2018-04-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Dumdristighet förväxlas ofta med mod. Naivitet tas ibland som ursäkt för brist på omdöme eller trots av bättre vetande. Jag vill inte svärta KW eller hennes arv. Framförallt för att jag inte vet något om henne. Så jag uttrycker mig på ett allmänt, generellt plan. Min kommentar riktar sig helt mot din presumtion.

Du spekulerar om dumdristighet/mod och naivitet/brist på omdöme, det har noll med mitt inlägg att göra, är enbart dina funderingar, som du gärna få ha.

Din "kommentar" är endast en egen soloresa med noll koppling till mitt inlägg, redogör annars gärna för din kommentar på ett "allmänt, generellt plan". Vad sa du egentligen?
Citera
2018-04-15, 04:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det misstänkta mordet på den svenska journalisten Kim Wall har berört och upprört många världen över.
I det tysta har Kims föräldrar, Ingrid och Joachim Wall, försökt hantera sina känslor.
Nu väljer de att träda fram och lämna sin berättelse.
– Det finns egentligen inga ord. Men det är en tragedi som drabbat oss och alla Kims vänner, säger föräldrarna till danska TV2:s kriminalmagasin Station 2.
Citat:
Föräldrarna berättar att de numera tar en dag i taget.

– Vad ska vi annars göra? Vi är tvungna att gå upp på morgonen, vi går en tur med hunden och försöker leva vidare. Det hade Kim också önskat att vi gjorde, säger Ingrid Wall.

Föräldrarna förklarar att de sitter i rättssalen för att stötta och representera sin dotter.
– Vi vill att där ska vara någon från hennes sida varje dag under rättegången, säger Joachim Wall.
Föräldrarna förklarar att de litar på det danska rättssystemet. Om mordmisstänkte Peter Madsen vill de inte säga något.

– Det namnet vill vi inte nämna, säger Joachim Wall.

Föräldrarna säger avslutningsvis att de ser fram emot att rättsprocessen är över, så de så småningom kan gå vidare med livet.

Båda beskriver att det funnits en stor press från journalister från jordens alla hörn. Senast en mediebyrå granskade fallet visade det sig att det fanns 69 000 artiklar skrivna om ubåtsfallet.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-walls-foraldrar-det-finns-inga-ord/
Citera
2018-04-15, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad sa du egentligen?
Läs mitt inlägg en gång till. Och en gång till om nödvändigt.
Citera
2018-04-15, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Läs mitt inlägg en gång till. Och en gång till om nödvändigt.

Nu måste jag fråga, det inlägg jag kommenterade, eller något annat inlägg? I det jag kommenterade, har läst det igen, gjorde du en utläggning om att koppla mod och naivitet till andra saker, är det rätt eller fel "läst" av mig?
Citera
2018-04-15, 04:56
Medlem
Citat:
1. Nej inte fel, en journalist dog tillsammans med en professor, typ, i en sjö Schweiz. ( Har varit uppe i tråden).
2. Kändisskapet utanför den geografiska radien är väl isf. att "alla känner apan", han kan på sin höjd ha varit ett pittoreskt inslag i den danska faunan....
3. Ja, så är det.
4. "Oansvarig" har du lagt till, tycker du hon var det? Jag har inte med en rad pratat i de termerna. Men en äventyrare, glad och positiv sådan, är vi då överens om, eller hur?
5. Du påstår någonting, att ingen såg hans sjuka tankar, det tror jag inte på, och det är upp till dig att visa motsatsen, eftersom du hävdar det. Snälla, ge bara några relevanta exempel, ger jag mig på den punkten.

1/ Har varit uppe i tråden ...(-tycker du det var av en trovärdig källa????)
Jag kommer ihåg det och jag har googlat som en galning. Finns inte.
En ubåtsolycka i Egypten (av alla ställen) i en sjö hittade jag däremot.
Men absolut INGET MORD. Och ingen journalist. Din trovärdiga källa påstod förövrigt inte ens mord.

Så att en journalist mördats på en privat ubåt en gång tidigare är 100 % falskt.

2/ Det är ju alltid lätt att vara EFTERKLOK MED FACIT I HAND. Vad hade du tyckt om PM för exakt ett år sedan?

3/ Jag ställde en uppriktig fråga faktiskt. Men strunt i det.

4/ Ja, din trovärdiga källa vill ju ha det till allt negativt om mordoffret. Och du (kanske helt omedvetet) hjälper till.

5/ Det är bara att läsa intervjuer med fd arbetskamrater. De som träffade PM varje dag under många år. Det kvinnliga vittnet som själv led av dödsfascination kanske anade något. Och kvinnor liknande henne själv som PM haft någon slags relation med tex det hemliga vittnet osv. Men det vet vi inte.
Men Googla örlogskaptenen Steen Lorck ,Jens Falkenberg,mfl som känner PM väl.

EDIT: Det var en bil som kört ner i en alpsjö i Shcweiz och inte en ubåt.
Här kommer Flash Back texten av skribenten som du agerar nyttig idiot för.
Så kan du friska upp minnet och googla lite.

"Jag läste förresten om ett fall i Schweiz där just en professor och en journalist dykt tillsammans i en ubåt i en alpsjö. Ubåten hittades på bottnen sex månader senare. Obduktionen kunde efter så lång tid fortfarande visa, att professorn dött av en hjärtattack och journalisten några timmar senare dött en plågsam kvävningsdöd, ..."
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-15 kl. 05:45.
Citera
2018-04-15, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1/ Har varit uppe i tråden ...(-tycker du det var av en trovärdig källa????) Jag kommer ihåg det och jag har googlat som en galning. Finns inte.
En ubåtsolycka i Egypten (av alla ställen) hittade jag däremot.
Men absolut INGET MORD. Och ingen journalist. Din trovärdiga källa påstod förövrigt inte ens mord.

Så att en journalist mördats på en privat ubåt en gång tidigare är 100 % lögn.

2/ Det är ju alltid lätt att vara EFTERKLOK MED FACIT I HAND. Vad hade du tyckt om PM för exakt ett år sedan?

3/ Jag ställde en uppriktig fråga faktiskt. Men strunt i det.

4/ Ja, din trovärdiga källa vill ju ha det till allt negativt om mordoffret. Och du (kanske helt omedvetet) hjälper till.

5/ Det är bara att läsa intervjuer med fd arbetskamrater. De som träffade PM varje dag under många år. Det kvinnliga vittnet som själv led av dödsfascination kanske anade något. Och kvinnor liknande henne själv som PM haft någon slags relation med tex det hemliga vittnet osv.
Men Googla örlogskaptenen Steen Lorck ,Jens Falkenberg,mfl som känner PM väl.

Kanske ska vi försöka lägga ner denna "femstjärniga" diskussionen, tror inte den intresserar så många andra. Jag försöker att neutralisera, kanske lyckas?

1. Ja, har gått på uppgifter från Merwinna, medges. Jag har lite svårt att ta in att det var en påhittad olycka. Du har galet googlat, kanske M kan ge en länk till dig, har du frågat? Det handlade då inte om mord, utan en riktig olycka, tror professorn fick en hjärtattack eller så, och jag skrev inte "mördad", utan "dog", uppskatta skillnaden!

2. Ingenting, det enkla svaret, jag bor i östra Svealand, och är inte en ubåts-/raket-nörd, så sannolikheten var nog nära noll att jag kunde tyckt något

3. Bra, det är i gränslandet att diskutera principiellt om risker/bedömningar kopplat till KW's öde, enig.

4. Nej, jag bara konstaterade att du la in en extra nyans, som jag inte håller med om.

5. Jag inser att du är mycket påläst om PM och hans omgivning. Många har uppenbarligen uppfattat honom som en helt reko och enkel medborgare, med lite udda intressen och enkelspårighet, är väl ändå inte fel?
Senast redigerad av Whyback 2018-04-15 kl. 05:42.
Citera
2018-04-15, 06:01
Medlem
Citat:
Kanske ska vi försöka lägga ner denna "femstjärniga" diskussionen, tror inte den intresserar så många andra. Jag försöker att neutralisera, kanske lyckas?

1. Ja, har gått på uppgifter från Merwinna, medges. Jag har lite svårt att ta in att det var en påhittad olycka. Du har galet googlat, kanske M kan ge en länk till dig, har du frågat? Det handlade då inte om mord, utan en riktig olycka, tror professorn fick en hjärtattack eller så, och jag skrev inte "mördad", utan "dog", uppskatta skillnaden!

2. Ingenting, det enkla svaret, jag bor i östra Svealand, och är inte en ubåts-/raket-nörd, så sannolikheten var nog nära noll att jag kunde tyckt något

3. Bra, det är i gränslandet att diskutera principiellt om risker/bedömningar kopplat till KW's öde, enig.

4. Nej, jag bara konstaterade att du la in en extra nyans, som jag inte håller med om.

5. Jag inser att du är mycket påläst om PM och hans omgivning. Många har uppenbarligen uppfattat honom som en helt reko och enkel medborgare, med lite udda intressen och enkelspårighet, är väl ändå inte fel?
På tal om det osannolika mordet på KiM svarade du så här "Och visst, det var/är en osannolik händelse, det har hänt en gång tidigare att en journalist fått sätta livet till i en privat ubåt."
Så då tolkade jag det som du menade att det hänt en gång tidigare. Ber om ursäkt för att jag missförstod. Men du borde kanske varit mer källkritisk och bett om länk själv. Innan du sprider vidare något som lätt kan missförstås. För övrigt tror jag att vi pratar förbi varandra.
Citera
2018-04-15, 09:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, hör och häpna, men det är faktiskt så att det fortfarande genomförs "lobotomeringar" i Sverige. Det är helt otroligt att det är tillåtet. Det är som om, någon kom in med en fot med kronisk värt, åsså säger läkaren att det fixar vi snabbt, varpå han tar på sig en ögonbilden, greppar en yxa, och börjar hugga i blindo i hopp om att hugga av bara foten och inget annat. Och det är en skrämmande jämförbar liknelse.
Källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror att det är jag som i skämtlynne, med missad smiley, slängt ur mig att PM borde lobotomeras . Åtminstone att man borde ta bort den där "inre filmen" han har i sin hjärna av allt det hemska han gjort med Kim.

Lobotomi slutade man med i mitten på 1960-talet.
Jag tror också att det var ungefär då man slutade.
I början på 1980-talet träffade jag en person som hade blivit lobotomerad. Han var helt apatisk och alkoholiserad.
Han tyckte också det var bra att lobotomering då hade blivit förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej. Man gör INTE lobotomi på såna som PM. Däremot kan svårt paranoida schizofreniker själva VÄDJA till psykvården att få sån behandling för att slippa sitt ibland skräckfyllda inre. Men det är en lång process att nå dithän och det går inte alls till som det gjorde förr i tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Elchocker är den moderna formen av lobotomi. Betydligt mildare. Hade en paranoid schizofren bekant som fick det ganska ofta. Hon VILLE själv ha det. när hon mådde som allra sämst.
Att det förekommer har jag också hört talas om och att patienterna mår så mycket bättre efteråt.
Mycket djupa depressioner behandlas väl också ibland med elchocker när patienten själv vill det?
Citera
2018-04-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här ska det minsann inte kokas ned till några verklighetsfrånvända, långsökta bortförklaringar, för att skapa sin egen verklighet, när man saknar förmågan att tolka information och sannolikhet rimligt, när det inte stämmer överens med sin egen tro. Alla med logik och förnuft i behåll har för länge sedan förstått att Madsen är 100% skyldig och att offret Kim har lurats i rovdjurets fälla, i tron att hon skulle göra ett jobb.

Torterad på det allra gymmaste sätt, så obegripligt hemskt så man vågar inte ens tänka på det, alla fruktansärda skador han tillfogade henne. För att han är ett ultraperverst as, ett blodtörstigt rovdjur, en psykopatisk sexualsadist som blev sexuellt upphetsad av hennes lidande och dödsångest. Nu hamnar han snart i förvaring, helt säkert.
Offret Kim förtjänar respekt, heder och att få vila i ro.

Tänker man inte så, då saknar man grundläggande mänskliga egenskaper, som heder, moral, empati och samvete. Visst blir man irriterad över lögner, lånsökta bortförklaringar och framförallt förtal och skuldbeläggande av offret. Men, försök att tänk att det inte är på riktigt, det är ett försök att skapa en annan verklighet då verkligheten inte duger som den är, man vill ha det till det man tänkt och önskat.

När jag en gång reagerade med ilska mot alla påhitt och långsökta historier, så skrev jag en kort, arg kommentar om det. Fick då ett svar och en analys från en annan skribent, som kändes helt klockrent och befriande.
Postar dialogen här, känns faktiskt lite lugnande att läsa, i tider och trådar som denna

Massor med ord och citat, är du bra på........kanske är det bättre med kort och stringent?

Du, och många andra, är rasande på mig, och några till. Jag/vi anklagas för att förminska/förringa/förlöjliga/skuldbelägga mm... KW.

Är det fel att tycka att KW var en sann äventyrare och en mycket modig människa? Det har, enligt mig, med fallet att göra.

Det blev hon, som blev den sjuke PM's offer, bland ett stort antal möjliga, i PM's eskalerade försök att få till sin vidriga helsjuka ide. Jag kan inte släppa iden att han borde inte fått denna möjlighet öht. Den lille ynkliga fegisen ville bara ha en kvinna med ombord, på denna "tvåkopp" som egentligen behövde fler besättningsmän för att någorlunda "säkert" dyka. Det är så så trist att han lyckades.....
Senast redigerad av Whyback 2018-04-15 kl. 11:24.
Citera
2018-04-15, 11:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Tack, för att du tror att jag menar väl. Och visst, det var/är en osannolik händelse, det har hänt en gång tidigare att en journalist fått sätta livet till i en privat ubåt.

Det finns risker som man kan styra över ( s.k. kalkylerat risktagande) och risker man inte kan skydda sig mot, så de om nerdimpande föremål på ditt hus hör kanske inte hemma här, om vi ska försöka sortera och snäva in frågan något.

Och igen, och igen, det går tydligen inte att lyfta riskbedömningsfrågan till en generell/principiell nivå, får jag konstatera.

De kursivade delarna är kanske aningens förenklade uttryck i mina ögon, det är inte vardagsmat att gå ut med och dyka med en ubåt, vidare var väl Madsen kanske välkänd på ett par 100 meters radie där han jobbade i sitt patetiska "lab", men knappast särskilt mer, eller?

KW var en mycket modig och framåt journalist, att kalla henne för äventyrare är väl inte helt fel? Bara det faktum att hon gick ut i ubåten och var rädd för undervattnet, vittnar om mycket mod. Sedan kunde varken hon eller någon annan som inte kände honom, föreställa sig vad PM kunde hitta på, annat än möjligtvis de som umgicks i hans närmsta kretsar, då han lagt ut en hel del spår om sina inre tankar, det har framkommit i tråden.

Förstår du inte skillnaden mellan att Kim åkte med för att intevjua Madsen, de andra kvinnorna tackade nej till att åka med på en privat tur?

Kim gjorde ju reportage om udda saker. PM var ju en något udda ”kändis” i Danmark. Dessutom var det ju inte lätt att få en intervju med honom.
Citera
2018-04-15, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Källa på det?

Jag tror också att det var ungefär då man slutade.
I början på 1980-talet träffade jag en person som hade blivit lobotomerad. Han var helt apatisk och alkoholiserad.
Han tyckte också det var bra att lobotomering då hade blivit förbjudet.

Att det förekommer har jag också hört talas om och att patienterna mår så mycket bättre efteråt.
Mycket djupa depressioner behandlas väl också ibland med elchocker när patienten själv vill det?

Ja, det förekommer att patienter får elchocker. De mår bättre efteråt men man har inte helt kunnat avgöra exakt varfför det är så.

PM borde lobotomeras sä att han aldrig mer kan spela upp ”filmen” av vad han utsatte Kim för.
Citera
2018-04-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förstår du inte skillnaden mellan att Kim åkte med för att intevjua Madsen, de andra kvinnorna tackade nej till att åka med på en privat tur?

Kim gjorde ju reportage om udda saker. PM var ju en något udda ”kändis” i Danmark. Dessutom var det ju inte lätt att få en intervju med honom.

Jodå, det är en skillnad i "upplägget" för en tur i tvålkoppen.

Jag har bara försökt ösa superlativ över KW, en sann äventyrare och mycket modig. Bara det att ge sig ut i en ubåt, när man är rädd för undervattnet!

Det är tragiskt att den helsjuke PM till slut lyckades locka med en ensam kvinna på båten, fegisen vågade inte ha med två, för sina "experiment", har det framgått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in