2018-03-20, 23:37
Medlem
Har själv suttit, både som ordförande och som ledamot, i brf styrelser. Och hanterat störningar. I den ideala världen är de störande lyhörda för de andras upplevelser när de berättar att de blir störda men tyvärr är min erfarenhet att merparten av de som stör struntar i att de andra blir störda. Devisen ”bara jag har det bra så struntar jag i hur de andra har det” verkar dominera, tyvärr. Oftast är det enda språket de störande förstår när man sätter ”hårt mot hårt” och utdelar tillsägelser och varningar till de störande. Eller när de själva får smaka på sin egen medicin. Jag vet, jag låter kanske hård och jag vill verkligen inte uppmuntra till någon grannfejd men att vara altför ”töntig” när man försöker berätta för de störande att man blir störd leder sällan någonstans. Folk uppfattar sig som svag och fortsätter oftast bete sig som de vill ändå. Egentligen så tycker jag att det gäller att vara bestämd och berätta sakligt och argumenterat vad problemet är, med andra ord inte otrevlig men bestämd. Då förstår oftast de störande bättre och ser till att störningarna upphör. Det som förvånar mig och det ganska ofta är att folk inte tänker längre än näsan. Själv har jag alltid tänkt till innan, när jag hade flera lägenheter runt omkring tänkte jag på att det finns människor runt omkring och det föreföll sig naturligt att jag inte kunde spela på en volym som störde omgivningen. När jag parkerade bilen så försökte jag undvika att parkera utanför någons fönster, osv osv. Idag bor jag i ett så kallat villaområde och våra grannar som har anskaffat en hund låter hunden jämt skälla utanför vårt fönster. Hade t ex jag själv haft hunden så skulle det vara en självklarhet för mig att inte låta hunden skälla utanför någons annans fönster. Men folk verkar inte bry sig eller tänka på de andra. Tills jag har fått nog. Då blir det sannolikt ett sådant bestämt samtal som jag hoppas leder till en lösning.
Citera
2018-04-02, 15:53
Medlem
Jag har plankor och jag tror inte att grannarna störs av mig. Jag stördes av de under då de spelade Call of Duty eller Battefield eller något i den stilen med starka högtalare men de har flyttat. Tänk om jag skulle ha gjort likadant med Patiencen på datorn och kopplat den till stereohögtalare för att hämnas på dem. Det skulle de nog inte ha gillat. Synd att jag inte tänkte på det då.
Citera
2018-04-02, 19:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?: Sen lite undran kan det vara så att du eller någon annan tagit fram "Plankgolvet" och slipat det. Jag satt med i stryrelsen i en bostadsrättsförening för ett gäng år sen (Dock nyare fastighet 40tal) Några nyinflyttade tog fram plankgolvet och det kanske blev snyggt men fruktansvärt lyhört till grannen nedanför: Varje steg hördes och du kunde i princip höre en vanlig konversation ner genom golvet. Efter att vi påvisat detta för de "Nyinflyttade" återställde de golven med golvskiva isolering och parkettgolv. En Person fick vi övertyga genom att sätta på radion på normal volym hon ställde in volymen och gick ner till lägenheten under. Du kunde höra den utan bekymmer

Det skall inte ha någon betydelse om man använder själva plankgolvet eller en linoleummatta lagd ovanpå. Själva isoleringen skall finnas i trossbotten inte ovanpå plankgolvet.
Förmodligen är problemet att isoleringen i trossbotten är såpass gammal att den helot sonika har komprimerats (sjunkit ihop) och inte längre innehåller någon isolerande luft.

Är det nu lyhört mellan lägenheterna är detta inget som ingår i den enskilde medlemmens skyldigheter utan ingår i föreningen skyldigheter. Jag kan förstå att det är enkelt att ta till en riktig fullösning som ovan, det spar styrelsemedlemmarnas tid och föreningens pengar.
Citera
2018-04-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det skall inte ha någon betydelse om man använder själva plankgolvet eller en linoleummatta lagd ovanpå. Själva isoleringen skall finnas i trossbotten inte ovanpå plankgolvet.
Förmodligen är problemet att isoleringen i trossbotten är såpass gammal att den helot sonika har komprimerats (sjunkit ihop) och inte längre innehåller någon isolerande luft.

Är det nu lyhört mellan lägenheterna är detta inget som ingår i den enskilde medlemmens skyldigheter utan ingår i föreningen skyldigheter. Jag kan förstå att det är enkelt att ta till en riktig fullösning som ovan, det spar styrelsemedlemmarnas tid och föreningens pengar.
Du har nog inte riktigt koll på hur man byggde upp dessa golkonstuktioner. I princip ett betonggolv med pålägg isolering i många fall sand sen ett glest plankgolv. På det las ett ganska tjockt lager masonit och sen ett parkettgolv eller linoleumgolv. Det finns ofta ganska många genomgångar etc. Så genom att ta bort masoniten och golvbeläggningen tas mycket av ljudisoleringen bort. Så var det i alla fall i de fastigheterna byggda 1944 och det blev en tydlig skillnad när golvet togs bort och återställdes
Citera
2018-04-08, 15:50
Bannlyst
Besvärliga grannar

Jag har genom trygg hansa en hemförsäkring och en personförsäkring. Nu har jag under flera månader inte kunnat utnyttja min rätt till tvättstugan i min lägenhet pga en annan hyresgäst och undrar om detta är något jag kan söka hjälp via hemförsäkring, juridiskt eller på annat vis, för hyresvärden bryr sig inte trots att jag tagit upp om problemet.
Jag har nu ådragit mig allvarliga smärtor i handleder och i ena pekfingerknogen pga att jag blivit tvungen att handtvätta.
Dessa grannar har även på andra vis stört ut min vardag och vistelse i lägenheten.
Gjort åverkan på min tvätt då jag lyckats skriva upp tvätttid, hällt klorin i skjöljmedlet och även klippt sönder vissa kläder.
Då hyresvärden inte verkar ta sitt ansvar i att det fungerar, det som ingår att samsas om i ett hyresboende så att samtliga kan tillgodose sig av detta, måste det finnas annan myndighet att vända sig till. Så vart kan man vända sig?
Citera
2018-04-08, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corporeality
Jag har genom trygg hansa en hemförsäkring och en personförsäkring. Nu har jag under flera månader inte kunnat utnyttja min rätt till tvättstugan i min lägenhet pga en annan hyresgäst och undrar om detta är något jag kan söka hjälp via hemförsäkring, juridiskt eller på annat vis, för hyresvärden bryr sig inte trots att jag tagit upp om problemet.
Jag har nu ådragit mig allvarliga smärtor i handleder och i ena pekfingerknogen pga att jag blivit tvungen att handtvätta.
Dessa grannar har även på andra vis stört ut min vardag och vistelse i lägenheten.
Gjort åverkan på min tvätt då jag lyckats skriva upp tvätttid, hällt klorin i skjöljmedlet och även klippt sönder vissa kläder.
Då hyresvärden inte verkar ta sitt ansvar i att det fungerar, det som ingår att samsas om i ett hyresboende så att samtliga kan tillgodose sig av detta, måste det finnas annan myndighet att vända sig till. Så vart kan man vända sig?

(FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar
Citera
2018-04-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corporeality

Hit..
http://www.hyresnamnden.se/

Om du är med i Hyresgästföreningen så kontakta dem i första hand, sedan till Hyresnämnden.
Citera
2018-04-08, 18:01
Medlem
herkkolovers avatar
Har du pratat med grannarna? Vet du varför de gör så mot dig?
Citera
2018-04-08, 18:49
Medlem
Att du tvingats handtvätta finns inte, det är lögn från din sida och därmed inte något du kan få ersättning för. Detta då det kommer anses osannolikt att du kan vara ensam drabbad.

Om någon förstör dina kläder däremot bör du upprätta en polisanmälan och då är det inte omöjligt att ditt försäkringsbolag tar skadekostnaden.

Annars om det gäller en granne är hyresvärden ett hett tips alternativt hyresgästföreningen. Gissar dock att hyresgästföreningen inte är tillämplig i ditt fall då detta är Flashback.
Citera
2018-04-12, 18:47
Medlem
CommonSenses avatar
Har en granne under mig som röker på sin balkong vilket gör att röken kommer in till mig om jag öppnar balkongen. Som alla vet så luktar det inte trevligt när nånannans rök siprar in i lgh. Gick ner och sa att dom får sluta röka på balkongen för röken kommer in till mig och det luktar vidrigt. Hon säger då "Vart ska jag då röka?" säger att det inte är mitt problem och att hon får lösa det själv. Hon blir grinig och varnar mig att hon ska skicka sin tanniga kille vilket jag bara hånflinade åt. Har kontaktat hyresvärden som enbart skickade ut en lapp om rökning på balkongen osv. Nu sitter subban igen och röker så lappen eller min tillsägelse verkar inte funka. Kan hon bli vräkt om jag gnäller hos hyresvärden? om hon forsätter och röka och skiter i vad hyresvärden säger och vad jag säger? Hon verkar även röka vid köksfönstret för nere på backen ligger det hur många fimpar som helst
Citera
2018-04-13, 06:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Har en granne under mig som röker på sin balkong vilket gör att röken kommer in till mig om jag öppnar balkongen. Som alla vet så luktar det inte trevligt när nånannans rök siprar in i lgh. Gick ner och sa att dom får sluta röka på balkongen för röken kommer in till mig och det luktar vidrigt. Hon säger då "Vart ska jag då röka?" säger att det inte är mitt problem och att hon får lösa det själv. Hon blir grinig och varnar mig att hon ska skicka sin tanniga kille vilket jag bara hånflinade åt. Har kontaktat hyresvärden som enbart skickade ut en lapp om rökning på balkongen osv. Nu sitter subban igen och röker så lappen eller min tillsägelse verkar inte funka. Kan hon bli vräkt om jag gnäller hos hyresvärden? om hon forsätter och röka och skiter i vad hyresvärden säger och vad jag säger? Hon verkar även röka vid köksfönstret för nere på backen ligger det hur många fimpar som helst
Inte så mycket du kan göra för tillfället. En gång är ingen gång, men kan du få fram ett mönster så har du mer att komma med när du pratar med värden.
Jag tycker du skall börja punktmarkera din granne, dvs se till att anteckna var gång hon missköter sig.

Glöm inte bort det där med att hon hotar att skicka pojkvännen på dig, ingen hyresgäst är intresserad av att behålla hyresgäster som hotar sina grannar.
Kanske skall du ta för vana att spela in era samtal?
Citera
2018-04-13, 07:05
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense

har själv blivit av med en granne som rökte starkare grejer på balkongen
folk fattar inte hur jobbiga de är ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in