2018-04-15, 10:28
Medlem
Höjning av Sertralin?

Hej,

Jag står infört ett dilemma och vet inte om jag borde höja min dos på 50mg Sertralin till 75mg. För lite mer än tre månader sen insjukna jag i konstant hög ångest, massa panickattacker och dålig sömn. Enligt läkarna är det på grund av hög konstant stress från en dålig familjesituation där det har blivit för mycket.

Jag fick då utskrivet Sertralin på 25 mg som jag skulle öka till 50 mg efter en vecka. Det har jag käkat nu i cirka 3 månader. Visst har det hjälpt lite från den höga ångesten jag fick i någon vecka innan jag började med sertralin men jag känner att jag fortfarande är lite svajjig och det fortfarande är ett problem där jag kan få ångest då och då och det påverkar mitt liv negativt. Då jag käkar lägsta effektiva dosen har jag möjlighet att höja och även fått klartecken att göra det från min VC-läkare men jag valde att inte göra det för att jag fick intensiva drömmar av Sertralin som jag tror gjorde att fick flera uppvaknanden på nätterna och därför dålig/kort sömn.

Även när jag besökte psykakuten en gång sa psykiatern där borta att jag borde vänta med höjning då jag vet inte om jag vill fortsätta med Sertralinet på grund av det försämrar min sömn men han menade också en doshöjning gör inte sömnen värre än vad det är nu på 50mg ifall jag höjer. Även att jag kunde få mer förbättring fortfarande av 50 mg mot ångesten då jag hade bara käkat det i 6 veckor då. Hade problem med overklighetskänslor då och han menade att det är på grund av insättningen av Sertralinet medan jag har det lite fortfarande så jag tror mer att det är ångesten. Även psykologen som jag träffar vet inte riktigt vad det beror på men tror att det kunde vara ångesten.

Nu har jag stått på Sertralin 50 mg, vissa dagar är helt OK, andra dagar sämre. Där mycket oro över psykiska åkommer att jag ska bli värre då jag har det mycket i familjen. Träffar även en psykolog varje 3 veckor men det har inte blivit så mycket KBT än då hon ville hjälpa mer med min livssituation och rutiner som hon tror att det kommer påverka mig positivt.

Så nu är mitt dilemma att jag fortfarande har ångest då och då, och även någon panikattack. Jag sover dåligt, med massa uppvaknanden. Jag tror det är mycket på grund av sertralinets biverkning av intensiva drömmar som gör att jag vaknar upp efter drömmarna. Jag har utskrivet Sobril, Imovane, Propavan och Theralen. Theralen gör mig sjukt bakis dagen efter med dimsyn etc som gör att jag tycker det förstör mer än vad det hjälper. Propavan likaså fast lite mildare grad med biverkningar, fast även här så vet jag inte om det hjälper mer än det förstör för jag är bakis nästan hela dagen efteråt.
Imovane hjälper att somna men gör att ändå vaknar upp efter 3-4h sömn så inget effektivt mot uppvaknanden. Sobril tar jag när jag känner att jag börjar få hög ångest då de på psykakuten sa att jag borde ta det då jag bara slutar upp på psykakuten efter en panikattack om jag inte tar det då jag blir så rädd, haha.

Så jag har fortfarande lite ångest kvar som hämmar mitt välmående och liv och även sömnproblem som gör att jag blir mer trött och orolig mot psykiska åkommer om jag får dålig sömn. Jag vet inte om jag borde höja till 75 mg? Vad hade ni gjort i min situation?

Tack på förhand!
Citera
2018-04-15, 10:45
Medlem
TuckerandDales avatar
Tycker själv att sertalin suger pch den hjälpte inte ett dugg.

Har du provat atarax ,lergigan vid behov.

Tycker dom funkar bättre på själva ångesten än sertalin.
Citera
2018-04-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Tycker själv att sertalin suger pch den hjälpte inte ett dugg.

Har du provat atarax ,lergigan vid behov.

Tycker dom funkar bättre på själva ångesten än sertalin.

Håller med här, prova att käka en Atarax vid läggdags och ta 1-2 vid behov under dagen i 2-3 veckor och se om det hjälper.
Börja med en dos på cirka 10 mg först.
Citera
2018-04-15, 13:38
Medlem
Jag tycker du kan prova höja, 75 är inte så mycket.
Räkna inte bara med medicineringen ångest måste man jobba med och speciellt panikångest gäller att jobba med så man inte är rädd för den. Det suger men det är enda sättet, har lär av mina misstag Overklighets känslor är standard för ångest.
vill tipsa om att äta dagligen Magnesium och Omega 3.
Citera
2018-04-15, 15:01
Medlem
Jag tycker som ovan skrev att du ska höja till 75mg och blir det inte bättre så höj till 100mg.
Magnesium och folsyra och andra b-vitaminer är bra att äta. Mot sömnen kan du ju be om atarax som kommer hjälpa dig att få sova på nätterna, väldigt viktigt att få sova ordentligt, helst 7-8h.
Jag själv är på 150mg sertralin efter att höjt från 50mg - 100mg och nu 150mg och det har hjälpt mig avsevärt. Har inte den jobbiga mirgonångesten längre. Äter även atarax, magnesium till kvällen och b-vitaminer och multivitamin på morgonen.
Kolla med din läkare om en höjning, antingen till 75mg eller 100mg och blir det inte bättre så kanske en höjning till 150mg behövs.
Hoppas du snart mår bättre.
Citera
2018-04-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenozoikum
Jag tycker du kan prova höja, 75 är inte så mycket.
Räkna inte bara med medicineringen ångest måste man jobba med och speciellt panikångest gäller att jobba med så man inte är rädd för den. Det suger men det är enda sättet, har lär av mina misstag Overklighets känslor är standard för ångest.
vill tipsa om att äta dagligen Magnesium och Omega 3.

Tack!

Anledningen till att jag är lite rädd för dosökning är att det kommer kanske förvärrar min sömn ännu mer. För det känns som att sertralinet påverkat min sömn negativt med intensiva drömmar och uppvaknanden, dock är jag inte helt säker på att det är det, kanske kan vara ångesten också och då borde en doshöjning hjälpa med ångesten antar jag.

Av din text så uppfattar jag att du också lidit av panikattacker. Hur gick det för dig? Vad hjälpte dig bäst. Jag går ju hos psykolog som ska hjälpa med det. Jag har gått cirka 4 ggr och då har vi snackat om andningsövningar, fysisk aktivitet och ruttekniken när en panikattack kommer.

Vilket magnesiumpreperat rekommenderar du? Finns ju så många olika. Och omega3?

Vill säga att jag börjat med meditation, fysisk aktivitet, sertralin och psykolog så jag försöker förbättra min situation.
Citera
2018-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seua
Jag tycker som ovan skrev att du ska höja till 75mg och blir det inte bättre så höj till 100mg.
Magnesium och folsyra och andra b-vitaminer är bra att äta. Mot sömnen kan du ju be om atarax som kommer hjälpa dig att få sova på nätterna, väldigt viktigt att få sova ordentligt, helst 7-8h.
Jag själv är på 150mg sertralin efter att höjt från 50mg - 100mg och nu 150mg och det har hjälpt mig avsevärt. Har inte den jobbiga mirgonångesten längre. Äter även atarax, magnesium till kvällen och b-vitaminer och multivitamin på morgonen.
Kolla med din läkare om en höjning, antingen till 75mg eller 100mg och blir det inte bättre så kanske en höjning till 150mg behövs.

Tack för svar!

Påverka sertralinet din sömn negativt?

Känner du att atarax hjälper dig för sömnen? Jag har atarax utskrivet men det hjälper inte mig när jag har stark ångest. Ska se om det hjälper mot uppvaknanden och sömnen. Sobril är det enda som hjälper mig någorlunda när jag har stark ångest. Men kan prova ta atarax till kvällen och när jag känner lite ångest för jag undviker sobril så gott det går av uppenbara skäl.

Jag har fått klartecken att höja till 75mg av min läkare men valde att inte göra det för att psykiatern på psykakuten tyckte jag skulle vänta ytterligare men det var när jag hade bara stått på det i 6 veckor. Nu har det gått 3 månader och har fortfarande lite ångest.

Kan du rekommendera magnesiumpreperat och multivitaminer och allt du använder så ska jag köpa direkt på Apoteket alternativt beställa på nätet ifall det inte finns där?
Citera
2018-04-15, 15:39
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2018-04-15, 18:05
Medlem
Jag äter till kvällen 2-3st magnesium av märke Elexir finns på apotea och 2st folsyra, b6, b12 finns också på apotea dom har även Multivitamin. Tar även 2-3st atarax till kvällen, dock tycker inte jag atarax hjälper mot ångest. Men gå upp till 75mg sertralin redan nu och höj sen till 100mg om några veckor om du får för läkaren, först då tror jag du kommer märka skillnad, så var det för mig. Du kan även kolla upp Mirtazapin som ett tillägg till sertralin som även kommer få dig sova bättre, kolla med läkaren.
Senast redigerad av Seua 2018-04-15 kl. 18:09.
Citera
2018-04-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
Tack!

Anledningen till att jag är lite rädd för dosökning är att det kommer kanske förvärrar min sömn ännu mer. För det känns som att sertralinet påverkat min sömn negativt med intensiva drömmar och uppvaknanden, dock är jag inte helt säker på att det är det, kanske kan vara ångesten också och då borde en doshöjning hjälpa med ångesten antar jag.

Av din text så uppfattar jag att du också lidit av panikattacker. Hur gick det för dig? Vad hjälpte dig bäst. Jag går ju hos psykolog som ska hjälpa med det. Jag har gått cirka 4 ggr och då har vi snackat om andningsövningar, fysisk aktivitet och ruttekniken när en panikattack kommer.

Vilket magnesiumpreperat rekommenderar du? Finns ju så många olika. Och omega3?

Vill säga att jag börjat med meditation, fysisk aktivitet, sertralin och psykolog så jag försöker förbättra min situation.

Jag känner inte igen det problemet men mediciner verkar olika på alla. De är inte säkert det orsakas av medicinen heller.

Svårt att ta mig som exempel eftersom jag har andra problem också så det är lite annorlunda. Det bästa långsiktigt är att vänja sig vid ångest känslor så blir de inte full panik. Lättare sagt en gjort

Vet inte jag brukar bara köpa vanliga magnesiumtabletter på apoteket men vet att vissa tycker att någon viss sort är bättre. Brukar köpa en flaska Möllers tran. Det blir mera prisvärt än kapslar.
Senast redigerad av kenozoikum 2018-04-16 kl. 22:01.
Citera
2018-04-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Varför inte ta 5-htp för serotonin, och tyrosine för dopamin...?
Som Jim Carrey:
https://www.youtube.com/watch?v=5jntds3XAJ8

Escitalopram och Voxra är en bra kombination, då täcker du alla receptorer.
Citera
2018-05-03, 02:10
Medlem
dovAkins avatar
inte tagit mitt sertralin på as länge stod på 150 mg. Mår piss nu förmodligen för jag inte tagit medicinen på så länge.. min fråga är kan jag börja ta 150 mg på direkten typ i mrgn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in