2018-03-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Ja, det är välkänd problem. Dopaminet går ned vilket medför sexuella biverkningar. Här finns det två alternativ: Antingen översaxa till Fluoxetin som har mindre sexuella biverkningar, alternativ dopaminhöjare i form av DNRI - Voxra 150 mg. Skulle nog skippa det sistnämnda pga. mer biverkningar.

Buspirone har också hänt att den minskar dem sexuella biverkningarna.

Varför inte ta 5-htp för serotonin, och tyrosine för dopamin...?
Som Jim Carrey:
https://www.youtube.com/watch?v=5jntds3XAJ8
Citera
2018-03-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Mediciner är beprövade och den här medicinen ska inte ge några bestående men för livet eller hur man ska uttrycka det. Det finns vissa mer och mindre vanliga biverkningar, men de är oftast övergående, lite olika hur snabbt. Men vissa biverkningar kan sitta i hela kuren t.ex. minskad aptit eller sexlust och då får man ju välja lite mellan pest eller kolera. Men som sagt, tycker inte du ska noja över att medicinen ska skada din sexualitet permanent, för då hade den inte fått säljas. Tror sexualitet är kopplat till hormoner och lustcentra i hjärnan och då är det ju inte konstigt om sexuallusten påverkas eftersom Sertralin påverkar hjärnans funktioner, men detta är ingen lobotomering, så jag tycker du ska slappna av.

Däremot lite tveksam till att du ska ta denna medicin och bara i ett par månader? Ska du inte prata med psykolog också? Hur man hanterar det motsatta könet kan man ju lära sig också, men det kräver ju en psykologhjälp i så fall. Jag menar, du ska ju klara dig utan medicinen också...men jag är ingen expert, ska Sertralin alltså bota social fobi på typ två månader?

Finns ju tydligen något som kallas pssd..?
https://rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd/
Citera
2018-03-30, 19:26
Avslutad
Fler som fick/fått känsligare blåsa av sertralin? Gav upp på lägsta dosen då jag blev kissnödig hela tiden.
Citera
2018-04-04, 13:07
Medlem
rotkiw123s avatar
Hej!

Har haft ångest sen jag var 7 år och har alltid haft oro/stress i mitt liv.
Har tagit sertralin i 8 månader nu. Dom 3 första veckorna var jag fruktansvärt trött stor del av dagen och kände mig ganska känslolös.
Men sen började jag saktare känna mig gladare, och jag blev mer motiverad att utföra aktiviteter såsom träning, skolan osv...
Vid denna tidpunkten så tog jag 50 mg varje morgon.

Sen hände lite saker i mitt liv som fick mig att må sämre vilket ledde till att jag förstörde för mig själv och fick jobbiga konsekvenser.

Jag tog nya tag i mitt liv och löste dom problemen jag hade, samtidigt som läkaren höjt dosen till 100 mg om dagen.
Så jag började må väldigt bra och folk i min omgivning la märke till detta.

Men ungefär för en månad sedan så började stressen komma sakta tillbaka, fast jag egentligen inte har något att vara stressad för och mitt liv ser allmänt bra ut för tillfället. Jag blev mer orolig, tystlåten och min sociala fobi började stärkas något enormt.
I dagsläget så är aktiviteter inte alls lika roliga att utföra som det var för 1,5 månader sen.
Jag känner mig tröttare, latare, oroligare, och mer deprimerad än innan...
Något som vet varför det blivit så här?
Citera
2018-04-04, 13:28
Medlem
Jag tänkte be läkaren lägga till Buspiron (Buspar) för att motverka de sexuella biverkningarna. Någon som har erfarenhet utav just den kombinationen?

Med tanke på att Buspar också är ångestdämpande blir det då aktuellt att minska styrkan på Sertralin?
Citera
2018-04-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotkiw123
Hej!

[...]
Men ungefär för en månad sedan så började stressen komma sakta tillbaka, fast jag egentligen inte har något att vara stressad för och mitt liv ser allmänt bra ut för tillfället. Jag blev mer orolig, tystlåten och min sociala fobi började stärkas något enormt.
I dagsläget så är aktiviteter inte alls lika roliga att utföra som det var för 1,5 månader sen.
Det är väl så livet är beskaffat helt enkelt. För oss alla. Man måste kunna uthärda och förhålla sig till stress och jobbiga känslor. Åtminstone är det min slutsats hittills. En erfarenhetsmässig slutsats jag lagt märke till, är att det är lättare att handskas med olidlig stress och dess påverkan på kropp, psyke och beteende, genom att vara i rörelse och inte passiviseras. Däremot kan det vara bra att stanna upp regelbundet, för avslappning, meditation. Med rörelse menar jag inte att jäkta som en tok utan tankar - det är ingen flykt det handlar om. Vad det handlar om är att som i judo koppla grepp, slunga ifrån sig, ibland smita undan och ta motgångar genom mjuka landningar.
Citera
2018-04-05, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är väl så livet är beskaffat helt enkelt. För oss alla. Man måste kunna uthärda och förhålla sig till stress och jobbiga känslor. Åtminstone är det min slutsats hittills. En erfarenhetsmässig slutsats jag lagt märke till, är att det är lättare att handskas med olidlig stress och dess påverkan på kropp, psyke och beteende, genom att vara i rörelse och inte passiviseras. Däremot kan det vara bra att stanna upp regelbundet, för avslappning, meditation. Med rörelse menar jag inte att jäkta som en tok utan tankar - det är ingen flykt det handlar om. Vad det handlar om är att som i judo koppla grepp, slunga ifrån sig, ibland smita undan och ta motgångar genom mjuka landningar.

Tillskottsjunkien redcube kan också tipsa om alternativ till ssri/sertralin;
Chiafrön och Spirulina exempelvis, utgör goda källor till tryptofan (som i sig utgör förstadiet till serotonin - den signalsubstans som ssri syftar till att öka tillgängligheten på).

Vad gäller stress finns även sk adaptogener - som försätter kroppen i homeostas/jämvikt.
Cbd är adaptogenernas adaptogen och går på det endocannabinoida systemet som finns naturligt hos människan. Cbdolja exempelvis, är ej psykoaktiv då den generellt ej innehåller thc (mindre än 0.2%). Cbdolja har nu idag dock - kanske tack vare dess potential - läkemedelsklassats.
, men säljs fortfarande av några aktörer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet

Ytterligare en effektiv adaptogen som sänker kortisol ( stresshormon) och stärker nervsystemet är Panax ginseng, och då i synnerhet amerikansk ginseng pga dess effekt mot stress. Panax ginseng är en vital beståndsdel inom traditionell kinesisk medicin. Panax står för "cure all" - den både läker/lugnar och stärker.

Är ej utbildad inom detta men har experimenterat (för) mycket på egen hand.
Ni får läsa på om något kan vara relevant.
Rådgör med läkare.

Mvh,
rc
Senast redigerad av redcube 2018-04-05 kl. 01:09.
Citera
2018-04-05, 07:00
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotkiw123
Hej!

Har tagit sertralin i 8 månader nu. Dom 3 första veckorna var jag fruktansvärt trött stor del av dagen och kände mig ganska känslolös.
Men sen började jag saktare känna mig gladare, och jag blev mer motiverad att utföra aktiviteter såsom träning, skolan osv...
Vid denna tidpunkten så tog jag 50 mg varje morgon.

Sen hände lite saker i mitt liv som fick mig att må sämre vilket ledde till att jag förstörde för mig själv och fick jobbiga konsekvenser.

Jag tog nya tag i mitt liv och löste dom problemen jag hade, samtidigt som läkaren höjt dosen till 100 mg om dagen.
Så jag började må väldigt bra och folk i min omgivning la märke till detta.

Testa gå upp i dos. Jag hittade min rätta dos först vid 200mg.
Grejen är att tex 100mg kan göra dig bra under en begränsad tid, men sedan blir den otillräcklig.
En högre dos 150-200 ger ett mer stabilt humör, ångesten rinner inte igenom.

Ena annan sak, om ni planerar att börja med Sertralin så förstå att den är till för oss med kroniska besvär.
Dvs en livslång medicinering som ger biverkningar och är ett helvete att sluta med.
Senast redigerad av Psykonaut- 2018-04-05 kl. 07:04.
Citera
2018-04-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Tillskottsjunkien redcube kan också tipsa om alternativ till ssri/sertralin;
Chiafrön och Spirulina exempelvis, utgör goda källor till tryptofan (som i sig utgör förstadiet till serotonin - den signalsubstans som ssri syftar till att öka tillgängligheten på).

Vad gäller stress finns även sk adaptogener - som försätter kroppen i homeostas/jämvikt.
Cbd är adaptogenernas adaptogen och går på det endocannabinoida systemet som finns naturligt hos människan. Cbdolja exempelvis, är ej psykoaktiv då den generellt ej innehåller thc (mindre än 0.2%). Cbdolja har nu idag dock - kanske tack vare dess potential - läkemedelsklassats.
, men säljs fortfarande av några aktörer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet

Ytterligare en effektiv adaptogen som sänker kortisol ( stresshormon) och stärker nervsystemet är Panax ginseng, och då i synnerhet amerikansk ginseng pga dess effekt mot stress. Panax ginseng är en vital beståndsdel inom traditionell kinesisk medicin. Panax står för "cure all" - den både läker/lugnar och stärker.

Är ej utbildad inom detta men har experimenterat (för) mycket på egen hand.
Ni får läsa på om något kan vara relevant.
Rådgör med läkare.

Mvh,
rc
Tack för det mustiga uppslaget, redcube! Det låter som att du har tagit the red pill.
Citera
2018-04-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Tack för det mustiga uppslaget, redcube! Det låter som att du har tagit the red pill.

Fullt möjligt

rc
Citera
2018-04-06, 00:45
Medlem
arabias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Jag tänkte be läkaren lägga till Buspiron (Buspar) för att motverka de sexuella biverkningarna. Någon som har erfarenhet utav just den kombinationen?

Med tanke på att Buspar också är ångestdämpande blir det då aktuellt att minska styrkan på Sertralin?

Fick denna kombinationen utskriven av läkare av samma anledning som du nämner, ingen större skillnad varken med depressionen eller de sexuella biverkningarna för min del, 2 olika tabletter med effekten av 1 blev det för min del. Fick även utskrivet potenshöjande men det fungerade inte heller vilket jag trodde var omöjligt...

Hoppas det fungerar bättre för dig!
Citera
2018-04-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Fick denna kombinationen utskriven av läkare av samma anledning som du nämner, ingen större skillnad varken med depressionen eller de sexuella biverkningarna för min del, 2 olika tabletter med effekten av 1 blev det för min del. Fick även utskrivet potenshöjande men det fungerade inte heller vilket jag trodde var omöjligt...

Hoppas det fungerar bättre för dig!

Jag bytte rakt av från Sertralin till Buspiron och so far så god. Dock är jag endast inne på andra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in