Citat:
Dött material pratar han om som om han vore Urmodern själv. Ubåtarna är hans barn. Hans platoniska kärlek till ånglokomotiv ses också i bloggen. Han kliver runt i Tyskland med en inlevelse som sällan skådats - han ramlar helt tillbaka i nån sorts vemodig nostalgi.Det är fan som att han bygger raketer och ubåtar som en förlängning av sig själv, som om de vore en del av honom, nästan som hans barn. När han som liten avtrubbades känslomässigt utan någon känslomässig närhet till sin far och istället för att reflektera över tankar, känslor, saknad, kärlek - det fanns ju inte i hans sinnevärld - så la han istället all sin energi på sina tekniska experiment, sitt byggande av miniraketer m.m. Det blev som hans sällskap istället för att ha en familj.
Som en låtsasvärld, där varje sak han byggde blev som en ny bekantskap.
Människor har han knappt någon kontakt med, det är hans skapelser som ger trygghet och glädje.
Människor sviker, människor är svaga. Hans egna små verk är fulla av liv och sviker inte.
Människor dör, människor försvinner. Spela roll. Mina skapelser är kvar, de är en del av mig, de gör mig aldrig besviken. Det blir som att de har ett eget liv och det är HAN som ger dem livet.
Till slut känner han sig som ett med sina raketer och ubåtar.
Endast döden kan skilja dem åt.
Som en låtsasvärld, där varje sak han byggde blev som en ny bekantskap.
Människor har han knappt någon kontakt med, det är hans skapelser som ger trygghet och glädje.
Människor sviker, människor är svaga. Hans egna små verk är fulla av liv och sviker inte.
Människor dör, människor försvinner. Spela roll. Mina skapelser är kvar, de är en del av mig, de gör mig aldrig besviken. Det blir som att de har ett eget liv och det är HAN som ger dem livet.
Till slut känner han sig som ett med sina raketer och ubåtar.
Endast döden kan skilja dem åt.
Satt gubben så där och längtade tillbaks till svunna tider? Parallellt med drömmar som aldrig blev av?
Inbillar sig PM att han är ämnad att skapa det som fadern aldrig fullbordade?
Konstigt är det iaf, det är sällan man ser nåt så känslokallt och samtidigt med en sån inlevelseförmåga på andra fronter. Som det här (som får mig att fundera om han övat innan på nåt djur?)
»Jeg havde et kendskab til kirurgi og historisk kirurgi, også når man amputerede lemmer på soldater i krigssammenhæng«.
Om det svar siger Henrik Day Poulsen:
»Det er en fuldstændig maskinel nærmest klinisk tilgang til tingene. Han taler nærmest som en retsmediciner, der taler om, hvad han har fundet ved en obduktion«.
https://www.bt.dk/krimi/professor-i-psykologi-om-peter-madsens-sind-det-er-det-skrappeste-jeg-har-set
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 02:55.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 02:55.

Hu! Gertie mördades natten 11/12 augusti. Peter Sutcliffe misstänktes för båda men avskrevs pga DNA.