Citat:
Ursprungligen postat av
BengtBenny
Är också nyfiken på detta. Har haft elvanse en längre tid men har inte riktigt lyckats få till doseringen. Funderar på att prova concerta. Någon som kan förklara skillnaden? 😊
Jag går idag på Elvanse 50 mg och kan ta ett par 5 mg Attentin om jag ska prestera kvällstid. Jag märker liksom inte någon skillnad utan det är min familj som tycker att jag blir skitjobbig när jag är omedicinerad.
När jag glömmer att ta medicinen blir jag till exempel en sämre bilförare. Då kör jag ryckigt och en aning vingligt eftersom jag reagerar senare på det som händer runtomkring i trafiken. Jag är fortfarande en okej bilförare men man märker definitivt skillnad. Dessutom kan jag numera prata ett språk till, en lite oväntad effekt. Förut kunde jag göra mig förstådd på farsans språk men med ganska tung brytning. Jag har hört och förstått hela livet, men inte kunnat prata så bra. Nu sitter det klockrent!
Jag föredrar numera att kn*lla dagtid, det är liksom bäst med medicin i kroppen.
Jag har tidigare gått på långtidsverkande Ritalin och Concerta och toppat upp med Medikinet eller Ritalin.
Skillnaden är nog inte så stor men jag tycker att när jag gick på de gamla medicinerna så fick jag en slags baksmälla någon timme efter att jag kommit hem från jobbet och då mådde jag rätt dåligt. Detta parerades med en stor kanna thé och ett korsord. Jag är numera föga intresserad att svara i telefon på kvällarna men det har släkt och vänner fått lära sig att leva med.
Jag är inte det man kallar högpresterande kvällstid, men det kan ju ha med åldern att göra också (50+).