2018-01-24, 01:10
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi tror olika. BDSM var bara en spänningshöjare, ett förspel han pysslade med .... Det Peter Madsen fantiserade om fanns inte i den världen med samtycke mellan parterna. Icke alls.

Var inte för säker på detta. Innom alla "kulturer"( even i subkulturerna) finns subkulturer, en hård kärna. Jag leste utdrag av samtal som polisen säkrade i samband med operation "Dark Room"( pedo operation), och jag blev skrämd över vad dom diskuterade. Det var typ: vad har du på gång, hur fångar man barn lettast, vilka bedövningsmedel har du? etc,etc. Det er en värdefull egenskap att inte vara cynisk, men det är en lyx inte alla här i världen har råd med. Jag litar inte på BDSM folk, så får man hällre finna sig i at bli ansedd som lite fördomsfull och anti liberal. Jag skiter i det.
Citera
2018-01-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Inte många. Inte i verkligheten - i deckare av typ "Agatha Christie" och filmer är det så, men i verkligheten arresterar polisen kriminella, med allt vad det innebär av kriminell livsstil och kriminell framtoning, och dessa visar sig också vara skyldiga. Verkligheten ser inte ut som i "Columbo", där den förslagne mördaren alltid var en vit, välbärgad, begåvad, välutbildad, kulturell, världsvan företagsledare/läkare/kompositör/filmregissör med de grå tinningarnas charm. Det händer i världen en gång på miljonen, om ens det...

Öh, nä. Då läser du vad jag skriver som f-n läser bibeln.

1) Merparten av de riktigt grova brotten (t.ex. mord/gängmord, värdetransportrån m.m.) liksom en del mängdbrott såsom inbrott m.m. begås av ett relativt sett mycket litet antal personer. Det finns enstaka individer som står för flera hundra brott årligen.

2) De _flesta_ brotten (till vilka rattfylleri, skattebrott, vårdslöshet i trafik, misshandel m.fl. räknas) begås av ett större antal personer, d.v.s. fler personer gör färre brott än i grupp 1 ovan-

3) Många av de som tillhör grupp 2 ovan (och en del av de i grupp 1) lever under relativt sett ordnande förhållanden.

4) En hel del av de som tillhör grupp 2, och en del av dem i grupp 1, har varken det du kallar kriminell livsstil eller kriminell framtoning.

Ska jag märka ord (apropå journalistyrket) används inte begreppet "arrestera" inom svenskt rättsväsende. Polisen griper brottsmisstänkta personer vilket innebär ett tillfälligt frihetsberövande. Åklagare beslutar om anhållande av den gripne. Åklagaren gör sedan en häktningsframställan som skall vara tingsrätten tillhanda inom 3 dagar (kl 12 den tredje dagen efter anhållande om man ska vara petig med detaljerna).

Du fastnar väldigt lätt för termer som "kriminell livsstil", "kriminell framtoning", "WT", "drägg" och dylikt. Detta kopplar du sedan till dina främlingsfientliga värderingar vilket gör att du missar den mycket stora andel personer som begått brott, blivit dömda och som är icke-utlandsfödda, icke-WT (för att använda dina begrepp) och i övrigt inte uppfyller kriterierna för dina stereotyper.

Som flera skribenter redan påpekat för dig är det faktiskt så att det flesta du ser eller träffar på statistiskt sett inte är kriminella. Därför är det oftast "rätt" att tolka dem på ett "positivt" sätt.

Men, vi som arbetat eller arbetar med människor vet att det är så att även helyllefamiljepappor kan begå grova brott. Ibland för att de faktiskt "lutat åt det hållet" men ingen uppmärksammat det, ibland för att de hamnat i en specifik situation som fått dem att begå brott.

Jag har sett många "helyllesvenskar" som begått och blivit fällda för brott. Många där man objektivt sett skulle kunna säga "oj, men inte han/hon...?".

Därför är det inget problem för mig att få ihop den bild du vill presentera av Madsen med de grova brott han med all sannolikhet begått. Jag är däremot förvånad över hur långt han faktiskt verkar ha gått.
Citera
2018-01-24, 01:12
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ge inte upp på förhand! Vore jag du skulle jag utrusta mig med liggunderlag och en dunsovsäck + en termos med kaffe. Keep up the spirit
Jo, har faktiskt tänkt på just det. Men undra hur många som får plats? Ska du gå?
Citera
2018-01-24, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt att han länge har planlagt brottet, men däremot inte själva mordoffret. Men nu råkade ju KW vara där och han tog tillfället i akt, det jävla svinet.

Osannolikt att PM har mördat förut, ja. Men inte i Skandinavien. Det har man redan kollat. Annars finns det ju många andra sätt för en sån som PM att skaffa sig ett offer : bara att gå ner på Istedgate där han ju bodde och plocka upp någon av de galanta damer som finns där. Men jag tror att han hellre ville ha en annan typ av kvinna som offer. Typ KW. Fick inte vara vem som helst.

Han har försökt locka ombord andra kvinnor på ubåten för en liten tripp, men de har avböjt.

Han vill inte ha någon kvinna som bara följer med. Han vill, som t.ex. katten som jägare leka med sitt byte först, det stimulerar hela njutningen när man som avslutning sedan tar bytet. Segerruset blir förhöjt.
Citera
2018-01-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är, när allt sjunkit in, ofta lätt att se varningssignalerna när det gäller grova våldsbrott som detta och Tova-mordet. Madsen har ju tidigare visat många tydliga tecken på aggression. Detta inkl våldbaserat sexintresse är ingen lyckad kombination som vi nu vet. Kastrera honom. Antingen kemiskt eller operera bort testiklarna. Då kan han dessutom roa medfångarna som sopran

I Tova-målet borde det ha varit mycket lättare att förutse med alla varningstecken och dessutom anmälningar. Men även hos PM till viss del. Fast han hade en väldigt speciell bekantskapskrets, vad jag har förstått. Kanske vissa av dem såg samma filmer som han, men som de såg det som rena fantasier de aldrig i livet skulle realisera?

Men PM såg det som en utmaning - han ville göra så i verkligheten. Kan knappast tro att någon av hans bekantskaper och fruar hade gillat det han ville göra på riktigt.

Visst håller jag med dig: de borde ha anat att han var farlig eftersom han hade en massa beteenden för sig, som den vaksamma borde ha sett som sjukt. Men hur stoppar man en sån som PM innan han hade gjort nåt? OK. Han var tydligen hos en psykolog nån gång, men tyckte det var värdelöst. Självklart hade han ingen lust att berätta för psykologen om sina innersta drömmar, så därför gick han inte tillbaks,

Han ville ju göra det han så hett önskade. En Grand Finale efter allt misslyckande han hade inom uppfinningsbranschen. Det fick KW sota för, fastän hon inte hade ett dugg med hans misslyckanden att göra.
Citera
2018-01-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo, har faktiskt tänkt på just det. Men undra hur många som får plats? Ska du gå?

Jag befinner mig i totalt andra ändan av vårt land, där dunsovsäckar finns (snudd på) i portföljen till vardags.

Skulle dock hemskt gärna bara vilja se kräket och framför allt höra hans förklaring. Det hade varit mycket intressant.
Citera
2018-01-24, 01:30
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Jag befinner mig i totalt andra ändan av vårt land, där dunsovsäckar finns (snudd på) i portföljen till vardags.

Skulle dock hemskt gärna bara vilja se kräket och framför allt höra hans förklaring. Det hade varit mycket intressant.
Jo, inte nästgårds precis. Man vill ju gärna ha ett litet hum om oddsen att komma in. Kanske inte blir så många platser kvar till allmänheten. Många VIP inbjudna antagligen, Leif GW skulle ju gå sa han så bestämt.
Citera
2018-01-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Var inte för säker på detta. Innom alla "kulturer"( even i subkulturerna) finns subkulturer, en hård kärna. Jag leste utdrag av samtal som polisen säkrade i samband med operation "Dark Room"( pedo operation), och jag blev skrämd över vad dom diskuterade. Det var typ: vad har du på gång, hur fångar man barn lettast, vilka bedövningsmedel har du? etc,etc. Det er en värdefull egenskap att inte vara cynisk, men det är en lyx inte alla här i världen har råd med. Jag litar inte på BDSM folk, så får man hällre finna sig i at bli ansedd som lite fördomsfull och anti liberal. Jag skiter i det.

Jodå, helt naiv är jag inte. Klart att det är så, men jag tvivlar på att man riktigt förstått att han hade något så gruvligt som detta i tankarna. En sak är att leka med tanken, en helt annan att planera och kallsinnigt genomföra ett sådant här sadistiskt sexbrott med tortyr av det grövsta slaget.

Många som suttit med Madsen och fantiserat om det ultimata ... mår kanske lite illa idag. Han manipulerade Alla. Det var själva livsluften för honom.

Tror jag.
Citera
2018-01-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är inte så klart i detta hemska fall, som alla ( de flesta) tycks tro.....

Åklagarna har ingen klar dödsorsak, utan bygger troligtvis denna på (starka) indicier och kanske uteslutningsmetoden. Det kan gå, men det kan också misslyckas, resultatet kommer i april.

Mycket troligt har PM avslutat KW's liv på ett ganska fasansfullt sätt. Men rättsmaskineriet ska i slutändan ta ställning till "utom rimligt tvivel", innan en morddom kan fastställas.

Kan PM komma med fler versioner om vad som hände? Klart att han kan, och det skulle förvåna mig om han inte gjorde det.

Kan han ha någon trovärdighet kvar, efter ett antal anpassade förklaringar? Mitt svar är att han nog kan det, det mest djävulska han skulle kunna hitta på, är att KW ville vara med i hans "lek", och han inte ville avslöja det, för olyckan var att de höll på för länge med "leken", den gick över styr..........Vem ska motbevisa det, särskilt som åklagarsidan inte har en klar dödsorsak....?

Här, gå ner en liten bit på sidan så kan du se vad det finns för olika parafilier. Om du tror att KW skulle ha en önskan att bli utsatt för, eller själv ha någon av dessa - då kan du gärna berätta det. Eller vad PM kanske har;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Parafili
Citera
2018-01-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo, inte nästgårds precis. Man vill ju gärna ha ett litet hum om oddsen att komma in. Kanske inte blir så många platser kvar till allmänheten. Många VIP inbjudna antagligen, Leif GW skulle ju gå sa han så bestämt.
Lär bli fullt men försöka duger. Om inte annat kan man försöka haffa Leif GW efteråt och bjuda kingen på middag. 8 mars inskrivet i kalendern.
Citera
2018-01-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, så är det ju.
Men hade vi inte kunnat jämföra med hur vi själv känner och tycker gentemot en psykopats härjningar, då hade vi heller inte kunnat avgöra vad vi tycker är rätt eller fel - och vi hade då heller inte kunnat begripa varför vi har vissa lagar och regler och varför rättsstaten ser ut som den gör - och varför.

Visst. Men att begripa psykopatens tankevärld (utan mänskliga känslor) tyckte jag var väldigt svårt. Fick göra våld på mina egna tankemönster medan jag fördjupade mig i alla böcker typ Psykopatens värld - utan samvete.

De problemen har jag kommit över. Utan att ha gjort några egna personliga förluster på mina mänskliga känslor. Tror jag.
Citera
2018-01-24, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Öh, nä. Då läser du vad jag skriver som f-n läser bibeln.

1) Merparten av de riktigt grova brotten (t.ex. mord/gängmord, värdetransportrån m.m.) liksom en del mängdbrott såsom inbrott m.m. begås av ett relativt sett mycket litet antal personer. Det finns enstaka individer som står för flera hundra brott årligen.

2) De _flesta_ brotten (till vilka rattfylleri, skattebrott, vårdslöshet i trafik, misshandel m.fl. räknas) begås av ett större antal personer, d.v.s. fler personer gör färre brott än i grupp 1 ovan-

3) Många av de som tillhör grupp 2 ovan (och en del av de i grupp 1) lever under relativt sett ordnande förhållanden.

4) En hel del av de som tillhör grupp 2, och en del av dem i grupp 1, har varken det du kallar kriminell livsstil eller kriminell framtoning.

Ska jag märka ord (apropå journalistyrket) används inte begreppet "arrestera" inom svenskt rättsväsende. Polisen griper brottsmisstänkta personer vilket innebär ett tillfälligt frihetsberövande. Åklagare beslutar om anhållande av den gripne. Åklagaren gör sedan en häktningsframställan som skall vara tingsrätten tillhanda inom 3 dagar (kl 12 den tredje dagen efter anhållande om man ska vara petig med detaljerna).

Du fastnar väldigt lätt för termer som "kriminell livsstil", "kriminell framtoning", "WT", "drägg" och dylikt. Detta kopplar du sedan till dina främlingsfientliga värderingar vilket gör att du missar den mycket stora andel personer som begått brott, blivit dömda och som är icke-utlandsfödda, icke-WT (för att använda dina begrepp) och i övrigt inte uppfyller kriterierna för dina stereotyper.

Som flera skribenter redan påpekat för dig är det faktiskt så att det flesta du ser eller träffar på statistiskt sett inte är kriminella. Därför är det oftast "rätt" att tolka dem på ett "positivt" sätt.

Men, vi som arbetat eller arbetar med människor vet att det är så att även helyllefamiljepappor kan begå grova brott. Ibland för att de faktiskt "lutat åt det hållet" men ingen uppmärksammat det, ibland för att de hamnat i en specifik situation som fått dem att begå brott.

Jag har sett många "helyllesvenskar" som begått och blivit fällda för brott. Många där man objektivt sett skulle kunna säga "oj, men inte han/hon...?".

Därför är det inget problem för mig att få ihop den bild du vill presentera av Madsen med de grova brott han med all sannolikhet begått. Jag är däremot förvånad över hur långt han faktiskt verkar ha gått.

Helt riktigt och samtidigt mycket beundransvärt att du ens orkar förklara för de/den som inte vill ta till sig någon form av argument. Men för oss övriga här i tråden är det intressant och välbehövligt med hårda fakta, inte med fake news eller allmänt tyckande som man vill upphöja till nån slags sanning genom ett evinnerligt nötande. Vi kan stöta och blöta vissa saker, men förhoppningsvis tar vi också till oss uppenbara sanningar som vi kan läsa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in