2018-03-20, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är fan som att han bygger raketer och ubåtar som en förlängning av sig själv, som om de vore en del av honom, nästan som hans barn. När han som liten avtrubbades känslomässigt utan någon känslomässig närhet till sin far och istället för att reflektera över tankar, känslor, saknad, kärlek - det fanns ju inte i hans sinnevärld - så la han istället all sin energi på sina tekniska experiment, sitt byggande av miniraketer m.m. Det blev som hans sällskap istället för att ha en familj.
Som en låtsasvärld, där varje sak han byggde blev som en ny bekantskap.
Människor har han knappt någon kontakt med, det är hans skapelser som ger trygghet och glädje.
Människor sviker, människor är svaga. Hans egna små verk är fulla av liv och sviker inte.
Människor dör, människor försvinner. Spela roll. Mina skapelser är kvar, de är en del av mig, de gör mig aldrig besviken. Det blir som att de har ett eget liv och det är HAN som ger dem livet.
Till slut känner han sig som ett med sina raketer och ubåtar.
Endast döden kan skilja dem åt.
Dött material pratar han om som om han vore Urmodern själv. Ubåtarna är hans barn. Hans platoniska kärlek till ånglokomotiv ses också i bloggen. Han kliver runt i Tyskland med en inlevelse som sällan skådats - han ramlar helt tillbaka i nån sorts vemodig nostalgi.
Satt gubben så där och längtade tillbaks till svunna tider? Parallellt med drömmar som aldrig blev av?
Inbillar sig PM att han är ämnad att skapa det som fadern aldrig fullbordade?
Konstigt är det iaf, det är sällan man ser nåt så känslokallt och samtidigt med en sån inlevelseförmåga på andra fronter. Som det här (som får mig att fundera om han övat innan på nåt djur?)

»Jeg havde et kendskab til kirurgi og historisk kirurgi, også når man amputerede lemmer på soldater i krigssammenhæng«.

Om det svar siger Henrik Day Poulsen:
»Det er en fuldstændig maskinel nærmest klinisk tilgang til tingene. Han taler nærmest som en retsmediciner, der taler om, hvad han har fundet ved en obduktion«.
https://www.bt.dk/krimi/professor-i-psykologi-om-peter-madsens-sind-det-er-det-skrappeste-jeg-har-set
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 02:55.
Citera
2018-03-20, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, vi lägger ner, jag kanske förklarar otydligt. NPD psykopat störning vet jag inte ens vad du talar om med tanke på PCL-R och DSM så det blir bara snurrigare.
PM har Narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag.
Han kan även ha Asperger för det, men självklart inget samvete och ingen empati.(eftersom han även är psykopat.)
Jag trodde vi talade om detta (?)
Strunta att svara om det blev för snurrigt.
Citera
2018-03-20, 02:44
Medlem
Citat:
Vad vet du mer om det mordet? Hur gick det till, användes verktyg? Och, det är olöst förmodar jag?

https://www.expressen.se/kvallsposten/mordet-pa-teresa-for-36-ar-sedan-kan-fortfarande-losas/

https://www.expressen.se/nyheter/sista-chansen-hitta-mordaren/
Hu! Gertie mördades natten 11/12 augusti. Peter Sutcliffe misstänktes för båda men avskrevs pga DNA.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-20 kl. 03:07.
Citera
2018-03-20, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
PM har Narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag.
Han kan även ha Asperger för det, men självklart inget samvete och ingen empati.(eftersom han även är psykopat.)
Jag trodde vi talade om detta (?)
Strunta att svara om det blev för snurrigt.
Vi har väl ändå inte fått full diagnos beskriven mig vederligt? Då vet du mer än mig isf.
Ena stunden skriver du psykopatiska drag och sen att han är psykopat?
Den ena når cut off, den andra inte.
Citera
2018-03-20, 03:00
Medlem
Citat:
Vi har väl ändå inte fått full diagnos beskriven mig vederligt? Då vet du mer än mig isf.
Ena stunden skriver du psykopatiska drag och sen att han är psykopat?
Den ena når cut off, den andra inte.
Nej,vi spekulerar väl fortfarande.
Jag har fått förklarat för mig här i tråden av någon insatt att Psykopat inte finns som diagnos längre.
Att man numer bara skriver psykopatiska drag. (Eftersom det har med skattningsskalan att göra).
Men till vardags slarvar vi och säger psykopat.
När det gäller Antisocial personlighetsstörning så sa iallafall danska Psykprofessorn att Amagermannen var mer bara en Psykopat än de övriga, PM, Lundin och Breivik som om jag fattade det rätt, var Narsicisster med psykopatiska drag. Jag tycker själv att det är röriga begrepp.
Citera
2018-03-20, 03:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Dött material pratar han om som om han vore Urmodern själv. Ubåtarna är hans barn. Hans platoniska kärlek till ånglokomotiv ses också i bloggen. Han kliver runt i Tyskland med en inlevelse som sällan skådats - han ramlar helt tillbaka i nån sorts vemodig nostalgi.
Satt gubben så där och längtade tillbaks till svunna tider? Parallellt med drömmar som aldrig blev av?
Konstigt är det iaf, det är sällan man ser nåt så känslokallt och samtidigt med en sån inlevelseförmåga på andra fronter. Som det här (som får mig att fundera om han övat innan på nåt djur?)
Man undrar nästan om det var så att enda gången hans pappa pratade om något med känsla och inlevelse så var det just om såna här grejer, ånglokomotiv, nazikrigsmaterial osv.
Kanske PM sammankopplar dessa maskiner och döda ting då med just känslor.

Ja, jag tror att PM blivit indoktrinerad av pappan av alla dessa krigsberättelser, att skapa något som pappan drömt om men aldrig blev av. Att PM var ämnad att skapa de stordåd pappan drömt om.
Citera
2018-03-20, 03:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej,vi spekulerar väl fortfarande.
Jag har fått förklarat för mig här i tråden av någon insatt att Psykopat inte finns som diagnos längre.
Att man numer bara skriver psykopatiska drag. (Eftersom det har med skattningsskalan att göra).
Men till vardags slarvar vi och säger psykopat.
När det gäller Antisocial personlighetsstörning så sa iallafall danska Psykprofessorn att Amagermannen var mer bara en Psykopat än de övriga, PM, Lundin och Breivik som om jag fattade det rätt, var Narsicisster med psykopatiska drag. Jag tycker själv att det är röriga begrepp.
Psykopati är inte med i DSM eller ICD, ligger närmast antisocial personlighetsstörning.
Utvärdering av psykopati sker däremot genom Hare's skattningsskala (PCL-R)
Citera
2018-03-20, 03:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/mordet-pa-teresa-for-36-ar-sedan-kan-fortfarande-losas/

https://www.expressen.se/nyheter/sista-chansen-hitta-mordaren/
Hu! Gertie mördades natten 11/12 augusti. Peter Sutcliffe misstänktes för båda men avskrevs pga DNA.
Tack! Fy vad obehagligt. Hoppas att GW tar upp något av morden i sin nya serie "GW:s mord".
Hårstrå och DNA fanns ju i alla fall från den ena kvinnan.
Citera
2018-03-20, 03:14
Medlem
Citat:

»Jeg havde et kendskab til kirurgi og historisk kirurgi, også når man amputerede lemmer på soldater i krigssammenhæng«.

Om det svar siger Henrik Day Poulsen:
»Det er en fuldstændig maskinel nærmest klinisk tilgang til tingene. Han taler nærmest som en retsmediciner, der taler om, hvad han har fundet ved en obduktion«.
https://www.bt.dk/krimi/professor-i-psykologi-om-peter-madsens-sind-det-er-det-skrappeste-jeg-har-set

Ja, han är märklig. Han kan i text beskriva väldigt inlevelsefullt om ett känsloliv. Som inte tycks avlämna några spår i hans yttre liv.

Han har ordets gåva sannerligen. Kan placera de känslosamma orden på de rätta ställena. Och tar till dom när dom bäst behövs.

När pengar saknas i kassan.
Citera
2018-03-20, 03:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Man undrar nästan om det var så att enda gången hans pappa pratade om något med känsla och inlevelse så var det just om såna här grejer, ånglokomotiv, nazikrigsmaterial osv.
Kanske PM sammankopplar dessa maskiner och döda ting då med just känslor.

Ja, jag tror att PM blivit indoktrinerad av pappan av alla dessa krigsberättelser, att skapa något som pappan drömt om men aldrig blev av. Att PM var ämnad att skapa de stordåd pappan drömt om.
Se edit. Jag la in lite iskyla beträffande människor versus maskiner.
PM säger själv att han är uppväxt med hans berättelser så det ligger nog nära till hands att det var väldigt känslovärmt om maskiner och känslokallt om människor (eller kvinnor mer specifikt).
Med tanke på all favorisering så är nog risken stor att han gärna såg att hans son axlade manteln om svunna drömmar:
Att PM tolkade det som att han var utvald att utföra Herkules storverk.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 03:19.
Citera
2018-03-20, 03:28
Medlem
magiciadehexs avatar
Det har ju tagits upp en del i tråden om PM:s fars nazistsympatier och att han även suttit i fängelse.
Någon som vet mera om det, vad exakt han gjorde och om det var nazisympatierna som han fick fängelse för? Listan på danskar som dömdes för att ha hjälpt nazisterna när de intog landet är fortfarande preskriberad men ska så småningom bli offentlig. 2 års fängelse för landsrörräderi och förlorad rösträtt var ett vanligt straff.

Här lite info från wiki om danska nazister, kanske det var sådant han pysslade med.

Citat:
Ca 12 000 danskar anmälde sig som frivilliga till Frikorps Danmark, som anslöts till*Waffen-SS, varav 6000 antogs. Av dessa 6000 var ungefär hälften medlemmar i det danska nazistpartiet DNSAP. Omkring 2000 av de danska Waffen-SS-soldaterna dödades i kriget och några hundra hamnade i sovjetisk fångenskap (de sista av dessa krigsfångar kom hem först 1955). Efter kriget instiftade Danmark en retroaktiv lag som gjorde det olagligt att ha tagit värvning hos tyskarna, detta trots att regeringen under kriget givit sitt tillstånd till denna aktivitet. Regeringen menade dock att man borde förstått att regeringen hade handlat under tvång från ockupationsmakten. Straffet blev i snitt två års fängelse för meniga, lite längre för officerare och de frivilliga blev av med sina medborgerliga rättigheter(dvs. sin rösträttm.m.). 3200 danskar dömdes för detta
.
Citat:
I de juridiska processerna efter andra världskriget fick Danmark utstå mycket kritik för sina samarbetskompromisser. Omedelbart efter befrielsen arresterades 40 000 danskar som misstänkta landsförrädare. De flesta av dessa släpptes snart men tusentals danskar som arbetat åt tyskarna dömdes till böter eller fängelse. Man återinförde även*dödsstraffetretroaktivt, och av 103 dödsdömda danskar avrättades 46 stycken för landsförräderi..
Citera
2018-03-20, 03:28
Medlem
Citat:
Tack! Fy vad obehagligt. Hoppas att GW tar upp något av morden i sin nya serie "GW:s mord".
Hårstrå och DNA fanns ju i alla fall från den ena kvinnan.
Jag tänker lite långsökt nu. Men om det var Carl Madsen som lämnade hårstrået så delar han lite DNA med PM.
Så då borde de genom släktskap sett det när de samkörde PMs DNA mot svenska olösta fall?
Eller tror jag fel?
När det gäller de här två morden är vi inte lika öppna som Danskarna. Inte mer än väldigt brutala,sadistisk,förnedrande hm,hm... Men att den sadistiske sexmördaren Peter Sutcliffe, The Yorkshire ripper, misstänktes för morden,den säger en del.
Lite skrämmande att Gertie mördades natten 11/12 augusti också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in