2018-04-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej, det tror jag inte. Det har förvånat mig att olika personer har svamlat om olika diagnoser.
PÅ den tiden jag jobbade (25 år sedan minst och inte inom rättspsyk.) var det tre olika psykiatriker som måste komma fram till samma diagnos för att säkerställa diagnosen vilket kunde ta år ibland. Varfö de förhalat genomgången av RPUn i två dagar har iallafall jag undrat. Det hände ju inget annat särskilt de två rättegångsdagarna(?)
Nu ska det göras den 23 april.

Man har ett sammanträde där man gemensamt enas kring en bedömning som sedan överläkaren sammanställer till en mental erkläring om jag förstått det hela rätt. Den kommer i nära anslutning till undersökningen.

Har jag fel, får jag väl krypa till korset mumlandes på en ursäkt.
Citera
2018-04-13, 22:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tja, jag som norrman kan man ju säga så, för er svenskar blir det mer en definitions fråga. Här ett sitat från norska wikipedia om lobotomi.(jag har försvenskat lite)
sitat-
Det utförs fortfarande i några länder, bland annat i Sverige, mindre psykokirugiske inngrep. Man gjör också forsök med elektronisk stimulering av dype hjerneområder som behandling for tvangslidelser og alvorlige depresjoner - sitat slut

Det står säkert en hel del om detta på svenska wikipedia med, men jag hittade det inte.

Ja, hör och häpna, men det är faktiskt så att det fortfarande genomförs "lobotomeringar" i Sverige. Det är helt otroligt att det är tillåtet. Det är som om, någon kom in med en fot med kronisk värt, åsså säger läkaren att det fixar vi snabbt, varpå han tar på sig en ögonbilden, greppar en yxa, och börjar hugga i blindo i hopp om att hugga av bara foten och inget annat. Och det är en skrämmande jämförbar liknelse.

Men att PM skulle utsättas för någon lobotomering är helt uteslutet.
Senast redigerad av trngw 2018-04-13 kl. 22:44.
Citera
2018-04-13, 22:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ska de både gå igenom RPUN samt slutplädera (båda sidor?) den 23 april,då känns det verkligen som att det saknas både en och två rättegångsdagar! Varför har ÅK inte pressat PM på svar i alla dessa frågor?
Det är ju helt obegripligt! Eller tänker ÅK i sin plädering svara själv på alla frågor med bevis?

PS. Svarar här nedan på vad du frågade i ditt förra inlägg.
Om PM kommer att överklaga vid en eventuell fängelsedom? Det ska ju vara om försvaret anser att någon omständighet i avgasolyckan ej kommit fram och beaktats. Eller att något allvarligt fel begåtts. Det är ju inte lätt att överklaga ett domslut. Omvänt att PM frias (vilket jag inte tror) så kommer det att överklagas alla gånger. För de anhörigas skull hoppas jag innerligt att det blir ett domslut PM inte kan överklaga. Så att KiM äntligen kan få bli begravd och få vila i frid.

PM kommer säkerligen dömas till livstid eller förvaring, och jag är lika övertygad om att han kommer överklaga domen. Han behöver inga särskilda skäl för att överklaga.
Citera
2018-04-13, 22:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Någon med stor empati styckar inga kroppar och sänker dem i havet och är oberörd i möte med människor efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, en lösningsfokuserad person, som hela livet har fått lita till sig själv och fatta raska och resoluta beslut, samt skådespela inför publik, journalister och investerare, kan mycket väl agera så.
Det här är inte rätt svar. Så där kunde Madsen själv ha svarat.
Den rättspsykiatriska undersökningens resultat har svaren. Det handlar om grava personlighetsstörningar och en total oförmåga till att känna empati.
Om du anser att han är "lösningsfokuserad" när han styckar Kim och sänker kroppsdelarna i havet, samt van att "skådespela inför publik, journalister" m.fl, som en förklaring till att han är oberörd i möte med människor efteråt - då lutar det nog tyvärr åt att det verkligen stämmer det du tidigare skrev: Att du "känner igen dig i Madsen, i massor". Oroväckande. Jag får verkligen beklaga.

Här ger några kloka personer svar på frågor om styckningen. Intressant också med den danske marinhistorikern som menar att någon styckning inte hade behövt ske alls för att få ut kroppen.
Citat:
Vad är det för en typ av person som kan stycka en kropp?
Rättspsykiater Henrik Day Poulsen, Danmark: Att stycka en människa är inget vem som helst gör, det är en lång och enormt blodig process. En styckning tar lång tid och är extremt krävande, både fysiskt och psykiskt.
Är det svårt att få ut en livlös kropp ur en ubåt?
Søren Nørby, marinhistoriker, Danmark: Det är inte lätt. Det enda sättet att få ut någon är att bära personen uppför stegen. Då får man bära personen med så kallat brandmansgrepp. Det är trångt, men det går. Man har fått upp stora tunga män genom tornet på en ubåt, och i det här fallet handlar det ju om en kvinna som inte är så stor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/zmA0O/ubatsdramat--fragorna-alla-vill-ha-svar-pa
Citat:
Men vem som helst klarar inte att stycka en människokropp. Det krävs en rejäl empatistörning. Det krävs stor likgiltighet för att timmar senare småskratta och säga att det är tur att jag inte är kvar där nere.
Som den numera avlidna psykologiprofessorn Martin Grann uttryckte det i en intervju 2010 i Helsingborgs Dagblad: "Att stycka en kropp är svårt och inget som vem som helst tar sig an och går i land med. Det är mycket äckligare och snaskigare än vad man kan föreställa sig."
Peter Madsen har mycket att förklara, och sanningen är inte vacker.
https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/vetskapen-forvandlar-det-till-en-vedervardig-gest/
Citera
2018-04-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, hör och häpna, men det är faktiskt så att det fortfarande genomförs "lobotomeringar" i Sverige. Det är helt otroligt att det är tillåtet. Det är som om, någon kom in med en fot med kronisk värt, åsså säger läkaren att det fixar vi snabbt, varpå han tar på sig en ögonbilden, greppar en yxa, och börjar hugga i blindo i hopp om att hugga av bara foten och inget annat. Och det är en skrämmande jämförbar liknelse.

Men det kan inte vara den typen av "lobotomering" som man praktiserade förr.
Det måste vara något annat. Jag fann inget nutida ingrepp när jag sökte.
Man vet faktiskt inte hur många som dog. Men en försiktig siffra är var sjätte (?)

http://www.tomaslindblad.se/lobotomi.html
Citera
2018-04-13, 22:58
Medlem
Citat:
PM kommer säkerligen dömas till livstid eller förvaring, och jag är lika övertygad om att han kommer överklaga domen. Han behöver inga särskilda skäl för att överklaga.
Är du säker på det? Måste man inte ha en bra anledning? Vad ska annars överklagningsdomen handla om?
Citera
2018-04-13, 23:02
Medlem
Citat:

Du får nog ange en källa för ditt påstående
att lobotomeringar utförs i dagens Sverige
trngw, känns som du godtyckligt hittar på
vad som helst för att få uppmärksamhet.
Citera
2018-04-13, 23:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TV4 smickrade ju GW så det stod härliga till "Den bästa av dom bästa" och så säger Oraklet "ja, om jag får gissa är han både psykopat och narcissist", självklart det står ju rakt upp och ned i mental erkläringen som väl alla både hört och sett.

Om Aro inte ser kopplingen mellan det som händer i dessa filmer som vi hört beskrivas och vilka tecken som Kim Walls kropp uppvisar är det allvarligt.
Det verkar ju inte bättre än att han inte gör just det.
Hur insatt i fallet är han egentligen?

"Om vi ska vara riktigt krassa så finns det ingen koppling mellan videorna som åklagaren
visat och det som hände Kim Wall"

https://www.youtube.com/watch?v=7cI-U7Wf2_I

Sedan detta också: "Inget totalt genombrott", "inget som visar att vederbörande självklart
måste vara skyldig".
En olyckshändelse är totalt utesluten, då återstår ett MORD och bara en person kan ha
begått detta. Och när det uttalas att "läget nog ändå är ganska besvärligt för Madsen" så
är det väl att betrakta som att uttala sig med en försiktighet som är omotiverad.
"Läget är så uselt som det kan vara för dansken", är snarare vad som de facto gäller.

Förstår inte denna oro för att han inte skulle kunna dömas för det lustmord han så tveklöst begått.
Att det man har i bevis- och indicieväg inte skulle räcka till.

Herregud, här har vi en ung kvinna som fått underlivet massakrerat och haft en halvmeter lång
tillvässad skruvmejsel långt uppe i bukhålan, är skuren över mage, öron, ansiktet, blivit
huggen i brösttrakten, tilldelats knivstick i yttre könsdelarna och tydliga tecken visar på att hon
varit bunden till händer och anklar och dessutom haft nån munkavle på sig.
Inget av detta behöver man göra på en person som dött av en "olycka".
Man behöver heller inte skära av personen halsen och följa upp med att ta av hela huvudet.

Jag är helt övertygad om att ledamöterna som ska döma besitter tillräckligt med sunt förnuft
och förstår att värdera den tekniska bevisningen och indiciekedjan efter förtjänst så att
domslutet inte blir något som folk sen ska behöva uppröras över.
Dithän hamnar det inte.
Citera
2018-04-13, 23:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
.....
Helt otroligt vad han var fel på det när han uttalade att det inte kan påvisas någon koppling
mellan de hårresande mord- och tortyrfilmerna Madsen hade på sin hårddisk och det som
hände med Kim Wall.
Man häpnar ju närmast när man behöver höra detta. Jisses alltså.
"Ingen koppling" minsann.

Nä, Aro kan gott dra sig tillbaka han med.
Finns egentligen bara fyra förklaringar till att att han uttalade sig på detta sätt:

1. Han har inte hängt med i fallet och liverapporteringarna alls. Det enda han snappat upp var något med "animerade filmer". Aha, tänker Hasse, sådana tecknade filmer som ungarna brukar titta på.

2. P.g.a ovanstående, att han inte alls hängt med så minns han endast en sak med tydlighet. Det var när Bettina sa att Madsen också hade bilder på söta katter i hårddiskarna och i mobilen. Aha, tänker Hasse. Söta katter, vad har det med Kim Walls död att göra?

3. Innan sändningen så tog han ett "gör-mig-till-idiot"-piller. Fick det av en "kompis" (langare) som sa det var ett vitaminpiller( för han ville testa hur det fungerade, då pillret ej kommit ut på marknaden än). Han blev MYCKET nöjd över resultatet med Hasse.

4. Hasse har hängt med i fallet och inte tagit något idiot-piller.
Enkelt konstaterande: då ÄR han ju en idiot på riktigt.
Citera
2018-04-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det verkar ju inte bättre än att han inte gör just det.
Hur insatt i fallet är han egentligen?

"Om vi ska vara riktigt krassa så finns det ingen koppling mellan videorna som åklagaren
visat och det som hände Kim Wall"

https://www.youtube.com/watch?v=7cI-U7Wf2_I

Sedan detta också: "Inget totalt genombrott", "inget som visar att vederbörande självklart
måste vara skyldig".
En olyckshändelse är totalt utesluten, då återstår ett MORD och bara en person kan ha
begått detta. Och när det uttalas att "läget nog ändå är ganska besvärligt för Madsen" så
är det väl att betrakta som att uttala sig med en försiktighet som är omotiverad.
"Läget är så uselt som det kan vara för dansken", är snarare vad som de facto gäller.

Förstår inte denna oro för att han inte skulle kunna dömas för det lustmord han så tveklöst begått.
Att det man har i bevis- och indicieväg inte skulle räcka till.

Herregud, här har vi en ung kvinna som fått underlivet massakrerat och haft en halvmeter lång
tillvässad skruvmejsel långt uppe i bukhålan, är skuren över mage, öron, ansiktet, blivit
huggen i brösttrakten, tilldelats knivstick i yttre könsdelarna och tydliga tecken visar på att hon
varit bunden till händer och anklar och dessutom haft nån munkavle på sig.
Inget av detta behöver man göra på en person som dött av en "olycka".
Man behöver heller inte skära av personen halsen och följa upp med att ta av hela huvudet.

Jag är helt övertygad om att ledamöterna som ska döma besitter tillräckligt med sunt förnuft
och förstår att värdera den tekniska bevisningen och indiciekedjan efter förtjänst så att
domslutet inte blir något som folk sen ska behöva uppröras över.
Dithän hamnar det inte.

Att GW från att berömt åklagaren och utredningen till att nu bekymmersamt muttra ngt om att det är lite knepigt är inte ovanligt. Hans tvärsäkra uttalanden brukar avta ju närmare dom man kommer. Dessutom vill han få upp tittarantalet till sin nästa kortserie som just skall handla om Madsen och mordet på Kim Wall.

Personligen är jag mest intresserad av att se modellen av Nautilus i full skala.

Innan den verkliga destrueras.
Citera
2018-04-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För mig verkar det som att det är GW som är ute och cyklar.

Leif GW P är bra på kriminologi och polisarbete, men nån stjärna i psykologi är han definitivt inte. Trots allt är han en bra folkbildare, så till vida att han får vanligt folk att tänka längre än näsan räcker. Att inte bara en massa tyckande löser nåt, bara skapar ibland illasinnade spekulationer. Man "måste ha på fötterna" innan man uttalar sig.

Visst, ok med spekulationer till en viss grad, men när bevis står mot spekulationer så måste den spekulative ge sig. Kan jag tycka.
Citera
2018-04-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Finns egentligen bara fyra förklaringar till att att han uttalade sig på detta sätt:

1. Han har inte hängt med i fallet och liverapporteringarna alls. Det enda han snappat upp var något med "animerade filmer". Aha, tänker Hasse, sådana tecknade filmer som ungarna brukar titta på.

2. P.g.a ovanstående, att han inte alls hängt med så minns han endast en sak med tydlighet. Det var när Bettina sa att Madsen också hade bilder på söta katter i hårddiskarna och i mobilen. Aha, tänker Hasse. Söta katter, vad har det med Kim Walls död att göra?

3. Innan sändningen så tog han ett "gör-mig-till-idiot"-piller. Fick det av en "kompis" (langare) som sa det var ett vitaminpiller( för han ville testa hur det fungerade, då pillret ej kommit ut på marknaden än). Han blev MYCKET nöjd över resultatet med Hasse.

4. Hasse har hängt med i fallet och inte tagit något idiot-piller.
Enkelt konstaterande: då ÄR han ju en idiot på riktigt.
Med animerade filmer tänker nog många som inte är så unga eller intresserade av animerad film just på filmer som inte är verklighetstrogna utan just tecknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in