Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Det är väl så livet är beskaffat helt enkelt. För oss alla. Man måste kunna uthärda och förhålla sig till stress och jobbiga känslor. Åtminstone är det min slutsats hittills. En erfarenhetsmässig slutsats jag lagt märke till, är att det är lättare att handskas med olidlig stress och dess påverkan på kropp, psyke och beteende, genom att vara i rörelse och inte passiviseras. Däremot kan det vara bra att stanna upp regelbundet, för avslappning, meditation. Med rörelse menar jag inte att jäkta som en tok utan tankar - det är ingen flykt det handlar om. Vad det handlar om är att som i judo koppla grepp, slunga ifrån sig, ibland smita undan och ta motgångar genom mjuka landningar.
Tillskottsjunkien redcube kan också tipsa om alternativ till ssri/sertralin;
Chiafrön och Spirulina exempelvis, utgör goda källor till
tryptofan (som i sig utgör förstadiet till
serotonin - den signalsubstans som ssri syftar till att öka tillgängligheten på).
Vad gäller stress finns även sk
adaptogener - som försätter kroppen i homeostas/jämvikt.
Cbd är adaptogenernas adaptogen och går på det
endocannabinoida systemet som finns naturligt hos människan. Cbdolja exempelvis, är ej psykoaktiv då den generellt ej innehåller thc (mindre än 0.2%). Cbdolja har nu idag dock - kanske tack vare dess potential - läkemedelsklassats.
, men säljs fortfarande av några aktörer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet
Ytterligare en effektiv adaptogen som sänker kortisol ( stresshormon) och stärker nervsystemet är Panax ginseng, och då i synnerhet
amerikansk ginseng pga dess effekt mot stress. Panax ginseng är en vital beståndsdel inom traditionell kinesisk medicin. Panax står för "cure all" - den både läker/lugnar och stärker.
Är ej utbildad inom detta men har experimenterat (för) mycket på egen hand.
Ni får läsa på om något kan vara relevant.
Rådgör med läkare.
Mvh,
rc