2018-04-05, 20:41
Medlem
Fallet är närmast unikt, pga sin transperens, som Madsen bidrar till.

När han säger att en död kropp inte kräver respekt, bekräftar han det alla redan sett...

Han är riksstörd.

För normalempatiska människor har en död kropp integritet, och det finns starka skäl till att styckmord chockar omgivningen särskilt mkt.

En styckmördare mördar sas två gånger, och i Madsens fall är ju syftet uppenbarligen att trolla bort kroppen för alltid.

Känslan för de anhöriga är obefintlig.

Han tänkte låta dem sväva i ovisshet resten av deras liv.

Han är helt tom, helt kall.

Äkta psykopat.
Citera
2018-04-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Hahaha, vanligt att gemene svennar i Sverige vill bli påsatta i anus med en strap-on? Vet inte vilken värld du lever i, eller så har det varit fel på mina män.

Jag är ganska så säker på att användaren dock inte menade en riktig kuk, om det nu var viktigt eller inte, men kontentan är att Madsen tycker om allt perverst i sexväg.
Deidre King ser ju ut som en transvestit. Kanske gjort könsbyte och fått barn via surrogatmamma eller liknande. Elker så ser hon bara väääldigt mkt ut som en man. Tror Madsen tyckte om det.
Citera
2018-04-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jahaja, det var det det.

Nu kommer väl en och annan att gå i taket.

Men faktum är, att i praktiken så är rättegången avslutad. För även om det återstår en dag, så har rätten nu två och en halv vecka på sig att gå igenom det som framkommit i domstolen, göra sina överläggningar, och förbereda ett domslut. De lär ju, borde i alla fall, ha en hel del att skriva i sitt domslut. Och allt detta lär de ju knappast hinna med att göra på en dag, dagen mellan sista rättegångsdagen den 23e och dagen då domen meddelas, den 25e.

Dagens förhandling i domstolen var ju mest bara repetitioner, och den 23 lär inte bli mindre av den varan, så några kioskvältare lär vi inte få se den 23e, eller för att vara lite mer konkret, rätten lär knappast den 23e få höra något som får dem att helt omvärdera domslutet.

Åklagaren har lagt väldigt mycket fokus på det jag kallar sekundär bevisning, alltså sådant som handlar om PM's karaktär. Inget fel i det i sig. Problemet, tycker jag, är att man inte lagt motsvarande fokus och energi på den primära bevisningen, alltså den som handlar om vad som faktiskt har skett ombord, vad av det som påstås ha skett som faktiskt kan ha skett, och inte. Den direkta tekniska bevisningen. Åklagarens strategi tycks ha varit att i huvudsak få PM fälld för mord, för att han är den han är, snarare än genom att rent tekniskt bevisa att det inte kan ha gått till på något annat vis än att PM mördade KW, och att det skeende som PM lägger fram inte kan stämma.

Nåja, icke desto mindre är jag övertygad om att PM kommer att fällas för mord på KW. Det ska bli intressant att se vad domslutet säger.

Och sedan ska det bli intressant att se hur det går med ett överklagande, och processen kring det.

Nu får vi vänta först till den 23e men framförallt till den 25e, innan vi får nåt nytt matnyttigt, skulle jag tro.

Jag delar inte den synpunkten och jag tror att vi i slutpläderingen kommer att se en mycket stringent plädering baserad huvudsakligen på en röd tråd av teknisk bevisning som understödjs av expertvittnen och andra vittnesutsagor. Det är ett indiciemål och jag tror det leder till en fällande dom.

Men du har naturligtvis rätt att de påföljande två veckorna är den då rätten arbetar sig fram till ett enigt beslut.
Senast redigerad av Remark 2018-04-05 kl. 20:59.
Citera
2018-04-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det verkar vara rätt vanligt, tycker jag. Så gott som alla dylika svenska brottslingar har väl vid något tillfälle åkt på rätt rejält med däng, trots att de, vad jag förstår, får extra skydd just av denna anledning.

Så för mig förefaller det i alla fall "vanligt".

Det ÄR mycket vanligt med grovt våld mellan intagna, även mord, men det får inte vi veta. Jag har förstått att en person här i tråden har arbetat som vakt i häkte eller fängelse. Kanske han kan svara på det?
Citera
2018-04-05, 20:54
Medlem
Snapcounts avatar
Sist men inte minst.., med att Peter ej erkänner.

Han har ju inget motiv utav att erkänna, straffet han kommer att få kommer att bli lika långt vare sig han döms för eller emot sitt erkännande, i.o.m brottets råa natur. Han saknar en "morot".

Skulle inte förvåna mig "om" man gav honom ett "deal" så skulle han erkänna. Säg 20 år tex.

(är emot denna princip, men tänker bara med tanke på hans personlighet)
Citera
2018-04-05, 20:56
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Det här har jag sparat (BT+EB):

Ved undersøgelsen af det fundne hoved blev der ikke fundet spor af kraniebrud, som Peter Madsen havde påstået. Til gengæld blev der fundet 11 stik-læssioner og to snit-læssioner. Skaderne blev fundet over højre øre, på begge ører og på højre kind.

Anklageren siger, at der var snitsår på Kim Walls hoved. Var det ikke udtryk for, at du har skåret halsen over på hende?

- Nej, da hendes hoved er i plasticposen, stikker jeg ind i posen med hobbykniven.

Men der sidder kun to snit på den pose, siger anklageren.

- Der er flere. Jeg har selv stukket i den. Det er jeg sikker på, siger Peter Madsen.

Han vill således förklara detta med att åklagaren räknat fel (!)

Strax efter att rättegången startade imorse, så hade försvaret några invändningar ang vad de ansåg vara felaktigheter från tidigare dagar.
Bl.a. togs det upp just detta om två stick i påsen.
Kopierar in nedanstående ifrån ABs direktrapportering. Om de har tolkat det rätt vet jag inte, ska se om jag hittar något i dansk rapportering.

(Läs nedifrån och upp)

Johanna Rapp
09:43
Lotta: När Madsens hördes har man diskuterat påsen som Kim Walls huvud hittades i. Det handlar om stick/revor i påsen och att det då felaktigt ska ha sagt att det var två.

Lotta
09:41
Vad menas med det om 2 stick i påsen?

Johanna Rapp
09:37
Domaren säger att man ska gå tillbaka och kolla ljudupptagningarna från förhöret.

Johanna Rapp
09:36
Detta är alltså från vad som diskuterats vid ett tidigare förhör med Madsen.

Johanna Rapp
09:36
Försvaret tar också upp att åklagaren frågat varför det fanns två stick i påsen där Kim Walls huvud hittades – åklagaren anser inte att han insisterat på att det fanns två stick i påsen
Citera
2018-04-05, 21:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag delar inte den synpunkten och jag tror att vi i slutpläderingen kommer att se en mycket stringent plädering baserad huvudsakligen på en röd tråd av teknisk bevisning som understödjs av expertvittnen och andra vittnesutsagor. Det är ett indiciemål och jag tror det leder till en fällande dom.

Men du har naturligtvis rätt att de påföljande två veckorna är den då rätten arbetar sig fram till ett enigt beslut.

Vi får hoppas att du har rätt vad gäller slutpläderingen, och att inte den också mest bara kommer att handla om alla filmer som hittats på PM's olika hårddiskar.

Slutpläderingen tillför dock ingenting i sak, den är bara en sammanfattning av det parten anser vara det viktigaste och som denne menar att rätten har att fokusera mest på.
Citera
2018-04-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Iallafall värdt att fundera lite över. En detalj jag tänkt på : Det är möjligt att jag har fördomar mot japanska tjeier, men dom är ju oftast rätt kortvuxna.
En liten japansk tjei var kanske ett passande offer för den då pyttelilla Madsen?
Ja jag tror verkligen att det kan vara så.
Han med sina redan sjuka fantasier och "kunskap" om historisk styckning? Träffar av en slump på en förvirrad och lättlurad liten japansk turist.
Citera
2018-04-05, 21:07
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Håller med dig i din uppfattning avseende Madsen och Möller men tänker inte kommentera det vidare. Vill däremot svara några rader på dina tankar om det etiska i en såhär offentlig rapportering även om jag bara tar en av dina ingångar.

Anser inte att det kan vara etiskt försvarbart att rapportera alla grymheter då ”allmänintresset” inte kan motiveras med att ge någon individ nån möjlighet att göra bättre val efter den vetskap som kommer fram. Intresset är nyfikenhet pga det ovanligt bestialiska och det i sig kan inte enskilt motiveras vara etiskt om inte samhället vinner i färre brott eller individer bedöms kunna få mer kunskap.

Tror inte att vi är betjänta av denna öppenhet och jag befarar att det kan ge negativ effekt. Anser inte att något i det här fallet eller någon djupgående analys av Madsen kommer att ge några som helst verktyg för att känna igen sexualsadister innan de utövar sin sexualsadism och även mördar. Befarar att rapporteringen av fallet kan ge mer skada på individer än vad vi hade innan och har svårt att se någon vinst.

Tack för intressant svar! Håller i stort med dig i första styckets resonemang, just pga allmänintresset
kontra rapportering av grymheter så syns ändå i samhället en upptrappning sedan några år vad gäller sug efter att läsa och höra om verkliga brott, live trenden har ju fullkomligt exploderat och gränserna har förskjutits, tillvänjningen hos folk för att läsa om våld i allmänhet har tydligt ökat.
På det sättet verkar öppenheten kring verkliga mord ha gett negativ effekt på många sätt.

Däremot anser jag att det finns en vinst i att studera gärningspersoner och specifika rättsfall, särskilt dessa som mord med sexualsadistiska motiv, i det att kan öka en medvetenhet om att uppfatta signaler och beteendemönster hos vissa personer man råkar i sin väg och som man bör undvika till varje pris.

Har du en gång lärt känna en psykopat till exempel, så kan du nästa gång du möter en förhoppningsvis ha lärt dig generellt om hur dessa beter sig och därmed i bästa fall även läst på en del så du är i stånd att uppfatta varningssignaler innan det är för sent.

Särskilt sexualsadism är fortfarande ett så smalt område i forskningen, även om kunskap och medvetenhet inom området har ökat på senare år i Sverige. Genom rättsfall som t ex Lisa Holm, där Niklas Långströms inlägg under rättegången om sexualsadism säkert gav många okunniga ökad medvetenhet, fick vi lära oss t ex att en sexualsadist oftast inte får sin tillfredsställe av "vanligt" samlag, dvs penetration ( om det är en man vilket det oftast är frågan om) utan tändningsmönstret och handlingsmönstret ser annorlunda ut än vid andra sexualmord. Lägg därtill sexualsadism och styckning som i Madsens fall, så blir bilden ytterligare komplex.

Om det är media som skall upplysa oss om sexualsadistens groteska värld är väl en annan fråga. Själv har jag lärt mig otroligt mycket om dessa specifika mördare och våldsmän senaste åren, vad jag ska använda det till återstår att se😊
Citera
2018-04-05, 21:08
Medlem
I Sverige hade ungefärlig dödsorsak, Madsens berättelse och hans innehav av våldsporr resulterat i livstids fängelse för mord i form av tortyr och sexuella övergrepp.

Danskarna har väl inte särskilt mycket strängare beviskrav så varför spekulerar en del i att åklagaren inte skulle vinna fullt bifall?
Citera
2018-04-05, 21:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Åklagaren började med att förhala tiden, Bettina ville försöka hon med. Åklagaren vann. Han fick 15 minuter att välja exakt det material han vill ha med från utlåtandet. Bettina fick inte säga ett ord för givetvis finns det material i utlåtandet hon med vinner poänger på.

En juridisk kapplöpning i jakten på de exakt rätta tillfället att avsluta eftersöktes. Försvarets önskan var att inget från RPU:n skulle hinnas med, hon förlora stort. Det är många dar fram till den 23:e
... att minnas det åklagaren hann med.
Är det inte bättre att ha det i färskt minne?
Citera
2018-04-05, 21:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sist men inte minst.., med att Peter ej erkänner.

Han har ju inget motiv utav att erkänna, straffet han kommer att få kommer att bli lika långt vare sig han döms för eller emot sitt erkännande, i.o.m brottets råa natur. Han saknar en "morot".

Skulle inte förvåna mig "om" man gav honom ett "deal" så skulle han erkänna. Säg 20 år tex.

(är emot denna princip, men tänker bara med tanke på hans personlighet)

Njae, kanske inte helt sant ändå. Det framgick idag att PM vill undvika en förvaringsdom, att han upprepade gånger under den rättspsykiatriska undersökningen framhöll att han inte är farlig.
Det skulle kunna tänkas att han ansågs mindre farlig om han var ärlig, talade sanning, erkände sina gärningar osv. Så det skulle kunna vara en "morot" för honom. Men den tanken har han kanske inte tänkt, och "moroten" är väl inte tillräcklig.

Jag undrar över när det gick upp för PM att han kommer att dömas för mord och att straffet kommer att innebära att han kommer sitta inne i stort sett resten av sitt liv, eller om han fortfarande inte insett det, och ännu hyser ett hopp om att domen kommer att bli betydligt mildare än så. Men så korkad kan han väl ändå inte vara. Det hela har kanske inte riktigt sjunkit in ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in