Citat:
Antigen betalar du staten eller också tvingas du betala själv för vägar, sjukvård, bibliotek, skolor, polis, kultur etc etc. I ett samhälle utan sociala försäkringar ex. ( för att uven vägrar betala skatt) så tvingas du också betala för beskydd från alla de desperata människorna, en utgift staten inte behöver betala extra för i sitt samhälle med ordnade former.
Vi konservativa är inte skattehatare eller skattevägrare - det är nyliberaler som håller på så där. Jag vet mer än de flesta om betydelsen av fungerande offentliga finanser för att statens grunduppgifter skall kunna lösas. Emellertid har jag tre krav på ett skattesystem:
1) Mina pengar är mina pengar och i demokratisk ordning bestämmer vi hur mycket som skall tas ut i skatt och hur skattetrycket skall fördelas mellan människor och mellan olika metoder. Att betrakta skattebetalarnas pengar som en kran vilken politikerna fritt disponerar att vrida på så fort det finns "behov" är inte acceptabelt.
2) Skatterna måste både tas ut efter bärkraft och får inte bli för höga, både av funktionsskäl och av legitimitetsskäl. Det spelar faktiskt ibland ingen roll vilka behjärtansvärda "behov" man kommer dragandes med.
3) Skattepengarna måste användas ansvarsfullt och till sådant som är samhällsnyttigt. Många har lätt för att betrakta enskildas intressen som samhällsnytta, men det är i regel antingen politiskt röstköp eller lobbying från inflytelserika intressegrupper. I dagens Sverige har staten i decennier avstått från att använda skattepengar till grundläggande funktioner som försvar och rättsväsende, men slösat bort gigantiska summor på rent samhällsdestruktiv verksamhet. Sådant duger så klart inte.
https://pbs.twimg.com/media/DNPZxTDWkAEOQT7.jpg
Citat:
Och just jag är ansvarig för livbåten? Ja det är ju praktiskt omöjligt och en standard fråga då man testar folks moral, hade jag tvingats till den sistsen att jag måste välja vilka som ska räddas, så först alla som kan något värdefullt om sjöräddning, m överleva i en räddningsbåt ex., sen yngre, sen alla föräldrar med små barn där har du nog fyllt båten. jag hade alltså ratat gamla, för deras chans klara sig i en livbåt är ändå sämre, jag hade prioriterat de som har störst chans klara sig. Men du kan ju gärna förklara hur din "etik" hanterar den situationen bättre än min?
Du kanske frågar vilka som är gifta och slänger ut övriga över räcket?
Du kanske frågar vilka som är gifta och slänger ut övriga över räcket?
Poängen är inte vem av oss som har "finast" etik eller mest genomtänkt prioriteringssystem - utan att vi måste har ett prioriteringssystem. Det kan vara att välja de som simmar fram till livbåten snabbast, eller de som är yngst, eller de som har rätt klasståndpunkt - eller slump. Principen "snäll mot alla" skulle i det här sammanhanget betyda att ta upp alla i båten varvid båten sjunker och alla drunknar. Då har man varit "lika mot alla", men ingen överlevde. Snällhet är i sig alltså en rätt dålig etisk princip.
Varken Du eller jag vet i förväg hur vi hade agerat i en skarp situation, men sannolikt hade vi prioriterat vår familj först, om den var inblandad, och därefter helt beroende på sammanhanget, skulle jag tro.
Citat:
Jag skrev just det, folk flyttar inte från Sverige pga speciellt misshöje med det svenska systemet eller fri abort eller barnbidrag utan ng mer för att Sverige är ett lite för litet land för vissa yrkesgrupper ex.
Detta återstår att ta reda på, men vi kan nog vara ganska säkra på att Sverige exporterar påfallande få socialbidragstagare.
Citat:
En fungerande familj för barn innebär ofta skilsmässa.
Högst sannolikt är det så i en minoritet av fallen, även om dessa så klart också finns, och alltid har funnits i Sverige.
Citat:
Ja ni kan ju offra era rättigheter i ca 2000 år så får vi "lite balans".
Oskuldskrav på män, manslut-shaming, bort med medborgliga rättigheter för män etc.
hade det känts bättre?
Oskuldskrav på män, manslut-shaming, bort med medborgliga rättigheter för män etc.
hade det känts bättre?
Du menar som med "kulturprofilen"?
Män gillar inte sådana där löpkukar heller, och har man koll på dem så håller man dem på avstånd. Riksmarskalken hade koll och hindrade att han fick en kunglig medalj.
Det är i vår tid som männen har förlorat på jämställdheten, så vad som hände för 2000 år sedan har starkt begränsat värde för oss härvidlag.
[quote]nej jag har en väldigt pragmatiskt syn på vad samhälle faktiskt är och styr. Det är fantastiskt hur många som liksom föreställer sig att man ska ta bort samhället...men allt ska rulla på som vanligt.
Den dagen överenskommelsen för vad pengar står för upphör ex. så vad är då alla miljonärer hit eller dit värda? Den dagen kontrakt över ägande upphör att gälla, för där finns inget rättsystem...vad är då pappret där det står att du äger landremsa X värd?
Här får man skilja litet på principerna i sig och metoderna för principernas upprätthållande. Min egendom är lika mycket min, även om det inte finns någon statsmakt som kan upprätthålla lagarna - det är därför som lagarnas legitimitet inte enbart kan härledas ur hur dessa stiftas utan ävenledes måste härledas ur naturrättsliga processer, men det är nog en annan tråd. Samhället är emellertid inte detsamma som staten. Samhällen kan vi ha utan stat, men i regel inte på någon särskilt hög komplexitetsnivå pga att det då krävs rätt många människor och därmed organisation och makt. De är därför kring staten som politiken har kretsat i modern tid, dvs från slutet av 1400-talet ungefär. Som konservativ är jag för en stark men liten statsmakt, vilket ytligt betyder att staten skall har kraft inom sina kärnområden, men inte lägga sig i det den inte har med att göra, t ex könskvotering i bolagsstyrelser mm.
Citat:
Det finns svenska ord för dessa stadier. du är medveten om detta?
befruktat ägg, (finns säkert något medicinsk tjusigare ord för detta) embryo och foster.
befruktat ägg, (finns säkert något medicinsk tjusigare ord för detta) embryo och foster.
Eufemismer. Det är frågan om ofödda mänskliga liv med unika, individuella DNA-uppsättningar.
Citat:
Vad definierar en slav? jo att den är "ägd" utan egna rättigheter som medborgare, vars arbetes förtjänster går till någon annan. Det stämmer ju oerhört bra på kvinnors roll fram till 70-talet ca.
gällande medborgliga rättigheter fram till 20 talet.
gällande medborgliga rättigheter fram till 20 talet.
Det som definierar en slav är att den är utsatt för utomekonomiskt tvång och has att utföra tvångsarbete till ingen eller ringa ekonomisk ersättning. Så har kvinnor inte haft det i Sverige sedan träldomen avskaffades, och då var det i det avseendet lika för män och kvinnor. Så klart var inte svenska kvinnor i något avseende slavar på 1940-talet, eller 20-talet eller 1860-talet.
Citat:
Låt kvinnor utbilda sig, slippa få barn när de inte önskar det, och ge alla barn grundläggade skydd såsom barnbidrag och du slipper vad du kallar "snyltande".
jag anse mer det varit män med dina åsikter som "snyltat" på kvinnor genom tiderna.
ex.
jag anse mer det varit män med dina åsikter som "snyltat" på kvinnor genom tiderna.
ex.
Och vem skall betala det där barnbidraget - män? Bidrag skall man vara försiktig med, ty det uppmuntrar ofta oönskade beteenden.