2018-04-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Muskeltillväxt? Hur tänkte du nu? Du vet väl om att CS-medel väldigt ofta hämmar aptiten kraftigt? Svårt att få tillväxt på en sådan medicin. Det var i vart fall min erfarenhet av CS-medel - för en del av oss så försvinner aldrig den aptithämmande effekten av vissa cs-medel, därav varför Elvanse är tillåtet i USA som bantningsmedel för grov fetma.

Sexlusten märkte jag ingen skillnad alls på - jag är ju dock inte neurotypisk, vilket jag börjar tro att du är, så våra effekter kan skilja sig ganska markant.

En del personer kan dock bli hypersexuella av CS-medel, ja - bl a därför som t ex Voxra, som trots att det är ett ganska svagt cs-medel, faktiskt är känd för att orsaka hypersexualitet eller hyperagression hos en del deprimerade som får det förskrivet.d

Har asperger och add. Angående muskeltillväxt så undrade jag mest om folk märker att man får bättre pump och kanske bygger muskler lättare. Man bör ju må bättre och få mindre ångest om medicinen hjälper också vilket främjar tillväxt. Har läst att aptiten kan gå ner men min är redan i botten pga depressionen.
Hoppas medicin kan öka sexlusten lite för mig i alla fall. Verkar vara väldigt olika.
Kanske voxra är bättre att börja med.
Citera
2018-04-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Har asperger och add. Angående muskeltillväxt så undrade jag mest om folk märker att man får bättre pump och kanske bygger muskler lättare. Man bör ju må bättre och få mindre ångest om medicinen hjälper också vilket främjar tillväxt. Har läst att aptiten kan gå ner men min är redan i botten pga depressionen.
Hoppas medicin kan öka sexlusten lite för mig i alla fall. Verkar vara väldigt olika.
Den muskeltillväxt påverkas ju inte av medicinen såklart, vore väl om du äter mindre isf, men det har då aldrig varit något problem för mig, iaf inte på voxra och dem få ( 2 ) ggr jag testat tjack. Jag tillhör nog dock inte normen:P
Citera
2018-04-24, 16:36
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Aha, ja depression vid Autism kan vara trixigt att fixa - ibland kan det tyvärr vara så att det är extrema miljöförändringar som är det enda som hjälper - allt som berör den drabbade måste då i princip anpassas till Autismen, för att minska den ångest och mentala smärta som kommer från det neurotypiska samhället.

Har du blivit utredd för ADHD för övrigt? Det är ju en vanlig samsjuklighet, så det kan ju vara en faktor i dina negativa känslor - har man båda sjukdomarna så ökar risken för depression dramatiskt.

Har du det inte dock, så kan det vara direkt farligt att hålla på med Centralstimulerande så det är inget jag rekar...

Kolla i så fall istället upp Bupropion (voxra) först - möjligen till och med även något som heter Selegilin - en modern MAO-hämmare (gamla sortens superstarka antidepressiva - detta är dock en nyare bättre sort) som Selegilin kan till och med också vara att föredra framför stimulantia.

Sen har vi ju förstås MEMANTIN - ett medel mot alzheimers, en NMDA-antagonist, som visat sig ha effekt på depression hos en del patienter - nämner den eftersom det finns tydliga bevis på att AST-are har förhöjd aktivitet i NMDA-nätverken - en brist på kynurensyra, kroppens egen NMDA-antagonist har observerats och föreslås vara en av orsakerna.

Därav kanske något som Memantin kan hjälpa en del AST-are med depression också.

Läs gärna mer under dom här länkarna - översiktsstudier som går igenom farmakologisk behandling av autism - vilka mediciner som verkar lovande, för olika symptom, et c.

Pharmacological Therapies for Autism Spectrum Disorder: A Review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4450669/

Pharmacologic treatments for the behavioral symptoms associated with autism spectrum disorders across the lifespan
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513681/
Citera
2018-04-25, 16:39
Medlem
Citat:
Aha, ja depression vid Autism kan vara trixigt att fixa - ibland kan det tyvärr vara så att det är extrema miljöförändringar som är det enda som hjälper - allt som berör den drabbade måste då i princip anpassas till Autismen, för att minska den ångest och mentala smärta som kommer från det neurotypiska samhället.

Har du blivit utredd för ADHD för övrigt? Det är ju en vanlig samsjuklighet, så det kan ju vara en faktor i dina negativa känslor - har man båda sjukdomarna så ökar risken för depression dramatiskt.

Har du det inte dock, så kan det vara direkt farligt att hålla på med Centralstimulerande så det är inget jag rekar...

Kolla i så fall istället upp Bupropion (voxra) först - möjligen till och med även något som heter Selegilin - en modern MAO-hämmare (gamla sortens superstarka antidepressiva - detta är dock en nyare bättre sort) som Selegilin kan till och med också vara att föredra framför stimulantia.

Sen har vi ju förstås MEMANTIN - ett medel mot alzheimers, en NMDA-antagonist, som visat sig ha effekt på depression hos en del patienter - nämner den eftersom det finns tydliga bevis på att AST-are har förhöjd aktivitet i NMDA-nätverken - en brist på kynurensyra, kroppens egen NMDA-antagonist har observerats och föreslås vara en av orsakerna.

Därav kanske något som Memantin kan hjälpa en del AST-are med depression också.

Läs gärna mer under dom här länkarna - översiktsstudier som går igenom farmakologisk behandling av autism - vilka mediciner som verkar lovande, för olika symptom, et c.

Pharmacological Therapies for Autism Spectrum Disorder: A Review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4450669/

Pharmacologic treatments for the behavioral symptoms associated with autism spectrum disorders across the lifespan
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513681/

Min depression beror mest på mina sömnproblem pga en inre rastlösthet och oro. Är utredd för ADD/ADHD och fick diagnoser ADD eftersom jag inte är hyperaktiv. Voxra har jag funderat över men har förstått att den effekten avtar ganska snabbt. Känns rent spontant som att centralstimulantia/metylfenidat är ett bättre alternativ som hjälper fler.

Tack för att du visar på ny forskning och rekommenderar andra mediciner men det är ju inte ens godkända för dessa tillstånd. Finns inte ens chans att man får det utskrivet av en psykiatriker.
De valen jag har är voxra eller concerta tydligen att pröva.
Citera
2018-04-25, 18:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Min depression beror mest på mina sömnproblem pga en inre rastlösthet och oro. Är utredd för ADD/ADHD och fick diagnoser ADD eftersom jag inte är hyperaktiv. Voxra har jag funderat över men har förstått att den effekten avtar ganska snabbt. Känns rent spontant som att centralstimulantia/metylfenidat är ett bättre alternativ som hjälper fler.

Tack för att du visar på ny forskning och rekommenderar andra mediciner men det är ju inte ens godkända för dessa tillstånd. Finns inte ens chans att man får det utskrivet av en psykiatriker.
De valen jag har är voxra eller concerta tydligen att pröva.

Om du har diagnosen ADHD utan hyperaktivitet* så är det självklart att du bör pröva CS-medel först - jag missuppfattade det som om att du enbart hade Autism som diagnos.

Concerta brukar vara första standardmedlet och kan nog fungera om du har en inre oro och rastlöshet - det tyder egentligen på mer klassiska ADHD-symptom, där dom värsta hyperaktiva symptomen egentligen är kvar under ytan, men undertryckta på olika vis. (hjärnan har lärt sig med tiden, olika tekniker som gör att det inte märks utåt)

Dock tror jag nog att du snarare kommer få mer hjälp av något som heter Elvanse = Lisdexamfetamin, så be om den om du får obehagliga bieffekter av Concerta.

Du får vara beredd på att vissa symptom av ångest och nedstämdhet kan bli värre efter några dagar på CS-medel, så håll vakt på om du mår sämre efter dom första euforiska dagarna.

*(diagnosen ADD är egentligen borttagen sedan länge ur dom officiella listorna och beskrivningarna av diagnoser, men av någon anledning så säger läkarna fortfarande ofta ADD till patienterna ändå... varför vet jag ej.)
Citera
2018-04-25, 19:23
Medlem
Citat:

Alla får inte sämre aptit av centralstimulerande. Tyvärr, jag skulle vilja gå ner minst 20 kg. Jag orkar däremot träna mer. Sex blir också mycket roligare, framförallt vid lunchtid
Citera
2018-04-28, 11:39
Medlem
Citat:
Om du har diagnosen ADHD utan hyperaktivitet* så är det självklart att du bör pröva CS-medel först - jag missuppfattade det som om att du enbart hade Autism som diagnos.

Concerta brukar vara första standardmedlet och kan nog fungera om du har en inre oro och rastlöshet - det tyder egentligen på mer klassiska ADHD-symptom, där dom värsta hyperaktiva symptomen egentligen är kvar under ytan, men undertryckta på olika vis. (hjärnan har lärt sig med tiden, olika tekniker som gör att det inte märks utåt)

Dock tror jag nog att du snarare kommer få mer hjälp av något som heter Elvanse = Lisdexamfetamin, så be om den om du får obehagliga bieffekter av Concerta.

Du får vara beredd på att vissa symptom av ångest och nedstämdhet kan bli värre efter några dagar på CS-medel, så håll vakt på om du mår sämre efter dom första euforiska dagarna.

*(diagnosen ADD är egentligen borttagen sedan länge ur dom officiella listorna och beskrivningarna av diagnoser, men av någon anledning så säger läkarna fortfarande ofta ADD till patienterna ändå... varför vet jag ej.)

Okej tack för svar. Vad tror du om ritalin då? Känns lite bökigt bara att ta flera doser. Det är lite så jag känner att min rastlöshet är inåtvänd. Jag känner även att jag är mer social och mer driven egentligen. Får inte ut det alls. Ibland med saker som är roliga och spännande.
Citera
2018-04-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Alla får inte sämre aptit av centralstimulerande. Tyvärr, jag skulle vilja gå ner minst 20 kg. Jag orkar däremot träna mer. Sex blir också mycket roligare, framförallt vid lunchtid

Okej låter bra Hur påverkas din sömn?
Citera
2018-04-28, 13:48
Medlem
Jag har bara en diagnos om autism, och min psykolog sa att dom inte ger adhd medicin till mig.

Vilka mediciner kan jag få som ger liknande effekt? Voxra är klassad som en antidepressiv tror jag, och den kan jag få. Hur är det med modafinil?

Ska jag fråga om att bli testad för add/adhd? (tror inte jag får diagnosen)

edit: Känns som att jag blir tvungen att handla från nätet.
Citera
2018-04-28, 14:42
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har bara en diagnos om autism, och min psykolog sa att dom inte ger adhd medicin till mig.

Vilka mediciner kan jag få som ger liknande effekt? Voxra är klassad som en antidepressiv tror jag, och den kan jag få. Hur är det med modafinil?

Ska jag fråga om att bli testad för add/adhd? (tror inte jag får diagnosen)

edit: Känns som att jag blir tvungen att handla från nätet.

Om du bara har Autism så behöver du inte och bör inte ta ADHD-mediciner. (det kan rent av vara farligt)

Men om du känner att diagnosen stämmer in på dig, så ber du om att göra en utredning. (det betyder JA - jag tycker du ska be om att få göra en utredning.)

Att handla via nätet bör vara en sista åtgärd - du måste vara säker på vad du gör där - skulle personligen säga att det tar flera månaders, för att inte säga års studier av sig själv och av psykiatri och psykofarmaka för att kunna behandla sig själv.

Det finns en anledning till att det tar lång tid att bli läkare, som sagt.
Citera
2018-04-28, 16:44
Medlem
Citat:
Okej låter bra Hur påverkas din sömn?

Jag sover mycket bättre. På nätterna vill säga. Eftersom jag jobbar tidigt så brukade jag ta en tupplur efter jobbet förr. Det blir inget av med det längre, men jag brukar ta en kopp the istället (koffeinfritt).

Angående maten så tror jag att den disciplinen jag hade när jag bantade funkar på omvänt sätt också. Det är inte så att jag längtar efter lunch direkt. När mat&sovklockan ringer så käkar jag något som jag vet får mig att funka resten av eftermiddagen. Jag käkar LCHF så det kan bli en avocado eller en ostbit, det räcker. Aptiten till frukost och middag oförändrad. För att inte tala om suget efter godsaker sent på kvällen. Tyvärr.

Förresten vill jag passa på att rekommendera tyngdtäcke. Sänkte Elvansedosen från 70 till 50 mg efter att jag börjat med det. Min hustru säger att jag inte studsar runt i sängen, utan nu sover jag mycket lugnare.
Citera
2018-04-29, 12:56
Kan ADD/ADHD-mediciner utlösa psykoser om man har anlag för det?

Jag har en släng av vuxen-ADD, o jag behöver inga mediciner mot det, är bara nyfiken. Det är klart, för runt 8 år sen fick jag en burk Concerta 54 mg av en kompis med ADHD, o visst blir jag lite klarare i hjärnan, kan koncentrera mig bättre o så, utan att känna något "rus" av de.

Men jag går hos psykiatrin regelbundet av helt andra orsaker, bl.a. äter jag Haldol, mot psykoser o paranoia, o det funkar jättebra. Sen har jag mycket sömnmedel och ångestdämpande preparat som jag tar också. Jag blir ganska trött av dem, så jag frågade min läkare om Modafinil, ett milt uppiggande preparat, men han sa att det kan utlösa psykoser.

Testade de på egen hand, o det utlöste inga psykoser. Mina psykoser gör mig nästan aldrig aggressiv eller så, så en mild kortare psykos hit eller dit kan jag acceptera. Sen har jag testat att missbruka också. Jag injicerade "rusdoser" av allt möjligt, metylfenidat, kokain o amfetamin, men det var länge sen. Nu missbrukar jag inget. Men det utlöste inga psykoser.

Men tror ni det är värt att ta upp ADD-utredningen som jag gjorde för många år sen, men diagnosen står kvar i journalen. Säger jag att jag har missbrukat (o utan att få psykoser), så får jag naturligtvis ingen medicin.

Men nu är jag inte ute efter något att missbruka, men skulle ev. bli klarare i hjärnan...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in