2018-03-19, 17:18
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Säger PETER MADSEN ja...

Ja frågan är ju vad han egentligen har för minnen av sin moder, med tanke på att de träffades en gång om året sen han var 6, och vad som är faderns programmering, och innan dess... Jadu, vi är alla olika, för min egen del har jag VÄLDIGT få minnen från så tidigt i livet... dvs. under 6 års ålder...
Citera
2018-03-19, 17:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ja frågan är ju vad han egentligen har för minnen av sin moder, med tanke på att de träffades en gång om året sen han var 6, och innan dess, och vad som är faderns programmering.. Vi är alla olika, för min egen del har jag VÄLDIGT få minnen från så tidigt i livet... dvs. under 6 års ålder...
Man får allt läsa mellan raderna och ta PMs beskrivningar med en nypa salt. Speciellt med tanke på vad som framkommit via RPU och de störningar han har. Ja, hans far ställde ulitmatum och han fick träffa sin mor max en gång per år. Fadern beskrev tydligen modern i så kränkande ordval att grannar tog avstånd.
Skilsmässobarn klassiker när det är som värst: Roliga lekfarbrorn versus draken.
Vi vet för lite för att analysera henne, däremot berättar han en hel del om sin excentriske gamla far.
Citera
2018-03-19, 17:35
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Man får allt läsa mellan raderna och ta PMs beskrivningar med en nypa salt. Speciellt med tanke på vad som framkommit via RPU och de störningar han har.

Vi vet för lite för att analysera henne, däremot berättar han en hel del om sin excentriske gamla far.

Jo, jag vet att vi pratat om det här förut, och som du redan har förstått så griper jag varje halmstrå jag kan för att hitta smulor av vad som egentligen försiggick med modern när lille Peter föddes och växte upp sina första år i livet.

Arv, i all sin ära, jag är helt med på den, men miljö de första 4 åren är också extremt intressant...
Citera
2018-03-19, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, jag vet att vi pratat om det här förut, och som du redan har förstått så griper jag varje halmstrå jag kan för att hitta smulor av vad som egentligen försiggick med modern när lille Peter föddes och växte upp sina första år i livet.

Arv, i all sin ära, jag är helt med på den, men miljö de första 4 åren är också extremt intressant...
... och då var det då detta med att inte fila med en såg på pusselbitarna eller klämma dit dem med våld.

Jag menar att det är extremt vanskligt det som kommer ur en person med störningar.
Manipulametern tickar på rejält.
Han ger sin bild, säkert fullmatad med skit med tanke på sin fars inställning till mamman och kvinnor öht.
Det behöver inte ens handla om störningar när folk beskriver sin syn, sina upplevelser. Har begrepp som öppenhet, objektivitet eller neutralitet i åtanke. Förhållningssätt som krasst sett går att jämföra med en rättegång och sannolikhetsbedömning:
Det bör komma in bevisning, gärna vittnesmål från flera håll innan domen kan fällas. Eller för all del hur uppsatser vävs fram. Samma synsätt; väga för och emot, söka brett urval och komma till en konklusion.
Skulle det åligga modern helt eller i första hand vore väl alla bröderna stolliga hela högen snarare än PM. Med det sagt ämnar jag dock inte dra in dem i det hela, det är PM det handlar om.

Edit. Att hon saknas gör säkert sitt till eller en stödperson/vårdare öht i hans liv. Det är väl skillnaden som maskrosbarn ofta beskriver; det fanns nån, vilken vuxen som helst, som de kunde relatera till emotionellt, få bekräftelse, närhet or what ever (anknytning).
Senast redigerad av develi 2018-03-19 kl. 17:57.
Citera
2018-03-19, 17:55
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Män som attraheras av honom då? Är de svaga med trasig bakgrund?[/b] (jag retas )
Eller är det grabbatag och ruggdunk och pojkdrömmar? Det är män som svärmar som flugor kring honom. 'man' med storhetsvansinne.

Fan, jag tycker synd om dom där kararna, lett att glömma detta när fallet i säg är så otäckt . Vi män blir ju aldrig riktigt vuxna och dom har säkert haft " the time of their life" där i hangarn. Att riktigt nörda inn sig i ett sånt projekt.., nej det blir nog inte roligare för dom flesta av oss.( Jag pratar av erfarenhet ) Det är också en sida av det här fallet, hans enorma svek mot sina kamerater. Man borde låsa inn honom bara av den anledningen.
Han pinade och mördade en ung oskyldig kvinna, han förstörde mångas drömmar, vänskap (kanske liv?) Och han satte skräck i en hel värld av kvinnor. Han har mycket att svara för denna Madsen.
Citera
2018-03-19, 18:08
Medlem
Citat:
Så modern var alltså rigid, perfektionist, ser man till personlighetsdrag som inte är ovanliga då så var hon högst sannolikt känslomässigt otillgänglig, ingen sensibilitet för andras känslor heller, instängd i sin perfekta fantasivärld där allt är rent och kontrollerat...

Kan tänkas, hon levde ju med en mycket kontrollerande och sträng gammal gubbjävel. Men som nästan vilken "hona" som helst kanske hon borde ha skyddat sina barn bättre än att stänga av känslomässigt. Men "bättre sagt än gjort".
Citera
2018-03-19, 18:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Fan, jag tycker synd om dom där kararna, lett att glömma detta när fallet i säg är så otäckt . Vi män blir ju aldrig riktigt vuxna och dom har säkert haft " the time of their life" där i hangarn. Att riktigt nörda inn sig i ett sånt projekt.., nej det blir nog inte roligare för dom flesta av oss.( Jag pratar av erfarenhet ) Det är också en sida av det här fallet, hans enorma svek mot sina kamerater. Man borde låsa inn honom bara av den anledningen.
Han pinade och mördade en ung oskyldig kvinna, han förstörde mångas drömmar, vänskap (kanske liv?) Och han satte skräck i en hel värld av kvinnor. Han har mycket att svara för denna Madsen.
Nu blev mitt citat lite konstigt, men hur som haver :
jag gillar inte synsätt som "vi män blir ju aldrig riktigt vuxna" men jag fattar vad du menar.
Alla kan väl ha en livsdröm, specialintressen, entusiasm - en bra egenskap - men problemet är PM i centrum som fick vissa att dansa efter hans pipa. Kombinationen är väl fatal - en manipulativ person med sin agenda.
Han grundlurade omgivningen (patologisk lögnare, manipulation) för eget syfte (vinstvinning) - för att nå egna mål. Han visste om deras passion.
Vad jag menar är - med tanke på hans RPU - är att alla volontärer, amatörer, alla föreningar ytterst tjänade hans egna syften. Inte fan brydde han sig om dem:
Han skulle skickas ut i rymden.
Det måtte kännas rejält obehagligt att ha följt ett sådant ledarskap men inget man kan skuldbelägga alls. Det är ju det fatala med de här störda personerna; att få massorna med sig.
Jag hoppas för deras egen skull att de reser på sig fortsätter projekten. Om inte för att visa att PM var inte oumbärlig; att allt stod och föll med honom.
Citera
2018-03-19, 18:13
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
... och då var det då detta med att inte fila med en såg på pusselbitarna eller klämma dit dem med våld.

Jag menar att det är extremt vanskligt det som kommer ur en person med störningar.
Manipulametern tickar på rejält.
Han ger sin bild, säkert fullmatad med skit med tanke på sin fars inställning till mamman och kvinnor öht.

Absolut, dock har jag svårt att se att hon skulle varit känslomässigt tillgänglig, öppen och tillgänglig för positiv spegling när lille Peter växte upp, bara det faktum att hon hängde med fadern som vi "vet" var en otäck fan, berättar ju i sig en del om henne...

Citera
2018-03-19, 18:14
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan tänkas, hon levde ju med en mycket kontrollerande och sträng gammal gubbjävel. Men som nästan vilken "hona" som helst kanske hon borde ha skyddat sina barn bättre än att stänga av känslomässigt. Men "bättre sagt än gjort".

Ungefär sådär ja..

Citera
2018-03-19, 18:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hon tog syskonen och drog - för att gubben utövade våld mot henne och hans halvbröder. PM blev kvar via grova ultimatum ställda av gubben. Varför hon sen inte kunde erhålla vårdnad förtäller inte historien men det var garanterat inte samma stöd på 70-talet som idag.
Citera
2018-03-19, 18:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror att du har rätt. Du är bra på att övertyga mig iallafall som inte är så tekniskt insatt.
Det ska bli intressant att höra PMs "förklaring" om skadorna på KiM,hur i hela friden hon fått dessa?
Han har nog funderat ut en komplicerad förklaring till även dessa, som jag tror hänger ihop med styckningen.
En artikel som jag läste (jag finner den inte, men jag tror att det var en svensk som dissade PMs avgasolycka) var att PM hörde KiM ropa när han var utestängd i tornet. Och att han då ropade tillbaka till henne att öppna luftventilerna. PM visste inte om KiM hörde men strax efteråt fick han ändå upp luckan (om luft kommer in släpper undertrycket menade PM). En annan artikel (eller samma) gjorde gällande att dieselavgaser ej är så farliga. Knappast något man kvävs av.
Tack för din väldigt utförliga förklaring om både dansk rätt och komplicerade avgasolyckan.

Tror du har rätt i i stort sett allting där. Det var väl en svensk rättsläkare från Lund som var kunnig på detta med avgaser och lungor, som var den som först tog upp detta med att det dels inte är någon (eller mycket lite) kolmonoxid i diesel, dels så uppstår spår av partiklar från dieselavgaserna i lungorna. Så, även om det kommit ut avgaser i ubåten, så kan det aldrig gått så långt att KW skulle ha dött av dem innan PM fick upp luckan. Men hela den "bortförklaringen" faller ändå på sin egen orimlighet, som jag beskrev.
Citera
2018-03-19, 18:21
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Hon tog syskonen och drog - för att gubben utövade våld mot henne och hans halvbröder. PM blev kvar via grova ultimatum ställda av gubben. Varför hon sen inte kunde erhålla vårdnad förtäller inte historien men det var garanterat inte samma stöd på 70-talet som idag.

Var det helsyskon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in