Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nej. Inte många. Inte i verkligheten - i deckare av typ "Agatha Christie" och filmer är det så, men i verkligheten arresterar polisen kriminella, med allt vad det innebär av kriminell livsstil och kriminell framtoning, och dessa visar sig också vara skyldiga. Verkligheten ser inte ut som i "Columbo", där den förslagne mördaren alltid var en vit, välbärgad, begåvad, välutbildad, kulturell, världsvan företagsledare/läkare/kompositör/filmregissör med de grå tinningarnas charm. Det händer i världen en gång på miljonen, om ens det...
Öh, nä. Då läser du vad jag skriver som f-n läser bibeln.
1) Merparten av de riktigt grova brotten (t.ex. mord/gängmord, värdetransportrån m.m.) liksom en del mängdbrott såsom inbrott m.m. begås av ett relativt sett mycket litet antal personer. Det finns enstaka individer som står för flera hundra brott årligen.
2) De _flesta_ brotten (till vilka rattfylleri, skattebrott, vårdslöshet i trafik, misshandel m.fl. räknas) begås av ett större antal personer, d.v.s. fler personer gör färre brott än i grupp 1 ovan-
3) Många av de som tillhör grupp 2 ovan (och en del av de i grupp 1) lever under relativt sett ordnande förhållanden.
4) En hel del av de som tillhör grupp 2, och en del av dem i grupp 1, har varken det du kallar kriminell livsstil eller kriminell framtoning.
Ska jag märka ord (apropå journalistyrket) används inte begreppet "arrestera" inom svenskt rättsväsende. Polisen griper brottsmisstänkta personer vilket innebär ett tillfälligt frihetsberövande. Åklagare beslutar om anhållande av den gripne. Åklagaren gör sedan en häktningsframställan som skall vara tingsrätten tillhanda inom 3 dagar (kl 12 den tredje dagen efter anhållande om man ska vara petig med detaljerna).
Du fastnar väldigt lätt för termer som "kriminell livsstil", "kriminell framtoning", "WT", "drägg" och dylikt. Detta kopplar du sedan till dina främlingsfientliga värderingar vilket gör att du missar den mycket stora andel personer som begått brott, blivit dömda och som är icke-utlandsfödda, icke-WT (för att använda dina begrepp) och i övrigt inte uppfyller kriterierna för dina stereotyper.
Som flera skribenter redan påpekat för dig är det faktiskt så att det flesta du ser eller träffar på statistiskt sett inte är kriminella. Därför är det oftast "rätt" att tolka dem på ett "positivt" sätt.
Men, vi som arbetat eller arbetar med människor vet att det är så att även helyllefamiljepappor kan begå grova brott. Ibland för att de faktiskt "lutat åt det hållet" men ingen uppmärksammat det, ibland för att de hamnat i en specifik situation som fått dem att begå brott.
Jag har sett många "helyllesvenskar" som begått och blivit fällda för brott. Många där man objektivt sett skulle kunna säga "oj, men inte han/hon...?".
Därför är det inget problem för mig att få ihop den bild du vill presentera av Madsen med de grova brott han med all sannolikhet begått. Jag är däremot förvånad över hur långt han faktiskt verkar ha gått.