2018-04-15, 16:26
Medlem
pestloppans avatar
Måste jag byta plats på min egen balkong pga kvinnliga grannar?

Jag postade detta i "sista utvägen" för en stund sedan, men där fick den tydligen inte placeras. Jag provar med "hem och bostad" istället.

Min fundering gäller följande: Jag har nyligen fått nya grannar i hyreshuset jag bor i. En kvinna i 50-årsåldern och hennes tonårsdotter. Jag har pratat några ord i trapphuset med kvinnan, och hon verkar trevlig. Det vackra vädret har nu gjort att både jag och dom börjat vistas ute på våra balkonger. De verkar gilla att sola lättklädda. Jag är lite konspiratoriskt lagd, och tycker mig redan märka att när jag går ut och sätter mig på balkongen så går de in. Det är fullt möjligt att de ändå skulle ha gått in, det kan ju inte jag veta. Men jag undrar det...

Det hör till saken att jag alltid sitter vänd åt det håll som deras balkong ligger. Dels är "vyn" trevligare åt det hållet (åt andra hållet ser jag bara en husfasad), dels slipper jag ha solen rakt i ansiktet större delen av dagen. Visst, jag har ett parasoll, men om det blåser så funkar det inte att ha det uppfällt.

Nu är frågan hur jag ska hantera detta. Jag har viss förståelse för att åtminstone dottern känner obehag över att en gubbe på över 50 år sitter vänd åt hennes håll. Jag skulle ju kunna vara en balkongrunkande snuskgubbe, vilket jag inte är. (Behöver jag runka så går jag in, för övrigt...). Som jag ser det så har jag tre alternativ: 1: Fortsätt sitta som nu, störs grannarna av det så är det deras problem. 2: Prata med grannarna om saken, jag kanske bara inbillar mig. 3: Bita i det sura äpplet och sätta mig åt andra hållet, även om det är sämre för mig.

Hur skulle ni ha gjort, flashbackare?
Senast redigerad av pestloppan 2018-04-15 kl. 16:31.
Citera
2018-04-15, 16:28
Avstängd
Låt dom avgöra det.
Citera
2018-04-15, 16:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag postade detta i "sista utvägen" för en stund sedan, men där fick den tydligen inte placeras. Jag provar med "hem och bostad" istället. Mitt inlägg kan nog "kvala in" här, kom jag nyss på.

Min fundering gäller följande: Jag har nyligen fått nya grannar i hyreshuset jag bor i. En kvinna i 50-årsåldern och hennes tonårsdotter. Jag har pratat några ord i trapphuset med kvinnan, och hon verkar trevlig. Det vackra vädret har nu gjort att både jag och dom börjat vistas ute på våra balkonger. De verkar gilla att sola lättklädda. Jag är lite konspiratoriskt lagd, och tycker mig redan märka att när jag går ut och sätter mig på balkongen så går de in. Det är fullt möjligt att de ändå skulle ha gått in, det kan ju inte jag veta. Men jag undrar det...

Det hör till saken att jag alltid sitter vänd åt det håll som deras balkong ligger. Dels är "vyn" trevligare åt det hållet (åt andra hållet ser jag bara en husfasad), dels slipper jag ha solen rakt i ansiktet större delen av dagen. Visst, jag har ett parasoll, men om det blåser så funkar det inte att ha det uppfällt.

Nu är frågan hur jag ska hantera detta. Jag har viss förståelse för att åtminstone dottern känner obehag över att en gubbe på över 50 år sitter vänd åt hennes håll. Jag skulle ju kunna vara en balkongrunkande snuskgubbe, vilket jag inte är. (Behöver jag runka så går jag in, för övrigt...). Som jag ser det så har jag tre alternativ: 1: Fortsätt sitta som nu, störs grannarna av det så är det deras problem. 2: Prata med grannarna om saken, jag kanske bara inbillar mig. 3: Bita i det sura äpplet och sätta mig åt andra hållet, även om det är sämre för mig.

Hur skulle ni ha gjort, flashbackare?
Eller så skiter du i dom. De här säkert av sig om de blir störda.
Citera
2018-04-15, 16:30
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Låt dom avgöra det.

Alternativ 2, m.a.o?
Citera
2018-04-15, 16:30
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Sitt kvar och visa att du inte bryr dig om dom är ute på deras balkong. Om dom har något problem med det så pratar dom med dig och då har du chansen att förklara.
Citera
2018-04-15, 16:32
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Köp en Vikvägg t.e.x en sån här till din Balkong

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60285335/
Citera
2018-04-15, 16:34
Medlem
Filthgrinders avatar
Prata inte med dem om det om de inte tar upp det med dig, de kommer att tro att du är sjuk i huvudet. Låtsas som ingenting och om du ska glo så gör det diskret med solbrillor.
Citera
2018-04-15, 16:37
Medlem
Gör inga förändringar alls.
Fortsätt lev i och bruka din bostad. Förutsatt att du beter dig som folk när du är ute på balkongen (rimligt klädd, inget tokstirrande, vrålande, spottar snus, slänger cigg eller uppför sig allmänt arabiskt) så gör du inget fel.

Grannarna får sätta upp insynsskydd om din närvaro stör dem.

Sen kan du klart prata med grannarna rent allmänt. Det är trevligt att känna sina grannar i viss mån.
Citera
2018-04-15, 16:37
Medlem
kodsnickrarns avatar
Börja sitta helt näck på balkongen för att visa att du inte störs av insynen från deras håll, då förstår de att du inte heller blir störd av deras solande.

/K
Citera
2018-04-15, 16:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filthgrinder
Prata inte med dem om det om de inte tar upp det med dig, de kommer att tro att du är sjuk i huvudet. Låtsas som ingenting och om du ska glo så gör det diskret med solbrillor.

Tar jag på mig solbrillor, då är jag ju snuskgubben personifierad...
Citera
2018-04-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Köp en Vikvägg]

Haha, kanske vore ett tipps till ts grannar istället om dom nu stör sig på det

fast om han köper den stjälv så kan han ju borra titthål
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2018-04-15 kl. 16:46.
Citera
2018-04-15, 16:39
Medlem
Jag hade inte.gjort nån grej av det. Jag menar, du har ju också rätt att sola dig/blicka ut över utsikten som alla andra. Det är inte säkert att du skulle få ett ärligt svar om du frågar heller, då dom kanske skulle känna sig generade över att erkänna obekvämligheten i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in