Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Nu svarade du inte på min fråga så jag omformulerar den.
Varför är det sådant ståhej om mördade svenska journalisten KiM WaLL 30 år, till skillnad från mördade svenska journalisten Zaida Catalán, 36 år?
Det fetade: Stämmer inte. Den kvinnan som vittnade sist ville gärna åka ut med PM i Nautilus.
Men när inbjudan kom (helgen 12,13 augusti) var hon bortrest och kunde inte.
Istället tackade DK ja till den 12 augusti.
Jag tycker inte att man kan jämföra kvinnor som tillfrågades enbart för nöjes skull (date med PM) med en arbetande journalist som enbart följde med för sitt reportages skull.
De förstnämnda kvinnorna hade anledning att tänka sig för, eftersom att det handlade om något privat.
Men för KiMs del handlade det om ett jobb som även låg i PMs eget intresse.
Så din jämförelsen haltar lika mycket som om du skulle jämföra Kungens "kaffeflickor" med hovreportern Jenny Alexandersson.
Jag får nog svara själv Whyback.
Zaida Catalan var FN-expert (och inte journalist som jag felaktigt trodde).
Men att hon mördades så brutalt har inte alls väckt särskilt stor uppmärksamhet.
För att hon och expertgruppens samordnare, amerikanen Michael Sharp, hade ett väldigt riskfyllt jobb med att utreda en massaker i krigshärjade Kongo-Kinshasa. Flera miljoner människor har dött som en direkt eller indirekt följd av krigen.
Så det var ganska sannolikt att något sådant här skulle kunna hända. Med ett riskfyllt jobb i en krigshärjad oroshärd.
Men att en Kvinnlig Journalist på en liten reportagetripp i fredliga, moderna landet Danmark tillsammans med en väldigt känd uppfinnare mördas i jobbet!
Dessutom av sitt intervjuobjekt,- det är helt osannolikt!
Och det chockade nästan världen. För sådant händer inte!
Hur sannolikt är det tex. att Camilla Kvartoft skulle försvinna i samband med en intervju med en manlig kändiskock?
På dennes lantställe? Att den manliga kända TV-kocken skulle dyka upp ensam med blod på näsan?
Det osannolika kan man inte skydda sig emot.
Det kan ingen.
Jag tror ju att du menar väl. Men hur ska jag skydda mig i natt? Mot det osannolika?
Att inte ett flygplan eller en meteorit dimper ner på just mitt hus?
Det är lika sannolikt som det KiM råkade ut för nämligen.