2018-03-31, 09:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Intressant passage idag när PM berättade sin historia om "olyckan".

Särskilt intressant de delarna där han säger emot sig själv.
Jag har inte fått helt klart för mig hur det är med dörren in till motorrummet, om den fastnar av undertryck då motorerna går eller inte. Tycker det har varit lite motsägelsefulla kommentarer där, och dagens kommentarer var inte helt entydiga för mig som inte kan danska så bra.

Men, vad gäller dörren , så säger PM
14:36 - Jeg lukker dören ind til maskinrummet

Den är alltså stängd.

Men så säger han
14:40 - Det er min fornemmelse, at der er sket det, at Kim har lykkedes at stoppe motorerne. Fordi døren til motorrummet står åben

att han har en "känsla" av att KW lyckats stänga av motornerna för att dörren är öppen.

Vad gäller undertryck, avgaser, och att han fick upp luckan som borde vara faststugen, så säger han

14:44
I det øjeblik motorerne stopper, så kan der igen suges luft ind i ubåden igen, siger Peter Madsen.* - Der kan også suges luft ind gennem selve motoren, siger Peter Madsen.*
- Hvis der er åbent til udstødningen, så kan der komme luft ind.*

Och detta är mycket intressant. Vad PM egentligen säger, är att det är öppet mellan avgasröret och kabinen, men också mellan avgasröret och utsidan. Dvs, det är också öppet mellan kabinen och utsidan. Då kan inget undertryck uppstå på insidan. Det är fysikens lagar.

En annan intressant sak är, att om det nu föreligger som PM säger. Motorerna går, avgasröret är delvis öppet mot utsidan och delvis in emot maskinrummet. Dörren in till maskinrummet är stängd. Motorn kommer att suga luft ifrån maskinrummet, och således dra in avgaser genom öppningen till avgasröret. Men eftersom motorn konsumerar luften, kommer den också dra luft ifrån kabinen utanför (om det finns rör) det kommer alltså att vara ett flöde från kabinen in i maskinrummet, definitivt inte i motsatt riktning, vilket i så fall skulle kräva ett övertryck i maskinrummet, och det lär det ju inte ha varit. Således kan inga avgaser komma in i kabinen.

Så, det är massvis med omöjligheter i PM's story. Vi får hoppas innerligt att de tekniska experterna uppmärksammar rätten på allt detta.

Skulle det sedan dessutom vara så att dörren till maskinrummet sugs fast när motorn går, ja då kunde ju KW aldrig ens ha tagit sig in där. Varför hon nu skulle göra det, ifrån en kabin utan rök in i ett maskinrum fullt med rök....

Mitt fetade:

Detta var också något jag reagerade kraftigt på under live rapporteringen som jag följde! Jag är absolut inte så tekniskt kunnig som du är men trots det så uppfattade jag hur PM sade emot sig själv!

Jag kände frustration över att åklagaren inte ställde några följdfråger rörande detta. Efter att ha funderat lite över vad som kan vara anledningen till detta har jag beslutat mig för att det beror på att ÅK inte vill ha fler bortförklaringar av PM. Han vill slå igen rävsaxen vid ett senare tillfälle, utan babbel från monstret.

Det samma tänkte jag då PM sa att det ju var mörkt och därför kunde inte vittnet i fartyget ( han nästan krockade med ) ha sett honom då han stod i tornet. Nu var det ju månsken just den natten vilket PMs sms till S också visar att han var fullt medveten om. ” jag tar på äventyr med Nautilus. Seglar i månskenet...”

En fundering rörande vittnet i torsdags som var Madsens vän sedan lång tid. Han hade ju varit närvarande i rätten under första rättegångsdagen, man ”får” ju inte ha varit i rätten om man ska vittna. Väger då inte hans vittnesmål lättare?

När det gäller Kims anteckningsblock. De har ju hittat den och jag tror att PM hade tänkt plantera ut den på Raevsehalvön tillsammans med delar av hennes kläder och hårtussar. PM bör ju ha varit noga med att anteckningsblocket inte skadades av vatten så att man kunde läsa vad Kim skrivit. Allt för att bevisa att hon avslutat sin intervju och därför tänkte PM att det skulle visa att han släppt av henne på avtalad tid. Någon annan måste därför vara skyldig till hennes försvinnande.

Anteckningsblocket och intervjun, om man nu kan läsa det hon skrivit, blir ju då också en pusselbit då det gäller att bestämma tidsspannet. Kim har således inte överfallits genast. PM har fått babbla fritt och vi vet ju hur gärna han pratar om det som intresserar honom.

Som någon skrev tidigare, PM njöt av denna inledning. Det var ju precis så han uttryckt sig i meddelandena till väninnan som var konstnär och som bett honom att skrämma henne, att blixtsnabbt förändras från god till ond var något som gjorde honom extremt upphetsad tror jag. För övrigt finns konversationen i den artikel på engelska som en journalistvän till Kim skrev.

Varför S inte vittnade? Jag tror att hon nu gör vad hon kan för att inte förknippas med PM. Att besluta sig för att inte vittna bör ju ha en del att göra med att hon inte vill att alla ska få ett ansikte på henne? Jag tror att hon känner sig äcklad och tar avstånd från PM. Hon kan ju fortfarande ha könslor för honom men jag tror att äckelkänslorna har tagit överhand.

Phew :-)
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-03-31 kl. 10:06.
Citera
2018-03-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej den här sista SMS konversationen (binda-sticka spett osv) har han med en som bara benämnts som D. Det är hon som vittnat bakom stängda dörrar. Det var han, Signe och D som skulle ha den här "övningen". Båda dessa har han träffat när han hyrt ut hangaren till technofest. Signe blev han tillsammans med 2016, D efter det. D var "värst" enl honom vad gäller SM. Båda dessa hade män som var varulvar (enl PM).
Så när träffades han och Sirid? Ja ok då får vi se om vi kan lista ut vilka dessa är. Men det har rört sig en hel del folk runt honom verkar det som.
Citera
2018-03-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Så när träffades han och Sirid? Ja ok då får vi se om vi kan lista ut vilka dessa är. Men det har rört sig en hel del folk runt honom verkar det som.

De blev tillsammans 2010 och gifte sig 2011.
Citera
2018-03-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja jag tror som du. Tidigare fanns även bilder på instagram från technofester som jag inte hittar nu.

Ja, jag har också ett minne av att ha sett bilder från en hangarfest fast minns inte var... Det känns som att rätt mkt har försvunnit.
DW hade förut en Facebook-sida under sitt eget namn t.ex. Hon finns iofs kvar på Facebook, men under ett annat alias och alla referenser till RML är borta (mkt förståeligt).
Citera
2018-03-31, 10:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Helt enig och tack för era givande svar. Lade ni märke till att Madsen sa att han hade frågat Sirid , när hon kom på besök för att få skilsmässopapperen underskrivna , om det var av känslomässig anledning hon ville skiljas, så hade hon svarat att det var enbart av ekonomiska skäl. Det fick mig att dels undra om det stämmer, dels tänka att hon svarat så för att hon helt enkelt inte vågade säga annat, eller så var det som du säger, hon älskar honom ändå trots allt.
Hon sa ekonomiska och personliga skäl, enligt liven jag följde. Bt.dk tror jag. Fast det var ju enligt PM.
Citera
2018-03-31, 10:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

En fundering rörande vittnet i torsdags som var Madsens vän sedan lång tid. Han hade ju varit närvarande i rätten under första rättegångsdagen, man ”får” ju inte ha varit i rätten om man ska vittna. Väger då inte hans vittnesmål lättare?

Jens Falkenberg lyckades dessutom komma i tidningen, när han hade köat sig till en plats den första rättegångsdagen, så det var ingen tvekan om att han varit där!

Nä, rätten beslutade ju att det inte gjorde någonting. Det var inte så att JF fick höra något hemligt på det första rättsmötet, som han inte hade kunnat läsa sig till i vanliga tidningars rapportering ändå, och som kunde ha påverkat hans vittnesmål. Vittnen hålls ju inte inlåsta tills det är dags för dem att vittna, så att de inte ska komma åt information från tidigare dagar.

Läste hans vittnesmål i Ekstrabladet nu:

https://ekstrabladet.dk/112/live-dag-6-i-ubaadssagen-dommer-kraevede-pause-efter-visning-af-henrettelsesvideoer/7094459

Slås av att han verkar stödja sin vän så långt som han kan och vågar. Han berättar att både ett bord och en hylla till räddningsvästar var på gång, de skulle sågas till i plywood (bordet var nästan klart). De långa skruvmejslarna kan mycket väl användas till att markera hörnen i ett rutnät, när man letar igenom ett stycke havsbotten (dock behöver de inte spetsas till för det), det var normalt att verktyg fanns ombord på Nautilus, den gröna vattenslangen kan han varken bekräfta eller dementera att han sett ombord, o.s.v.. Angående den fastsugna luckan så säger han att det stämmer att den kan fastna så vid undertryck, att den inte går att öppna utifrån. Han avstår från att gå in i detaljer i resten av kolos-scenariet, för att han saknar teknisk utbildning, säger han. Peter behövde hans armar och ben när de byggde Nautilus!
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-31 kl. 10:54.
Citera
2018-03-31, 10:59
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemmeVitale
Jag tror mig ha kommit fram till vem det ”hemliga vittnet” är...
BT.dk’s liverapportering var ju väldigt generös med information i början i synnerhet. Läs BT’s liverapportering 21/3. Vid kl. 14.30 får vi initialen D på en kvinna och vi får veta att PM lärde känna henne på en technofest i hangaren vintern 2015-2016 och att hon ville göra videoupptagningar i hangaren (vilket hon sedermera gjorde). Vi får också veta att det har varit en sms-korrespondens mellan henne och PM där hon ber om att bli skrämd för att kunna arbeta. Jag drar slutsatsen att de här syftar på ”grillspett och halsskärnings”-dialogen som kom till allmänhetens kännedom först genom May Jeongs artikel i Wired där vi också fick veta att hon jobbade med en film. I senare liverapportering får vi också veta att hon började praktisera på RML.
Här i tråden hittade jag en länk till ett arkiv över RML-medarbetare (några av dem iaf). En av har ett namn som börjar på bokstaven D. En snabb googling på hennes namn ger vid handen att hon jobbar med konst(ig)film. Enligt blogginlägget S.T.A.Y. på ing.dk så började hon praktisera på RML i början av 2016.

Min slutsats: D*lin W*ldo

Jag tror att det var hon som vittnade i fredags (vi fick ju bekräftat på måndagen att det var en älskarinna som hade vittnat och vi vet att det inte var Deirdre King). Den andra tjejen från technofesten som skulle vara med på trekanten i ubåten är med stor sannolikhet Sign* Skovby* Niss*n.

På vimeo kan man skåda flera av D*lins filmalster. Se tex ”Motorvejsbevisthed”.
En mkt obehaglig och rätt äcklig film enligt mig, här är det verkligen tal om dödsfascination.
Får en känsla av att det var en synnerligen osund miljö därute på Refshaleöen.

PS. Detta är mitt premiärinlägg på flashback och har inte satt mig in i alla tekniska aspekter än, därav inga bifogade länkar. Återkommer med detta när jag har satt mig in i hur allt fungerar, hoppas ni har lite överseende så länge.
Ber om ursäkt på förhand för presumtiva tekniska misstag...
Bra jobbat! Verkligen suspekta personer med bisarra intressen. Välkommen till Flashback
Citera
2018-03-31, 11:08
Medlem
Jag har följt denna tråden på distans ett tag, verkligen spännande att få ta del av en så stor mängd kunskap och olika infallsvinklar inom allt ifrån ubåtsteknik/fysik till psykologi.

Kom att tänka på ett egentligen ovidkommande tema som dock verkar ha varit regelbundet återkommande, många verkar ju vara av uppfattningen att DK har varit man en gång i tiden. Jag har svårt att tro det, när man går in på hennes Facebook så framgår det i flödet att hon har två barn.
Det har också nämnts någonstans (försöker komma på var...) att DK har en exmake som har varit tillknuten RML.
Jag tror att jag vet vem det är då han delar efternamn med ett av DK’s barn.
Om jag har rätt så heter han:
Gw*ino R*zz F*inst*in (på sin Facebook-profilbild bär han fö en RML-hjälm, här heter han bara Gw*ino R*zz om ni vill söka). Han har också varit ute och uttalat sig i media om fallet.
På Facebook kallar sig DK för Deedee Logan, hennes sida är helt öppen (utom vänner).
Citera
2018-03-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Bra jobbat! Verkligen suspekta personer med bisarra intressen. Välkommen till Flashback

Tack så mycket
Trevligt att få känna sig välkommen
Citera
2018-03-31, 11:12
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade:

Detta var också något jag reagerade kraftigt på under live rapporteringen som jag följde! Jag är absolut inte så tekniskt kunnig som du är men trots det så uppfattade jag hur PM sade emot sig själv!

Jag kände frustration över att åklagaren inte ställde några följdfråger rörande detta. Efter att ha funderat lite över vad som kan vara anledningen till detta har jag beslutat mig för att det beror på att ÅK inte vill ha fler bortförklaringar av PM. Han vill slå igen rävsaxen vid ett senare tillfälle, utan babbel från monstret.

Det samma tänkte jag då PM sa att det ju var mörkt och därför kunde inte vittnet i fartyget ( han nästan krockade med ) ha sett honom då han stod i tornet. Nu var det ju månsken just den natten vilket PMs sms till S också visar att han var fullt medveten om. ” jag tar på äventyr med Nautilus. Seglar i månskenet...”

När det gäller Kims anteckningsblock. De har ju hittat den och jag tror att PM hade tänkt plantera ut den på Raevsehalvön tillsammans med delar av hennes kläder och hårtussar. PM bör ju ha varit noga med att anteckningsblocket inte skadades av vatten så att man kunde läsa vad Kim skrivit. Allt för att bevisa att hon avslutat sin intervju och därför tänkte PM att det skulle visa att han släppt av henne på avtalad tid. Någon annan måste därför vara skyldig till hennes försvinnande.

Anteckningsblocket och intervjun, om man nu kan läsa det hon skrivit, blir ju då också en pusselbit då det gäller att bestämma tidsspannet. Kim har således inte överfallits genast. PM har fått babbla fritt och vi vet ju hur gärna han pratar om det som intresserar honom.

Som någon skrev tidigare, PM njöt av denna inledning. Det var ju precis så han uttryckt sig i meddelandena till väninnan som var konstnär och som bett honom att skrämma henne, att blixtsnabbt förändras från god till ond var något som gjorde honom extremt upphetsad tror jag. För övrigt finns konversationen i den artikel på engelska som en journalistvän till Kim skrev.

Varför S inte vittnade? Jag tror att hon nu gör vad hon kan för att inte förknippas med PM. Att besluta sig för att inte vittna bör ju ha en del att göra med att hon inte vill att alla ska få ett ansikte på henne? Jag tror att hon känner sig äcklad och tar avstånd från PM. Hon kan ju fortfarande ha könslor för honom men jag tror att äckelkänslorna har tagit överhand.

Phew :-)
Jag har också funderat på vad som hejdade SL från att vittna. Jag tror att hon vet en hel del som är ofördelaktigt för PM , kanske bestämt sig för att berätta det hon vet , men ångrade sig i sista stund. Hon har nog hört de andra vänners/älskarinnors vittnande om hur mjuk och fin och vänlig PM är (kräks) och kanske bangar för att spräcka deras förskönande utsagor. Jag är ju övertygad om att vänner/älskarinnor på något sätt är delaktiga i ett ljusskyggt leverne och skyddar PM och varandra.
Citera
2018-03-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemmeVitale
Jag har följt denna tråden på distans ett tag, verkligen spännande att få ta del av en så stor mängd kunskap och olika infallsvinklar inom allt ifrån ubåtsteknik/fysik till psykologi.

Kom att tänka på ett egentligen ovidkommande tema som dock verkar ha varit regelbundet återkommande, många verkar ju vara av uppfattningen att DK har varit man en gång i tiden. Jag har svårt att tro det, när man går in på hennes Facebook så framgår det i flödet att hon har två barn.
Det har också nämnts någonstans (försöker komma på var...) att DK har en exmake som har varit tillknuten RML.
Jag tror att jag vet vem det är då han delar efternamn med ett av DK’s barn.
Om jag har rätt så heter han:
Gw*ino R*zz F*inst*in (på sin Facebook-profilbild bär han fö en RML-hjälm, här heter han bara Gw*ino R*zz om ni vill söka). Han har också varit ute och uttalat sig i media om fallet.
På Facebook kallar sig DK för Deedee Logan, hennes sida är helt öppen (utom vänner).

Tack för all info.

Jag tycker också det har blivit spekulerad för mycket om Deidre's kön. Uppenbart en kvinna. Ved att kolla likes och kommentarer kan man också se att mamman har lite maskulina drag.
Citera
2018-03-31, 11:19
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jens Falkenberg lyckades dessutom komma i tidningen, när han hade köat sig till en plats den första rättegångsdagen, så det var ingen tvekan om att han varit där!

Nä, rätten beslutade ju att det inte gjorde någonting. Det var inte så att JF fick höra något hemligt på det första rättsmötet, som han inte hade kunnat läsa sig till i vanliga tidningars rapportering ändå, och som kunde ha påverkat hans vittnesmål. Vittnen hålls ju inte inlåsta tills det är dags för dem att vittna, så att de inte ska komma åt information från tidigare dagar.

Läste hans vittnesmål i Ekstrabladet nu:

https://ekstrabladet.dk/112/live-dag-6-i-ubaadssagen-dommer-kraevede-pause-efter-visning-af-henrettelsesvideoer/7094459

Slås av att han verkar stödja sin vän så långt som han kan och vågar. Han berättar att både ett bord och en hylla till räddningsvästar var på gång, de skulle sågas till i plywood (bordet var nästan klart). De långa skruvmejslarna kan mycket väl användas till att markera hörnen i ett rutnät, när man letar igenom ett stycke havsbotten (dock behöver de inte spetsas till för det), det var normalt att verktyg fanns ombord på Nautilus, den gröna vattenslangen kan han varken bekräfta eller dementera att han sett ombord, o.s.v.. Angående den fastsugna luckan så säger han att det stämmer att den kan fastna så vid undertryck, att den inte går att öppna utifrån. Han avstår från att gå in i detaljer i resten av kolos-scenariet, för att han saknar teknisk utbildning, säger han. Peter behövde hans armar och ben när de byggde Nautilus!

Skruvmejslarna skulle ju användas för att 'fästa ubåten i botten' eller något liknande. Bara en slump att dom istället användes för att sticka Kim i underlivet medan hon fortfarande var i liv?
Och sågen: tänkte han såga hyllor i ubåten under turen med Kim? Hade han med sig konsoller och själva hyllorna? Att sågen istället användes för att stycka en kropp är...en slump?
Spännbanden som togs med och verkar ha använts för att binda fast Kim: en...slump?

Tvivlar du på att PM ljuger om vad som hände på Nautilus? Och tvivlar du på att han tillfogat Kim skador medan hon levde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in