2018-04-05, 21:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Strax efter att rättegången startade imorse, så hade försvaret några invändningar ang vad de ansåg vara felaktigheter från tidigare dagar.
Bl.a. togs det upp just detta om två stick i påsen.
Kopierar in nedanstående ifrån ABs direktrapportering. Om de har tolkat det rätt vet jag inte, ska se om jag hittar något i dansk rapportering.

(Läs nedifrån och upp)

Johanna Rapp
09:43
Lotta: När Madsens hördes har man diskuterat påsen som Kim Walls huvud hittades i. Det handlar om stick/revor i påsen och att det då felaktigt ska ha sagt att det var två.

Lotta
09:41
Vad menas med det om 2 stick i påsen?

Johanna Rapp
09:37
Domaren säger att man ska gå tillbaka och kolla ljudupptagningarna från förhöret.

Johanna Rapp
09:36
Detta är alltså från vad som diskuterats vid ett tidigare förhör med Madsen.

Johanna Rapp
09:36
Försvaret tar också upp att åklagaren frågat varför det fanns två stick i påsen där Kim Walls huvud hittades – åklagaren anser inte att han insisterat på att det fanns två stick i påsen

Ja, det finns en faslig massa oklarheter och motsägelser kring den tekniska bevisningen, som åklagarsidan inte sett till att reda ut och framföra på ett sakligt och korrekt sätt. Slarv.
Citera
2018-04-05, 21:19
Medlem
Jag lyckades inte översätta overflödisk, det danska ordet. Vet nån vad det betyder?

Och så undrar jag om man hittat avskrapningar på offrets tandkött.

Informationen är lite luddig i tråden.
Citera
2018-04-05, 21:20
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Wennstam ämnar jag fullständigt ignorera av given anledning men jag ser absolut ingen skillnad till andra rättsfall sett till media och liverapportering.
Den enda skillnaden må vara att PM är bland det mest groteska på länge, icke att förglömma.
Ju mer pervers och störd, ju värre mord - ju mer rapportering givetvis sett till detaljer.
Internationellt sett är det inte en bråkdel av detaljer relaterat till sexuell sadism med grund i psykopati och vad det här sällsynta avarterna sysslar med.

Wennstam är väl ok, artikeln i DN däremot hade en del brister och spret. Den fick mig att tänka till i alla fall, och berör mitt intresse kring kvinnomord och psyken hos gärningspersoner som jag sysslar med på olika plan.

Mitt kursiverde: Ja, det är säkert en stor anledning, och ett ovanligt fall med svenska mått mätt, internationellt har jag inte fördjupat mig så mycket än.

Återstår att följa detta till the bitter end nu. Minns att det var många i tråden innan rättsaken började som oroade sig för att inte få tillräckligt mycket detaljer och dokumentation, vad den saken anbelangar så finns det knappast något att klaga på.
Hade vi inte fått så mycket rapportering hade jag självklart tyckt det var kasst, så offentlighetssvärdet är tveeggat verkligen.
Citera
2018-04-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag lyckades inte översätta overflödisk, det danska ordet. Vet nån vad det betyder?

Ytlig
Citera
2018-04-05, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det inte bättre att ha det i färskt minne?

Ja så kan man tänka men så är det inte. Överläggning för domen har startat, rätten sitter inte och rullar tummar i 18 dagar och tar ett beslut på en 10-dagars rättegång den 24:e för att leverera domen den 25:e. Dagens avslut var viktigt, åklagaren var noga med att utlåtandet från den rättspsykiatriska undersökningen ska komma sist på agendan. Givetvis vet han vad som gäller i Danmark, likaså Bettina.

Åklagaren vann, som han vann. Frågan är hur mycket.
Citera
2018-04-05, 21:23
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

ytlig.

Ja, det var avskrapningar på käkbenets tandkött, förmodligen efter en gagknut.
Citera
2018-04-05, 21:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Kan det vara grunt/ytligt?
Citera
2018-04-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Ja så kan man tänka men så är det inte. Överläggning för domen har startat, rätten sitter inte och rullar tummar i 18 dagar och tar ett beslut på en 10-dagars rättegång den 24:e för att leverera domen den 25:e. Dagens avslut var viktigt, åklagaren var noga med att utlåtandet från den rättspsykiatriska undersökningen ska komma sist på agendan. Givetvis vet han vad som gäller i Danmark, likaså Bettina.

Åklagaren vann, som han vann. Frågan är hur mycket.
Domen ska formuleras skriftligt också, om det är som här i Sverige. Så jag tror de kommit till beslut redan.
Senast redigerad av Chess77 2018-04-05 kl. 21:35.
Citera
2018-04-05, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
I Sverige hade ungefärlig dödsorsak, Madsens berättelse och hans innehav av våldsporr resulterat i livstids fängelse för mord i form av tortyr och sexuella övergrepp.

Danskarna har väl inte särskilt mycket strängare beviskrav så varför spekulerar en del i att åklagaren inte skulle vinna fullt bifall?

Danskarna har helt andra krav på att nå upp till livstid, ungefär ett fall per år går till livstid eller förvaring. Det handlar inte om beviskrav, det handlar om broottets karaktär och på livstid i Danmark krävs nästan flera mord än ett. Sällan ger endast ett mord livstid därtill är Madsen ostraffad sedan tidigare, även gagner honom att slippa livstid.
Citera
2018-04-05, 21:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Deidre King ser ju ut som en transvestit. Kanske gjort könsbyte och fått barn via surrogatmamma eller liknande. Elker så ser hon bara väääldigt mkt ut som en man. Tror Madsen tyckte om det.

Kombinationen namn och utseende, och troligen inte minst "bekantskapen" med PM gjorde ju att det ganska omgående blev en hel del sådana spekulationer tidigt i tråden. Men vad jag minns bekräftades ingenting av det, snarare tvärtom. Det dök istället upp en del fler bilder som visade sig vara samma Deirdre King, som visade henne från en klart mer "fördelaktig sida". Om än kanske lite äldre bilder. Hennes namn förklarades av ett amerikanskt ursprung. Hon är väl helt enkelt bara lite manhaftig.

Ju längre rättegången har gått, desto mer övertygad har jag blivit att KW "räddade" livet på Deirdre, och nu är jag fullständigt övertygad om det. PM försökte ivrigt få med sig flera kvinnor bara dagarna och kanske till och med samma dag, som han till sist bokade turen med Deirdre. Sedan ringde KW.
Citera
2018-04-05, 21:29
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar inte den synpunkten och jag tror att vi i slutpläderingen kommer att se en mycket stringent plädering baserad huvudsakligen på en röd tråd av teknisk bevisning som understödjs av expertvittnen och andra vittnesutsagor. Det är ett indiciemål och jag tror det leder till en fällande dom.

Men du har naturligtvis rätt att de påföljande två veckorna är den då rätten arbetar sig fram till ett enigt beslut.

Absolut enig i det. Men saken i sig är klar som dokumentation. Sen ska allting sys ihop i en helhets sträcka. Polisen har gjort ett enormt hobb, särskilt all dokumentation och statistiktabeller övercinternethistoeiken tycker jag var glimrande.

Domen lär vara så gott som klar efter idag.
Kommer bli ett sant nöje 25 april att höra åklagaren , hoppas vi får se bilder från rättsalen också så är allt komplett.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-05 kl. 21:31.
Citera
2018-04-05, 21:29
Medlem
trngws avatar
Citat:

Ytlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in