Citat:
Ursprungligen postat av
Zenshy
Har asperger och add. Angående muskeltillväxt så undrade jag mest om folk märker att man får bättre pump och kanske bygger muskler lättare. Man bör ju må bättre och få mindre ångest om medicinen hjälper också vilket främjar tillväxt. Har läst att aptiten kan gå ner men min är redan i botten pga depressionen.
Hoppas medicin kan öka sexlusten lite för mig i alla fall. Verkar vara väldigt olika.
Kanske voxra är bättre att börja med.
Aha, ja depression vid Autism kan vara trixigt att fixa - ibland kan det tyvärr vara så att det är extrema miljöförändringar som är det enda som hjälper - allt som berör den drabbade måste då i princip anpassas till Autismen, för att minska den ångest och mentala smärta som kommer från det neurotypiska samhället.
Har du blivit utredd för ADHD för övrigt? Det är ju en vanlig samsjuklighet, så det kan ju vara en faktor i dina negativa känslor - har man båda sjukdomarna så ökar risken för depression dramatiskt.
Har du det inte dock, så kan det vara direkt farligt att hålla på med Centralstimulerande så det är inget jag rekar...
Kolla i så fall istället upp Bupropion (voxra) först - möjligen till och med även något som heter Selegilin - en modern MAO-hämmare
(gamla sortens superstarka antidepressiva - detta är dock en nyare bättre sort) som Selegilin kan till och med också vara att föredra framför stimulantia.
Sen har vi ju förstås
MEMANTIN - ett medel mot alzheimers, en NMDA-antagonist, som visat sig ha effekt på depression hos en del patienter - nämner den eftersom det finns tydliga bevis på att AST-are har förhöjd aktivitet i NMDA-nätverken - en brist på kynurensyra, kroppens egen NMDA-antagonist har observerats och föreslås vara en av orsakerna.
Därav kanske något som Memantin kan hjälpa en del AST-are med depression också.
Läs gärna mer under dom här länkarna - översiktsstudier som går igenom farmakologisk behandling av autism - vilka mediciner som verkar lovande, för olika symptom, et c.
Pharmacological Therapies for Autism Spectrum Disorder: A Review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4450669/
Pharmacologic treatments for the behavioral symptoms associated with autism spectrum disorders across the lifespan
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513681/