Citat:
Ursprungligen postat av
Duramater
Om jag minns rätt pratade han generellt om varför han ständigt ska vara bäst dvs inkluderat i riktiga livet utanför Robinson. Det är så jag uppfattade det i alla fall. Att han äntligen fick chans att ’ödmjukt’ prata om att han är bäst i allt han gör.
"Varför ska jag alltid pusha mig själv till det extrema? Det är så jobbigt att alltid vara bäst fysiskt och psykiskt. Jag borde vara lite som er andra värdelösa svenssons

"
Ser antydan till svag självkännedom, absolut får man räkna in att hjärnan spökar med en person i utmattade situationer (det vet alla som gjort lumpen) men han uppvisade offermentalitet. En mentalitet som, vad jag tror, ligger djupare rotat. Utmattningen lyckades bara gräva fram det hela då han inte orkade dölja sin svaghet, eller snarare sitt omedvetna. Han raserar dessutom sitt förtroendekapital som han byggt upp genom att pusha gruppens svagare individer en smula när han agerar så. Inga egenskaper jag söker hos en ledare.
Snubben har helt klart "pannben" eller "jävlarannamma", men att han skulle besitta någon större psykisk styrka (läs självkännedom) utöver det tvivlar jag på. Det visade han t.ex. prov på i konflikten mellan Nick och Victoria.
Detta är tamigfan lika intressant som att läsa Jung eller lyssna till Peterson.