Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Det som är intressant när vi talar om Zlatan är väl ändå hur han fungerar i landslaget.
Han hade ett målsnitt på 0,37 mål per match under Lagerbäck och 0,76 mål per match under Hamrén, har jag för mig att jag läst. Assist vet jag inte men jag kan inte minnas särskilt många framspelningar utan han brukar själv gå på avslut.
Med Lagerbäck var han en i laget. Många andra gjorde mål regelbundet. Med Hamrén skulle allt gå genom Zlatan. Sannolikt ökades hans målsnitt genom det. Bra för honom men kasst för landslaget.
Man kan fundera över om det är Zlatans destruktiva dominans som gjorde att vi endast haft enstaka mästerskap sedan 2008 eller om alla övriga spelare i laget varit kass. Talande är i alla fall att när Zlatan slutar så kvalificerar vi oss till VM direkt, före Nederländerna och vi slår ut Italien.
Varför är det intressant att prata om hur han fungerar specifikt i landslaget? Detta är inte en Zlatan i landslaget tråd, du kanske tycker det är mest intressant men nä, denna tråd är till för att diskutera alla aspekter av Zlatan.
Det stämmer att hans assist facit har varit sämre i landslaget, men vad tror du det beror på? Att han skulle bli diva alldeles plötsligt? Nej, det beror nog mer på kvaliteten på de andra offensiva spelarna. Sen om man tycker att det var taktiken som var fel under Hamréns tid så är det väl han man ska klandra mest, inte Zlatan även om han nog hade en del att säga.
Ja vi lyckades kvala in till VM direkt utan Zlatan, men tror du verkligen att det betyder något? Jag har då inte varit speciellt imponerad av Sverige under kvalningen om man bortser från Italien matchen. Känns mer som vi hade turen på våran sida denna gång.
Sen 2008 - 2016 har vi kvalificerat oss till 3 EM och missat 2 VM, och i VM-playoff där vi förlorade mot Portugal så var det snarare ett svagt försvar som gav Ronaldo chansen att i princip på egen hand avgöra matchen.
Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Vi som är äldre vet vilka och vad som satt Sverige på kartan och inte fan är det Zlatan. Det är ett skämt att påstå det.
Jag är också "äldre" men menar såklart inte att det endast är Zlatan som satt Sverige på kartan, finns gott om annat också. MEN inom fotbollsvärlden så har han gjort det, det går inte att bortse från det. Så nej det är inte ett skämt att han delvis har gjort det.