Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Det du har helt rätt i här, är att de ultragangsters som sitter på kåken och har fått diagnosen (oftast antisocial personlighetsstörning/ psykopati ) aldrig kommer bli som folk. Man måste börja med att behandla barn under 10 årsålder för att stävja oönskade beteenden som annars dyker upp (Kan gå bra men inte 100% säkert). För sen stadfästs dessa bettenden hos personen och går inte längre behandla eller ändra. Inte med de behandlingsmetoder som finns tillgängliga idag. Tråkigt nog.
Man har idag ingen typ av terapi som gör vuxna psykopater bättre, bara VÄRRE i och med att de bara lär sig ÄNNU mer om hur lätt det kommer bli att lura folk. De slipar bara ytterligare på sina färdigheter och skrattar i lönndom åt alla försök att få dem på andra bättre tankar. Dessa individer är säkert en rest från vårt jakt- och samlarsamhälle sen stenåldern och vi alla skulle bli gladare och tryggare om dessa individer försvann genom evolutionens utveckling....
Inte minst de narcissistiska psykopater som ofta sitter i styrande positioner och innehar politiska uppdrag eller i höga poster i storföretag och i kommun och landsting gör mycket stor skada. Ja, ta mej fan överallt, oberoende av partitillhörigheter. Man behöver inte vara superintelligent för att fatta sambandet.
Men alla mördare är inte psykopater och det måste man också ha klart för sig.
Det där var det äkta glöd och insiktsfullt genomskådande i, bra text, bästa jag läst hittills på Flashback.
Nej jag vet att alla mördare inte är psykopater men en hel del har någon form av kraftig störning när det gäller obetalda men personliga mord i dessa tider med dna teknik etc
Dråpsmän har jag däremot träffat riktigt trevliga, en norrlänning speciellt.
Han var en rask karl, en sådan som kliver i skogen med en och en halv meter vid varje steg och var reslig efter trettio år i skogen.
Han sa bara det som var värt och säga och var tydlig, han satte en stor brödkniv i bröstet på en gubbe som våldtagit hanns flickvän.
Han hade så fort han fått höra det på morgonen druckit kaffet med några skivor bröd, tagit den kraftiga norrländska brödkniven och gått ut på farstukvisten sedan på med kängorna och klivit med sjumila blick över skogen, knackat på hos gubben som öppnat och satt brödkniven intill skaftet på gubben.
Det var inget mer med det, en redig karl.
Jobbiga är dom som tagit livet av sina bästa vänner osv, usch
De där sjukliga mördarna som visserligen kanske bara tagit livet av en eller två här i Sverige men ett dussin till hemma i sitt krigsdrabbade land kan vara något oberäkneliga.
Kvinnliga mördare som dräppt sina barn, usch jobbigt.
Jag firade Lucia med Christer P han var absolut inte dum i huvudet utan mer trevlig än vad som kan sägas om annat.
Konstig värld är det helt klart, värre blir det.
Att ta en annans liv är att släcka en stor del av ens egna.