag av mest, men också hur mycket mer jag kan koncentrera mig när jag inte endast fokuserar på hur jävla dåligt jag mår.

Så, hur lång tid tar det att vänja sig vid biverkningarna, visst skiljer det sig åt. Men vad är ett snitt tror ni? Och kommer alla biverkningar att passera eller stannar några för alltid.

Någon som har tagit medicin med metylfenidat som har erfarenhet, hur lång tid tog det för dig om det ens överhuvudtaget blev mildare? Vilka biverkningar försvann?

Mvh.

2-4 första veckorna brukar väl vara värst. Men det kan ta rätt lång tid att vänja sig, har verkligen mått skit av vissa mediciner för att långt senare börjat tycka att de varit helt okej. Om det går flera månader och du fortfarande mår dåligt så hade jag nog bett om att få byta medicin.
Citera
2017-08-31, 14:55
Medlem
Ni som har olika centralstimulantia på recept, hur sköter er mottagning och läkare hantering av receptförnyelse m.m?
Citera
2017-08-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Ni som har olika centralstimulantia på recept, hur sköter er mottagning och läkare hantering av receptförnyelse m.m?

Kort sagt: Fördjävla dåligt!!!
Citera
2017-09-04, 07:11
Medlem
Aramidhearts avatar
Hej alla!

Jag bara undrar hur ni upplever skillnaderna mellan dexamfetamin / lisdexamfetamin och metylfenidat?
Både positiva och negativa aspekter.
Citera
2017-09-11, 04:23
Medlem
Drygt 2 månader på Attentin nu. Sänkte dosen från 2x20 mg till 2x10 mg/dygn. Detta eftersom jag upplevde svår ångest och nedstämdhet på 20 mg, fick bl.a. flera ångestattacker. Upplever nu något mindre av ångesten och andra negativa biverkningar. Dock börjar jag ändå bli mer och mer tveksam till om denna medicin (samt liknande centralstimulerande) är bra för mig. Till det positiva hör att jag får mer energi och driv samt något förbättrad koncentrationsförmåga. Till det negativa hör att jag fortfarande upplever en hel del ångest och nedstämdhet. Denna brukar vara som värst ca. 4-5 timmar efter intag av medicinen. Jag upplever också att jag får kraftigt försämrat humör och blir väldigt lättirriterad. Jag har fått ett väldigt negativt tankesätt, känner mig paranoid och upplever ofta att folk i min omgivning ogillar mig och vill mig illa. T.ex. om jag är ute på stan och hör någon skratta så tänker jag direkt att det är mig de skrattar åt, eller att folk talar illa om mig bakom min rygg. Detta är visserligen något jag upplevt länge, men jag upplever att detta paranoida tankesätt nu har förstärkts. Känns som att jag blivit lite personlighetsförändrad, lite läskigt faktiskt.

Kommer nog försöka göra ett uppehåll med denna medicin snart. Blir nog en återgång till någon antidepressiv medicin för min del.
Senast redigerad av cealus 2017-09-11 kl. 04:30.
Citera
2017-09-12, 18:10
Medlem
Vad finns att säga generellt om CS-mediciner vid utbrändhet/utmattningssyndrom? Kan CS-mediciner vara bra vid detta tillstånd eller motverkar de snarare sitt syfte? Någon som har personliga erfarenheter av detta?
Citera
2017-09-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Hej alla!

Jag bara undrar hur ni upplever skillnaderna mellan dexamfetamin / lisdexamfetamin och metylfenidat?
Både positiva och negativa aspekter.

Är också nyfiken på detta. Har haft elvanse en längre tid men har inte riktigt lyckats få till doseringen. Funderar på att prova concerta. Någon som kan förklara skillnaden? 😊
Citera
2017-09-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Är också nyfiken på detta. Har haft elvanse en längre tid men har inte riktigt lyckats få till doseringen. Funderar på att prova concerta. Någon som kan förklara skillnaden? 😊

Jag går idag på Elvanse 50 mg och kan ta ett par 5 mg Attentin om jag ska prestera kvällstid. Jag märker liksom inte någon skillnad utan det är min familj som tycker att jag blir skitjobbig när jag är omedicinerad.

När jag glömmer att ta medicinen blir jag till exempel en sämre bilförare. Då kör jag ryckigt och en aning vingligt eftersom jag reagerar senare på det som händer runtomkring i trafiken. Jag är fortfarande en okej bilförare men man märker definitivt skillnad. Dessutom kan jag numera prata ett språk till, en lite oväntad effekt. Förut kunde jag göra mig förstådd på farsans språk men med ganska tung brytning. Jag har hört och förstått hela livet, men inte kunnat prata så bra. Nu sitter det klockrent!

Jag föredrar numera att kn*lla dagtid, det är liksom bäst med medicin i kroppen.

Jag har tidigare gått på långtidsverkande Ritalin och Concerta och toppat upp med Medikinet eller Ritalin.

Skillnaden är nog inte så stor men jag tycker att när jag gick på de gamla medicinerna så fick jag en slags baksmälla någon timme efter att jag kommit hem från jobbet och då mådde jag rätt dåligt. Detta parerades med en stor kanna thé och ett korsord. Jag är numera föga intresserad att svara i telefon på kvällarna men det har släkt och vänner fått lära sig att leva med.

Jag är inte det man kallar högpresterande kvällstid, men det kan ju ha med åldern att göra också (50+).
Citera
2017-09-15, 08:01
Medlem
Aramidhearts avatar
Jag fick börja med 2 x 20mg ritalin om dagen för 1 vecka sen, 1st kl 06.00 och 12.00.

Vid 11 snåret känner jag att det börjar gå ur kroppen och jag får lite huvudvärk och oroskänslor
Samma sak händer vid 17 tiden,
Annars är det inte så mycket att orda om egentligen när det gäller biverkningar..
Svettas lite mer vid ansträngning, torr i munnen men thats it.

Positiva effekter är inte lika markanta. känner mig lite piggare på ett subtilt sätt.

Skall prata med läkaren om att höja dosen idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in