Jag postade detta i "sista utvägen" för en stund sedan, men där fick den tydligen inte placeras. Jag provar med "hem och bostad" istället.
Min fundering gäller följande: Jag har nyligen fått nya grannar i hyreshuset jag bor i. En kvinna i 50-årsåldern och hennes tonårsdotter. Jag har pratat några ord i trapphuset med kvinnan, och hon verkar trevlig. Det vackra vädret har nu gjort att både jag och dom börjat vistas ute på våra balkonger. De verkar gilla att sola lättklädda. Jag är lite konspiratoriskt lagd, och tycker mig redan märka att när jag går ut och sätter mig på balkongen så går de in. Det är fullt möjligt att de ändå skulle ha gått in, det kan ju inte jag veta. Men jag undrar det...
Det hör till saken att jag alltid sitter vänd åt det håll som deras balkong ligger. Dels är "vyn" trevligare åt det hållet (åt andra hållet ser jag bara en husfasad), dels slipper jag ha solen rakt i ansiktet större delen av dagen. Visst, jag har ett parasoll, men om det blåser så funkar det inte att ha det uppfällt.
Nu är frågan hur jag ska hantera detta. Jag har viss förståelse för att åtminstone dottern känner obehag över att en gubbe på över 50 år sitter vänd åt hennes håll. Jag skulle ju kunna vara en balkongrunkande snuskgubbe, vilket jag
inte är. (Behöver jag runka så går jag in, för övrigt...). Som jag ser det så har jag tre alternativ: 1: Fortsätt sitta som nu, störs grannarna av det så är det deras problem. 2: Prata med grannarna om saken, jag kanske bara inbillar mig. 3: Bita i det sura äpplet och sätta mig åt andra hållet, även om det är sämre för mig.
Hur skulle ni ha gjort, flashbackare?