2018-04-05, 21:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Jag undrar över när det gick upp för PM att han kommer att dömas för mord och att straffet kommer att innebära att han kommer sitta inne i stort sett resten av sitt liv, eller om han fortfarande inte insett det, och ännu hyser ett hopp om att domen kommer att bli betydligt mildare än så. Men så korkad kan han väl ändå inte vara. Det hela har kanske inte riktigt sjunkit in ännu.

Just med detta så tror jag inte det har gått in.

-Han har byggt Ubåtar..
-Var på väg till rymden..
-Kört över arbetskolleger "till höger som vänster" i sitt arbetsliv..
-Gjort "mer eller mindre" som han vill i sitt personliga liv..(öppet äktenskap)
- + finns säkert mer jag glömmer just nu..

Peter gör som Peter vill, och ett "nej" betyder inte ett smack. Bara att motparten är ett motstånd för det egna målet. Hans ego är ju något annat än gemene man.

-"Om" det någonsin går in, så tror jag på ett snabbt självmord. För då är det inte roligt längre.
-Fram tills dess.., så tror jag han är en ytterst rymningsbenägen man.
Citera
2018-04-05, 21:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag lyckades inte översätta overflödisk, det danska ordet. Vet nån vad det betyder?

Och så undrar jag om man hittat avskrapningar på offrets tandkött.

Informationen är lite luddig i tråden.

Och, ja, man har funnit märken på tandköttet som rättsläkaren menar tyder på att KW har fått munkavle.
Citera
2018-04-05, 21:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ju! Bara se Elisabeth Massi Fritz när hon företräder offrets anhöriga. Hon brukar klä av dem åtalade utan att domaren kan stoppa henne. Hon kan säga rakt till den åtalade att hen ljuger.
Eller som Tore Brandtler, målsägarbiträde till Lisa Holms familj, där han också fick biträda åtalet å familjens vägnar, lite som en extra åklagare. Vilken pondus han hade, när han i känslosamma ordalag pressade mördaren så hårt att han nästan började gråta och liksom krympte ihop mer och mer.
Citera
2018-04-05, 21:35
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det ÄR mycket vanligt med grovt våld mellan intagna, även mord, men det får inte vi veta. Jag har förstått att en person här i tråden har arbetat som vakt i häkte eller fängelse. Kanske han kan svara på det?
Risken är att Madsen hamnar i någon skyddad del av fångvårdssystemet där han får leka i nån verkstad om dagarna. Han kommer då som den psykopat han är att trivas som fisken i vattnet.
Citera
2018-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Just med detta så tror jag inte det har gått in.

-Han har byggt Ubåtar..
-Var på väg till rymden..
-Kört över arbetskolleger "till höger som vänster" i sitt arbetsliv..
-Gjort "mer eller mindre" som han vill i sitt personliga liv..(öppet äktenskap)
- + finns säkert mer jag glömmer just nu..

Peter gör som Peter vill, och ett "nej" betyder inte ett smack. Bara att motparten är ett motstånd för det egna målet. Hans ego är ju något annat än gemene man.

-"Om" det någonsin går in, så tror jag på ett snabbt självmord. För då är det inte roligt längre.
-Fram tills dess.., så tror jag han är en ytterst rymningsbenägen man.

Peter rekonstruerar verkligheten så det stämmer med sin självbild, den Grandiosa.

Psykologen frågade om hans självmordstankar.

Peter svarar: Inte längre, Jag har bestämt mig för att gå på rättegången av nyfikenhet.

Madsen framställer det som om det är Han som bestämmer.

Han kan inte insett sitt läge.
Citera
2018-04-05, 21:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Peter rekonstruerar verkligheten så det stämmer med sin självbild, den Grandiosa.

Peter svarar: Inte längre, Jag har bestämt mig för att gå på rättegången av nyfikenhet.

Nej, det är nog så, hans egen hjärna bedrar honom, han tror att han i varje läge har full kontroll, oavsett vad som händer. Det stämmer ganska bra även med hans tankar kring raketer och att åka upp i rymden med sin egen raket, även om det bara var 30% chans att överleva, för oavsett vad som skulle komma att hända, så skulle ju han ha kontrollen, så i praktiken fanns ingen risk, där heller. Och det knyter ju då ihop cirkeln, inte heller med detta bestialiska mord fanns någon risk. Spelade egentligen ingen roll var han dumpade liket.

It's all in the eye of the beholder...
Citera
2018-04-05, 21:50
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nån gång kommer han nog endå uppfatta att rummet han sitter i är mindre en dom han bott i tidigare.
Citera
2018-04-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Wennstam är väl ok, artikeln i DN däremot hade en del brister och spret. Den fick mig att tänka till i alla fall, och berör mitt intresse kring kvinnomord och psyken hos gärningspersoner som jag sysslar med på olika plan.

Mitt kursiverde: Ja, det är säkert en stor anledning, och ett ovanligt fall med svenska mått mätt, internationellt har jag inte fördjupat mig så mycket än.

Återstår att följa detta till the bitter end nu. Minns att det var många i tråden innan rättsaken började som oroade sig för att inte få tillräckligt mycket detaljer och dokumentation, vad den saken anbelangar så finns det knappast något att klaga på.
Hade vi inte fått så mycket rapportering hade jag självklart tyckt det var kasst, så offentlighetssvärdet är tveeggat verkligen.
Jag förstår vad du menar på ett plan, vad har allmänheten för nytta av att känna till alla detaljer osv som du skrev, MEN personligen tycker jag att det är skönt att få veta sanningen, så nära det går, om hur verkligheten ser ut och hur människor faktiskt kan vara. Vissa människor, när de blir rädda eller upprörda söker information och blir lugnade av den, ju mer desto bättre. Jag vill förstå, jag vill veta ,jag vill inte att vissa personer tar sig rätten att censurera eller välja vad jag ska få ta del av. Vlika är de att avgöra det? Sanningen kanske är fruktansvärd och grym men hur ska vi kunna leva om vi inte kan acceptera hur det ser ut ? Att få veta är alltid bättre än att rykten och fantasier tar fart ,som annars blir fallet, det är min åsikt.
Citera
2018-04-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har uppfattat flera motsägelser här. Dels just två stick i påsen och sju i huvudet, men också att det är många fler i påsen och många fler i huvudet.

Oaktat antalet kan vi väl konstatera, att det inte är osannolikt att PM stuckit ett, två eller flera hål i påsen, och att huvudet då kan ha legat däri, och därmed fått ett antal skador av detta.

Det innebär dock inte att vissa skador kan ha tillfogats innan huvudet hamnade i påsen. Antalet stick i påsen och antalet på huvudet kan eventuellt ge en viss indikation på det. Och jag har återigen fått uppfattningen att huvudet har fler skador än vad det finns stick-hål i påsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Det här har jag sparat (BT+EB):

Ved undersøgelsen af det fundne hoved blev der ikke fundet spor af kraniebrud, som Peter Madsen havde påstået. Til gengæld blev der fundet 11 stik-læssioner og to snit-læssioner. Skaderne blev fundet over højre øre, på begge ører og på højre kind.

Anklageren siger, at der var snitsår på Kim Walls hoved. Var det ikke udtryk for, at du har skåret halsen over på hende?

- Nej, da hendes hoved er i plasticposen, stikker jeg ind i posen med hobbykniven.

Men der sidder kun to snit på den pose, siger anklageren.

- Der er flere. Jeg har selv stukket i den. Det er jeg sikker på, siger Peter Madsen.

Han vill således förklara detta med att åklagaren räknat fel (!)

Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Strax efter att rättegången startade imorse, så hade försvaret några invändningar ang vad de ansåg vara felaktigheter från tidigare dagar.
Bl.a. togs det upp just detta om två stick i påsen.
Kopierar in nedanstående ifrån ABs direktrapportering. Om de har tolkat det rätt vet jag inte, ska se om jag hittar något i dansk rapportering.

(Läs nedifrån och upp)

Johanna Rapp
09:43
Lotta: När Madsens hördes har man diskuterat påsen som Kim Walls huvud hittades i. Det handlar om stick/revor i påsen och att det då felaktigt ska ha sagt att det var två.

Lotta
09:41
Vad menas med det om 2 stick i påsen?

Johanna Rapp
09:37
Domaren säger att man ska gå tillbaka och kolla ljudupptagningarna från förhöret.

Johanna Rapp
09:36
Detta är alltså från vad som diskuterats vid ett tidigare förhör med Madsen.

Johanna Rapp
09:36
Försvaret tar också upp att åklagaren frågat varför det fanns två stick i påsen där Kim Walls huvud hittades – åklagaren anser inte att han insisterat på att det fanns två stick i påsen

Då var det inte bara jag som kom ihåg fel (vem som sa 2 stick och vem som sa fler), utan åklagaren hade dessutom sagt fel, och glömt bort att han insisterat på det. Tabbe x2!

trngw - visst kan det vara så att just dessa skador uppstått när påsen skurits, eller dessförinnan. Antalet skador på påsen vs på huvudet kan som du säger bringa klarhet i det, och är nog till och med den enda användbara indikatorn. Vi har dock inte fått höra något om det faktiska antalet skador på påsen, eller?
Citera
2018-04-05, 21:53
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Strax efter att rättegången startade imorse, så hade försvaret några invändningar ang vad de ansåg vara felaktigheter från tidigare dagar.
Bl.a. togs det upp just detta om två stick i påsen.
Kopierar in nedanstående ifrån ABs direktrapportering. Om de har tolkat det rätt vet jag inte, ska se om jag hittar något i dansk rapportering.

Mycket riktigt fanns detta i EB:s liveblog:

Derudover har forsvareren en tilføjelse til Peter Madsens forklaring om nogle stik på Kim Walls hoved. Peter Madsen har forklaret retten, at han har stukket hovedet gennem den pose, som hovedet er fundet i.

Her vil forsvareren gerne have tilføjet, at Peter Madsen først bliver foreholdt af anklageren, at der er to stik på posen, og at Peter Madsen herefter giver sit svar.

Det får anklageren til at bryde ind og sige, at han ikke sagde, der var to huller i posen.

- Indrøm nu bare, at det var en fejl, så vi kan komme videre, siger forsvareren.

Det får dommeren til at sige, at retten vil gå tilbage på lydoptagelserne fra retten og dobbelttjekke på et senere tidspunkt.
Senast redigerad av Kenpo 2018-04-05 kl. 22:03.
Citera
2018-04-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här hittade jag:

- Jeg skal lige igen påminde om, at der i hovedbunde af højreside er mindst syv stiksår, hvor af det største måler 1,0x1.3 cm, siger anklageren, der fortæller, at de fleste stik har en minimumslængde på 1 cm.
- Jeg skal nok vende tilbage til, hvad vi mener, man kan lægge i det, siger anklageren.

Spännande kommentar där på slutet. Det lär väl komma i slutpläderingen, eller missade jag det? Idag? Har inte haft tid att läsa dagens liverapportering än, och är för slut i huvudet för att palla danskan just nu.
Citera
2018-04-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Behöver inte ens vara en fantasi. Kan vara ett sätt som han tror ska påverka rätten (och/eller oss åhörare) att se honom lite som offer för omständigheter = ett spel för gallerierna, vilket psykopater är väldigt duktiga på.

Vi ska inte glömma att PM är utredd som bl.a patologisk lögnare så sånt snack behöver inte betyda ett dugg...

Ja, med tanke på det vi hört från RPUn kan man ju utgå ifrån att PM ljuger när det gynnar honom bättre än att tala sanningen. Frågan är dock hur detta skulle gynna honom? Det förstår jag inte riktigt. Varken ur hans synpunkt eller din, hur skulle att gilla att bli påsatt av kvinnor med manliga könsorgan göra honom till ett "offer för omständigheterna" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in