2018-03-20, 11:22
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det hade varit högst förståeligt om hon hade vetat att hon skulle dö. Men det visste hon ju inte.

Är du helt tappad bakom en vagn??? Att skriva att "jag älskar dig" till sin pojkvän är högst normalt! Jävla pucko, du kommer inte med något som tillför människor något nyttigt eller intressant.
Citera
2018-03-20, 11:51
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att gå ut på stan och fråga tio slumpvis utvalda personer mellan 40 och 50 år om de vet vem Kraka är/var. Du tror att nästan alla vet det, men jag gissar på 1 av 10.

Och JA jag tänkte faktiskt skriva att jag ÄR orolig för dig, när du kan leva dig in i vad han gjorde och kände - OM det var det han gjorde och kände - på det där målande sättet. Jag skulle inte gå ut och träffa dig IRL på en undanskymd plats, om vi säger så.

Hahaha, veckans höjdare! Snarare skulle man vara skiträdd att träffa på DIG IRL, du är otroligt creepy i ditt sätt att tänka kring en sadistisk sexmördare. Att försvara en sån människa som PM samtidigt som du försöker måla offret KW som "skyldig",vilket är otroligt smaklöst, tyder mer på en person som varken har alla hästarna hemma och är "out of touch" känslomässigt. Får väl hoppas att du inte har en dotter själv som i en framtid råkar ut för en sadist som skär upp henne under vidriga former. Det är just sådana som dig, som Madsen skulle använda som en "accomplice."
Citera
2018-03-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Ja - i detta fallet får man fokusera på PMs oövervinneliga charm 🤣

Eller hur? Enligt både BT och Ekstrabladet handlar det om en overfladisk charme:

– Personlighedsmæssigt er han svært afvigende med primært narcissistiske og psykopatiske træk. Han er ’glat’ med overfladisk charme, er patologisk løgnagtig og har en udpræget selvfølelse. Han er følelseshæmmet og har en alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse, lyder erklæringen.
Ekstrabladet

En mentalundersøgelse af Peter Madsen konstaterer, at Peter Madsen fremstår højst utroværdig. Samlet set fremstår han som pervers og svært seksuelt afvigende. Han er normalt begavet og ikke psykotisk. Undersøgelsen konkluderer, at han er "svært afvigende, med narcistiske og psykopatiske træk". Han beskrives som en patologisk løgner med en "glat og overfladisk charme".
BT Live

Man kan inte bara plocka ut ordet "charme" i den meningen och hoppa över ordet "overfladisk" = grund/ytlig/skenbar. För mig är det motsatsen till en person som är genuint charmig, alltså inget positivt öht.
Citera
2018-03-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex

[...]

Då måste jag fråga dig varför du tycker tvärtemot psykiatrin i ett av de allra viktigaste konstaterandena, nämligen detta:
"De mener desuden, at hvis Peter Madsen er på fri fod, så er der høj risiko for, at han vil begå ligartet kriminalitet.
Retslægerådet vurderer, at han udgør en sådan væsentlig fare for andres liv, helbred og velfæld, at anvendelse af forvaring kan være påkræve."

Hög risk att han kommer att begå liknande brott...
Representerar en så väsentlig fara för andras liv, hälsa och välbefinnande att användningen av förvaring kan krävas.

[...]

Det här har Merwinna egentligen redan indirekt gett svar på genom olika inlägg i tråden, jag kan friska upp ditt minne, men bara om du har skämskudden redo:
1. Han har ju (kanske) inte mördat henne utan bara tagit tillfället i akt när han helt på random fick en nydöd, fortfarande varm kropp att sticka kniven i. Alltså kommer han inte begå mord igen för att han helt enkelt aldrig gjort det första gången. Det var ju en olycka.
2. Han har ju lärt sig av sina misstag! Han kommer aldrig vilja riskera att sitta i häkte och eventuellt fängelse igen, eftersom han inte kan mecka där!

Så inte är han någon fara för någon annans liv, han vill ju få fortsätta med sina projekt och föreläsa och sånt, och det riskerar man nog inte bara sådär! Plus att han ju bara knivskändar kroppar som redan är döda, och sådana lär han ju inte träffa på mer under sitt liv, så - ingen ko på återfallsisen!
Senast redigerad av morboso 2018-03-20 kl. 12:34.
Citera
2018-03-20, 12:32
Medlem
Citat:
Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..? Latent lesbianism, kanske..? Sedan får du också förstå att människor har olika smak, och att alla kvinnor inte imponeras av kostymnissar med manikyrerade naglar, som inte ens klarar av att borra upp en hylla... Just händighet och kunnande om typiskt manliga saker, som teknik, är helt nödvändigt för att i alla fall jag ska börja se på en man med "dom" ögonen ifrån början.

Nej, de konstaterade att han har en "ytlig charm", se diva59s inlägg. Och även om expertutlåtandet hade konstaterat en genuin charm är det såklart en generalisering och inte något som varje annan människa håller med om. Inte ens psykologerna/psykiaterna behöver bli charmade av en person för att konstatera att charm finns. Klarar du av att skilja på att konstatera charm och att själv bli charmad? magiciadehexs inlägg gjorde ju i övrigt väldigt tydligt att HON inte tycker att PM besitter någon som helst charm och att det inte var ett försök till ett allmängiltigt utlåtande som varenda en måste hålla med om. Ingen har ju missat att du är himla charmad av honom.
Citera
2018-03-20, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..?
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man kan inte bara plocka ut ordet "charme" i den meningen och hoppa över ordet "overfladisk" = grund/ytlig/skenbar. För mig är det motsatsen till en person som är genuint charmig, alltså inget positivt öht.
Hahahhahaha, jag tänkte det samma när jag läste inlägget. High Quality interpretation!

Att han fortsättningsvis beskrivs pervers, svårt sexuellt avvikande, patologisk lögnare, har allvarlig brist på empati var det mindre noga med.

"glat og overfladisk charme"
Hal och ytlig charm (ett klassiskt personlighetsdrag vid psykopati; ett kriterium) har givetvis innebörden att den är falsk, konstgjord. Madsen är följsam/inställsam och kör med fejkad charm för att manipulera motpart.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 13:09.
Citera
2018-03-20, 12:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vore intressant att veta varför just dessa tre verktyg sparades av alla saker - det är ju inte direkt märkvärdiga verktyg.
Affektionsvärde?

When Carl Madsen dies Peter keeps a hammer, a chisel and a hacksaw from his belongings, the rest he sells in a flea market.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/the-news-that-shook-the-world-here-is-the-story-about-kim-wall/

Undrar om det är den där hammaren han har med som "rekvisita" i denne manipulativa våldsfantasien, det han beskriver är en "lægtehammer", en spesiell hammare som på grund av sin utforming är mycket egnad att anvenda som vapen. Har också för mig at dom ofta har anvendts som vapen i den kriminella världen i Danmark:

sitat: Den gamle hammer med den lange hærdede spids er sammen med min smedearm et primitivt våbensystem. De er brutalt, det er groft, og det hører til i middelalderen, men det rykker magtbalancen mellem muskelbundtet og mig afgørende til min fordel. Som alle våbensystemer, så gør det at jeg kan skabe en lille magtboble rundt om mig, hvor jeg kan kontrollere voldsmænd med det eneste sprog de forstår: truslen om langt værre vold. Hvis galningen udenfor er det mindste rationel, vil han slippe Anita og stikke af, og så har våbensystemet fungeret perfekt og reddet liv. Problemet er hvis han ikke er rationel, for så bliver jeg nødt til at bearbejde ham med dette våbensystem. sitat slut

Från hans blogg: https://ing.dk/blog/handler-alvor-177331
Citera
2018-03-20, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Undrar om det är den där hammaren han har med som "rekvisita" i denne manipulativa våldsfantasien, det han beskriver är en "lægtehammer", en spesiell hammare som på grund av sin utforming är mycket egnad att anvenda som vapen. Har också för mig at dom ofta har anvendts som vapen i den kriminella världen i Danmark:

sitat: Den gamle hammer med den lange hærdede spids er sammen med min smedearm et primitivt våbensystem. De er brutalt, det er groft, og det hører til i middelalderen, men det rykker magtbalancen mellem muskelbundtet og mig afgørende til min fordel. Som alle våbensystemer, så gør det at jeg kan skabe en lille magtboble rundt om mig, hvor jeg kan kontrollere voldsmænd med det eneste sprog de forstår: truslen om langt værre vold. Hvis galningen udenfor er det mindste rationel, vil han slippe Anita og stikke af, og så har våbensystemet fungeret perfekt og reddet liv. Problemet er hvis han ikke er rationel, for så bliver jeg nødt til at bearbejde ham med dette våbensystem. sitat slut

Från hans blogg: https://ing.dk/blog/handler-alvor-177331
Tack! Jag letade efter just detta inatt! Jag erinrade mig att jag läst om en hammare på bloggen men hade inte en susning om vart.
Denna hammare är nog den han använde här likaväl:
Citat:
"Han upptäckte snabbt att det bland annat saknades brandsläckare och annat material som behövs i en verkstad där det finns brandfarliga ämnen.
- Jag försökte flera gånger tala med honom om det, säger 52-åringen till tidningen."

"Efter två månader hade inget hänt, trots praktikantens påpekanden.
När han talade om för Madsen att Beredskabsstyrelsen, danska motsvarigheten till Räddningstjänsten, inte skulle godkänna sådana förhållanden fick han ett oväntat besked.
– Han svarade plötsligt att säkerheten var tillfredsställande, att polisen varit på besök och att de inte hade haft några invändningar, säger praktikanten i intervjun."

"– Ja sa direkt till honom att det är lögn. Polisen kan inte utfärda sådana tillstånd, säger praktikanten.
Då ska Peter Madsen ha tappat humöret.
– Han stod mindre än en meter ifrån mig med en hammare höjd över sitt huvud. Han skrek att "nu skulle jag hålla käft eller så skulle han slå sönder mitt huvud med hammaren", hävdar praktikanten."
https://www.expressen.se/kvallsposten/madsen-anklagas-for-dodshot-med-hammare/
Det är säkert hammaren från hans far och då tror jag osökt att pappan använt denna till att hota med, att den är av viss betydelse för PM som arv:
Citat:
When Carl Madsen dies Peter keeps a hammer, a chisel and a hacksaw from his belongings, the rest he sells in a flea market.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/the-news-that-shook-the-world-here-is-the-story-about-kim-wall/
Jag har försökt leta efter originaltext på danska men svårt att hitta, det kan vara citerat direkt ur boken likaväl. Jag ville kolla så det inte var felöversatt gällande de andra två.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 13:02.
Citera
2018-03-20, 13:15
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack! Jag letade efter just detta inatt! Jag erinrade mig att jag läst om en hammare på bloggen men hade inte en susning om vart.
Denna hammare är nog den han använde här likaväl:

Det är säkert hammaren från hans far och då tror jag osökt att pappan använt denna till att hota med, att den är av viss betydelse för PM som arv:

Jag har försökt leta efter originaltext på danska men svårt att hitta, det kan vara citerat direkt ur boken likaväl. Jag ville kolla så det inte var felöversatt gällande de andra två.
Jag ska inte gå i "conspiracy fällan" på ny här, men
det var nog en svår tid för honom när pappan dog och om man ser hela arvet under ett, kan man undra varför Madsen valde just dessa tre värktygen:
http://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/1508159/495978025/stock-photo-hand-drawn-tool-kit-isolated-at-white-background-shacksaw-hammer-and-chisel-vintage-ink- drawing-495978025.jpg
Citera
2018-03-20, 13:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag ska inte gå i "conspiracy fällan" på ny här, men
det var nog en svår tid för honom när pappan dog och om man ser hela arvet under ett, kan man undra varför Madsen valde just dessa tre värktygen:
http://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/1508159/495978025/stock-photo-hand-drawn-tool-kit-isolated-at-white-background-shacksaw-hammer-and-chisel-vintage-ink- drawing-495978025.jpg
Ja, det undrar jag med utifrån det jag redan skrivit.
1. Hans far har garanterat ordnat med mängder med verktyg då han fixade med garage så att raketer skulle byggas, han säljer av det mesta men spar just dessa tre (i mitt tycke sketna verktyg) varav en är en hammare som arv efter sin far.

2. Vi vet som sagt att han är en man som ser affektionsvärde i maskinella ting.
Han beskriver på bloggen att han inhandlat nån bänk eller arbetsredskap från Frankrike och har döpt denna till nåt kvinnligt namn (ska se om jag hittar det).

3. Vi vet att han växt upp med hot och våld beträffande sin far.

4. vi vet att han är gravt våldsbenägen och älskar tortyr.

5. Han har använt en gammal hammare (troligen den samma vid bägge tillfällena) - han beskriver den som ett grovt vapen att ha tillhanda för att skapa en bubbla av makt kring sig.¨
"jeg kan skabe en lille magtboble rundt om mig."

Konspiration med allt detta ser jag rakt inte som rätt ordval, jag kör en GW istället:
Hata slumpen.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 13:38.
Citera
2018-03-20, 17:09
Medlem
PhDSalanders avatar
Intressant vinkel av Katarina Wennstam i DN , inte något nytt ämne , dock värt att påminnas om nu i kommande rättegångsdagar.

Ur DN: Kultursidan: betalartikel

Katarina Wennstam: Exponeringen av mördade kvinnor säger något väldigt obehagligt om vår tid

UPPDATERAD 2018-03-13PUBLICERAD 2018-03-11
Varför skildras mördade män och kvinnor så olika i medierna? Rättegången kring mordet på Kim Wall visar återigen hur obehagligt fixerade vi blivit av intima detaljer av kvinnors liv och kroppar, skriver författaren

Journalisten Kim Wall blev enligt åtalet mördad – mitt i livet, ute på uppdrag. Men efter sin död har hon av världspressen reducerats till en samling kroppsdelar i en bisarr sexualsadistisk saga. Gång på gång återkommer journalister till att historien om den galne u-båtsbyggaren är som ett avsnitt av Bron eller någon annan deckare – men verkar helt glömma att fram tills den 10 augusti förra året var Kim Wall en livs levande människa med samma rätt till integritet och respekt som alla andra verkliga personer.
---------

Vi måste också fråga oss varför allmänheten inte på samma sätt antas vilja veta alla blodiga detaljer om hjärnsubstans, skotthålsradie eller krossade kroppsdelar när unga män skjuter ihjäl varandra?

Vi tycker generellt sett mer synd om kvinnor som faller offer, det är sant. Vi blir upprörda på ett helt annat sätt när en ung kvinna rövas bort på väg att kliva på sin moped för att köra hem i sommarnatten, än när en man som har valt en kriminell väg i livet blir ihjälskjuten i en gänguppgörelse.----------------
--------Men är denna indignation verkligen förklaringen till varför bilder på Lisa Holms trosor publicerades i samband med rättegången? Den smutsiga tejpen som mördaren virade runt hennes huvud?
-----------------------

Vi har i dag ett i stora delar förändrat medielandskap där många av de texter och poddar som publiceras saknar tydligt utgivaransvar. Många följer de poddar om verkliga brott som i bästa fall kan bidra till större förståelse för hur en rättsprocess går till, i värsta fall är helt gränslösa i hur detaljer återges. Uppgifter om offret som ska vara en självklar del av en rättssäker förundersökning, men som kanske inte borde bli var mans egendom att gotta sig i. ------

------Åter till Kim Wall och den internationellt uppmärksammade rättegången. U-båtsmordet kallas det i tyska medier, men mig veterligen är det en ung kvinna – inte en farkost – som har mördats. Snart sagt varje skada på Kim Walls kropp, inklusive snittytor och typ av verktyg, har stötts och blötts. Det finns så många kränkande uppgifter publicerade om hennes redan skändade kropp, som jag inte tänker återge igen här. -----------

-------Jag har sagt det förut och jag säger det igen: vår tids mest ikoniska bild av kvinnan har blivit den där hon ligger död, skändad, skadad, orörlig. På bio, i böcker och i nyhetsrapporteringen. Jag har faktiskt tappat räkningen på alla de konstfullt arrangerade nakna kvinnolik jag har sett i olika filmer och krim-serier. Inte sällan vandrar påklädda män runt, runt hennes livlösa uppfläkta kropp och pratar med varandra om vad gärningsmannen har utsatt henne för. Sedan fortsätter samtalet medan hon ligger på en plåtbänk hos obducenten och snittas upp. Och nej, manliga mordoffer porträtteras ytterst sällan på samma vis. Och nej igen, mördade kvinnor återfinns ytterst sällan iförda negligé.
-------
Senast redigerad av PhDSalander 2018-03-20 kl. 17:19.
Citera
2018-03-20, 17:25
Medlem
Caracallass avatar
Någon som känner till Peters pappas hela namn? Carl ..... Madsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in