Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Av det följer inte att min lön tillhör staten och att jag i nåder skulle få behålla den skärv som staten godtyckligt ger mig.
Antigen betalar du staten eller också tvingas du betala själv för vägar, sjukvård, bibliotek, skolor, polis, kultur etc etc. I ett samhälle utan sociala försäkringar ex. ( för att uven vägrar betala skatt) så tvingas du också betala för beskydd från alla de desperata människorna, en utgift staten inte behöver betala extra för i sitt samhälle med ordnade former.
Citat:
Säg att Du sitter i en livbåt som klarar av 10 nödställda, men det ligger 20 i vattnet. Hur är Du snäll mot alla?
Och just jag är ansvarig för livbåten? Ja det är ju praktiskt omöjligt och en standard fråga då man testar folks moral, hade jag tvingats till den sistsen att jag måste välja vilka som ska räddas, så först alla som kan något värdefullt om sjöräddning, m överleva i en räddningsbåt ex., sen yngre, sen alla föräldrar med små barn där har du nog fyllt båten. jag hade alltså ratat gamla, för deras chans klara sig i en livbåt är ändå sämre, jag hade prioriterat de som har störst chans klara sig. Men du kan ju gärna förklara hur din "etik" hanterar den situationen bättre än min?
Du kanske frågar vilka som är gifta och slänger ut övriga över räcket?
Citat:
Så, vilken är Din hypotes för denna flyttningsrörelse? Klimatflyktngar?
Jag skrev just det, folk flyttar inte från Sverige pga speciellt misshöje med det svenska systemet eller fri abort eller barnbidrag utan ng mer för att Sverige är ett lite för litet land för vissa yrkesgrupper ex.
Citat:
En del gör nog det, men det är snällare mot barnen att de får en fungerande familj. Mycket statistik tyder på det.
En fungerande familj för barn innebär ofta skilsmässa.
Citat:
Tänk på vad män har offrat för jämställdheten. Litet balans vore önskvärt.
Ja ni kan ju offra era rättigheter i ca 2000 år så får vi "lite balans".
Oskuldskrav på män, manslut-shaming, bort med medborgliga rättigheter för män etc.
hade det känts bättre?
Citat:
Du har en intressant samhällssyn, där individerna enbart är till systemet. Det är nog därför Du inte förstår Dig på konservatismen, som försöker balansera individ mot samhälle.
nej jag har en väldigt pragmatiskt syn på vad samhälle faktiskt är och styr. Det är fantastiskt hur många som liksom föreställer sig att man ska ta bort samhället...men allt ska rulla på som vanligt.
Den dagen överenskommelsen för vad pengar står för upphör ex. så vad är då alla miljonärer hit eller dit värda? Den dagen kontrakt över ägande upphör att gälla, för där finns inget rättsystem...vad är då pappret där det står att du äger landremsa X värd?
Citat:
Kalla det då för ett ofött människoliv, om Du så önskar.
Det finns svenska ord för dessa stadier. du är medveten om detta?
befruktat ägg, (finns säkert något medicinsk tjusigare ord för detta) embryo och foster.
Citat:
Det är tur vi inte hade feminism på 1800-talet - då hade samhället gått under. "Fria slavar" - lappri!
Vad definierar en slav? jo att den är "ägd" utan egna rättigheter som medborgare, vars arbetes förtjänster går till någon annan. Det stämmer ju oerhört bra på kvinnors roll fram till 70-talet ca.
gällande medborgliga rättigheter fram till 20 talet.
Citat:
Nej, det är nog enklare att snylta på skattebetalarna som ensamstående kvinna i Sverige.
Låt kvinnor utbilda sig, slippa få barn när de inte önskar det, och ge alla barn grundläggade skydd såsom barnbidrag och du slipper vad du kallar "snyltande".
jag anse mer det varit män med dina åsikter som "snyltat" på kvinnor genom tiderna.
ex.