Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Håller med dig i din uppfattning avseende Madsen och Möller men tänker inte kommentera det vidare. Vill däremot svara några rader på dina tankar om det etiska i en såhär offentlig rapportering även om jag bara tar en av dina ingångar.
Anser inte att det kan vara etiskt försvarbart att rapportera alla grymheter då ”allmänintresset” inte kan motiveras med att ge någon individ nån möjlighet att göra bättre val efter den vetskap som kommer fram. Intresset är nyfikenhet pga det ovanligt bestialiska och det i sig kan inte enskilt motiveras vara etiskt om inte samhället vinner i färre brott eller individer bedöms kunna få mer kunskap.
Tror inte att vi är betjänta av denna öppenhet och jag befarar att det kan ge negativ effekt. Anser inte att något i det här fallet eller någon djupgående analys av Madsen kommer att ge några som helst verktyg för att känna igen sexualsadister innan de utövar sin sexualsadism och även mördar. Befarar att rapporteringen av fallet kan ge mer skada på individer än vad vi hade innan och har svårt att se någon vinst.
Tack för intressant svar! Håller i stort med dig i första styckets resonemang, just pga allmänintresset
kontra rapportering av grymheter så syns ändå i samhället en upptrappning sedan några år vad gäller sug efter att läsa och höra om verkliga brott, live trenden har ju fullkomligt exploderat och gränserna har förskjutits, tillvänjningen hos folk för att läsa om våld i allmänhet har tydligt ökat.
På det sättet verkar öppenheten kring verkliga mord ha gett negativ effekt på många sätt.
Däremot anser jag att det finns en vinst i att studera gärningspersoner och specifika rättsfall, särskilt dessa som mord med sexualsadistiska motiv, i det att kan öka en medvetenhet om att uppfatta signaler och beteendemönster hos vissa personer man råkar i sin väg och som man bör undvika till varje pris.
Har du en gång lärt känna en psykopat till exempel, så kan du nästa gång du möter en förhoppningsvis ha lärt dig generellt om hur dessa beter sig och därmed i bästa fall även läst på en del så du är i stånd att uppfatta varningssignaler innan det är för sent.
Särskilt sexualsadism är fortfarande ett så smalt område i forskningen, även om kunskap och medvetenhet inom området har ökat på senare år i Sverige. Genom rättsfall som t ex Lisa Holm, där Niklas Långströms inlägg under rättegången om sexualsadism säkert gav många okunniga ökad medvetenhet, fick vi lära oss t ex att en sexualsadist oftast inte får sin tillfredsställe av "vanligt" samlag, dvs penetration ( om det är en man vilket det oftast är frågan om) utan tändningsmönstret och handlingsmönstret ser annorlunda ut än vid andra sexualmord. Lägg därtill sexualsadism och styckning som i Madsens fall, så blir bilden ytterligare komplex.
Om det är media som skall upplysa oss om sexualsadistens groteska värld är väl en annan fråga. Själv har jag lärt mig otroligt mycket om dessa specifika mördare och våldsmän senaste åren, vad jag ska använda det till återstår att se😊