2018-04-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Det finns, som sagt, flertalet spelare (unga och gamla) som uttalat sig väldigt positivt om Zlatan.

Zlatans missar mot Senegal och Holland har avhandlats flera gånger tidigare. Ja, det är stora missar. Men knappast dom enda i dom två matcherna.

Hockey-jämförelsen haltar av flera anledningar, plus att det har diskuterats extremt många gånger tidigare.

Jaha, det är väl rätt självklart att det finns också, konstigt vore väl annars..

Nej, men de två största och mest avgörande, lägen som slarvas bort på ett närmast nonchalant sätt..

Om du menar att det är lättare att ta medalj i t.ex. OS-hockeyn, än i ett fotbollsmästerskap, så håller jag med.. Därför tycker jag det räcker med medalj i fotboll, kontra guld i t.ex. OS-hockeyn..

När det gäller ledarskap, fotboll vs hockey, så ser jag ingen anledning att inte kunna jämföra, om du förstår det lättare så är jag rätt övertygad om att Granqvist och kanske i framtiden Nilsson Lindelöf kommer vara bättre lagkaptener och ledare för landslaget än vad "Ibra" var..
Citera
2018-04-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Z verkar ha två läger antingen hatar man honom eller så älskar man honom

Jag hatar inte Z och har aldrig gjort det heller, däremot har jag ett brett idrottsintresse och håller på Sverige..

Oavsett sport, så tror jag det är jätteviktigt hur de allra största stjärnorna agerar, att t.ex. Charlotte Kalla uppträdde så schysst och är så välkomnande gentemot våran talang Ebba Andersson betyder förstås väldigt mycket för en ung åkare..
Citera
2018-04-04, 00:24
Medlem
MrLevaLivets avatar
"Förra veckan offentliggjordes det att Zlatan Ibrahimovic har gått in som delägare i ett spelbolag. Något som enligt Aftonbladet, med internationella fotbollsförbundet Fifas etiska regelverk som källa, är förbjudet för någon som deltar i VM – oavsett om ägandet är aktivt eller passivt."

https://www.svd.se/fifa-regler-kan-porta-zlatan-fran-vm

Spelbolag på Malta hörde jag. Buu Zlatan det var för girigt.
Citera
2018-04-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tror du "junisar" som blir sparkade i ryggen har någon talan, när det finns en outtalad hierarki.. Hade det däremot varit en "junis" som sparkat Zlatan i ryggen, då jäklar..

Om ni inte förstår skillnaden på att ha bra medmänniskor som Mats Sundin, Peter Forsberg och Nicklas Lidström högst upp i hierarkin i ett lag, jämfört med en superindividualist som uppenbarligen sätter jaget före laget, så förstår ni inte mycket om lagidrott..

Tänk efter lite, om du själv kom upp som ny i landslaget, med en enorm jäkla respekt för superstjärnorna och du själv egentligen inte har någon status alls i gruppen.. Tror ni inte det betyder något fruktansvärt mycket för de yngre och gruppen att stjärnorna också är riktigt bra personer..

Personligen tror jag att det kan lyfta ett lag enormt mycket om stjärnorna högst upp i hierarkin sätter standarden i gruppen med ett välkomnande och bra beteende..

Att som Zlatan testa nya spelare för att se om de håller måttet mentalt skapar ingen trygghet överhuvudtaget och det tycker jag också var väldigt tydligt senast i EM, att de spelarna som befann sig runt Z såg oroliga ut, nästan rädda och då menar jag inte enbart i matchsituationer, utan allmänt..

Många säger att Zlatan är vår överlägset bästa spelare, men i en lagsport är det ju helt värdelöst hur många mål man gör om inte laget vinner.. Senast vi hade möjligheten att gå riktigt långt i ett mästerskap var EM 2004 och innan dess VM 2002.. 2004 så dunkar Zlatan iväg en chansstraff mot krysset i "kvarten" (Holland), en miss som kostar Sverige en semifinal och EM-medalj.. 2002 i "åttondelen" (Senegal) har han ett drömläge att spela fram Henrik Larsson i slutminuterna (2 mot 1), men går på eget avslut, vilket kostar oss en VM-kvartsfinal mot Turkiet (!).. Sedan dess inga framgångar alls för landslaget, som våran "överlägset bäste spelare genom tiderna" borde han väl ha lyckats lyfta landslaget någon gång under alla dessa år? Vi snackar alltså om 15 år i landslaget, tycker inte det är några större krav att få någon fullträff iaf, att spela om medaljerna vid åtminstone ett enda tillfälle..

För övrigt rankar jag VM, EM & CL som den allra högsta nivån, allt annat är lägre ner på min ranking.. Även om Z har en helt fantastisk klubblagskarriär, så är det ändå dessa tre turneringar som alla drömmer om att gå långt i..

Att vinna eller ta medalj för sitt land är det absolut största, sedan är det förstås även stort att vinna CL, som är det stora på klubblagsnivå..

Det är väl lite likadant i hockey, där man går för OS, VM & Stanley Cup..

Mycket bra inlägg! Glöm inte straffen ha snodde av Källström heller. Lite psykopatbeteende.

Din jämförelse med NHL är också väldigt bra. Vi har i dagsläget många svenskar som är kaptener och andrekaptener i NHL. Ingen av dem är väl känd för att vara bullies eller egoistiska dryga jävlar.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Hoppas det inte går prestige i det hela utan att Janne tar ut Zlatan om han tycker att han platsar och Ibra vill delta. Kanske som inhoppare till en början.

Om Tommy Svensson låtit Limpar spela mer än andra halvlek i bronsmatchen i VM 1994 så kanske det gått ännu bättre än vad det gjorde. Vem vet.

Zlatan måste vara helt inaktuell sedan avslöjandet i morse att Fifas regler förbjuder honom att delta i VM. Mycket tveksamt om Fifa skulle göra ett undantag 2 månader innan VM börjar om han avsäger/säljer sin andel i bettingbolaget. SvFF skulle säkert kunna göra ett undantag, men för Fifa öppnar sig då helt andra krafter och organisationer att missbruka systemen.

Citat:
Kanske borde tillägga att jag såg dessa felbeslut mot Holland och Senegal som "ungdomliga misstag" då, men så här i efterhand vete fanken.. Bäst när det gäller? Vet hur man vinner? Ja, inte i landslaget iaf..

Hans egoism på planen tycker jag genomsyrar hela hans karriär. En målgörare vill ju såklart ha bollen hela tiden, men för en smart lagspelare måste ju slutreslutatet komma före det egna resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
"Förra veckan offentliggjordes det att Zlatan Ibrahimovic har gått in som delägare i ett spelbolag. Något som enligt Aftonbladet, med internationella fotbollsförbundet Fifas etiska regelverk som källa, är förbjudet för någon som deltar i VM – oavsett om ägandet är aktivt eller passivt."

Två månader innan VM-start ser jag det som osannolikt att Fifa gör ett undantag, även om SvFF skulle kunna acceptera det.
Citera
2018-04-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Nåja. Zlatans attityd må dela befolkningen

Samtidigt tror jag att det handlar om resultat också, hade Z tagit någon medalj för Sverige, så hade det nog sett annorlunda ut..

Nu är det mest mycket snack, men inga framgångar, när det gäller landslaget..

Nästan hela befolkningen håller ju på Sverige, medan det bara är några mindre klickar som stödjer de klubblag han lirat i, värt att komma ihåg..
Citera
2018-04-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Mycket bra inlägg! Glöm inte straffen ha snodde av Källström heller. Lite psykopatbeteende.

Snarare idiotbeteende från Källström, har man en given straffläggare så har man. Ska andra in och försöka sno straffar så skadar det bara laget!

Citat:
Hans egoism på planen tycker jag genomsyrar hela hans karriär. En målgörare vill ju såklart ha bollen hela tiden, men för en smart lagspelare måste ju slutreslutatet komma före det egna resultatet.

Ännu en myt.. Zlatan har gjort ~336 mål och har 104 assists, jävligt bra assist facit om han nu är så egoistisk som du påstår.
Citera
2018-04-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Ja här kan jag hålla med, varför går man in som delägare i ett sportbolag när man redan har sån stor förmögenhet och möjlighet att investera i vad man vill. Men det är väl dagens trend där man promotar spelbolag till höger och vänster utan att tänka på individerna (spelberoende) som blir drabbade.
Citera
2018-04-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Av dom "bevisen" så är det enbart El Shaarawys som känns någorlunda aktuell.

Och t.o.m. där skulle jag påstå att ett mynt har två sidor. Följde man Zlatan under Milan tiden (såg en majoritet av matcherna) så skulle man se att El Shaarawys var ett problem, han fick som många yngre löften tunnelseende när han kom i en offensiv position med bollen och avslutade ofta själv i usla lägen där Zlatan hade ett betydligt bättre läge.

Sen kanske inte Zlatan hanterade det på bästa sätt, men här lär man ju på något sätt försöka få dom yngre att förstå att passa så en annan person i bättre läge får göra mål alltid är bättre än att försöka avsluta själv i usla lägen. Något som har synts bland andra yngre medspelare också och t.o.m. äldre spelare som Cavani, så ivriga att visa upp sig att dom glömmer bort laget.

Sen var säkert Ibra likadan när han var i början av sin karriär, vilket man kan tycka borde leda till lite bättre förståelse. Så man kan anta att han har problem med att på ett bra sätt tackla yngre spelare som vill visa upp sig.
Senast redigerad av SleePy1 2018-04-04 kl. 09:50.
Citera
2018-04-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Om du menar att vi ska vara tacksamma för att vi blir förknippade med kroknäsan när vi berättar att vi kommer från Sverige så misstar du dig. Grovt.

Det sa jag inte, men folk ifrågasatte hans påstående att han har satt Sverige på kartan. Vilket han har till viss del, sen om du vill det eller inte är irrelevant.
Citera
2018-04-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Du bekräftar ju bara det jag skriver. Z verkar ha två läger antingen hatar man honom eller så älskar man honom det finns inget i mitten och det gör att folk som du nu tar på sej skygglappar och konstaterar att han är perfekt här finns inget att se.

Kollar man på hur killen reagerar när han får sparken och vad Z gör efteråt är det ganska tydligt exakt vad som händer och varför det händer. Att befästa sin dominans genom att ge sej på små folk är en rätt vanlig sak att göra på skolgårdarna runt om i landet.
Zlatan har gjort rejält mycket bra på fotbollsplanen men han har också gjort en jäkla massa skumma grejer. Och det är det älskarna och hatarna gärna glömmer.

Det blir lite märkligt när du placerar mig i ett fack baserat på ett inlägg. Jag tror att jag har varit kritisk mot Zlatan fler gånger än de flesta, men i frågan om beteende så har jag svårt för "bevisen" som läggs fram.

Zlatans personlighet har varit svår för medspelare att hantera. Av intervjuer som gjorts kan man utläsa att han är hård, en pådrivare och "klassens clown". Vissa personligheter funkar inte med dom egenskaperna han har, och då blir Zlatan "en gestikulerande skolgårdsmobbare". Vissa funkar med Zlatan och då blir han "en ledare som hjälpt med utvecklingen och en bra kompis".

Jag tycker att det är svårt, och i viss mån onödigt, att lägga enorm vikt på hur han är av planen då det i mångt och mycket handlar om det personliga samspelet som vi faktiskt vet rätt lite om. Det enda vi vet är att det ibland funkar, och ibland inte (jämför med gemene mans arbetsplats).

Citat:
Jaha, det är väl rätt självklart att det finns också, konstigt vore väl annars..

Nej, men de två största och mest avgörande, lägen som slarvas bort på ett närmast nonchalant sätt..

Om du menar att det är lättare att ta medalj i t.ex. OS-hockeyn, än i ett fotbollsmästerskap, så håller jag med.. Därför tycker jag det räcker med medalj i fotboll, kontra guld i t.ex. OS-hockeyn..

När det gäller ledarskap, fotboll vs hockey, så ser jag ingen anledning att inte kunna jämföra, om du förstår det lättare så är jag rätt övertygad om att Granqvist och kanske i framtiden Nilsson Lindelöf kommer vara bättre lagkaptener och ledare för landslaget än vad "Ibra" var..

Jag håller fortfarande Nilssons, Jakobssons och Linderoths agerande värre. Att vägra ta en straff i en EM-kvart... Jösses.

Jag håller med. Jag hade gärna sett andra lagkaptensval i landslaget (varken Zlatan eller Ljungberg ser jag som kaptensmaterial). Det både finns, och fanns, bättre val i min bok.
Citera
2018-04-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Snarare idiotbeteende från Källström, har man en given straffläggare så har man. Ska andra in och försöka sno straffar så skadar det bara laget!

Ännu en myt.. Zlatan har gjort ~336 mål och har 104 assists, jävligt bra assist facit om han nu är så egoistisk som du påstår.

Det som är intressant när vi talar om Zlatan är väl ändå hur han fungerar i landslaget.

Han hade ett målsnitt på 0,37 mål per match under Lagerbäck och 0,76 mål per match under Hamrén, har jag för mig att jag läst. Assist vet jag inte men jag kan inte minnas särskilt många framspelningar utan han brukar själv gå på avslut.

Med Lagerbäck var han en i laget. Många andra gjorde mål regelbundet. Med Hamrén skulle allt gå genom Zlatan. Sannolikt ökades hans målsnitt genom det. Bra för honom men kasst för landslaget.

Man kan fundera över om det är Zlatans destruktiva dominans som gjorde att vi endast haft enstaka mästerskap sedan 2008 eller om alla övriga spelare i laget varit kass. Talande är i alla fall att när Zlatan slutar så kvalificerar vi oss till VM direkt, före Nederländerna och vi slår ut Italien.

Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Det sa jag inte, men folk ifrågasatte hans påstående att han har satt Sverige på kartan. Vilket han har till viss del, sen om du vill det eller inte är irrelevant.

Vi som är äldre vet vilka och vad som satt Sverige på kartan och inte fan är det Zlatan. Det är ett skämt att påstå det.
Citera
2018-04-04, 10:53
Medlem
Citat:
Det som är intressant när vi talar om Zlatan är väl ändå hur han fungerar i landslaget.

Han hade ett målsnitt på 0,37 mål per match under Lagerbäck och 0,76 mål per match under Hamrén, har jag för mig att jag läst. Assist vet jag inte men jag kan inte minnas särskilt många framspelningar utan han brukar själv gå på avslut.

Med Lagerbäck var han en i laget. Många andra gjorde mål regelbundet. Med Hamrén skulle allt gå genom Zlatan. Sannolikt ökades hans målsnitt genom det. Bra för honom men kasst för landslaget.

Man kan fundera över om det är Zlatans destruktiva dominans som gjorde att vi endast haft enstaka mästerskap sedan 2008 eller om alla övriga spelare i laget varit kass. Talande är i alla fall att när Zlatan slutar så kvalificerar vi oss till VM direkt, före Nederländerna och vi slår ut Italien.

Varför är det intressant att prata om hur han fungerar specifikt i landslaget? Detta är inte en Zlatan i landslaget tråd, du kanske tycker det är mest intressant men nä, denna tråd är till för att diskutera alla aspekter av Zlatan.

Det stämmer att hans assist facit har varit sämre i landslaget, men vad tror du det beror på? Att han skulle bli diva alldeles plötsligt? Nej, det beror nog mer på kvaliteten på de andra offensiva spelarna. Sen om man tycker att det var taktiken som var fel under Hamréns tid så är det väl han man ska klandra mest, inte Zlatan även om han nog hade en del att säga.

Ja vi lyckades kvala in till VM direkt utan Zlatan, men tror du verkligen att det betyder något? Jag har då inte varit speciellt imponerad av Sverige under kvalningen om man bortser från Italien matchen. Känns mer som vi hade turen på våran sida denna gång.

Sen 2008 - 2016 har vi kvalificerat oss till 3 EM och missat 2 VM, och i VM-playoff där vi förlorade mot Portugal så var det snarare ett svagt försvar som gav Ronaldo chansen att i princip på egen hand avgöra matchen.

Citat:
Vi som är äldre vet vilka och vad som satt Sverige på kartan och inte fan är det Zlatan. Det är ett skämt att påstå det.

Jag är också "äldre" men menar såklart inte att det endast är Zlatan som satt Sverige på kartan, finns gott om annat också. MEN inom fotbollsvärlden så har han gjort det, det går inte att bortse från det. Så nej det är inte ett skämt att han delvis har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in