Citat:
Intressant passage idag när PM berättade sin historia om "olyckan".
Särskilt intressant de delarna där han säger emot sig själv.
Jag har inte fått helt klart för mig hur det är med dörren in till motorrummet, om den fastnar av undertryck då motorerna går eller inte. Tycker det har varit lite motsägelsefulla kommentarer där, och dagens kommentarer var inte helt entydiga för mig som inte kan danska så bra.
Men, vad gäller dörren , så säger PM
14:36 - Jeg lukker dören ind til maskinrummet
Den är alltså stängd.
Men så säger han
14:40 - Det er min fornemmelse, at der er sket det, at Kim har lykkedes at stoppe motorerne. Fordi døren til motorrummet står åben
att han har en "känsla" av att KW lyckats stänga av motornerna för att dörren är öppen.
Vad gäller undertryck, avgaser, och att han fick upp luckan som borde vara faststugen, så säger han
14:44
I det øjeblik motorerne stopper, så kan der igen suges luft ind i ubåden igen, siger Peter Madsen.* - Der kan også suges luft ind gennem selve motoren, siger Peter Madsen.*
- Hvis der er åbent til udstødningen, så kan der komme luft ind.*
Och detta är mycket intressant. Vad PM egentligen säger, är att det är öppet mellan avgasröret och kabinen, men också mellan avgasröret och utsidan. Dvs, det är också öppet mellan kabinen och utsidan. Då kan inget undertryck uppstå på insidan. Det är fysikens lagar.
En annan intressant sak är, att om det nu föreligger som PM säger. Motorerna går, avgasröret är delvis öppet mot utsidan och delvis in emot maskinrummet. Dörren in till maskinrummet är stängd. Motorn kommer att suga luft ifrån maskinrummet, och således dra in avgaser genom öppningen till avgasröret. Men eftersom motorn konsumerar luften, kommer den också dra luft ifrån kabinen utanför (om det finns rör) det kommer alltså att vara ett flöde från kabinen in i maskinrummet, definitivt inte i motsatt riktning, vilket i så fall skulle kräva ett övertryck i maskinrummet, och det lär det ju inte ha varit. Således kan inga avgaser komma in i kabinen.
Så, det är massvis med omöjligheter i PM's story. Vi får hoppas innerligt att de tekniska experterna uppmärksammar rätten på allt detta.
Skulle det sedan dessutom vara så att dörren till maskinrummet sugs fast när motorn går, ja då kunde ju KW aldrig ens ha tagit sig in där. Varför hon nu skulle göra det, ifrån en kabin utan rök in i ett maskinrum fullt med rök....
Särskilt intressant de delarna där han säger emot sig själv.
Jag har inte fått helt klart för mig hur det är med dörren in till motorrummet, om den fastnar av undertryck då motorerna går eller inte. Tycker det har varit lite motsägelsefulla kommentarer där, och dagens kommentarer var inte helt entydiga för mig som inte kan danska så bra.
Men, vad gäller dörren , så säger PM
14:36 - Jeg lukker dören ind til maskinrummet
Den är alltså stängd.
Men så säger han
14:40 - Det er min fornemmelse, at der er sket det, at Kim har lykkedes at stoppe motorerne. Fordi døren til motorrummet står åben
att han har en "känsla" av att KW lyckats stänga av motornerna för att dörren är öppen.
Vad gäller undertryck, avgaser, och att han fick upp luckan som borde vara faststugen, så säger han
14:44
I det øjeblik motorerne stopper, så kan der igen suges luft ind i ubåden igen, siger Peter Madsen.* - Der kan også suges luft ind gennem selve motoren, siger Peter Madsen.*
- Hvis der er åbent til udstødningen, så kan der komme luft ind.*
Och detta är mycket intressant. Vad PM egentligen säger, är att det är öppet mellan avgasröret och kabinen, men också mellan avgasröret och utsidan. Dvs, det är också öppet mellan kabinen och utsidan. Då kan inget undertryck uppstå på insidan. Det är fysikens lagar.
En annan intressant sak är, att om det nu föreligger som PM säger. Motorerna går, avgasröret är delvis öppet mot utsidan och delvis in emot maskinrummet. Dörren in till maskinrummet är stängd. Motorn kommer att suga luft ifrån maskinrummet, och således dra in avgaser genom öppningen till avgasröret. Men eftersom motorn konsumerar luften, kommer den också dra luft ifrån kabinen utanför (om det finns rör) det kommer alltså att vara ett flöde från kabinen in i maskinrummet, definitivt inte i motsatt riktning, vilket i så fall skulle kräva ett övertryck i maskinrummet, och det lär det ju inte ha varit. Således kan inga avgaser komma in i kabinen.
Så, det är massvis med omöjligheter i PM's story. Vi får hoppas innerligt att de tekniska experterna uppmärksammar rätten på allt detta.
Skulle det sedan dessutom vara så att dörren till maskinrummet sugs fast när motorn går, ja då kunde ju KW aldrig ens ha tagit sig in där. Varför hon nu skulle göra det, ifrån en kabin utan rök in i ett maskinrum fullt med rök....
Mitt fetade:
Detta var också något jag reagerade kraftigt på under live rapporteringen som jag följde! Jag är absolut inte så tekniskt kunnig som du är men trots det så uppfattade jag hur PM sade emot sig själv!
Jag kände frustration över att åklagaren inte ställde några följdfråger rörande detta. Efter att ha funderat lite över vad som kan vara anledningen till detta har jag beslutat mig för att det beror på att ÅK inte vill ha fler bortförklaringar av PM. Han vill slå igen rävsaxen vid ett senare tillfälle, utan babbel från monstret.
Det samma tänkte jag då PM sa att det ju var mörkt och därför kunde inte vittnet i fartyget ( han nästan krockade med ) ha sett honom då han stod i tornet. Nu var det ju månsken just den natten vilket PMs sms till S också visar att han var fullt medveten om. ” jag tar på äventyr med Nautilus. Seglar i månskenet...”
En fundering rörande vittnet i torsdags som var Madsens vän sedan lång tid. Han hade ju varit närvarande i rätten under första rättegångsdagen, man ”får” ju inte ha varit i rätten om man ska vittna. Väger då inte hans vittnesmål lättare?
När det gäller Kims anteckningsblock. De har ju hittat den och jag tror att PM hade tänkt plantera ut den på Raevsehalvön tillsammans med delar av hennes kläder och hårtussar. PM bör ju ha varit noga med att anteckningsblocket inte skadades av vatten så att man kunde läsa vad Kim skrivit. Allt för att bevisa att hon avslutat sin intervju och därför tänkte PM att det skulle visa att han släppt av henne på avtalad tid. Någon annan måste därför vara skyldig till hennes försvinnande.
Anteckningsblocket och intervjun, om man nu kan läsa det hon skrivit, blir ju då också en pusselbit då det gäller att bestämma tidsspannet. Kim har således inte överfallits genast. PM har fått babbla fritt och vi vet ju hur gärna han pratar om det som intresserar honom.
Som någon skrev tidigare, PM njöt av denna inledning. Det var ju precis så han uttryckt sig i meddelandena till väninnan som var konstnär och som bett honom att skrämma henne, att blixtsnabbt förändras från god till ond var något som gjorde honom extremt upphetsad tror jag. För övrigt finns konversationen i den artikel på engelska som en journalistvän till Kim skrev.
Varför S inte vittnade? Jag tror att hon nu gör vad hon kan för att inte förknippas med PM. Att besluta sig för att inte vittna bör ju ha en del att göra med att hon inte vill att alla ska få ett ansikte på henne? Jag tror att hon känner sig äcklad och tar avstånd från PM. Hon kan ju fortfarande ha könslor för honom men jag tror att äckelkänslorna har tagit överhand.
Phew :-)
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-03-31 kl. 10:06.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-03-31 kl. 10:06.