2018-03-31, 11:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Skruvmejslarna skulle ju användas för att 'fästa ubåten i botten' eller något liknande. Bara en slump att dom istället användes för att sticka Kim i underlivet medan hon fortfarande var i liv?
Och sågen: tänkte han såga hyllor i ubåten under turen med Kim? Hade han med sig konsoller och själva hyllorna? Att sågen istället användes för att stycka en kropp är...en slump?
Spännbanden som togs med och verkar ha använts för att binda fast Kim: en...slump?

Tvivlar du på att PM ljuger om vad som hände på Nautilus? Och tvivlar du på att han tillfogat Kim skador medan hon levde?

Det är väl klart att man inte kan förankra en 33 tons ubåt i havsbottnen med en skruvmejsel..? Eller två. M har hela tiden sagt att skruvmejslarna skulle användas för att sätta fast ett rutnät av rep på havsbottnen. Som ett "grid" alltså - man letar igenom en ruta i taget. Han behövde leta på havsbottnen i hamnen för att han förlorat några ting. Falkenberg sa ju också i rätten, att de brukade göra så och använda verktyg till att fästa rutnätet.

Jag vill inte svara på vad jag tror. Inte ens Deirdre ville ju göra det, förrän domen fallit!
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-31 kl. 11:43.
Citera
2018-03-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Grejen är att de skäms inte för själva brottet. De skäms för att de är avslöjade och för att de VET att omvärlden ser det som ett skambrott. Sexualsadister som mördat erkänner mycket sällan sin gärning, oavsett bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej inte Ot tycker jag, för att förstå sexualsadisten PM.
Det kallas skambrott. Jag tror nog att de skäms över hela situationen om de blir påkomna, eftersom att de naturligtvis vet att det är tabu,onaturligt,perverst,avskyvärt.
Ett rånmord på en ung tjej fördöms å det grövsta men ingenting är vidrigare än ett sexualsadistiskt mord. Och det vet de naturligtvis. Men om de inte blir påkomna finns nog ingen skam.
Ekelund svettades som en gris,skakade,våndades och stammade nästan fram sitt erkännande. Det var nästan plågsamt att se det från förhör. Men efter brottet gick han och käkade pizza utan minsta problem. Skambrott är extremt skämmigt om man blir påkommen. Inte annars.

Men tror ni verkligen att det är skam de känner för att de avslöjats? Känns rimligare att det skulle vara en ångestladdad/stresskänsla av att de inser att allt kan komma att gå åt helvete nu? Eller tänker ni på skam här som en känsla av förödmjukelse?

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag anser at tex vonB var intelektuell. Madsen var mer inte lektuell.
Citera
2018-03-31, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
Pinsamt. Reportrarna ryckte Jens Falkenberg när han kom ut från rättssalen efter att ha vittnat. Han var upprörd, och råkade avslöja att han på tu man hand brukade kalla M - Mengele! Inte så bra kanske, med tanke på vad M är åtalad för...

https://ekstrabladet.dk/112/ven-om-madsen-jeg-vil-gerne-besoege-ham/7094391
Citera
2018-03-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken verklighet blir kvar? Om du tar bort empati, skuld, skam, lagar och regler.

Veldig interessant vinkling! Jeg tror: Ganske så mye. Det du nevner, er dessverre bare en liten del av det som utgjør et menneske. Men j... viktige deler, utvilsomt. Lover og regler er viktige for psykopaten i den forstand at regelbrudd kan føre til problemer for ham personlig. Men når ingen ser på...da kommer det bare an på hva psykopaten føler for. Den psykopat som har et sterkt avvikende følelsesliv, er da selvfølgelig livsfarlig. Kombinasjonen vond barndom og psykopati er derfor en oppskrift på katastrofe. Jeg anbefaler HBOs dokumentarer om mafiamorderen Richard Kuklinski, og a propos det jeg nå skriver, slutten av siste intervju der den intervjuende psykologen oppsummerer for Kuklinski hva som foregår inni Kuklinskis sjel.
Citera
2018-03-31, 12:08
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Men tror ni verkligen att det är skam de känner för att de avslöjats? Känns rimligare att det skulle vara en ångestladdad/stresskänsla av att de inser att allt kan komma att gå åt helvete nu? Eller tänker ni på skam här som en känsla av förödmjukelse?

Tror att det hänger ihop med att tappa ansiktet och bli avslöjade. 'Psykopater' som PM, Bundy m fl lever ju för att manipulera och kontrollera omgivningens bild av sig själva. Allt för att få en så bra position som möjligt, och därigenom kunna få det de vill ha.
Tanken på att bli betraktad som en sexualsadistisk styckmördare istället för Raket-Madsen, ubåtkaptenen, visionären osv är nog fruktansvärt plågsam.

Men någon skam över själva brotten känner dom inte. Enbart sina egna misstag, konstigheter, risktagande osv. Det kan få dom att känna panik efteråt. Då är dom sårbara, och det sägs ju att det bästa förhörstillfället med en seriemördare är precis när dom blivit gripna. Då kan dom babbla på och avslöja allt.
Citera
2018-03-31, 12:10
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pinsamt. Reportrarna ryckte Jens Falkenberg när han kom ut från rättssalen efter att ha vittnat. Han var upprörd, och råkade avslöja att han på tu man hand brukade kalla M - Mengele! Inte så bra kanske, med tanke på vad M är åtalad för...

Varför är inte det bra? Det är väl enbart positivt om alla detaljer kring PM kommer fram? Vill du inte ha en välunderbyggd, välgrundad dom?
Citera
2018-03-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Tack för all info.

Jag tycker också det har blivit spekulerad för mycket om Deidre's kön. Uppenbart en kvinna. Ved att kolla likes och kommentarer kan man också se att mamman har lite maskulina drag.

De nada
Ja, men precis, hennes mamma har inte heller ett speciellt kvinnligt utseende.
Vad som betraktas som typiskt manliga respektive kvinnliga drag är eg ett slags genomsnitt av individuella drag hos en stor mängd män respektive kvinnor sammantaget. Det är också knepigt att välja ut enskilda anatomiska drag och dra slutsatser utifrån det. Ett ex: män är genomsnittligt längre än kvinnor till hela arten sett. Men nordiska kvinnor är ändå genomsnittligt längre än män i tex Equador, detta innebär inte att nordiska kvinnor är mindre kvinnliga, men däremot att lokala gener som inte enbart är knutna till könskromosomerna betingar en högre längd.
Dessutom, varför skulle någon som precis valt att genomgå ett male-to-Female könsbyte ta sig ett så maskulint efternamn som King ändå är (en del menade ju på att det var ett typiskt transnamn som var taget).

Haha, ok, nu gled jag in på ett sidospår, sorry! Ska släppa det nu.
Citera
2018-03-31, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Då vill jag veta anledningen till detta. Jag tror inte på slumpen och namnet är högst passande.
Citera
2018-03-31, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Haha. Vad är det jag har sagt hela tiden? Från Ekstrabladets täckning av O:s (Kims pojkvän) vittnesmål:

- Da hun kom tilbage spurgte jeg naturligvis om Peter Madsen. Hun sagde, at han var lidt 'all over the place', men at han virkede interessant, siger kæresten.

- Kan du uddybe det, spørger anklageren

- Jeg tror, hun var fascineret af ham,

- Var hun urolig?

- Hun var bange for at skulle ud i en ubåd, siger kæresten.

Det här var också lite kul, förresten. Enligt pojkvännen kunde K mycket väl gå omkring med strumpbyxor med revor i!

"Omkring huller i strømpebukserne kunne han ikke afvise, at hun ville gå med strømpebukser med huller."
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-31 kl. 12:21.
Citera
2018-03-31, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Då vill jag veta anledningen till detta. Jag tror inte på slumpen och namnet är högst passande.

Ja, det skulle man gärna vilja veta. Undrar om Jeppe kan ta in honom igen, nu när han har hört det här? Jag vet inte om det funkar så, att åklagaren eller försvararen kan dra in nya saker som kommer fram efter att vittnet redan avhörts?
Citera
2018-03-31, 12:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Varför är inte det bra? Det är väl enbart positivt om alla detaljer kring PM kommer fram? Vill du inte ha en välunderbyggd, välgrundad dom?

Jag menar, att det var klantigt av en vän, som uppenbarligen under själva förhöret gjorde allt vad han kunde och vågade för att hjälpa M - utan att direkt ljuga - att låta undslippa sig något som kan tolkas så negativt, till journalisterna. Men det blir ofta så där när man har haft en stor anspänning; efteråt slappnar man av och då vräker man ur sig det mest dumma... Har hänt mig någon gång när jag varit på något viktigt möte, att jag vräkt ur mig något extremt olämpligt ute i tamburen när jag blivit följd till dörren...
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-31 kl. 12:28.
Citera
2018-03-31, 12:30
Medlem
Citat:
Har hänt mig någon gång när jag varit på något viktigt möte, att jag vräkt ur mig något extremt olämpligt ute i tamburen när jag blivit följd till dörren...

Av någon anledning är det rätt så enkelt att föreställa sig. Helt säkert att inte PM klarad lura av en mobil i cellen, och sitter och diskuterar i FB?

Men att jamföras med PM tar väl du som en stor ära...
Senast redigerad av Lulle333 2018-03-31 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in