2018-04-22, 10:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag såg precis ett screenshot på Jordan Petersons patreon innan han dolde summan, då fick han över $47000 per månad. Han har mer än dubbelt så många patreons nu.

Där är hans motivation för sitt hundvisslande.
Han har haft samma åsikter långt innan han blev känd ditt spån.

Vilket jävla hundvisslande? Att säga saker som är sant och riktigt? Han intervjuvades nyligen av Bill Maher. Karln har fått enormt stort genomslag och ni flummare gastar fortfarande om hundvissling, sexism och rasism? Fy fan vad patetiska ni är.
Citera
2018-04-22, 11:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu över nio miljoner visningar.
Citera
2018-04-22, 11:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag såg precis ett screenshot på Jordan Petersons patreon innan han dolde summan, då fick han över $47000 per månad. Han har mer än dubbelt så många patreons nu.

Där är hans motivation för sitt hundvisslande.
Kan det vara att han är något på spåren?
Att det han säger är tänkvärt och tilltalar många människor?
Att det fanns tankegångar som behövde utvecklas och att han träffar väldigt många människor mitt i eller nära kärnan av vad de själva undrat eller sökt svaren på?

Hur förklarar du det annars?
Tror du inte att en misogyn lögn hade fått mer mothugg?

I en fri värld och på en öppen marknadsplats för idéer är det därför helt rätt att den som säger något så viktigt att folket svarar med, här ta mina pengar. Fortsätt!
Hellre detta, som kan förändra och fördjupa innehållet i allas våra liv får pengarna än en profet som Jobs, som kommer med samma telefon i åtta olika modeller med ett år emellan för att folk behöver byta...
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-04-22 kl. 11:07.
Citera
2018-04-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Vilket jävla hundvisslande? Att säga saker som är sant och riktigt? Han intervjuvades nyligen av Bill Maher. Karln har fått enormt stort genomslag och ni flummare gastar fortfarande om hundvissling, sexism och rasism? Fy fan vad patetiska ni är.

Han har fått positiv uppmärksamhet av din åsiktssort ja och extrem skäll från "min"...det är inte direkt samma som "enormt stort genomslag" men ok.

Intressant notis av SirDwain...Karln får alltså betalt av sina "mecenater" för att vadå? producera videoinslag där han propagerar vissa åsikter? för något annat "kreativt" gör han väl inte?

Rätt skrämmande vad världen är på väg
Citera
2018-04-22, 11:11
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Karln är den typiske religiöse galningen som Maher gillade att debattera med förr i tiden. Som nu av någon anledning omfamnas av en massa ateister. Han förespråkar en "god of the gaps", han säger att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedborgare. Han säger att om man inte våldtar folk, rånar banker osv så är man kristen, oavsett vad man tror. Han säger att kristendom är ett krav för civilisation. Samtidigt säger verkligheten att de mest sekulära länderna i världen samtidigt har lägst brottslighet så som Sverige, Norge, Japan och Nederländerna. Och de mest religiösa länderna har högst, så som Brasilien, El Salvador, Honduras etc.

Hur den här charlatanen kan tas på allvar är ett mysterium för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kan det vara att han är något på spåren?
Att det han säger är tänkvärt och tilltalar många människor?
Att det fanns tankegångar som behövde utvecklas och att han träffar väldigt många människor mitt i eller nära kärnan av vad de själva undrat eller sökt svaren på?

Hur förklarar du det annars?
Tror du inte att en misogyn lögn hade fått mer mothugg?

Haha, ja kanske. Eller så har han bara hittat en lönsam nisch. Det visar sig att om man är motståndare till en del så spelar det ingen roll vad man säger. Oftast säger han ingenting alls utan bara svamlar. Men han uttrycker sig hyfsat akademiskt och det lurar uppenbarligen tillräckligt många för att fortsätta uppmuntra beteendet. Jag förutspår att han bara kommer bli mer utflippad och därför mer beundrad.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-04-22 kl. 11:13.
Citera
2018-04-22, 11:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Han har fått positiv uppmärksamhet av din åsiktssort ja och extrem skäll från "min"...det är inte direkt samma som "enormt stort genomslag" men ok.
Vart är "din sidas" kritik av honom?
Citat:
Intressant notis av SirDwain...Karln får alltså betalt av sina "mecenater" för att vadå? producera videoinslag där han propagerar vissa åsikter? för något annat "kreativt" gör han väl inte?
Jo, han har botat såna som du i över 30 år och föreläser i ämnet på några av världens bästa skolor. Idag är han bokad runt hela världen för att hålla inspirerande tal.
Med väldigt bra betalt. Det är nämligen konstant fullt hus där han dyker upp.
Citat:
Räds inte verkligheten. Den är inte ditt främsta hot. Men den kommer riva din falska värld och sätta dig fri.
Det kanske kan vara skrämmande i början, men du kan tacka honom senare.
När du ser att vi får en bättre värld som konsekvens av att vi slutar ljuga.
Citera
2018-04-22, 11:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Och det säger ju rätt mycket om din åsiktssort. En liten psykotisk minoritet. Jordan B Peterson har blivit ansiktet utåt för sunt förnuft. Han säger det alla vet på ett bra sätt helt enkelt. Inte så konstigt att din typ avskyr honom.

Ööh ja det är väldigt många som använder sig av Patreon för att kunna t.ex producera och trycka böcker, anlita grafiska designers, göra en hemsida eller åka runt på turne, hyra avenyer osv osv. Sånt är inte gratis direkt.

Ja, skrämmande att sådana som du existerar. Du borde prata med Jordan och få hjälp
Citera
2018-04-22, 11:20
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Karln är den typiske religiöse galningen som Maher gillade att debattera med förr i tiden. Som nu av någon anledning omfamnas av en massa ateister. Han förespråkar en "god of the gaps", han säger att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedborgare. Han säger att om man inte våldtar folk, rånar banker osv så är man kristen, oavsett vad man tror. Han säger att kristendom är ett krav för civilisation. Samtidigt säger verkligheten att de mest sekulära länderna i världen samtidigt har lägst brottslighet så som Sverige, Norge, Japan och Nederländerna. Och de mest religiösa länderna har högst, så som Brasilien, El Salvador, Honduras etc.

Hur den här charlatanen kan tas på allvar är ett mysterium för mig.

Han har inte sagt att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedborgare. Han menar bara på att det finns ett djupt värdesystem i kristendomen som det västerländska samhället är uppbyggt kring. Och det är sant.

Ja om man inte har alla hästar hemma så tycker man nog Peterson är en charlatan.
Citera
2018-04-22, 11:23
Medlem
Citat:
Och det säger ju rätt mycket om din åsiktssort. En liten psykotisk minoritet. Jordan B Peterson har blivit ansiktet utåt för sunt förnuft. Han säger det alla vet på ett bra sätt helt enkelt. Inte så konstigt att din typ avskyr honom.

Ööh ja det är väldigt många som använder sig av Patreon för att kunna t.ex producera och trycka böcker, anlita grafiska designers, göra en hemsida eller åka runt på turne, hyra avenyer osv osv. Sånt är inte gratis direkt.

Ja, skrämmande att sådana som du existerar. Du borde prata med Jordan och få hjälp

Nej ni vill gärna ge sken av "sunt förnuft" för det är något positivt. Men de flesta med bevisligt "sunt förnuft" i denna värld, dvs akademiker i hans egen bransch kritiserar honom för motsatsen.
Konstigt eller hur?
Är din sort som är den där lilla och ofta rätt "psykotiska" gruppen knappast min.

jag gillar alla idéer/ lösningar kring hur kreativa människor ska få betalt för vad de gör...jag tycker bara det börjar lukta illa...när politiska åsikter går under "kreativitet".
Citera
2018-04-22, 11:25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Haha, ja kanske. Eller så har han bara hittat en lönsam nisch. Det visar sig att om man är motståndare till en del så spelar det ingen roll vad man säger. Oftast säger han ingenting alls utan bara svamlar. Men han uttrycker sig hyfsat akademiskt och det lurar uppenbarligen tillräckligt många för att fortsätta uppmuntra beteendet. Jag förutspår att han bara kommer bli mer utflippad och därför mer beundrad.
Jag låtsas som att jag inte läste ditt svar till Hexen om den typiske religiöse galningen.
Han sätter inte sin religion i vägen för sunt förnuft eller resonemang utan har insett att både filosofi och religion kommer fram till ungefär samma slutsatser om hur människan kan leva för att få en mening i sina liv.
Lönsam nisch? Med den mängden följare och så stor avsaknad av kritiker som faktiskt har argument?
Den här sorten som Merapi representerar som är emot utan några som helst argument är helt irrelevant. Jag förväntar mig inget annat av en pöbel, sekt eller mobb.
De är emot honom och hans budskap för att det han säger är viktigt och väl underbyggt. Den sortens budskap sopar charlataner som feminister under sig med en för dem olidlig lätthet. Fakta är liksom aldrig feminismens vän förrän de fått skruva till den lite.
Hyfsat akademiskt?
Han var professor på Harvard.
Då svamlar man inte.
Logiken i din förutspåelse, vad säger den om folk som törstar efter kunskap?
Du tror inte att varje ord han säger vägs av alla sidor för att hitta luckorna?
Tror du inte att både Merapi och hennes schamaner letar febrilt efter något de kan sätta fingret på för att tysta denne kliniske psykolog, som förstått människan? Som om duktigt yrkesfolk behövde tystas, dessutom.
Ingen tvingar dig att lyssna. Inget tvingar dig att tro på nånting.
Citera
2018-04-22, 11:36
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Han har inte sagt att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedborgare. Han menar bara på att det finns ett djupt värdesystem i kristendomen som det västerländska samhället är uppbyggt kring. Och det är sant.

Ja om man inte har alla hästar hemma så tycker man nog Peterson är en charlatan.

Det kan se ut så men det är mer troligt att kristendomen har haft en negativ inverkan på människan moral. Det ser vi ganska tydligt idag. Men om man ogillar feminister så är man väl beredd att svälja vad som helst numera.

Och Jordan har svarat, på den direkta frågan om ateister kan vara produktiva samhällsmedborgare, från Rubin Report:
frågan: "I assume you believe that the individual themselves can be a non-believer and a perfectly productive part of society, right?"

JBP: "Only for a time."

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag låtsas som att jag inte läste ditt svar till Hexen om den typiske religiöse galningen.
Han sätter inte sin religion i vägen för sunt förnuft eller resonemang utan har insett att både filosofi och religion kommer fram till ungefär samma slutsatser om hur människan kan leva för att få en mening i sina liv.
Lönsam nisch? Med den mängden följare och så stor avsaknad av kritiker som faktiskt har argument?
Den här sorten som Merapi representerar som är emot utan några som helst argument är helt irrelevant. Jag förväntar mig inget annat av en pöbel, sekt eller mobb.
De är emot honom och hans budskap för att det han säger är viktigt och väl underbyggt. Den sortens budskap sopar charlataner som feminister under sig med en för dem olidlig lätthet. Fakta är liksom aldrig feminismens vän förrän de fått skruva till den lite.
Hyfsat akademiskt?
Han var professor på Harvard.
Då svamlar man inte.
Logiken i din förutspåelse, vad säger den om folk som törstar efter kunskap?
Du tror inte att varje ord han säger vägs av alla sidor för att hitta luckorna?
Tror du inte att både Merapi och hennes schamaner letar febrilt efter något de kan sätta fingret på för att tysta denne kliniske psykolog, som förstått människan? Som om duktigt yrkesfolk behövde tystas, dessutom.
Ingen tvingar dig att lyssna. Inget tvingar dig att tro på nånting.

Jag tror säkert att han var kompetent när han gjorde sin akademiska karriär. Det är fullt möjligt att han fortfarande är kompetent på sitt område. Men det är tydligt att han är totalt galen på en massa andra områden.
Citera
2018-04-22, 11:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag tror säkert att han var kompetent när han gjorde sin akademiska karriär. Det är fullt möjligt att han fortfarande är kompetent på sitt område. Men det är tydligt att han är totalt galen på en massa andra områden.
Nu är det andra gången du påstår det.
Har du några exempel kanske?
Eller ska jag bara avfärda det du säger som slösad varmluft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in