2018-04-16, 07:00
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad exakt är det du inte förstår?
Jag förstår inte vad du talar om. Vad menar du? Hur har det där gått till?
Citera
2018-04-16, 08:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, dessvärre. Du får skylla även det på våldtäktsmannen, som är den skyldige i sammanhanget, men det är fortfarande kvinnans val - inget aborttvång föreligger.

Därför att jag utgår från ansvarsperspektivet. Ansvar är en grundbult för att samhället skall fungera.
Och det där med ansvar, det är godtyckligt.
Min bild av vad som är ansvarstagande skiljer sig mycket från din bild.

Jag vill att misär pga för många barn ska försvinna, men du verkar tycka att din moral ska genomdriva oavsett konsekvenserna.

Merapi har flera gånger påvisat att oönskade barn ger ett sämre samhälle.
Någon, minns inte namnet startade en tråd som visade att arton år efter abortförbudet togs bort då sjönk brottsligheten. Tyvärr hittar jag inte tråden.
Citera
2018-04-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och det där med ansvar, det är godtyckligt.
Min bild av vad som är ansvarstagande skiljer sig mycket från din bild.

Jag vill att misär pga för många barn ska försvinna, men du verkar tycka att din moral ska genomdriva oavsett konsekvenserna.

Merapi har flera gånger påvisat att oönskade barn ger ett sämre samhälle.
Någon, minns inte namnet startade en tråd som visade att arton år efter abortförbudet togs bort då sjönk brottsligheten. Tyvärr hittar jag inte tråden.

Denna förmodligen.

https://academic.oup.com/qje/article-abstract/116/2/379/1904158?redirectedFrom=fulltext

https://www.aftonbladet.se/wendela/article10201682.ab

"De två professorerna beräknar att samhället genom att tillåta fri abort sparat 30 miljarder dollar om året på minskad brottslighet."
Senast redigerad av Merapi 2018-04-16 kl. 08:59.
Citera
2018-04-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Jag förstår inte vad du talar om. Vad menar du? Hur har det där gått till?

Du har alltså noll koll på kristendmens inställning till sex eller kvinnlig sexualitet?
Jisses.

https://www.svtplay.se/sex-genom-varldshistorien

denna kanske kan hjälpa dig
Citera
2018-04-16, 08:57
Medlem
Citat:
Av det följer inte att min lön tillhör staten och att jag i nåder skulle få behålla den skärv som staten godtyckligt ger mig.

Antigen betalar du staten eller också tvingas du betala själv för vägar, sjukvård, bibliotek, skolor, polis, kultur etc etc. I ett samhälle utan sociala försäkringar ex. ( för att uven vägrar betala skatt) så tvingas du också betala för beskydd från alla de desperata människorna, en utgift staten inte behöver betala extra för i sitt samhälle med ordnade former.

Citat:
Säg att Du sitter i en livbåt som klarar av 10 nödställda, men det ligger 20 i vattnet. Hur är Du snäll mot alla?

Och just jag är ansvarig för livbåten? Ja det är ju praktiskt omöjligt och en standard fråga då man testar folks moral, hade jag tvingats till den sistsen att jag måste välja vilka som ska räddas, så först alla som kan något värdefullt om sjöräddning, m överleva i en räddningsbåt ex., sen yngre, sen alla föräldrar med små barn där har du nog fyllt båten. jag hade alltså ratat gamla, för deras chans klara sig i en livbåt är ändå sämre, jag hade prioriterat de som har störst chans klara sig. Men du kan ju gärna förklara hur din "etik" hanterar den situationen bättre än min?
Du kanske frågar vilka som är gifta och slänger ut övriga över räcket?

Citat:
Så, vilken är Din hypotes för denna flyttningsrörelse? Klimatflyktngar?

Jag skrev just det, folk flyttar inte från Sverige pga speciellt misshöje med det svenska systemet eller fri abort eller barnbidrag utan ng mer för att Sverige är ett lite för litet land för vissa yrkesgrupper ex.

Citat:
En del gör nog det, men det är snällare mot barnen att de får en fungerande familj. Mycket statistik tyder på det.
En fungerande familj för barn innebär ofta skilsmässa.

Citat:
Tänk på vad män har offrat för jämställdheten. Litet balans vore önskvärt.

Ja ni kan ju offra era rättigheter i ca 2000 år så får vi "lite balans".
Oskuldskrav på män, manslut-shaming, bort med medborgliga rättigheter för män etc.
hade det känts bättre?

Citat:
Du har en intressant samhällssyn, där individerna enbart är till systemet. Det är nog därför Du inte förstår Dig på konservatismen, som försöker balansera individ mot samhälle.

nej jag har en väldigt pragmatiskt syn på vad samhälle faktiskt är och styr. Det är fantastiskt hur många som liksom föreställer sig att man ska ta bort samhället...men allt ska rulla på som vanligt.
Den dagen överenskommelsen för vad pengar står för upphör ex. så vad är då alla miljonärer hit eller dit värda? Den dagen kontrakt över ägande upphör att gälla, för där finns inget rättsystem...vad är då pappret där det står att du äger landremsa X värd?

Citat:
Kalla det då för ett ofött människoliv, om Du så önskar.

Det finns svenska ord för dessa stadier. du är medveten om detta?
befruktat ägg, (finns säkert något medicinsk tjusigare ord för detta) embryo och foster.

Citat:
Det är tur vi inte hade feminism på 1800-talet - då hade samhället gått under. "Fria slavar" - lappri!

Vad definierar en slav? jo att den är "ägd" utan egna rättigheter som medborgare, vars arbetes förtjänster går till någon annan. Det stämmer ju oerhört bra på kvinnors roll fram till 70-talet ca.
gällande medborgliga rättigheter fram till 20 talet.

Citat:
Nej, det är nog enklare att snylta på skattebetalarna som ensamstående kvinna i Sverige.

Låt kvinnor utbilda sig, slippa få barn när de inte önskar det, och ge alla barn grundläggade skydd såsom barnbidrag och du slipper vad du kallar "snyltande".
jag anse mer det varit män med dina åsikter som "snyltat" på kvinnor genom tiderna.
ex.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-16 kl. 09:05.
Citera
2018-04-16, 09:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Denna förmodligen.

https://academic.oup.com/qje/article-abstract/116/2/379/1904158?redirectedFrom=fulltext

https://www.aftonbladet.se/wendela/article10201682.ab

"De två professorerna beräknar att samhället genom att tillåta fri abort sparat 30 miljarder dollar om året på minskad brottslighet."
Tror du uvenkommer att läsa artiklarna?
Citera
2018-04-16, 09:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, dessvärre. Du får skylla även det på våldtäktsmannen, som är den skyldige i sammanhanget, men det är fortfarande kvinnans val - inget aborttvång föreligger.

Därför att jag utgår från ansvarsperspektivet. Ansvar är en grundbult för att samhället skall fungera.
Jag kom ihåg va r det fanns en tråd om konservativa abortoch skatter.

Startad av "nihilverum"
www.flashback.org/t2485838
Han driver tesen att en konservativ vill ha lägre skatt, men betalar gärna mer skatt om man förbjuder aborter.
Intressant diskussion, värd att skumma igenom.
Citera
2018-04-16, 09:39
Medlem
Citat:
Tror du uvenkommer att läsa artiklarna?

ja, säga vad man vill om uvens åsikter, men han är en ärlig och hedersam uv.
Citera
2018-04-16, 15:13
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Jag kom ihåg va r det fanns en tråd om konservativa abortoch skatter.

Startad av "nihilverum"
www.flashback.org/t2485838
Han driver tesen att en konservativ vill ha lägre skatt, men betalar gärna mer skatt om man förbjuder aborter.
Intressant diskussion, värd att skumma igenom.
Det är en kass trådstart av en svårt autistisk man. Ingen håller med honom även om det han åberopar står i aftonbladets feminismbilaga.

Hans åsikt är att konservativa borde värdesätta pengar högst av allt eftersom han själv tycker om pengar, och därför borde de stödja vilka påhitt som helst som han anser kan spara pengar åt statskassan.

Han förstår inte att USA och Sverige är väldigt olika samhällen eller att progressiva lagar kan leda till dåliga sociala konsekvenser. Det har fötts många fler utomäktenskapliga negerbarn efter 1973 än innan. USA minskar dock brottsligheten genom att försöka hålla dem inlåsta mellan tonår och medelålder. Det är sjukt många som inte är ute och busar på gatorna.

Ni tycker om länkar:
https://www.washingtonexaminer.com/77-black-births-to-single-moms-49-for-hispanic-immigrants
https://www.prisonpolicy.org/reports/pie2017.html
Citera
2018-04-16, 15:18
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Du har alltså noll koll på kristendmens inställning till sex eller kvinnlig sexualitet?
Jisses.

https://www.svtplay.se/sex-genom-varldshistorien

denna kanske kan hjälpa dig

Men den där länken är väl inte din åsikt. Det där är ett socialdemokratiskt teveprogram.
Vill du att man tittar på hela allt och försöker gissa vad du tänker på? Tänk ifall statens åsikt och din åsikt skiljer sig på något sätt.

När man inte kan förklara vad man talar om -vad, vem, hur, när, varför- säger man oftast bara något om sig själv. Alla andra är inte svensk batikhäxa, du får tänka på att andra kan ha annan kunskap än svt.
Vad betyder "kristendomen har förvandlat kvinnor till horor"? Det låter bara som en fras som du har på en skylt första maj.
Du antar att frasens betydelse finns dold någonstans i propaganda, men jag tror inte du bryr dig egentligen. Att producera tomma fraser verkar vara ett självändamål för dig. Eftersom du inte säger något seriöst om något verkligt behöver du nästan aldrig höra några seriösa svar, och så länge du inte upplever att någon verkligen säger något seriöst till dig betyder det att ditt tjafs domineras av dig själv. Gratulerar, du är ständig vinnare i Merapis egen idiottävling.

Citat:
Vilken "sak"?
Saken är den saken du talade om: folk gör misstag på fyllan, ibland blir det konsekvenser.
Kulturen idag uppmuntrar dem till att inte ta ansvar för några misstag så de rationaliserar: 'Det är bara en cellklump. Jag får göra vad jag vill med det.'
- Nej det är inte bara en klump, det är en del av ditt liv. Även fast du har bestämt dig att det aldrig kan vara positivt att göra någonting man inte vill, det känns som ett svårt tvång att bli litet mindre egoistisk, så kan folk faktiskt uppleva något väldigt positivt när de låter sina barn leva och växa upp.

När de känt som du att det är för svårt så har kyrkan funnits där för att hjälpa dem med den saken. Men som du säger så har vi idag en kultur där många inte nås av kyrkan, och en del personer drabbas av feminism; istället för att hantera våra medfödda problem så drömmer de om att alla problem skall försvinna genom att de med magi ("upplysning") skall förändra vår mänskliga natur. Detta inträffar naturligtvis aldrig, så ni blir frustrerade och grälsjuka.
Citera
2018-04-16, 16:37
Medlem
[quote=Finisterre|63799277]
Citat:
Men den där länken är väl inte din åsikt. Det där är ett socialdemokratiskt teveprogram.
Vill du att man tittar på hela allt och försöker gissa vad du tänker på? Tänk ifall statens åsikt och din åsikt skiljer sig på något sätt.

"socialdemokratiskt"???? What? det är om jag nu minns det rätt, orkar inte kolla, en brittisk historieprofessor.

Du har lång forskning, historiskt, religionsvetenskapliga etc etc kring synsätt inom kristendomen.
Där synen på sexualitet är ett av ämnena. Finns knappast många som går emot det jag hävdade.

Citat:
När man inte kan förklara vad man talar om -vad, vem, hur, när, varför- säger man oftast bara något om sig själv. Alla andra är inte svensk batikhäxa, du får tänka på att andra kan ha annan kunskap än svt.
Vad betyder "kristendomen har förvandlat kvinnor till horor"? Det låter bara som en fras som du har på en skylt första maj.
Du antar att frasens betydelse finns dold någonstans i propaganda, men jag tror inte du bryr dig egentligen. Att producera tomma fraser verkar vara ett självändamål för dig. Eftersom du inte säger något seriöst om något verkligt behöver du nästan aldrig höra några seriösa svar, och så länge du inte upplever att någon verkligen säger något seriöst till dig betyder det att ditt tjafs domineras av dig själv. Gratulerar, du är ständig vinnare i Merapis egen idiottävling.

"som historiskt sett arbetat för att förvandla kvinnor till antingen hora eller madonna" var vad jag skrev.
men nice try! försöka twista vad jag skrev till något helt annat.

Sen nej jag är varken "äcklig hora" eller nu "batikhäxa" Lägg ner invektiven tack och bemöt vad jag skriver istället.

Saken är den saken du talade om: folk gör misstag på fyllan, ibland blir det konsekvenser.
Kult
Citat:
uren idag uppmuntrar dem till att inte ta ansvar för några misstag så de rationaliserar: 'Det är bara en cellklump. Jag får göra vad jag vill med det.'
- Nej det är inte bara en klump, det är en del av ditt liv. Även fast du har bestämt dig att det aldrig kan vara positivt att göra någonting man inte vill, det känns som ett svårt tvång att bli litet mindre egoistisk, så kan folk faktiskt uppleva något väldigt positivt när de låter sina barn leva och växa upp.

När de känt som du att det är för svårt så har kyrkan funnits där för att hjälpa dem med den saken. Men som du säger så har vi idag en kultur där många inte nås av kyrkan, och en del personer drabbas av feminism; istället för att hantera våra medfödda problem så drömmer de om att alla problem skall försvinna genom att de med magi ("upplysning") skall förändra vår mänskliga natur. Detta inträffar naturligtvis aldrig, så ni blir frustrerade och grälsjuka.

Nej, fester, sex, barn är absolut del av allas liv, men! oönskade barn behöver inte vara det. Inta bra för barnen inte bra för föräldrarna, speciellt då inte kvinnor.

Kvinnor är heller inte "egoistiska" för att de tar ett dagenefter piller eller väljer abort om olyckan är framme, de tar sitt ansvar över sig själva och över ett kommande mänskligt liv som de inte klarar av ta hand om. Kvinnor ska inte behöva offra sina liv för att andas prompt ska bli till mot alla andras vilja.

Sen "drabbas" ingen av feminism det är en politisk ideologi som de flesta klarar av att värdera efter eget huvud, precis samma med olika religioner.
Citera
2018-04-16, 18:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det är en kass trådstart av en svårt autistisk man. Ingen håller med honom även om det han åberopar står i aftonbladets feminismbilaga.

Hans åsikt är att konservativa borde värdesätta pengar högst av allt eftersom han själv tycker om pengar, och därför borde de stödja vilka påhitt som helst som han anser kan spara pengar åt statskassan.

Han förstår inte att USA och Sverige är väldigt olika samhällen eller att progressiva lagar kan leda till dåliga sociala konsekvenser. Det har fötts många fler utomäktenskapliga negerbarn efter 1973 än innan. USA minskar dock brottsligheten genom att försöka hålla dem inlåsta mellan tonår och medelålder. Det är sjukt många som inte är ute och busar på gatorna.

Ni tycker om länkar:
https://www.washingtonexaminer.com/77-black-births-to-single-moms-49-for-hispanic-immigrants
https://www.prisonpolicy.org/reports/pie2017.html
En lösning på för många aborter är att sätta stackarna i finkan. Varför inte, gratis arbetskraft. Från de underpriviligierades samhälle.

Ser du konflikten?
Lägre skatt, men ökar skatten med att förbjuda aborter

"Vi vill förbjuda aborter, kosta vad det kosta vill, vår moral kräver dessa pengar". För att travestera Strindberg.

Tillägg.
Strix är tydlig med att han inte vill betala för omoraliskt tillkomna barn.
Men brottsligheten vill han betala med att satsa på polisen.

Är det samma med dig?
Senast redigerad av pollenper 2018-04-16 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in