2018-03-20, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det har ju tagits upp en del i tråden om PM:s fars nazistsympatier och att han även suttit i fängelse.
Någon som vet mera om det, vad exakt han gjorde och om det var nazisympatierna som han fick fängelse för? Listan på danskar som dömdes för att ha hjälpt nazisterna när de intog landet är fortfarande preskriberad men ska så småningom bli offentlig. 2 års fängelse för landsrörräderi och förlorad rösträtt var ett vanligt straff.

Här lite info från wiki om danska nazister, kanske det var sådant han pysslade med.

.
Stämmer det? Jag tog upp frågan om han hade suttit i fängelse? Han klarade sig kanske undan med böter?
Inte alla blev dömda till fängelse.Fängelse eller böter.
Citera
2018-03-20, 03:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se edit. Jag la in lite iskyla beträffande människor versus maskiner.
PM säger själv att han är uppväxt med hans berättelser så det ligger nog nära till hands att det var väldigt känslovärmt om maskiner och känslokallt om människor (eller kvinnor mer specifikt).
Med tanke på all favorisering så är nog risken stor att han gärna såg att hans son axlade manteln om svunna drömmar:
Att PM tolkade det som att han var utvald att utföra Herkules storverk.
Pappans ende son, den utvalde, resten av familjen är bortvald, de fyller ingen funktion.
Men, lille Peter, pappas favorit och guldklimp, får tidigt förstå sin betydelse.
Peter är den utvalde - den som ska axla pappans mantel - den som ska uträtta storverk.
Det pappa pratar om varje dag. Peter den Store som tidigt förstår sin livsviktiga uppgift.
Som redan nu satts upp på en narcissistisk guldpiedestal.
Av sin far, han som vet allt om maskiner och sånt och hur viktigt det är.
Det känns bra att veta att man ska uträtta storverk.
Känns bra där högst upp på piedestalen.
Utvald.
Citera
2018-03-20, 04:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har ju tagits upp en del i tråden om PM:s fars nazistsympatier och att han även suttit i fängelse.
Någon som vet mera om det, vad exakt han gjorde och om det var nazisympatierna som han fick fängelse för? Listan på danskar som dömdes för att ha hjälpt nazisterna när de intog landet är fortfarande preskriberad men ska så småningom bli offentlig. 2 års fängelse för landsrörräderi och förlorad rösträtt var ett vanligt straff.
.
Det enda jag vet är det där byggandet av baracker och bunkrar åt nazisterna under ockupationen:

He told a biographer that his father, a carpenter who built barracks and bunkers for the German occupiers during World War II, had been abusive.
https://www.nytimes.com/2017/08/22/world/europe/peter-madsen-kim-wall-submarine-inventor-under-scrutiny-in-death-of-swedish-journalist-.html
Citera
2018-03-20, 04:42
Medlem
Citat:
Det enda jag vet är det där byggandet av baracker och bunkrar åt nazisterna under ockupationen:

He told a biographer that his father, a carpenter who built barracks and bunkers for the German occupiers during World War II, had been abusive.
https://www.nytimes.com/2017/08/22/world/europe/peter-madsen-kim-wall-submarine-inventor-under-scrutiny-in-death-of-swedish-journalist-.html

4 april: Redogörelse av den rättsmedicinska undersökningen av Peter Madsen

Vi får kanske veta mer utförligt om PMs RPU. Eftersom de vikt en hel rättegångsdag åt det.
Citera
2018-03-20, 06:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du har såklart rätt i att psykopater drabbar all sorts kvinnor. Jag utgick nu bara från Madsen som är en väldigt udda person, om än psykopat. Totalt egofixerad, energiskt aspergerpladdrande om raketer och annat skit som intresserar honom. Dessutom har han ingen som helst charmig utstrålning, han är helt osofistikerad ,ofräsch, han är liten, ful, har små händer - vilket enligt myten säger att han också har en liten kuk (förlåt, nu var jag fånig o fördomsfull, men...) om han inte är nöjd med sin "utrustning" kan det vara ett komplex hos honom som ökar hans vilja att dominera på annat sätt, i sexakter. Verkar inte det minsta mån om sitt yttre i sina skitiga overaller och hygienen är det väl sisådär med. Han är så långt ifrån ett kap någon kan vara, enligt mitt tycke. En egofixerad, pladdrande slusk utan någon som helst tilldragande egenskap.

De kvinnor som radats upp som hans "kap" tillhör inte heller direkt någon A-kategori, utan han har sökt sig till såna som han vet att han har chans att få. Kim var en sån kvinna som han ALDRIG skulle kunna få, det visste han så klart. En sån som hon var ouppnåelig för honom.
Sådär ja, då har jag dissekerat den unkna Slaktar-Madsen en smula.

Jämför då med t.ex den tjusige, vältalige psykopaten Ted Bundy, som förmodligen kunde trollbundit och fångat vilken kvinna som helst. Jämfört med honom är Madsens "charm" som en flugskit i rymden.

Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..? Latent lesbianism, kanske..? Sedan får du också förstå att människor har olika smak, och att alla kvinnor inte imponeras av kostymnissar med manikyrerade naglar, som inte ens klarar av att borra upp en hylla... Just händighet och kunnande om typiskt manliga saker, som teknik, är helt nödvändigt för att i alla fall jag ska börja se på en man med "dom" ögonen ifrån början.

Citat:
Hahahahaha, tillåt mig gapskratta. Du har letat fel på morsan konstant utan konkret fakta och kört dina psykoanalyser.

Vad är oansvarigt? Hur många kvinnor finns det inte som har flera fäder till barn? Är det endast kvinnan det beror på och inte den som spred sin säd? Att det sen kanske visade sig inte funka i relationer behöver på intet vis betyda att varken mor eller far till de barnen var dåliga föräldrar.

De allra flesta av dom kvinnorna är också oansvariga, på alla möjliga plan. Det brukar gå ihop med låg utbildning, låg intelligens, diverse psykiatriska diagnoser, rökning, alkoholmissbruk och ibland även drogmissbruk, o.s.v.. Och då talar jag just om kvinnor som har tre-fyra barn med olika pappor redan i ung ålder. Inte om kvinnor som gift sig vid 22, fått två barn, skilt sig eller blivit änkor, levt helt och hållet för sina barn i några år, gift om sig med en vettig man som de under lång tid lärt känna innan de fört ihop honom med barnen, för att minimera risken att det ska kunna inträffa misshandel eller sexuella övergrepp mot barnen - och till slut skaffat ett gemensamt barn i 35-40-årsåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
*suckar*
Som så många gånger förr, kanske du inte ska dra förhastade slutsatser om tekniska saker, när du nu inte förstår dem för fem öre.

Även när jag har fullständiga nybörjare med ombord, tvekar jag inte att låta dem ta rodret direkt från start, när vi lägger loss från bryggan. Då snackar vi en båt som nog har något klurigare manövrerbarhet än Nautilus. Att styra en båt är mycket enklare än att köra en bil. Det är egentligen ingenting man behöver "lära" någon. Man kan bara låta personen prova.

Vad gäller tysken, så skriver han en del saker som gör att man undrar hur han själv har det ställt med "sjömannaskapet" egentligen.

Vad vet vi om huruvida båten gick för elmotor eller diesel när KW styrde?
Enligt tyskens beskrivning går det inte att lägga till med båten själv, om man kör med dieselmotorn.

Kanske var det så att man inte kunde reglera motorn från tornet, eller någon annanstans än maskinrummet. Men det verkar konstigt. Dessa motorer är gjorda för att ha styrningen på annan plats, det är standard. Alla delar finns och hör mer eller mindre till motorn. Det är två vajrar och ett reglage. Finns på varenda båt med dylik motor, varenda. Ja, utom möjligen just nautilus då. Varför PM nu skulle ha skippat den mycket bekväma och i det närmaste nödvändiga detaljen på sin båt. Skulle gärna vilja ha en referens till det påståendet.

Så till sist, om man kan lägga till i hamn med ett visst reglage, då kan man göra allt annat som krävs också. Att lägga till (och kasta loss) är den mest komplexa manövern man har ombord. Kan man göra det själv, då kan man göra allt annat själv också. (Ni får ta den kommentaren som en utmaning att överbevisa mig, vem vet, kanske jag har fel)

Fast då står du väl i närheten och övervakar, kan gripa in om det kommer något flytetyg farande i hög fart etc.? Du går väl inte ner under däck flera minuter i taget och lämnar nybörjaren ensam? Även om personen förstår hur styrenheten fungerar rent teoretiskt, så kan ju han eller hon råka i panik i en ny och oväntad situation, tänker jag. M och K befann sig dessutom i en farled med massor av båttrafik.

Det jag (till skillnad från tysken) reagerade på, var annars det mänskliga. Att han instruerade henne i detta när/om han visste att han skulle tortera och döda henne strax efteråt. Det är svårt att förstå. OK, det är svårt att han dödade henne överhuvudtaget, jag kan fortfarande inte ta in det! Men detta när han står och instruerar henne i styrningen blev liksom en liten "mänsklig bild" som gjorde kontrasten till det som ev. hände sedan ännu större. Nu kan det förstås vara så, att det var precis den kontrasteffekten han ville få till. Att hennes chock blev ännu större när han gick från den snälle och tålmodige instruktören till den onde Kapten Vladimir, naken och med kaptensmössa på huvudet och en kniv i handen kanske, på ett ögonblick..?

Tysken har räknat på sträckan och farten, utifrån de tidpunkter och hållpunkter som finns (typ andra fartyg som rapporterat vid vilket klockslag de siktat N eller rentav pratat med M där han stod med K i tornet), därigenom har han fått fram vilken/vilka motorer M troligen kört på. Eftersom han vet hur många knop man uppnår med de olika motorerna eller båda tillsammans. Tysken demonstrerade dessutom häromdagen hur man kan räkna ut avstånd genom att känna till höjden på t.ex. ett torn på land. Han ritade upp vektorer o.s.v.. Mycket intressant! Jag ska sätta mig in i det där mera när jag får mer tid (har nästan ingen tid alls att hänga med i det här fallet nu, irriterande nog när det händer så mycket).

Dessutom har tysken kontakt med män i Madsens team som varit med och renoverat och seglat med N i tiden upp till olyckan eller "olyckan" (det är lätt att kolla vilka han har på sin Facebook från Madsens team, dessutom, det är förmodligen dessa), så vi kan nog räkna med att han vet vad som fanns och inte fanns på Nautilus2, och hur M brukade köra och inte köra.

Den danska facktidskriften "Ingeniören" hade en artikel med små videos man kunde klicka fram, där M själv visade olika ställen på N efter renoveringen, du får leta rätt på den, där kanske det framgår. Du får söka rätt på den. Jag hinner inte.
Citera
2018-03-20, 06:36
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej , båda föräldrarna är döda. Skribenten som kallar sig develi la nyss ut ett inlägg med två länkar. Den översta av dem var intressant med lite ny info. ca två sidor bakåt (kunde inte länka).
Tack.Har letat på nätet men inte hittat ngt.
Citera
2018-03-20, 06:51
Medlem
Honan6s avatar
Är Madsen skolad i mord av fadern? När jag läser att pappan köpte ett hotell med pub, föds tankar om dödens hotell.

Varför behöll Madsen endast några verktyg efter sin far? Hade de ett särskilt affektionsvärde och var finns de idag? Jag antar/hoppas varenda verktyg som hittades i verkstaden är noga DNA-kontrollerat.

Madsen säger sig ha kirurgiska kunskaper och det kan väl spåren efter styckningen av Kim förhoppningsvis berätta - d v s om hon styckats av någon som tycks vara van eller nybörjare.

Madsen är uppenbart galen och det vi hört om hans far antyder tillika. De vänner Madsen har/haft kan inte heller varit/vara normala.

Madsen är en fena på att orera och antagligen har han inledningsvis fångat ett intresse på behörigt avstånd. Några få har kanske kommit honom nära och hört honom avslöja några innersta hemligheter de inte har trott på. Om dessa vittnen finns, så är de nu väldigt viktiga.
Citera
2018-03-20, 06:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tänker lite långsökt nu. Men om det var Carl Madsen som lämnade hårstrået så delar han lite DNA med PM.
Så då borde de genom släktskap sett det när de samkörde PMs DNA mot svenska olösta fall?
Eller tror jag fel?
När det gäller de här två morden är vi inte lika öppna som Danskarna. Inte mer än väldigt brutala,sadistisk,förnedrande hm,hm... Men att den sadistiske sexmördaren Peter Sutcliffe, The Yorkshire ripper, misstänktes för morden,den säger en del.
Lite skrämmande att Gertie mördades natten 11/12 augusti också.
De har inte hårets dna i registret.
Citera
2018-03-20, 06:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är Madsen skolad i mord av fadern? När jag läser att pappan köpte ett hotell med pub, föds tankar om dödens hotell.

Varför behöll Madsen endast några verktyg efter sin far? Hade de ett särskilt affektionsvärde och var finns de idag? Jag antar/hoppas varenda verktyg som hittades i verkstaden är noga DNA-kontrollerat.

Madsen säger sig ha kirurgiska kunskaper och det kan väl spåren efter styckningen av Kim förhoppningsvis berätta - d v s om hon styckats av någon som tycks vara van eller nybörjare.

Madsen är uppenbart galen och det vi hört om hans far antyder tillika. De vänner Madsen har/haft kan inte heller varit/vara normala.

Madsen är en fena på att orera och antagligen har han inledningsvis fångat ett intresse på behörigt avstånd. Några få har kanske kommit honom nära och hört honom avslöja några innersta hemligheter de inte har trott på. Om dessa vittnen finns, så är de nu väldigt viktiga.
Jag fattade det som om han hade läst sig till hur man amputerat, pga sitt historie intresse. Apart intresse kan man tycka.
Citera
2018-03-20, 09:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..? Latent lesbianism, kanske..? Sedan får du också förstå att människor har olika smak, och att alla kvinnor inte imponeras av kostymnissar med manikyrerade naglar, som inte ens klarar av att borra upp en hylla... Just händighet och kunnande om typiskt manliga saker, som teknik, är helt nödvändigt för att i alla fall jag ska börja se på en man med "dom" ögonen ifrån början.
Vilken humor, skrattar så jag nästan gråter
Jag ser inget som helst charmigt med Slaktar-Madsen och då menar du att jag kanske lider av "latent lesbianism" för t.o.m de danska psykiatrikerna och psykologerna har konstaterat att Madsen är "charmig". "Latent lesbianism", vad menar du med det uttrycket? Att jag latent är lesbisk men det dyker bara upp ibland, ungefär som om jag hade en latent sjukdom.

Framförallt visade sig då min "latenta lesbiska sida" när jag beskrev Madsen som jag helt ärligt tycker, nämligen så här: Totalt egofixerad, energiskt aspergerpladdrande om raketer och annat skit som intresserar honom. Dessutom har han ingen som helst charmig utstrålning, han är helt osofistikerad ,ofräsch, han är liten, ful, har små händer - vilket enligt myten säger att han också har en liten kuk (förlåt, nu var jag fånig o fördomsfull, men...)

Tidigare skrev du att du "inte skulle våga möta mig på en undanskymd plats" av oro för att jag skrev om hur sexualsadister fungerar, deras drifter, tankar osv enligt vetenskaplig forskning. Du har en fantasi som inte är riktigt frisk. Nu är jag plötsligt kanske en lesbisk sexualsadistisk mördare, huvvaligen! Hm, något för dig att prata med farbror doktorn om kanske?

Att jag inte anser Madsen vara charmig, vilket psykiatrin gjorde, då insinuerar du att det är "fel" på mig, att jag kanske är lesbian.(Obs! Absolut inget fel i att vara lesbisk, homosexualitet är naturligtvis något helt naturligt, det är inte där skon klämmer)

Då måste jag fråga dig varför du tycker tvärtemot psykiatrin i ett av de allra viktigaste konstaterandena, nämligen detta:
"De mener desuden, at hvis Peter Madsen er på fri fod, så er der høj risiko for, at han vil begå ligartet kriminalitet.
Retslægerådet vurderer, at han udgør en sådan væsentlig fare for andres liv, helbred og velfæld, at anvendelse af forvaring kan være påkræve."

Hög risk att han kommer att begå liknande brott...
Representerar en så väsentlig fara för andras liv, hälsa och välbefinnande att användningen av förvaring kan krävas.

Med vetskap om denna allvarliga, tunga bedömning så irriteras du över att jag "missat" PM:s charm men själv har du missat den allvarligaste och viktigaste biten - att det är hög risk att han kommer att begå liknande brott och att han är en väsentlig fara för andras liv osv och förvaring kan krävas.
Men du vill gladeligen släppa ut det "kreativa charmtrollet" i frihet, vore ju sorgligt att vi missar den supermannen. Att du känner så, tvärtemot psykiatrin, säger kanske mer om dig...?
Latent fjolla kanske....?

Förresten, jag har fått för mig att det mest är White Trash som föredrar händiga karlar, hantverkare o.dyl, men du vet kanske mer om det som gillar såna? Och Madsens "händighet" verkar mest ha dragit till sig gamla avdankade porraktriser, prostituerade o.dyl och inga "fina" flickor, så där kanske man också kan säga att han var en White-Trash-magnet, där det ofta fanns promiskuöst sexuellt beteende i bagaget.

NEJ, Slaktar-Madsen har ingen tilldragande egenskap, ingen charm - känner bara avsky och äckel.

Här är två exempel som är rena motsatsen till Madsens "utstrålning" om vi nu stannar kvar i Danmark.
Mads Mikkelsen och Viggo Mortensen(dansk/amerikan).
Så ser riktiga karlar ut, enligt mitt tycke. Snygga som fan, intressanta, mycket duktiga skådespelare, sexiga och med maximal utstrålning. Bangar nog inte heller för att borra upp en hylla, men å andra sidan så klarar jag sånt själv också, det gör väl nästan alla kvinnor nu för tiden.
D.v.s om man känner att man är mannens jämlike och inte ett litet okunnigt, undergivet white-trash-våp som behöver hjälp till det mesta.
Citera
2018-03-20, 11:02
Medlem
Ja - i detta fallet får man fokusera på PMs oövervinneliga charm 🤣
Citera
2018-03-20, 11:14
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
[quote=Merwinna|63552642]Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..? Latent lesbianism, kanske..? Sedan får du också förstå att människor har olika smak, och att alla kvinnor inte imponeras av kostymnissar med manikyrerade naglar, som inte ens klarar av att borra upp en hylla... Just händighet och kunnande om typiskt manliga saker, som teknik, är helt nödvändigt för att i alla fall jag ska börja se på en man med "dom" ögonen ifrån början.

Ointelligent är du. Du säger att bara för att psykologexperter har sagt att PM är charmig så är användaren du besvarade ovan lesbisk?! Sen fortsätter du med att nedlåtande säga att människor har olika smak. Du är otroligt skör i huvdet, lär dig att läsa igenom vad du skriver innan du postar, så kanske du inte ser så jävla störd och dum ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in